Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Moi,
Tarinan potilas on 9-5 2.0t -00 wagon ajettu 225tkm. Ecuprojectsofta.
Kylmäkäynnistys esimerkiksi +11ast tallista sujuu seuraavasti:
Moottori käynnistyy heti, kierrokset nousevat ->2000rpm (mielestäni softan mukana tullut ominaisuus). Kuluu 5-10s ja kierrokset putoavat 1000rpm ja moottori melkein sammuu tai sammuu, röpöttää "kolmella" ja SIDiin tule 70-100 MiFi virhettä.
Jos moottori jää käyntiin, kierrokset käyvät 2500rpm ja putoavat 1000rpm, jonka jälkeen moottori jää käymään normaalisti.
Jos moottori sammuu (harvinaisempi vaihtoehto), uudelleen käynnistyksen jälkeen 2000rpm->1000rpm ja toimii normaalisti Mifit 0.
Samat olosuhteet, mutta 4-5 kertaa virta päälle pois ennen käynnistystä, moottori käynnistyy kuten edellä, lievää tai ei ahdistusta kun kierrokset putoavat,
MiFit 20-30.
Arkiajossa moottori käyttäytyy normaalisti, mutta auto on vaimon käytössä, joten kovin tarkkaa käyttäjäpalautetta ei ole tarjolla. Sen verran olen ajanut, että tiedän teho ja vääntöpuolen olevan linjassa.
Lämpimänä käynnistettäessä ei ongelmia. Tunnin seisottamisen jälkeen oireet palaavat. Oireissa ei mielestäni ole sähkö- tai anturivian satunnaisuutta. Bensapumppu on vanha, mutta se pyörähtää aina kun avaimesta kierretään.
Itse epäilen että bensa valuu yön aikana osittain takaisin tankkiin, joten kysyn:
Jääkö tankin ja moottorin väliseen putkistoon jäännöspaine?
Jos jää niin mille välille eli missä sijaitsevat takaiskuventtiilit?
Mistä otan letkun auki, jos haluan mitata pumpun tuottoa?
Voiko olla joku muu vika?
Tarinan potilas on 9-5 2.0t -00 wagon ajettu 225tkm. Ecuprojectsofta.
Kylmäkäynnistys esimerkiksi +11ast tallista sujuu seuraavasti:
Moottori käynnistyy heti, kierrokset nousevat ->2000rpm (mielestäni softan mukana tullut ominaisuus). Kuluu 5-10s ja kierrokset putoavat 1000rpm ja moottori melkein sammuu tai sammuu, röpöttää "kolmella" ja SIDiin tule 70-100 MiFi virhettä.
Jos moottori jää käyntiin, kierrokset käyvät 2500rpm ja putoavat 1000rpm, jonka jälkeen moottori jää käymään normaalisti.
Jos moottori sammuu (harvinaisempi vaihtoehto), uudelleen käynnistyksen jälkeen 2000rpm->1000rpm ja toimii normaalisti Mifit 0.
Samat olosuhteet, mutta 4-5 kertaa virta päälle pois ennen käynnistystä, moottori käynnistyy kuten edellä, lievää tai ei ahdistusta kun kierrokset putoavat,
MiFit 20-30.
Arkiajossa moottori käyttäytyy normaalisti, mutta auto on vaimon käytössä, joten kovin tarkkaa käyttäjäpalautetta ei ole tarjolla. Sen verran olen ajanut, että tiedän teho ja vääntöpuolen olevan linjassa.
Lämpimänä käynnistettäessä ei ongelmia. Tunnin seisottamisen jälkeen oireet palaavat. Oireissa ei mielestäni ole sähkö- tai anturivian satunnaisuutta. Bensapumppu on vanha, mutta se pyörähtää aina kun avaimesta kierretään.
Itse epäilen että bensa valuu yön aikana osittain takaisin tankkiin, joten kysyn:
Jääkö tankin ja moottorin väliseen putkistoon jäännöspaine?
Jos jää niin mille välille eli missä sijaitsevat takaiskuventtiilit?
Mistä otan letkun auki, jos haluan mitata pumpun tuottoa?
Voiko olla joku muu vika?
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Tulpat , halvin kokeilla.
DI kasetti.
Viisaammat jatkaa.
DI kasetti.
