Pakkasten jälkeen
Pakkasten jälkeen
Saab seisoi maanantaista tähän päivään,kovat pakkaset monta pv (-27 välillä) aamulla roikan nokkaan noin 2,5h.Starttaus ihan ok. Noin 10km ajon jälkeen alkoi moottorin merkkivalo palamaan. Tarkistin öljyt (lisäsin 0.5l ) Valo palaa. Kotipihassa katsoin jäähdytysnesteet, on ihan OK.
Nollasin SID jonka jälkeen ei käynnisty, joku rele vain napsaa konehuoneessa ja moottori ei käynnisty. Akku lataukseen, 5 amp ja melko nopeasti laskeutui lataus jjoten akku OK. Rele vain napsaa, kojelaudassa valot vilkkuu samaan tahtiin. Ihmetyksen aihe myös seuraava: Eikö automaattilaatikon vaihdekeppi pitäisi liikkua kun avain paikoillaan ja virta päällä? Vaihde on P-asennossa ja se lukitusnappi "kova",eikä liiku...
Mitähän osaisi oikein tehdä? Sulakkeet aion katsoa ainakin...
Nollasin SID jonka jälkeen ei käynnisty, joku rele vain napsaa konehuoneessa ja moottori ei käynnisty. Akku lataukseen, 5 amp ja melko nopeasti laskeutui lataus jjoten akku OK. Rele vain napsaa, kojelaudassa valot vilkkuu samaan tahtiin. Ihmetyksen aihe myös seuraava: Eikö automaattilaatikon vaihdekeppi pitäisi liikkua kun avain paikoillaan ja virta päällä? Vaihde on P-asennossa ja se lukitusnappi "kova",eikä liiku...
Mitähän osaisi oikein tehdä? Sulakkeet aion katsoa ainakin...
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Re: Pakkasten jälkeen
veikkaanpa että akku totaalisen oikosessa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Pakkasten jälkeen
Akku ok, ainakin noin äkkiseltään, ottaa virtaa vastaan. Avasin konehuoneessa olevan sulake/relekotelon. Käytin jokaista sulaketta pois paikoiltaan ja tarkistin, kunnossa kaikki. Heiluttelin releitä.
Saab käynnistyi kuin palmun alta eikä mikään merkkivalo pala, jossakin mahdollisesti siis hapettumaa/kosteutta. Pakkasta oli viikon aikana, jolloin saab siis seisoi. -27.8 kovin ja -4.1 lauhin....
Miten ne vikakoodit katsotaan???
En ole oikein perehtynyt....
Laatikko toimii oikein, eli kaikki pelaa....
Saab käynnistyi kuin palmun alta eikä mikään merkkivalo pala, jossakin mahdollisesti siis hapettumaa/kosteutta. Pakkasta oli viikon aikana, jolloin saab siis seisoi. -27.8 kovin ja -4.1 lauhin....
Miten ne vikakoodit katsotaan???
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
En ole oikein perehtynyt....
Laatikko toimii oikein, eli kaikki pelaa....
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Re: Pakkasten jälkeen
Samaten ääni akulle...jusa_71 kirjoitti:veikkaanpa että akku totaalisen oikosessa
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Re: Pakkasten jälkeen
Käyt vaikka merkkikorjaamolla luetuttamassa ne.wepetus kirjoitti:Miten ne vikakoodit katsotaan???![]()
![]()
En ole oikein perehtynyt....
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Pakkasten jälkeen
Ilmoittaako SID minkäänlaista koodia??
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Re: Pakkasten jälkeen
Akkuhan voi ottaa virtaa ladatessa, mutta se menee 'harakoille' akun ollessa loppu.
Se ei toisin sanoen varaudu.
Lopun edellä oleva akku temppuilee. Kannattaa tehdä akulle akkutesterillä kuntotestaus niin saa vähän tarkempaa tietoa siitä. Näkeepähän kestääkö se kuormitusta millään tavalla. Toki voihan siellä olla jotain muuta vikaa, mutta tuo akku on kyllä helppo tarkistaa. Vian ajoitus pakkasiin vaan viittaa kovasti akkuun.
Se ei toisin sanoen varaudu.
