Saab 9-5 vuotovirta!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Saab 9-5 vuotovirta!

Viesti Kirjoittaja suapas »

Se voi hyvinkin olla toi materiaalin laadun epätasaisuus syynä. Nykyisin käytetään kierrätyskamaa joka paikassa, ja toi lyijykään ei ole ihan "uuden" veroista. Ja varmaan jatketaan jollain muulla kamalla. Se selittäis noi laatuvaihtelut noissa akuissa, merkistä riippumatta.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Saab 9-5 vuotovirta!

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Niin tuskimpa Exide haluaisi tehdä valmistajille parempia akkuja, eihän ne saisi muuten myytyä sitä toista akkua, kun ensimmäinen kuolee, jos se olisi ikuinen :)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
AERO-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 16:22

Re: Saab 9-5 vuotovirta!

Viesti Kirjoittaja AERO-J »

Tänään sain tuon oman Exide akkuni takaisin täyteen ladattuja (lataustilan ilmaisin vihreänä), testattuna, asennettuna ja hyvässä toimintakunnossa!

Ajomääriä pitää lisätä tai hankkia kunnon älylaturi, ettei tilanne uusiudu! Aina oppii kun asioista keskustelee!

T:Aero
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Saab 9-5 vuotovirta!

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ajomääriä pitää lisätä

T:Aero

Aivan, ajakaa,vaikka ei olisi tarvettattakaan, kun se on vielä mahdollista... 8)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
AERO-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 16:22

Re: Saab 9-5 vuotovirta!

Viesti Kirjoittaja AERO-J »

Lyhyellä matematiikalla laskien on kokonaistaloudellisempi vaihtoehto hankkia uusi älylaturi ja testien perusteella toimivalta näyttäisi esimerkiksi tällainen Exide 12/7 A!

T:Aero
Pauke
"Aero"
Viestit: 306
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 21:49
Paikkakunta: Nokia / Pori

Re: Saab 9-5 vuotovirta!

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Nykyään materiaalit mitoitetaan liiankin tarkasti ja siten akkujen lyijylevyt on ohentunut vuosien saatossa huomattavasti.
Itse käytän akkua valitessani akun painoa yhtenä valintakriteerinä. En ole Toyota-fani, mutta vastaan tulee toyotaa yli 10-v akuilla. Itsellä nykyään vartat ja exidet vähän pannassa, koettuani useamman juuri takuun ajan kestäneen akun. Japanilaista voimaa nykyään Saabien konepellin alla.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
TURBOapc
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Elo 16, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 vuotovirta!

Viesti Kirjoittaja TURBOapc »

taitaa olla akuissa hinta aikalailla suoraan verrannollinen laatuun= lyijyakuissa lyijyn määrä yms. siksi alkuperäiset kestävät pitempään..

niin kuin tässä topikissa on jo käynyt ilmi.
Exide löytää todella laadukkaana kuin myös vartaa.
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Re: Saab 9-5 vuotovirta!

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

akkutyypeistä: perinteinen auton lyijyakku oin lyijylevyjä ja rikkihappoliuos. tämmöisen tehtävä on tarjota suuri määrä virtaa käynnistyksessä. Syväpurkausakku sietää käynnistysvirran lisäksi pitkäkestoista tasaista virrankulutusta. esim EFB ja AGM akut. EFB on suunniteltu sammutusautomatiikalla oleviin autoihin teho noin kaksikertainen lyijyakkuun verraten. AGM akun varaukauksenvastaanottokyky, esim. jarru-energian talteenotossa.
Kun, näitä kolmea erinlaista akkua ladataan akkulaturilla (220v)on muistettava niiden ero. esim. lyijyakulle soveltuva laturi ei ehkä osaa ladata EFB akkua 100% varaustilaan...varsinkin kun käyttää esim. 10 vanhaa akkulaturia, joka on lyijyakun lataukseen suunniteltu. Ja kun ladataan AGM akkua joka ottaa hyvin paljon virtaa itseensä, sitä pitää todellakin ladata kauan jos tähtää 100% max kapasiteettiin. Joka muuten akulla saavutetaan vain +25 asteen lämpötilassa(standardi)
Koska akulla on sisäinen resistanssi on ohmin lain mukaan jännitettä nostettava, jotta kapasiteeti(Virta) nousee akussa maksimiin, uusilla akuilla se voi olla jopa 15v. Jolloin ohmin lain mukaan akkulaturin jännitteen on noustava 15v yli, muuten lataus(virta) ei varaudu
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
AERO-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 16:22

Re: Saab 9-5 vuotovirta!

Viesti Kirjoittaja AERO-J »

Kiitokset akkuopista! Pitää päivittää tuo 1970 luvulla hankittu laturi nykypäivän direktiivit täyttävään älylaturiin. Exide 12/7 älylaturia on suositeltu ja testituloksia siitä löytyy taas täältä:
http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=2615

T:Aero
Vastaa Viestiin