Viisaammat jatkaa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
pumppu?
viisaimmat jatkakoot...
viisaimmat jatkakoot...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Juu kyllä sinne jää paine, mutta mikäli siellä ei käynnistettäessä painetta ole niin oireet on enemmänkin sitä että avainta saa kääntää pitkään, koska bensapumppu joutuu ensin nostamaan painetta bensalinjaan. Muutaman sekunnin sahauksen jälkeen lähtee sitten hyvin käyntiin, mikäli paine pysyy linjassa suurinpiirtein tarvittavissa lukemissa.
Ainakin yksi takaisku on bensapumpun kannen päällä, takaistuimen alla. Mutta jos niissä takaiskuissa olisi vikaa niin olettaisin että oireet olisi juurikin se pitkä startti, eikä sammuminen startin jälkeen.
Käsittääkseni jossain imusarjan lähettyvillä on nippa, josta voi mitata bensapaineet.
Onko muuten polttoainesuodatin kuinka tukkoinen?
Mifeistä en osaa sanoa mitään, joku viisaampi voi kertoa sopiiko ne edes tähän teoriaan
Tuosta tulee mieleen, että voisiko se bensapumppu tehdä sulla niin että ei aina ala pumppaamaan? Kun aina käynnistyy hyvin, mutta parin sekunnin päästä saattaa sammua, kuulostaisi siltä että bensalinjassa oleva vähä bensa kuluu siinä käynnistyksessä ja jos pumppu ei pumppaa uutta tilalle (tai pumppaa heikosti), auto alkaa yskiä kun polttoainetta ei enää tule tarpeeksi.Samat olosuhteet, mutta 4-5 kertaa virta päälle pois ennen käynnistystä, moottori käynnistyy kuten edellä, lievää tai ei ahdistusta kun kierrokset putoavat
Ainakin yksi takaisku on bensapumpun kannen päällä, takaistuimen alla. Mutta jos niissä takaiskuissa olisi vikaa niin olettaisin että oireet olisi juurikin se pitkä startti, eikä sammuminen startin jälkeen.
Käsittääkseni jossain imusarjan lähettyvillä on nippa, josta voi mitata bensapaineet.
Onko muuten polttoainesuodatin kuinka tukkoinen?
Mifeistä en osaa sanoa mitään, joku viisaampi voi kertoa sopiiko ne edes tähän teoriaan
Saab 9-5 Aero XWD -11
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Mullakin tekee joskus Femma tota kylmällä koneella. Röpöttää ja hetken tulee hitosti mifiä. Satunnaista kylläkin, DI kasettia veikkaan omassa ellei sitten koneessa jotain mekaanista vikaa (kansi). Savuttaa samalla jonkin verran (jäähdytysnestettä ei hävitä).
re: noita suuttimia joskus itsekkin miettinyt mitkä mainittu linkitetyssä topicissa
re: noita suuttimia joskus itsekkin miettinyt mitkä mainittu linkitetyssä topicissa
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Eilen testasin lisää, kylmänä heti startin jälkeen tuli 44 MiFiä mutta ajossa ei oikeastaan ollenkaan. Pääsin kotio ja kone oli täysin lämmennyt. Siinä paikallaan jos tyhjäkäynniltä nopeasti polkasee vähän kaasua niin tuntuu että aavistuksen tukehtuu ja päräyttää muutaman MiFin lisää. Mitään savutteluja ei ole tai nesteiden katoamisia...
Ja alkohan tuo bensapumppu korahtelemaan kun sai viinaa tankkiin. Saattaahan se bensanpaine olla vähän alakanttiin...
Ja alkohan tuo bensapumppu korahtelemaan kun sai viinaa tankkiin. Saattaahan se bensanpaine olla vähän alakanttiin...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Tänäaamuna pyöräytin bensapumppua kolme kertaa ennenkuin starttasin, 1 MiFi ja kävi nätisti heti. Vaihteidenkaan kytkeminen ei puuduttanut...
Josko panis pumpun ja suodattimen vaihtoon, samalla tilaa tukipuslan laatikkoon speedpartsista.
