korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
- Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
- Viesti:
korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
hei.
Autona on -98 vuoden automaatti 9-5, johon vaihdettu -04 vuoden moottori. Softana ilmeisesti nappen laittama etanoli softa.
Aluksi ongelma oli seuraavanlainen: kun vaihtoi D:ltä tai R:ltä vapaalle tai P:lle niin käyttää kierroksia hieman korkeammalla noin 1300 rpm ja välillä jättää kierrokset sinne niin pitkäksi aikaa kunnes hipaisee kaasupoljinta jolloin kierrokset tippuu normaalille tyhjäkäynti tasolle.
Nyt uutena ongelmana on tyhjäkäynnin puute. Aamulla lähtee liikkeelle kylmällä koneella niin tyhjäkäynti on ok. D päälle ja menoksi, toimii hienosti niin kauan kun pitää vaihteen päällä. Heti kun laittaa vapaalle tai P:lle niin sammuu samantien. Sen jälkeen starttaamaan niin vain kaasun kanssa saa pysymään käynnissä. Kun laittaa vaihteen päälle niin taas toimii ok.
Moottori oli käynyt laihalla etanoli softan asentamisen jälkeen. Ilmeisesti rikkinäisen immun ja irtonaisten alipaine letkujen takia. Kun auto minulle eksyi niin 1 pytystä puuttui paineet ja kävi kolmella. Ykkös pytyn pakoventtiilistä puuttui palanen. Ei muutakuin kansi koneistamolle. Kaikki alipaine letkut vaihdoin. vaihtoon meni myös immu. Kone remontin jälkeen ajettu 3-4 tuhatta kilometriä etanolilla jolloin oli tämä korkeat kierrokset ongelmana. Nyt ensimmäisen kerran tankkasin bensaa (98 E5). Tankkikin oli melkein tyhjä ad85 on jossain 110-120. Niin ilmestyi tämä sammumis ongelma.
Autona on -98 vuoden automaatti 9-5, johon vaihdettu -04 vuoden moottori. Softana ilmeisesti nappen laittama etanoli softa.
Aluksi ongelma oli seuraavanlainen: kun vaihtoi D:ltä tai R:ltä vapaalle tai P:lle niin käyttää kierroksia hieman korkeammalla noin 1300 rpm ja välillä jättää kierrokset sinne niin pitkäksi aikaa kunnes hipaisee kaasupoljinta jolloin kierrokset tippuu normaalille tyhjäkäynti tasolle.
Nyt uutena ongelmana on tyhjäkäynnin puute. Aamulla lähtee liikkeelle kylmällä koneella niin tyhjäkäynti on ok. D päälle ja menoksi, toimii hienosti niin kauan kun pitää vaihteen päällä. Heti kun laittaa vapaalle tai P:lle niin sammuu samantien. Sen jälkeen starttaamaan niin vain kaasun kanssa saa pysymään käynnissä. Kun laittaa vaihteen päälle niin taas toimii ok.
Moottori oli käynyt laihalla etanoli softan asentamisen jälkeen. Ilmeisesti rikkinäisen immun ja irtonaisten alipaine letkujen takia. Kun auto minulle eksyi niin 1 pytystä puuttui paineet ja kävi kolmella. Ykkös pytyn pakoventtiilistä puuttui palanen. Ei muutakuin kansi koneistamolle. Kaikki alipaine letkut vaihdoin. vaihtoon meni myös immu. Kone remontin jälkeen ajettu 3-4 tuhatta kilometriä etanolilla jolloin oli tämä korkeat kierrokset ongelmana. Nyt ensimmäisen kerran tankkasin bensaa (98 E5). Tankkikin oli melkein tyhjä ad85 on jossain 110-120. Niin ilmestyi tämä sammumis ongelma.
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Imusarjan tiiviste? Paineistamalla vuotojen etsiminen voisi olla hyvä idea.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
- Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
- Viesti:
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Paineistin järjestelmän puhkumalla niin pirusti siitä immun kohalta mustaan kumiputkeen. Ei pihissyt muualta kuin niistä kahdesta pikaliittimestä joista toinen on heti sen mustan kumiputken jälkeen jä toinen kaasuläpän luona. Ne on mun kaikissa autoissa tähän asti vuotanut, mutta eipä vuoto järin iso ole, juuri sen kuulee että pihisee.
Amul näytti -53, massat seuraili hienosti.
Nyt kun siellä on bensaa tankissa niin kylmänä kun lyö käymään niin käy ehkä puolesta minuutista minuuttiin. tyhjäkäynti alkaa laskemaan ja kohta se sammuu. Tämän jälkeen ilmestyy vikakoodi p 0134, ilmeisesti viittaa lambdaan. Tuo koodi tulee ainoastaan silloin kun lyö auton käyntiin eikä lähde ajamaan, jos lähtee ajelemaan ja sen jälkeen pysähtyy ja jättää käyntiin niin vikakoodia ei ilmesty. tämä siis todettu silloin kun auto pysyi tyhjäkäynnillä ajon jälkeen.
Amul näytti -53, massat seuraili hienosti.
Nyt kun siellä on bensaa tankissa niin kylmänä kun lyö käymään niin käy ehkä puolesta minuutista minuuttiin. tyhjäkäynti alkaa laskemaan ja kohta se sammuu. Tämän jälkeen ilmestyy vikakoodi p 0134, ilmeisesti viittaa lambdaan. Tuo koodi tulee ainoastaan silloin kun lyö auton käyntiin eikä lähde ajamaan, jos lähtee ajelemaan ja sen jälkeen pysähtyy ja jättää käyntiin niin vikakoodia ei ilmesty. tämä siis todettu silloin kun auto pysyi tyhjäkäynnillä ajon jälkeen.
Jäsen #3875
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Lambda taitaa olla väsähtänyt, tai sitten seos on startin jälkeen niin pielessä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
- Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
- Viesti:
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Nyt pääsen taas tutkimaan itse käynti ongelmaa kun sain, turbon öljyputken rikki hankaaman vesiletkun vaihdetttua ja nesteet pysymään sisällä.
Tyhjäkäynnin puute ihmetyttää edelleen imuvuotoja etsitty ja mitään ei löydy. Lambda vaikuttaisi toimivalta, kunhan se vaan herää. jos auton lyö kylmänä käyntiin eikä lähde ajamaan niin sidin lambda arvo on ja pysyy nollassa. jos sillä vaan lähtee ajamaan niin se hyppää kyllä mukaan ja huitelee noin +- 500.
Ihmetyttää se kun vaihtaa vaihteelta vapaalle tai P:lle niin välillä tuntuu siltä kuin "ryyppy jäisi päälle". kierrokset jäävät johonkin 1300 rpm:n paikkeille. hieman kaasulla kierroksia jonka jälkeen jalka pois kaasulta niin laskee tyhjäkäynnin niin alas että sammuu. Vikakoodeja ei ilmesty.
Voisiko vika olla kaasuläpässä? voisin viikonloppuna kokeilla vaihtaa toisesta aerosta kaasuläpän tähän, jos auttaisi.
Tyhjäkäynnin puute ihmetyttää edelleen imuvuotoja etsitty ja mitään ei löydy. Lambda vaikuttaisi toimivalta, kunhan se vaan herää. jos auton lyö kylmänä käyntiin eikä lähde ajamaan niin sidin lambda arvo on ja pysyy nollassa. jos sillä vaan lähtee ajamaan niin se hyppää kyllä mukaan ja huitelee noin +- 500.
Ihmetyttää se kun vaihtaa vaihteelta vapaalle tai P:lle niin välillä tuntuu siltä kuin "ryyppy jäisi päälle". kierrokset jäävät johonkin 1300 rpm:n paikkeille. hieman kaasulla kierroksia jonka jälkeen jalka pois kaasulta niin laskee tyhjäkäynnin niin alas että sammuu. Vikakoodeja ei ilmesty.
Voisiko vika olla kaasuläpässä? voisin viikonloppuna kokeilla vaihtaa toisesta aerosta kaasuläpän tähän, jos auttaisi.
Jäsen #3875
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
- Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
- Viesti:
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Päivitetään välillä.
