Ostoa harkitsen: 9-5. Siitä pari kysymystä...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Teknikko73
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 12:41
Paikkakunta: Mäntsälä

Ostoa harkitsen: 9-5. Siitä pari kysymystä...

Viesti Kirjoittaja Teknikko73 »

9-5 wagon 2,0 vm. -03, 260tkm olisi harkinnassa, lähinnä etanolin käyttömahdollisuuden vuoksi, mutta perinnöllinen saabismi puskee myös ihosta läpi... :D

Auto on huollettu säännöllisesti, sitä ei ole lastutettu ja ainakin ensituntuma lyhyellä koeajolla antoi ymmärtää että yleiskunto on ok. Auto on huollettu säännöllisesti. Tarkoitus on ottaa auto parempaan tarkasteluun. Mieltä askarruttaa muutamat asiat, joihin toivon saavani täältä vastauksia:

1. Turbo. Tietojeni mukaan ko. autoon ei ole koskaan vaihdettu. Mikähän mahtaa olla Saabin turbon kestoikä? Siitä kun on monenlaista juttua ollut...Pitääkö heti varautua että turbo porsii? Miten oireilee, jos alkaa olemaan tiensä päässä? Lastutus = turbo kaputt?

2. Öljysihti. Tukkeutuuko joka tapauksessa vai onko huonon huollon seurausta?

3. Jakopää. Onko oikeasti niin että 200 tkm välein on vaihdettava vai vaihdetaanko vain jos ketju alkaa metelöimään tai kiristysvara loppuu?

4. Etanolimuutos. Automaattisesti öljypohja irti ja sen sekä öljysihdin pesu? Sehän ei hommana ole paha, ainakaan jonkun tällä foorumilla olleen kuvasarjan perusteella.

5. Onko jotakin muuta tekniikkaan liittyvää huomioon otettavaa?

Tässä näitä. Mukavata olisi jos vastauksia saisin... :D
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostoa harkitsen: 9-5. Siitä pari kysymystä...

Viesti Kirjoittaja Eski »

Teknikko73 kirjoitti: 1. Turbo. Tietojeni mukaan ko. autoon ei ole koskaan vaihdettu. Mikähän mahtaa olla Saabin turbon kestoikä? Siitä kun on monenlaista juttua ollut...Pitääkö heti varautua että turbo porsii? Miten oireilee, jos alkaa olemaan tiensä päässä? Lastutus = turbo kaputt?
GT17 voi hajota milloin tahansa. Jos pukkaa sinistä savua startissa ja öljyä kuluu reippaasti, niin ahdin on vaihtokunnossa. Joissakin nämäkin kestävät, mutta itselläni kesti M2007:ssa peräti 70tkm vaikka öljyt vaihdettiin 10tkm välein. Kannattaa vaihtaa Mitsun TD04 suoraan ja hommata etanolisofta samantien Mitsu-konversiolle (2.0t TD04:lla n. 250hv/400Nm etanolilla).
2. Öljysihti. Tukkeutuuko joka tapauksessa vai onko huonon huollon seurausta?
Pitkät öljynvaihtovälit ja pätkäajo on myrkkyä, mutta jotkut koneet kestävät sitäkin. Tukkeutuu varmasti, jos koneeseen kertynyt karsta liutotetaan irti etanolilla...
3. Jakopää. Onko oikeasti niin että 200 tkm välein on vaihdettava vai vaihdetaanko vain jos ketju alkaa metelöimään tai kiristysvara loppuu?
Eipä ole tyhjentävää vastausta tähänkään. Jakopää voi kestää ainakin 300tkm, mutta toisissa remontti tehdään 100tkm välein. Jakopääongelmat liittyvät huohotusongelmaan, eli jos autolla on ajettu huolettomasti ilman öljyjä ja kone on täynnä karstamössöä ja smetanaa, niin yläkertahan se ensimmäisenä huonosta voitelusta kärsii... Pikatarkistuksena voi kurkata miltä venakopan alla näyttää (ja samalla kiristää löystyvät kannenpultit).
4. Etanolimuutos. Automaattisesti öljypohja irti ja sen sekä öljysihdin pesu? Sehän ei hommana ole paha, ainakaan jonkun tällä foorumilla olleen kuvasarjan perusteella.
Suositeltavaahan se näissä on. Lisäksi kannattaa vaihtaa polttoainesuodatin ja tulpat.
5. Onko jotakin muuta tekniikkaan liittyvää huomioon otettavaa?
Eihän näissä mitään vikoja ole :lol:

Eski
Teknikko73
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Tammi 17, 2013 12:41
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Ostoa harkitsen: 9-5. Siitä pari kysymystä...

Viesti Kirjoittaja Teknikko73 »

Kiitos vastauksista :D

Valitettavasti lähempi tarkastelu hetki sitten osoitti että turbo puski melkoisesti öljyä ulos ja myös imusarjaan. Öljyvuotoa oli myös venttiilikopan tiivisteessä sekä kannen ja lohkon välissä. Turhan paljon projektia (=rahan menoa) tiedossa samantien, joten kyseinen yksilö sai jäädä kaupan hyllylle... :(
OG 9-3 2,0t MY2001 RE85
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostoa harkitsen: 9-5. Siitä pari kysymystä...

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

:( No eikun uutta matoa koukkuun ja suoraan vaan Aeroa/2.3T -peliä. 8)
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ostoa harkitsen: 9-5. Siitä pari kysymystä...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Teknikko73 kirjoitti:9-5 wagon 2,0 vm. -03, 260tkm olisi harkinnassa, lähinnä etanolin käyttömahdollisuuden vuoksi, mutta perinnöllinen saabismi puskee myös ihosta läpi... :D
Jos vaan antaa varat myöten, niin -04 tai tuoreempi tarkasteluun. Niissä on jo huohotin puoli vähän parempi, kuin noissa vanhemmissa. Muuten tietty samat vaivat :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Ostoa harkitsen: 9-5. Siitä pari kysymystä...

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

jakopään ketjun kiristin meni vaihtoon n.190 tkm
gt17 turbo meni vaihtoon 220tkm, makso 600eur.(ite vaihdoin)
polttoainepumppu meni vaihtoon n.150tkm
etanoli muutos noin 190tkm... ei minkäänlaisia ongelmia. karstaa ei ole öljypumpun sihdissä. öljyt vaihtuu 15tkm välein.
automaattilaatikossa ei ongelmia, öljyt vaihdettu kahdesti. laatikko vaihtaa vaihteet napakasti, kuten pitää. joten, öljyjen vaihdosta on ollut selkeesti hyötyä.
ohjaustehostin rupesi pitämään ääntä n.200tkm kohdalla, vaihdoin öljyt(redline) joka poisti vian.
Vastaa Viestiin