Mikä härpäke? Jatkoa...
Mikä härpäke? Jatkoa...
Vanha rouva alkoi näyttää "Check engine" valoa tänään. Tyhjäkäyntinopeus tipahti hieman mutta muutoin tehot suht tallella. Moottoritilassa ääntä pitää(epäterveellisen kuuloista rolinaa ja rahinaa) akun ja vasemman (kuljettajasta katsoen) ajovalon välissä sijaitseva pötkön muotoinen laite. Ko. laitteeseen menee virtajohdot ja yksi noin tuuman vahvuinen letku.
Mikähän tämä ääntä pitävä laite on?
Mikähän tämä ääntä pitävä laite on?
Viimeksi muokannut Pässi, Ti Tammi 22, 2013 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
Re: Mikä härpäke?
Mikähän auto kyseessä
Jos arvaa näin netin yli niin kyseessä on todennäköisesti
.
Entäs malli olisko 9-5
Entäs vuosimalli
Entäs millä moottorilla auto on varustettu
Onko tuonti auto ehkä rapakon takaa
Jos olis ns. jenkkimalli tulis mieleen että kyseessä on ns. lisäilmapumppu joka siellä mekkaloi ...
Tää oli siis vain spekulaatiota annetuilla tiedoilla, mutta viisammat kyllä varmaan korjaavat ...


Jos arvaa näin netin yli niin kyseessä on todennäköisesti

Entäs malli olisko 9-5

Entäs vuosimalli

Entäs millä moottorilla auto on varustettu

Onko tuonti auto ehkä rapakon takaa

Jos olis ns. jenkkimalli tulis mieleen että kyseessä on ns. lisäilmapumppu joka siellä mekkaloi ...
Tää oli siis vain spekulaatiota annetuilla tiedoilla, mutta viisammat kyllä varmaan korjaavat ...

Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Mikä härpäke?
Siinä välissä se on oltava alipainepumppu. Linkissä kuva osasta
http://www.bildelsbasen.se/global/image ... h=&height=
http://www.bildelsbasen.se/global/image ... h=&height=
Harharetkien jälkeen... Saabisti taas :) Tech 2 turvapääsyllä
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
9-5 Aero Combi 2006 (RIP: 9-5 2.0T RE85 1998)
Re: Mikä härpäke?
Tuumasta rööriä ja alipainetta ?
Olisko korkeintaan puoli tuumasta ehkä huomattavasti vähemmän jos alipainepumppu kyseessä ?
Onko dieseleissä tai jossakin diesel mallissa tomottinen härpäke vai ?

Olisko korkeintaan puoli tuumasta ehkä huomattavasti vähemmän jos alipainepumppu kyseessä ?
Onko dieseleissä tai jossakin diesel mallissa tomottinen härpäke vai ?

Saab 9-5 2.0t 1998
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Mikä härpäke?
Jos vanhoja postauksia Pässiltä lukee, osuu maininta vuoden 99 mallisesta 9-5 2.3t. Jos tämä, niin helpompaa ehkä porukan jeesata.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Mikä härpäke?
Jep, sorry... 1999 mallinen 9-5 2,3t :hän se. Ja Paljun lähettämä kuva täsmää laitteeseen. Eli alipainepumppu siis taitaa olla sökö. Koko pumppuko menee vaihtoon vai onko avattavissa?
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
Re: Mikä härpäke?
Automaattipa tietenkin. Liittyykö kys. alipainepumppu siis vaihteistoon?
(Näköjään aina selviää lisää kun kyselee...)
Vielä kun tietäisi mikä vaihteiston alipainepumppu on englanniksi niin voisi alkaa tilailemaan uutta.... (huoh)
(Näköjään aina selviää lisää kun kyselee...)
Vielä kun tietäisi mikä vaihteiston alipainepumppu on englanniksi niin voisi alkaa tilailemaan uutta.... (huoh)
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Mikä härpäke?
Guuggeli transleitteri käyttöön. Sen jälkeen guuggeloimaan.Pässi kirjoitti:Automaattipa tietenkin. Liittyykö kys. alipainepumppu siis vaihteistoon?
(Näköjään aina selviää lisää kun kyselee...)
Vielä kun tietäisi mikä vaihteiston alipainepumppu on englanniksi niin voisi alkaa tilailemaan uutta.... (huoh)
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Mikä härpäke?
Ei vaan tuo on jarrutehostajan alipainepumppu ensimmäisistä tomaatti femmoista 98-99. Tuon jälkeen pumppu muutui mekaaniseksi ja siirtyi kannen päätyyn "jakajan" paikalle.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Mikä härpäke?
Jos tuo alipainepumppu ei pyöri, niin kyllä sen jarrupolkimessa varmaan huomaisi.
Tarkista ensin moottoritilan sulake 16. Jos sulake on kunnossa, niin sitten oikosulje pumppua ohjaavan painekytkimen johdot, jotta kuulet käynnistyykö pumppu. Painekytkin sijaitsee kuskin puolella rintapellissä. Siihen tulee alipaineletku imusarjasta ja sen alla on kaksi piuhaa. Tarkista myös tuon alipaineletkun kunto (tuosta sigun vanhasta femmasta se oli kerran poikki).
Jos pumppu ei kuitenkaan käynnisty, niin esim. täältä sitten käytetty pumppu http://www.mantykorpi.fi/naytaosa.php?osaid=165403
Tarkista ensin moottoritilan sulake 16. Jos sulake on kunnossa, niin sitten oikosulje pumppua ohjaavan painekytkimen johdot, jotta kuulet käynnistyykö pumppu. Painekytkin sijaitsee kuskin puolella rintapellissä. Siihen tulee alipaineletku imusarjasta ja sen alla on kaksi piuhaa. Tarkista myös tuon alipaineletkun kunto (tuosta sigun vanhasta femmasta se oli kerran poikki).
Jos pumppu ei kuitenkaan käynnisty, niin esim. täältä sitten käytetty pumppu http://www.mantykorpi.fi/naytaosa.php?osaid=165403
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Mikä härpäke?
No niin...siis jarrujen alipainepumppu. Pumppu pitää siis hyvin epätervettä ääntä. Mutta voiko tuo olla syynä "check engine" valoon?
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Mikä härpäke?
CE voi syttyä ilmavuodosta. Tarkista ne alipaineletkut.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Mikä härpäke?
Ok! Huomenna alipaineletkujen kimppuun. Toivottavasti pakkasta vähemmän kuin tänään.
Kiitos neuvoistanne, ystävät!
Kiitos neuvoistanne, ystävät!
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.
Re: Mikä härpäke? Jatkoa...
Jep, vikakoodit luettu ja tuloksena p1230 eli "kaasuläpän asentotunnistin".
Olin siis aikaisemmin ihan metsässä kun epäilin alipainepumppuja.
"Etsillä" kävin vanhoja ketjuja läpi ja kaikki viittasivat kaasuläppäkotelon vikoihin. Briteistä uusi kotelo maksaisi n. 200 euroa, mutta ei uskalla tilata ennen kuin pajan miehet on katsonut vanhan läpi ensi keskiviikkona.
Noissa keskusteluketjuissa puhuttiin "Limp home" -toiminnon päällekytkeytymisestä.
Luulisi, että "limp home" -tilassa auto toimisi vain osatehoilla, kuitenkin niin, että kulussa sen selvästi huomaisi. Omassani ainoa oire on vain se, että tyhjäkäyntinopeus on alempi - kylmänä ei käy tyhjäkäyntiä, lämpimänä pysyy käynnissä juuri ja juuri. Tehoissa ei mitään eroa normaaliin.
Tiedä häntä sitten onko Saabin "limp home" vain tyhjäkäyntinopeuden aleneminen...
Löytyykö kohtalotovereilta neuvoja? Itse en viitti pakkasessa ruveta ropaamaan kuin korkeintaan tuon "limp homen" resetoinnin...
Olin siis aikaisemmin ihan metsässä kun epäilin alipainepumppuja.
"Etsillä" kävin vanhoja ketjuja läpi ja kaikki viittasivat kaasuläppäkotelon vikoihin. Briteistä uusi kotelo maksaisi n. 200 euroa, mutta ei uskalla tilata ennen kuin pajan miehet on katsonut vanhan läpi ensi keskiviikkona.
Noissa keskusteluketjuissa puhuttiin "Limp home" -toiminnon päällekytkeytymisestä.
Luulisi, että "limp home" -tilassa auto toimisi vain osatehoilla, kuitenkin niin, että kulussa sen selvästi huomaisi. Omassani ainoa oire on vain se, että tyhjäkäyntinopeus on alempi - kylmänä ei käy tyhjäkäyntiä, lämpimänä pysyy käynnissä juuri ja juuri. Tehoissa ei mitään eroa normaaliin.
Tiedä häntä sitten onko Saabin "limp home" vain tyhjäkäyntinopeuden aleneminen...
Löytyykö kohtalotovereilta neuvoja? Itse en viitti pakkasessa ruveta ropaamaan kuin korkeintaan tuon "limp homen" resetoinnin...
Saab 9-5 2.3 se vm. 1999.