Lopun edellä oleva akku temppuilee. Kannattaa tehdä akulle akkutesterillä kuntotestaus niin saa vähän tarkempaa tietoa siitä. Näkeepähän kestääkö se kuormitusta millään tavalla. Toki voihan siellä olla jotain muuta vikaa, mutta tuo akku on kyllä helppo tarkistaa. Vian ajoitus pakkasiin vaan viittaa kovasti akkuun.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Pakkasten jälkeen
Minkähänlaisen akkutestauksen saisi, jos irrottaa bensapumpun sulakkeen ja kokeilee startilla pyörittää, jännitemittaus akun navoilta pyörityksen aikana. Jaksaako akku antaa virtaa edes 10 sekunnin pyöritykseen?
Pyöritysajasta ja jännitteestä saa jotain osviittaa akun virranantokyvystä. Aiheutuisiko menettelystä vikakoodeja ehjässä autossa, jossa ei ennestään vikakoodeja tallessa?
Sökö akku ei pyritä pitkään, ja napajännite pyörityksen aikana kyykkää huomattavan alas.
Pyöritysajasta ja jännitteestä saa jotain osviittaa akun virranantokyvystä. Aiheutuisiko menettelystä vikakoodeja ehjässä autossa, jossa ei ennestään vikakoodeja tallessa?
Sökö akku ei pyritä pitkään, ja napajännite pyörityksen aikana kyykkää huomattavan alas.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pakkasten jälkeen
Eikös se jo tuossa muutama viesti sitten käynyt selville, että ei se siinä akussa se vika ole... lähtihän se käyntiin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Pakkasten jälkeen
Akun jännitteestä kuormitettuna ei ole mitään tietoa joten siksi akkua epäillään kunnes toisin todistetaan
Ei ole ensimmäinen kerta kun akku on päällisin puolin ok mutta jännite niin alhainen ettei elektroniikka anna startata. Esimerkiksi jos yksi kennoista on oikosulussa toimii akku ihan loogisesti mutta jännitteestä uupuu kuudesosa.
Tuo vaihdevivun liikkumattomuus on mielenkiinstoista, pitäisi sen liikkua joten voihan vika liittyä myös vaihteen asentotunnistukseen.
Kokeile seuraavaa:
-Virrat päälle (vaikka starrtiyrityksen kautta), jätä avain kuten se on.
-Paina jarrupoljinta samalla ja siirrä vaihdevipua pari kertaa edestakaisin ja sitten taas P-asentoon. Jos ei onnistu räplaa virtalukkoa kunnes onnistuu.
-Virrat pois
-Kokeile starttia uudestaan
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuo vaihdevivun liikkumattomuus on mielenkiinstoista, pitäisi sen liikkua joten voihan vika liittyä myös vaihteen asentotunnistukseen.
Kokeile seuraavaa:
-Virrat päälle (vaikka starrtiyrityksen kautta), jätä avain kuten se on.
-Paina jarrupoljinta samalla ja siirrä vaihdevipua pari kertaa edestakaisin ja sitten taas P-asentoon. Jos ei onnistu räplaa virtalukkoa kunnes onnistuu.
-Virrat pois
-Kokeile starttia uudestaan
Re: Pakkasten jälkeen
Kaikki palautui normaaliksi kun olin käyttänyt niitä sulakkeita pois paikoiltaan ja joka ikistä relettä heiluttanut, sieltä konehuoneen puolelta.
Autossa on kaksi kk sitten ostettu ja vaihdatettu uusi oma virtalukko...
Ainakin toistaiseksi auto pelannut ihan niinkuin pitääkin....
Autossa on kaksi kk sitten ostettu ja vaihdatettu uusi oma virtalukko...
Ainakin toistaiseksi auto pelannut ihan niinkuin pitääkin....
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Re: Pakkasten jälkeen
simppeli testi akulle: laita auton valot päälle, mittaa jännitemittarilla akun jännitteen laskua. huomaa, että kunnossa olevan akun jännite on yli 13 volttia. jos piiitkän latauksen jälkeen jännite ei pysy 13 voltissa on akku sisäisesti oikosulussa tai sulfadoitunut