Josko panis pumpun ja suodattimen vaihtoon, samalla tilaa tukipuslan laatikkoon speedpartsista.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Ihan oman opiskelun kannalta...jos kaasuläppä kotelo alkaa vetelemään viimeisiään ja antaa vikakoodia ajoittain niin liittyykö Mifi lukemien nousu siihen mitenkään ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Enpä itse henkilökohtaisesti katsellut MiFejä kun kaasuläppäkoppa vinoili taannoin. Se korjaantui kun vaihdoin järjestään kaikki alipaineletkut siitä ympäristöstä, rapisivat käsiin.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Lisähuomiona: MiFiä tuppaa tulemaan samoihin aikoihin kun mittariston ym. kaikki valot himmenee kun tyhjäkäynniltä painaa kaasua... Isommilla kierroksilla ei MiFit lisäänny, kun ei valotkaan himmene. Joskos se onkin laturi...
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Tämän viestiketjun alkuperäinen potilas parani oikeastaan itsestään.DeSoto kirjoitti:Moi,
Tarinan potilas on 9-5 2.0t -00 wagon ajettu 225tkm. Ecuprojectsofta.
Kylmäkäynnistys esimerkiksi +11ast tallista sujuu seuraavasti:
Moottori käynnistyy heti, kierrokset nousevat ->2000rpm (mielestäni softan mukana tullut ominaisuus). Kuluu 5-10s ja kierrokset putoavat 1000rpm ja moottori melkein sammuu tai sammuu, röpöttää "kolmella" ja SIDiin tule 70-100 MiFi virhettä.
Jos moottori jää käyntiin, kierrokset käyvät 2500rpm ja putoavat 1000rpm, jonka jälkeen moottori jää käymään normaalisti.
Jos moottori sammuu (harvinaisempi vaihtoehto), uudelleen käynnistyksen jälkeen 2000rpm->1000rpm ja toimii normaalisti Mifit 0.
Samat olosuhteet, mutta 4-5 kertaa virta päälle pois ennen käynnistystä, moottori käynnistyy kuten edellä, lievää tai ei ahdistusta kun kierrokset putoavat,
MiFit 20-30.
Arkiajossa moottori käyttäytyy normaalisti, mutta auto on vaimon käytössä, joten kovin tarkkaa käyttäjäpalautetta ei ole tarjolla. Sen verran olen ajanut, että tiedän teho ja vääntöpuolen olevan linjassa.
Lämpimänä käynnistettäessä ei ongelmia. Tunnin seisottamisen jälkeen oireet palaavat. Oireissa ei mielestäni ole sähkö- tai anturivian satunnaisuutta. Bensapumppu on vanha, mutta se pyörähtää aina kun avaimesta kierretään.
Itse epäilen että bensa valuu yön aikana osittain takaisin tankkiin, joten kysyn:
Jääkö tankin ja moottorin väliseen putkistoon jäännöspaine?
Jos jää niin mille välille eli missä sijaitsevat takaiskuventtiilit?
Mistä otan letkun auki, jos haluan mitata pumpun tuottoa?
Voiko olla joku muu vika?
Kaikki oireet hävisivät ja auto käynnistyy normaalisti.
Äsken vielä kokeiltuna -4ast pakkasesta viikon seisonnan jälkeen huurrekuorotettu kärry käynnistyi ilman MiFi virheitä.
Akku hyytyi jossakin vaiheessa keväällä ja se uusiminen on ollut ainoa toimenpide maaliskuusta tähän päivään, enkä osaa sanoa hävisikö käyntihäiriö akun vaihdon myötä, koska ne päivät jolloin pääsen Saabilla ajamaan ovat kovin harvassa.
Ja täytyy vielä sanoa näin muutaman päivän ajan pojalle hankitun Meganen 2.0 16V moottorin tärinöitä ja kalinoita ihmetelleenä, että kyllä on Saabissa aivan helvetin hieno moottori!
9-5 2.0t Wagon -00, Nissan S14 -94, TWN 250 BDG H -52 projekti
Ex. NG900, OG900, ym.
Ex. NG900, OG900, ym.
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Myös omassa femmassa on pikkuhiljaa e85 käyttöönoton myötä ruennut ilmenemään mifiä... Kylmänä käynnistettäessä mifit hiipi tänään 90:n ja lämpimällä koneella aina startin jälkeen mifit hyppää 10:n. Ei kuitenkaan käyntihäiriöitä korvatuntumalla. Mifit loppuu kun kone saa täydet lämmöt.
