Mikä härpäke? Jatkoa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pässi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 16:28

Mikä härpäke? Jatkoa...

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Vanha rouva alkoi näyttää "Check engine" valoa tänään. Tyhjäkäyntinopeus tipahti hieman mutta muutoin tehot suht tallella. Moottoritilassa ääntä pitää(epäterveellisen kuuloista rolinaa ja rahinaa) akun ja vasemman (kuljettajasta katsoen) ajovalon välissä sijaitseva pötkön muotoinen laite. Ko. laitteeseen menee virtajohdot ja yksi noin tuuman vahvuinen letku.

Mikähän tämä ääntä pitävä laite on?
Viimeksi muokannut Pässi, Ti Tammi 22, 2013 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Mikähän auto kyseessä :?:

Jos arvaa näin netin yli niin kyseessä on todennäköisesti :saab: .

Entäs malli olisko 9-5 :?:

Entäs vuosimalli :?:

Entäs millä moottorilla auto on varustettu :?:

Onko tuonti auto ehkä rapakon takaa :?:

Jos olis ns. jenkkimalli tulis mieleen että kyseessä on ns. lisäilmapumppu joka siellä mekkaloi ...

Tää oli siis vain spekulaatiota annetuilla tiedoilla, mutta viisammat kyllä varmaan korjaavat ...

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Palju
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 20:15
Paikkakunta: Rauma

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja Palju »

Siinä välissä se on oltava alipainepumppu. Linkissä kuva osasta
http://www.bildelsbasen.se/global/image ... h=&height=
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Tuumasta rööriä ja alipainetta ?

Olisko korkeintaan puoli tuumasta ehkä huomattavasti vähemmän jos alipainepumppu kyseessä ?

Onko dieseleissä tai jossakin diesel mallissa tomottinen härpäke vai ?

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Jos vanhoja postauksia Pässiltä lukee, osuu maininta vuoden 99 mallisesta 9-5 2.3t. Jos tämä, niin helpompaa ehkä porukan jeesata.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Pässi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 16:28

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Jep, sorry... 1999 mallinen 9-5 2,3t :hän se. Ja Paljun lähettämä kuva täsmää laitteeseen. Eli alipainepumppu siis taitaa olla sökö. Koko pumppuko menee vaihtoon vai onko avattavissa?
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Olisko automaatti vaihteistolla kun on tommonen härpäke vai ?
Saab 9-5 2.0t 1998
Pässi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 16:28

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Automaattipa tietenkin. Liittyykö kys. alipainepumppu siis vaihteistoon?
(Näköjään aina selviää lisää kun kyselee...)

Vielä kun tietäisi mikä vaihteiston alipainepumppu on englanniksi niin voisi alkaa tilailemaan uutta.... (huoh)
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Pässi kirjoitti:Automaattipa tietenkin. Liittyykö kys. alipainepumppu siis vaihteistoon?
(Näköjään aina selviää lisää kun kyselee...)

Vielä kun tietäisi mikä vaihteiston alipainepumppu on englanniksi niin voisi alkaa tilailemaan uutta.... (huoh)
Guuggeli transleitteri käyttöön. Sen jälkeen guuggeloimaan.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ei vaan tuo on jarrutehostajan alipainepumppu ensimmäisistä tomaatti femmoista 98-99. Tuon jälkeen pumppu muutui mekaaniseksi ja siirtyi kannen päätyyn "jakajan" paikalle.
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

Jos tuo alipainepumppu ei pyöri, niin kyllä sen jarrupolkimessa varmaan huomaisi.

Tarkista ensin moottoritilan sulake 16. Jos sulake on kunnossa, niin sitten oikosulje pumppua ohjaavan painekytkimen johdot, jotta kuulet käynnistyykö pumppu. Painekytkin sijaitsee kuskin puolella rintapellissä. Siihen tulee alipaineletku imusarjasta ja sen alla on kaksi piuhaa. Tarkista myös tuon alipaineletkun kunto (tuosta sigun vanhasta femmasta se oli kerran poikki).

Jos pumppu ei kuitenkaan käynnisty, niin esim. täältä sitten käytetty pumppu http://www.mantykorpi.fi/naytaosa.php?osaid=165403
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Pässi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 16:28

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja Pässi »

No niin...siis jarrujen alipainepumppu. Pumppu pitää siis hyvin epätervettä ääntä. Mutta voiko tuo olla syynä "check engine" valoon?
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
9000T&95SE
Matalapaineturbo
Viestit: 198
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
Paikkakunta: Stadi

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja 9000T&95SE »

CE voi syttyä ilmavuodosta. Tarkista ne alipaineletkut.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
Pässi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 16:28

Re: Mikä härpäke?

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Ok! Huomenna alipaineletkujen kimppuun. Toivottavasti pakkasta vähemmän kuin tänään.

Kiitos neuvoistanne, ystävät!
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
Pässi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: To Loka 22, 2009 16:28

Re: Mikä härpäke? Jatkoa...

Viesti Kirjoittaja Pässi »

Jep, vikakoodit luettu ja tuloksena p1230 eli "kaasuläpän asentotunnistin".
Olin siis aikaisemmin ihan metsässä kun epäilin alipainepumppuja.

"Etsillä" kävin vanhoja ketjuja läpi ja kaikki viittasivat kaasuläppäkotelon vikoihin. Briteistä uusi kotelo maksaisi n. 200 euroa, mutta ei uskalla tilata ennen kuin pajan miehet on katsonut vanhan läpi ensi keskiviikkona.

Noissa keskusteluketjuissa puhuttiin "Limp home" -toiminnon päällekytkeytymisestä.
Luulisi, että "limp home" -tilassa auto toimisi vain osatehoilla, kuitenkin niin, että kulussa sen selvästi huomaisi. Omassani ainoa oire on vain se, että tyhjäkäyntinopeus on alempi - kylmänä ei käy tyhjäkäyntiä, lämpimänä pysyy käynnissä juuri ja juuri. Tehoissa ei mitään eroa normaaliin.
Tiedä häntä sitten onko Saabin "limp home" vain tyhjäkäyntinopeuden aleneminen...

Löytyykö kohtalotovereilta neuvoja? Itse en viitti pakkasessa ruveta ropaamaan kuin korkeintaan tuon "limp homen" resetoinnin...
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
Vastaa Viestiin