Eli tyhjäkäynti ongelma autossa on edelleen eli kierrokset saattaa jäädä leijumaan ajon jälkeen vaihdettaessa automaatti P tai N asentoon, kierrokset palautuu normaaliksi pienellä kaasun hipaisulla. Tämän ongelman vastakohtana on kierrosten laahaaminen tai jopa sammuminen samassa tilanteessä, Tähän ei kaasun painallus auta. Akun kengän irroitus hetkeksi parantaa kierrosten laahaamisen.
Bensalla ajettaessa ei tuota kierrosten leijumista tapahdu.
Etanolilla ajettaessa kierrosten laahaaminen tapahtuu hyvin harvoin .
Tähän asti tehdyt toimenpiteet:
-Alipaineletkut vaihdettu uusiin kansiremontin yhteydessä.
-Takaiskuventtiilit tarkastettu ja yksi vaihdettu huohotin letkusta
-Paineistettu järjestelmä. Ihan pienet vuodot ovat niissä putkien pikaliittimissä missä on se punainen rinkula. Nämä tukittuna ei pihise mistään. eikä näitä putkia paineistaessa pihise
-Immu vaihdettu
-Lambda vaihdettu
-Sytytystulpat vaihdettu
-Kokeiltu toisella kaasuläppäkotelolla. toimivasta autosta
-Kokeiltu toisella syttykasetilla.
Mistähän sitä seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään?
Eli tyhjäkäynti ongelma autossa on edelleen eli kierrokset saattaa jäädä leijumaan ajon jälkeen vaihdettaessa automaatti P tai N asentoon, kierrokset palautuu normaaliksi pienellä kaasun hipaisulla. Tämän ongelman vastakohtana on kierrosten laahaaminen tai jopa sammuminen samassa tilanteessä, Tähän ei kaasun painallus auta. Akun kengän irroitus hetkeksi parantaa kierrosten laahaamisen.
Bensalla ajettaessa ei tuota kierrosten leijumista tapahdu.
Etanolilla ajettaessa kierrosten laahaaminen tapahtuu hyvin harvoin .
Tähän asti tehdyt toimenpiteet:
-Alipaineletkut vaihdettu uusiin kansiremontin yhteydessä.
-Takaiskuventtiilit tarkastettu ja yksi vaihdettu huohotin letkusta
-Paineistettu järjestelmä. Ihan pienet vuodot ovat niissä putkien pikaliittimissä missä on se punainen rinkula. Nämä tukittuna ei pihise mistään. eikä näitä putkia paineistaessa pihise
-Immu vaihdettu
-Lambda vaihdettu
-Sytytystulpat vaihdettu
-Kokeiltu toisella kaasuläppäkotelolla. toimivasta autosta
-Kokeiltu toisella syttykasetilla.
Mistähän sitä seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään?
Jäsen #3875
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Kierrosongelmiin tai throttle speed ongelmiin on paljon eri vaihtoehtoja softissa, siittä en kylläkään tiedä miten vaikuttavat tomaatti autoissa.
Esim:
Extra fast throttle response
EngTipCal.ST_EnableTipin --> 0 = disabled
EngTipCal.ST_EnableTipout --> 0 = disabled
Changed "AngleLimCal.AD_GradLow" arvo 680 -> 500
EngTipCal.m_BacklashMTab
EngTipCal.ST_EnableActG2 -> 0
jne
Kannattaisi poissulkea softa-ongelma, vaihtamalla takaisin vakio bensasofta ja ilmeneekö ongelmat edelleen.
Toinen juttu, aina kun kaasuläppä kotelo irroitetaan, pitää muotoiltu O-rengas sen alla vaihtaa uuteen ja samoin hyvä vaihtaa yläpään pyöreä O-rengas, jos vähänkään kulumisen/hankautumisen merkkejä.
Esim:
Extra fast throttle response
EngTipCal.ST_EnableTipin --> 0 = disabled
EngTipCal.ST_EnableTipout --> 0 = disabled
Changed "AngleLimCal.AD_GradLow" arvo 680 -> 500
EngTipCal.m_BacklashMTab
EngTipCal.ST_EnableActG2 -> 0
jne
Kannattaisi poissulkea softa-ongelma, vaihtamalla takaisin vakio bensasofta ja ilmeneekö ongelmat edelleen.
