Ostinpa femma-aeron.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Parin viikon päästä tuo menee muutenkin purkuun (öljysihti, torxit, jne.) niin sittenhän ne näkee.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja 1000r »

dj_pirtu kirjoitti:Mikähän nyt on menossa kun on alkanut käyntiäänen alta kuulumaan pieni vouvouvouvou-vollotus. Ääni vastaa hihnan hankausta, korkeataajuuksista surinaa, ei mielestäni metallinen ääni. Hihnankiristin finaalissa? Muuttaa korkeutta kierrosten noustessa ja katoaa moottorin äänen alle nopeasti. Kilsoja 183tkm.
Olikso vesipumppu.
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja torque »

tai sit ilmastoinnin kompressori/sen laakeri.
Ohjaustehostin, nestevuoto.
Molemmat pystynee todentamaan kotikonstein.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Noniin, sitten hieman päivitystä:

Auto kävi Kangasalalla öljysihdin nuuskinnassa ja oliskos pari nokaretta ollut, softaa rukattiin pirteämmäksi, techillä häläri pois häiritsemästä ja moniurahihna tuli todettua vaihtokuntoiseksi. Jäähdyttimen yläletku pitäisi myös vaihtaa kun snadisti pissii paineen alla..

Amul on nyt viime aikoina tykännyt seilata 500-1000 välillä. Ei oikein tiedä mistä lähtisi ihmettelemään. Tai sitten vaan vaihtaa ne loputkin ehjältä näyttävät alipaineletkut.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

päivitystä taas...

suht huoletonta ajoa ollut mutta kone on pyrkinyt käymään laihalla jo pitkään sid-infon lukemista päätellen. kaikkea mahdollista on tutkittu mutta syytä ei löytynyt kunnes eilen.

pirssi kävi rempassa ja vaihtoon meni bensapumppu, moniurahihna plus pari rullaa, kaikki öljyt, tulpat, suodattimet, käkkäriä säädettiin jne. nyt alkoi lukemat näyttämään oikein, tais olla finaalissa oleva bensapumppu. välillähän se tuppas korahtelemaan ja kilsoja takana 188tkm.

ostin osat remppaa varten speedpartsilta mutta remppaäijä sanoi että hihna oli liian lyhyt ja joutui metsästämään pidempää jonka sitten sai paikalleen. vaikea uskoa että speedparts ois väärän mittasen hihnan mulle myynyt. nyt tuo kiristin on ilmeisesti liian pitkällä ja naputtaa koneen tärinästä konetta vasten tyhjäkäynnillä, liian pitkä hihna nyt sitten?

muutenhan tuo pelaa nyt oikein hienosti, ruostehommia ois sitten seuraavaksi, alkavia löytyy pohjasta ja toisesta takakaaresta.

edit: speedpartshihna on 2425 ja olevinaan liian lyhyt, nyt tuolla on 2650. tuo nakutusääni on kyllä saatanan rasittava. pitääkö mennä vaan takas riehumaan ettei tuu mitään...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja rimpula »

Ainakin tämän linkin mukaan tuo 2650 pitkä hihna olisi liian pitkä. Oikea olisi 2615. Tuosta kuvasta näkee ehkä helpoiten noiden hihnojen eronkin.
Toiset on jättäneet tuon keskimmäisen rullan (nro 2) käyttämättömäksi ja toiset on sen taas lisänneet 04 ja sitä uudempiin.. Perusteltiin muistaakseni hiljaisemmaksi ja vakaammaksi hihnan käytöstä jos rulla nro 2 on käytössä.
En tiedä onko noin, omassani on tehtaan jäljiltä lyhyempi hihna.
Eli 2425 hihna käy jos rullan nro 2 jättää pois käytöstä.
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... trol-4cyl/
Saab 9-5 Aero
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

ookoo, kiitos tiedosta. eipä toimi bensamittarikaan enää, meen takas riehumaan, saatana.

