Kiusallinen kylmäkäynnistysongelma..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Bazzet
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 19:43
Paikkakunta: Hyvinkää

Kiusallinen kylmäkäynnistysongelma..

Viesti Kirjoittaja Bazzet »

Auto 9-5 2.0t vm 2002. Nyt pakkasten yhteydessä tuli esiin seuraava ongelma käynnistettäessä kylmästä tai n. tunnin levänneenäkin esiintyy, yön jälkeen myös 2 tunnin lohkolämmityksen jälkeen. Eli: starttaa nätisti, kierrokset nousevat hieman normaalia korkeammalle ja sitten papattaa/pätkäisee n. 1-2 sek verran, sitten käy hetken taas tosi nätisti ja taas papattaa hetken (aivan kuin kävisi kolmella pienen hetken) kuulostaa vähän tältä ääääääää-pa-pa-pa-pa-ääääääää-pa-pa-pa-pa-ääää :D (loistava kuvailu).. ja sitten alkaakin käymään aivan normaalisti. Papatuksen yhteydessä kierrokset laskevat alle tonnin mutta ei kuitenkaan aivan sammu.. Onko vastaavaa muilla,kokemuksii, parannuskeinoja? Auto ei ole etanolipäivitetty mutta siinä on tehtaan pirteämpi softa asennettuna ja käytän pääsääntöisesti 98E tä..
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Kiusallinen kylmäkäynnistysongelma..

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Bazzet kirjoitti:Auto 9-5 2.0t vm 2002. Nyt pakkasten yhteydessä tuli esiin seuraava ongelma käynnistettäessä kylmästä tai n. tunnin levänneenäkin esiintyy, yön jälkeen myös 2 tunnin lohkolämmityksen jälkeen. Eli: starttaa nätisti, kierrokset nousevat hieman normaalia korkeammalle ja sitten papattaa/pätkäisee n. 1-2 sek verran, sitten käy hetken taas tosi nätisti ja taas papattaa hetken (aivan kuin kävisi kolmella pienen hetken) kuulostaa vähän tältä ääääääää-pa-pa-pa-pa-ääääääää-pa-pa-pa-pa-ääää :D (loistava kuvailu).. ja sitten alkaakin käymään aivan normaalisti. Papatuksen yhteydessä kierrokset laskevat alle tonnin mutta ei kuitenkaan aivan sammu.. Onko vastaavaa muilla,kokemuksii, parannuskeinoja? Auto ei ole etanolipäivitetty mutta siinä on tehtaan pirteämpi softa asennettuna ja käytän pääsääntöisesti 98E tä..
tarkista KAIKKI letkut konehuoneesta ja lue vikakoodit aluksi :D
#2285
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kiusallinen kylmäkäynnistysongelma..

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Koskas tulpat vaihdettu?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Bazzet
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 19:43
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kiusallinen kylmäkäynnistysongelma..

Viesti Kirjoittaja Bazzet »

Jaahos, tänään jatkoa seuraa.. Moottorin vikavalo syttyi palamaan ajossa, aamulla oli taas nikottelevaa käyntiä käynnistämisen jälkeen. Motarilla ohittaessa alkoi vikavalo vilkkumaan kun veto täysillä, hellitys kaasupolkimesta niin vilkkuminen loppui.. Puolen kaasun kiihdytykset menevät nätisti ja vetää hyvin.. Itseasiassa tämä sama vika esiintyi viime talvena samantyyppisillä keleillä ja loppui kokonaan keväällä kun ilmat lämpenivät, mitään vikaa ei täysissä kiihdytyksissä ollut esim kesällä.. Jo on taas temppuilua.. Juu, ja tulpat on vaihdettu viime syksynä.. Jo on Saabismia taas kerrakseen 8) Ja just kun piti mennä bemaria viikonloppuna koeajamaan ja vaihtoo hieromaan :D Olisko tällä joku tarkoitus? Saabi meinaa että Saabistina on pysyttävä maailman tappiin :evil:
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Kiusallinen kylmäkäynnistysongelma..

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

no äkkiä vikakoodin lukuun sitten vaan...
tuolla seudulla kait löytyis joku avulias foorumilainen käydä lukasemassa koodin ylös?

veikkaan kaasuläppäkoteloa...kuluneet liitokset ja reagoivat jotenkin nyt lauhtuneeseen kosteuteen...foorumilla äsken juttua kaasuläppäkotelon DIY -korjauksesta ja siellä kuvia näistä liitoksista...

ja joo..vaihda vaikka akkaa,mutta älä merkkiä!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Bazzet
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 19:43
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kiusallinen kylmäkäynnistysongelma..

Viesti Kirjoittaja Bazzet »

Päivitelläänpä tähän tilannetta, vikakoodi ilmoitti ilmamassamittarin virheellisestä toiminnasta, tämä vaihdettu ja Saabi käynnistyy nyt nätisti, ei röpellä ja ja vääntää nätisti ilman röpellyksiä. Kaasuunkin reagoi jotenkin herkemmin nyt. Vikavalo sammui itsestään ilmamassamittarin vaihdon jälkeen. Eli oliskohan se nyt tällä kertaa ollut siinä :? :?
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kiusallinen kylmäkäynnistysongelma..

Viesti Kirjoittaja karg »

Ilmeisesti sitten seoskorjaukset palautui sieltä laihasta äärilaidasta takas rajojen sisäpuolelle, niin vikavalokin sammui, kun Saba käy paremmilla seoksilla. :)
Vastaa Viestiin