Kerran on reilusti pakkasen puolella käynnistettäessä tuntui, että röpötti ihan hurjana aivan kuin olisi pyörinyt 3 pytyllä hetken. Di-kasetti käytetty kahdessa femmassa ja tuntuu toimivan ok. Nykyisillä tulpilla ajettu ehkä 5tkm. (BCPR7ES-11)
Ostin SI-alcohol aineen jo valmiiks ja uudet tulpat. Pitänee ajaa vissiin mielellään tankki aika tyhjilleen ennen kun laittaa tuon aineen, ainakin ohjeen mukaan.
Oisko jotain muuta huomioitavaa?
Kerran on reilusti pakkasen puolella käynnistettäessä tuntui, että röpötti ihan hurjana aivan kuin olisi pyörinyt 3 pytyllä hetken. Di-kasetti käytetty kahdessa femmassa ja tuntuu toimivan ok. Nykyisillä tulpilla ajettu ehkä 5tkm. (BCPR7ES-11)
Ostin SI-alcohol aineen jo valmiiks ja uudet tulpat. Pitänee ajaa vissiin mielellään tankki aika tyhjilleen ennen kun laittaa tuon aineen, ainakin ohjeen mukaan.
Oisko jotain muuta huomioitavaa?
Saab 9-5 Aero -00
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Jos ei tuo lisäaine auta niin aja tankillinen bensaa puhdistusaineena, niin paljon kuin se kirpaiseekin. Kyllä noi kolmella käynnistykset on aika useasti liittyneet tahmaisiin suuttimiin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Kylmäkäynnistysharmi - Mifiä ja röpötystä
Testailinpa femmaa tänään ja muutamat asiat mietityttää...
Eli orkkissuuttimet on vielä paikallaan ja todettu eilisessä suuttimien vaihtohommassa, että on varmasti puhtaat. Samalla laitoin uudet tulpat. Eilen kaasuvaijeri jäi vahingossa irtaalleen ja aero hyppäs limbhome tilaan.. no sekin saatiin resetoitua ja kaikki hyvin.
Tänään sitten ajoin moottorin lämpimäksi ja jätin tyhjäkäynnille reilut parikymmentä minuuttia pyörimään ja sinä aikana tuli yhteensä 30 mifiä & vikakoodi 4657 eli kaasuläppä. Limb kohdassa arvo 10.
Voiko tuo kaasuläppä antaa vikakoodin jos esim. alipaineletkuissa / takaiskuissa vuotaa hiukan? Annoin auton levätä puolisen tuntia ja nyt vikakoodi on hävinnyt itsestään, mutta edelleen limb kohdassa lukema 10. Kuuluuko sen limb arvon olla 0?
4 vaihteella täysikaasu kiihdytys:
pinl 2000
mreq 1250
mair 1200 (toisella vedolla jäi hiukan alle)
42 mifiä
ps. maf on pari vuotta vanha. Ei kai sekin jo oo porsinu..
Eli orkkissuuttimet on vielä paikallaan ja todettu eilisessä suuttimien vaihtohommassa, että on varmasti puhtaat. Samalla laitoin uudet tulpat. Eilen kaasuvaijeri jäi vahingossa irtaalleen ja aero hyppäs limbhome tilaan.. no sekin saatiin resetoitua ja kaikki hyvin.
Tänään sitten ajoin moottorin lämpimäksi ja jätin tyhjäkäynnille reilut parikymmentä minuuttia pyörimään ja sinä aikana tuli yhteensä 30 mifiä & vikakoodi 4657 eli kaasuläppä. Limb kohdassa arvo 10.
Voiko tuo kaasuläppä antaa vikakoodin jos esim. alipaineletkuissa / takaiskuissa vuotaa hiukan? Annoin auton levätä puolisen tuntia ja nyt vikakoodi on hävinnyt itsestään, mutta edelleen limb kohdassa lukema 10. Kuuluuko sen limb arvon olla 0?
4 vaihteella täysikaasu kiihdytys:
pinl 2000
mreq 1250
mair 1200 (toisella vedolla jäi hiukan alle)
42 mifiä
ps. maf on pari vuotta vanha. Ei kai sekin jo oo porsinu..
Saab 9-5 Aero -00