Toinen juttu, aina kun kaasuläppä kotelo irroitetaan, pitää muotoiltu O-rengas sen alla vaihtaa uuteen ja samoin hyvä vaihtaa yläpään pyöreä O-rengas, jos vähänkään kulumisen/hankautumisen merkkejä.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Tarkoitatko tuolla yläpään O-renkaalla sitä muovitötterön ja läppäkotelon välistä rengasta? Se onkin monesti vanhemmiten ihan uran reunan tasalla, uusi ei pihise.
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Automaatissa Tipin/Tipout funktiot ja AngleLimCal.AD_GradLow kannattaa pitää vakiona, meno menee epämukavaksi helposti.
Sen sijaan 4-vaihteisen automaatin kanssa tyhjäkäynnin ohjauksessa on monesti haasteita uudemmilla softilla (kuten biopower aina), olen tämän vuoksi tehnyt muutoksia tyhjäkäyntiparametreihin niissä. Manuaalit ja 5-vaihteiset automaatit ei oireile tyhjäkäynnin kanssa ilman rautavikaa.
Sen sijaan 4-vaihteisen automaatin kanssa tyhjäkäynnin ohjauksessa on monesti haasteita uudemmilla softilla (kuten biopower aina), olen tämän vuoksi tehnyt muutoksia tyhjäkäyntiparametreihin niissä. Manuaalit ja 5-vaihteiset automaatit ei oireile tyhjäkäynnin kanssa ilman rautavikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
- nimenomaan se kannattaa vaihtaa, jos on vanha tai muuten kulunutoju kirjoitti:Tarkoitatko tuolla yläpään O-renkaalla sitä muovitötterön ja läppäkotelon välistä rengasta?
- alapään ei pyöreä o-rengas/tiiviste pitäisi vaihtaa aina, jos auotaan paikkoja
Yläpään O-rengas jos vielä löytyy marmorilta on jotain alle 1€ luokkaa -> ei ollut eilen Metro-auton valikoimissa enään täälläpäin
Alapään ei pyöreä O-rengas/tiiviste oli Metro-autossa 2 kpl, joista toisen ostin hintaan 1,60€
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Korjautuikohan tämä auto ikinä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
j0ne kirjoitti:Korjautuikohan tämä auto ikinä?
Elä oo nii hätäne.
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Naatitaan naatitaan ennen ku laakastaan ...j0ne kirjoitti:Korjautuikohan tämä auto ikinä?
Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 16:29
- Paikkakunta: Helsinki/Mäntsälä
- Viesti:
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
ei ole ongelma ratkennut viellä. Itseltäni ei löydy vakio softaa kun on etanoli softa syötetty suoraan auton omaan boksiin. Voisi tietysti yrittää saada joku ajamaan uusi ohjelma koneeseen, jos tuo vika olisi ohjelmassa. Eilen taas hukkui tyhjäkäynti kokonaan pitkän tyhjäkäynnillä seisomisen jälkeen tehdyn pienen siirron jälkeen vaihde p:lle ja auto sammui. Uudestaan käyntiin ja hörähtää ja sammuu. Auto parkkiin ja aamulla uusi yritys. Auto käyntiin ja shellille kahville tyhjäkäynti puuttuu. Ei muutakun pelti ylös ja akun napa irti hetkeksi, tämän jälkeen tyhjäkäynti taas löytyy.
Jäsen #3875
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
900 S 2.0 T16 MY90, 9-5 Aero MY02, 9-5 "Aero" MY98 Automaatti
Uusi silmäterä 9-5 Aero XWD 2.0 TTID MY11
Re: korkea tyhjäkäynti tai sammuu. P 0507
Softajuttu (tai juuri noihin iskevä tyyppivika), samaan olen törmännyt ennenkin 4-vaiht. automaatissa biopower-softalla. Idleparametreja säätämällä sai paremmaksi mutta ei se aivan täydellinen mielestäni silläkään vielä ollut. Ilmeisesti 4-vaihteisen automaatin tarpeet tyhjäkäyntikompensaatiolle on aivan erilaiset kuin 5-vaihteisen tai manuaalin, joten adaptaatio ajautuu helposti sekaisin joka johtaa joko kierrosluvun huutamiseen tai sammumiseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com