Saab 9-5 vuotovirta!
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Se voi hyvinkin olla toi materiaalin laadun epätasaisuus syynä. Nykyisin käytetään kierrätyskamaa joka paikassa, ja toi lyijykään ei ole ihan "uuden" veroista. Ja varmaan jatketaan jollain muulla kamalla. Se selittäis noi laatuvaihtelut noissa akuissa, merkistä riippumatta.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Niin tuskimpa Exide haluaisi tehdä valmistajille parempia akkuja, eihän ne saisi muuten myytyä sitä toista akkua, kun ensimmäinen kuolee, jos se olisi ikuinen ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Tänään sain tuon oman Exide akkuni takaisin täyteen ladattuja (lataustilan ilmaisin vihreänä), testattuna, asennettuna ja hyvässä toimintakunnossa!
Ajomääriä pitää lisätä tai hankkia kunnon älylaturi, ettei tilanne uusiudu! Aina oppii kun asioista keskustelee!
T:Aero
Ajomääriä pitää lisätä tai hankkia kunnon älylaturi, ettei tilanne uusiudu! Aina oppii kun asioista keskustelee!
T:Aero
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Ajomääriä pitää lisätä
T:Aero
Aivan, ajakaa,vaikka ei olisi tarvettattakaan, kun se on vielä mahdollista...![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
T:Aero
Aivan, ajakaa,vaikka ei olisi tarvettattakaan, kun se on vielä mahdollista...
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Lyhyellä matematiikalla laskien on kokonaistaloudellisempi vaihtoehto hankkia uusi älylaturi ja testien perusteella toimivalta näyttäisi esimerkiksi tällainen Exide 12/7 A!
T:Aero
T:Aero
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Nykyään materiaalit mitoitetaan liiankin tarkasti ja siten akkujen lyijylevyt on ohentunut vuosien saatossa huomattavasti.
Itse käytän akkua valitessani akun painoa yhtenä valintakriteerinä. En ole Toyota-fani, mutta vastaan tulee toyotaa yli 10-v akuilla. Itsellä nykyään vartat ja exidet vähän pannassa, koettuani useamman juuri takuun ajan kestäneen akun. Japanilaista voimaa nykyään Saabien konepellin alla.
Itse käytän akkua valitessani akun painoa yhtenä valintakriteerinä. En ole Toyota-fani, mutta vastaan tulee toyotaa yli 10-v akuilla. Itsellä nykyään vartat ja exidet vähän pannassa, koettuani useamman juuri takuun ajan kestäneen akun. Japanilaista voimaa nykyään Saabien konepellin alla.
#1543
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
9-5 Aero 2007, 9-5 SE 2.3t 1999, 900 Turbo lux 1983, 99 GL 1983, 96 GL 1980, 96 GL 1977
Vw Eurovan VR6 2.8, Cube, Bianchi, Merida, Honda Varadero, Buster ja omat jalat.
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
taitaa olla akuissa hinta aikalailla suoraan verrannollinen laatuun= lyijyakuissa lyijyn määrä yms. siksi alkuperäiset kestävät pitempään..
niin kuin tässä topikissa on jo käynyt ilmi.
Exide löytää todella laadukkaana kuin myös vartaa.
niin kuin tässä topikissa on jo käynyt ilmi.
Exide löytää todella laadukkaana kuin myös vartaa.
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
akkutyypeistä: perinteinen auton lyijyakku oin lyijylevyjä ja rikkihappoliuos. tämmöisen tehtävä on tarjota suuri määrä virtaa käynnistyksessä. Syväpurkausakku sietää käynnistysvirran lisäksi pitkäkestoista tasaista virrankulutusta. esim EFB ja AGM akut. EFB on suunniteltu sammutusautomatiikalla oleviin autoihin teho noin kaksikertainen lyijyakkuun verraten. AGM akun varaukauksenvastaanottokyky, esim. jarru-energian talteenotossa.
Kun, näitä kolmea erinlaista akkua ladataan akkulaturilla (220v)on muistettava niiden ero. esim. lyijyakulle soveltuva laturi ei ehkä osaa ladata EFB akkua 100% varaustilaan...varsinkin kun käyttää esim. 10 vanhaa akkulaturia, joka on lyijyakun lataukseen suunniteltu. Ja kun ladataan AGM akkua joka ottaa hyvin paljon virtaa itseensä, sitä pitää todellakin ladata kauan jos tähtää 100% max kapasiteettiin. Joka muuten akulla saavutetaan vain +25 asteen lämpötilassa(standardi)
Koska akulla on sisäinen resistanssi on ohmin lain mukaan jännitettä nostettava, jotta kapasiteeti(Virta) nousee akussa maksimiin, uusilla akuilla se voi olla jopa 15v. Jolloin ohmin lain mukaan akkulaturin jännitteen on noustava 15v yli, muuten lataus(virta) ei varaudu
Kun, näitä kolmea erinlaista akkua ladataan akkulaturilla (220v)on muistettava niiden ero. esim. lyijyakulle soveltuva laturi ei ehkä osaa ladata EFB akkua 100% varaustilaan...varsinkin kun käyttää esim. 10 vanhaa akkulaturia, joka on lyijyakun lataukseen suunniteltu. Ja kun ladataan AGM akkua joka ottaa hyvin paljon virtaa itseensä, sitä pitää todellakin ladata kauan jos tähtää 100% max kapasiteettiin. Joka muuten akulla saavutetaan vain +25 asteen lämpötilassa(standardi)
Koska akulla on sisäinen resistanssi on ohmin lain mukaan jännitettä nostettava, jotta kapasiteeti(Virta) nousee akussa maksimiin, uusilla akuilla se voi olla jopa 15v. Jolloin ohmin lain mukaan akkulaturin jännitteen on noustava 15v yli, muuten lataus(virta) ei varaudu
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Saab 9-5 vuotovirta!
Kiitokset akkuopista! Pitää päivittää tuo 1970 luvulla hankittu laturi nykypäivän direktiivit täyttävään älylaturiin. Exide 12/7 älylaturia on suositeltu ja testituloksia siitä löytyy taas täältä:
http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=2615
T:Aero
http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=2615
T:Aero