miks on niin v*tun tyhmä että antaa jonkun muun kuin saabistin ropata tota autoa, aina menee vituiksi. vituttaa niin että näköä haittaa taas.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omaan femmaan laitoin speedparts -hihnan, sekä kaksi kulmapyörää ja kiristimen pyörän. Eli pitkällä hihnalla. Kiristimenrulla otti kiinni kiristimessä olleeseen valun ripaan tms. hioin sen pois. Voisiko liittyä samaan "vikaan"?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

en lähtenyt enempiä itse selvittämään vaan vein takaisin äsken ja sanoin että se 2425 hihna paikalleen ja yks rulla välistä. ja korjaa bensamittarin. meinas että hapettumat mittarin piuhoissa tankin päässä ois ongelma mutta eihän se mittari sillon mitään näytä? koittaa sen hoitaa kuntoon ja jos ei onnistu niin fiksaan sitten itse.

edit: no eipä se 2425 käy myöskään, jää liian pitkäksi jos jättää rullan välistä. etsii nyt 2615 hihnan ja kaikki rullat käytössä. alko mulle avautumaan kun menin väittämään että se 2425 käy kun skippaa yhden rullan.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Erinomaisen oloinen ja asiakaspalveluhenkinen korjaamo
SAAB 9-5 Aero -05
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

on. eipähän tarvitse sinnekään enää mennä. nummelasta on sitten jo kaks korjaamoa pannassa.

edit: noniin, nyt on oikee hihna mutta bensaviisarin neula ei nouse enää kuin reilun puolenvälin tankin ollessa täynnä.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Veikkaan että kohoanturi tankissa tullut tiensä päähän.
Ilmestykö vika itsestään vai pumpun vaihdon yhteydessä?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

pumpunvaihdon yhteydessä. asentaja sanoi että jotain oli hapristunut kun otti hilut ulos. itse en ole kohoanturia livenä nähnyt niin jäi epäselväksi että mikä siitä voi hapristua?
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
rimpula
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 15:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja rimpula »

dj_pirtu kirjoitti:en lähtenyt enempiä itse selvittämään vaan vein takaisin äsken ja sanoin että se 2425 hihna paikalleen ja yks rulla välistä. ja korjaa bensamittarin. meinas että hapettumat mittarin piuhoissa tankin päässä ois ongelma mutta eihän se mittari sillon mitään näytä? koittaa sen hoitaa kuntoon ja jos ei onnistu niin fiksaan sitten itse.

edit: no eipä se 2425 käy myöskään, jää liian pitkäksi jos jättää rullan välistä. etsii nyt 2615 hihnan ja kaikki rullat käytössä. alko mulle avautumaan kun menin väittämään että se 2425 käy kun skippaa yhden rullan.
Olisit sanonut, että ei sitä alinta ja isointa rullaa pitänyt skipata.. :lol:
No, jos autossasi on muuten kaikki härpäkkeet (ilmastointi, ohjaustehostin jne), niin ei noissa hihnoissa ole mielestäni muuta eroa kuin rulla nro2. En tee autohommia työkseni, joten päätäni en pantiksi laita, mutta aika varma olen asiasta jo tuon kuvan perusteella. Marmori tiskiltä oman hihnani sain ja pituus oli tuo 2425 kun keskirullaa ei ole. Ihan kysyi, että onko keskirullaa kun varaosaluettelo tarjosi kahta eri mittaa..

Mikäli bensamittari ei nouse tarpeeksi ylös, niin bensapumpun (ämpäriä) ei ole ehkäpä asennettu oikeaan asentoon. Eli ämpärin koho ottaa kiinni bensatankin seinään. Joten eihän se ylös pääse.
Kohoissa on eroa, koska on hieman erimallisia bensatankkeja. Eli voi johtua kohostakin, vaikka ämpäri oikeassa asennossa olisikin. Hieman vääränmallinen ja osuu siksi bensatankin seinään.
Muistaakseni tankissa ja ämpärissä pitäsi olla merkit joiden mukaan kohdistetaan ämpäri oikeaan asentoonsa = nuolet kohdakkain.
Saab 9-5 Aero
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Ostinpa femma-aeron.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tarkista ensimmäisenä takapenkin luukun alta, että - ja - ovat kohdakkain sekä tankissa että tankin kannessa. (käännä takapenkin istunisa ylös ja nosta peltinen pyöreä kumireunainen luukku pois)
Ompa voinut ei-saabeja enemmän rempata tehdä tämänkin väärin. Jos viivat vastakkain, niin sitten etsimään vikaa tankin sisältä..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin