Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Johan on vääntöä 9-5 scanialla valmistettujen koneiden kansista.
Huom! niihin ei vaihdeta pultteja elleivät ne ole vialliset, ei myöskään tehdä jälkikiristyksiä, tai tehdään jos asiakas niin haluaa, ei muuten.
Huom! niihin ei vaihdeta pultteja elleivät ne ole vialliset, ei myöskään tehdä jälkikiristyksiä, tai tehdään jos asiakas niin haluaa, ei muuten.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Miksiköhän tehdään kulmakiristys ja miksiköhän jälkikiristystä ei tarvitse?
9-5 Aero - 00
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Tulipa tuo kansi sitten "kiristerryä" tai oikeammin mahdollinen löysyys tarkistettua, ainakaan tuollaista sormin avattavaa löysyyttä ei löytynyt vaan kaikki pultit olivat vähintään 70 Nm, kun momentilla niitä kiristin joten en ruvennut avaamaan ja uudelleenkiristämään. Pitänee seurailla tuota nesteen häviämistä kuin myös öljyn jospas se savutus olisikin kuitenkin tuo turbo, tai sitten nuo keskustelussa mainitut liekkirenkaat. No joka tapauksessa oli mukava nähdä, että kone oli siistissä kunnossa myös yläpäästään ja ketju kireällä joten tuolta osin availu ei ollut turha.
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Itselläni oli -00 Aerossa nestehävikkiä. Vuoti kannen välistä ulospäin (akun puoleinen pääty). Eipä muu auttanut kuin purkaa. Yksi kannenpultti aukesi sormivoimin. Eipä siinä myöskään paljon tarvinnut ihmetellä mitääkö pultit vaihtaa. Oli ko. pultti ohentunut kun neste oli sitä syövyttänyt. Eli koko pulttisatsi vaihtoon, koska vauriota oli.
Samalla tietty kansi koneistukseen, uudet kumit venttiileihin, uudet pinnapultit, tiivisteet, nesteet ja öljyt.
Autolla oli tuon tapahtuessa ajettu 230tuhatta. En ollut itse missään vaiheessa tarkistanut kannenpulttien kireyttä.
Samalla tietty kansi koneistukseen, uudet kumit venttiileihin, uudet pinnapultit, tiivisteet, nesteet ja öljyt.
Autolla oli tuon tapahtuessa ajettu 230tuhatta. En ollut itse missään vaiheessa tarkistanut kannenpulttien kireyttä.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Kannen pulttien kiristys tehdään avaamalla pulttia/ mutteria noin 1/8 kierrosta. Kiristetään uudelleen momenttiin. Tehdäään kiristysjärjestyksen mukaan. Joku täällä puntsaili miksi käytetään momentiin vedon jälkeen kulmamittaa esim. 90 ast. Tällä kumotaan ruuvissa/ kannassa oleva kitka joka on pienempi pienellä momentilla. Tällä kumotaan mahdolinen kierteessä oleva vaurio. On yleisesti käytössä kiristesttäessä isompia pultteja. Isommat pultit kiristeän venyttämällä, kierretään mutteri kiinni käsin. Eli siinä se periaate on.
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Noin varmasti tuo kiristys oikeaoppisesti tehdään, eli auki ja uudelleen kiristys. Tosiaalta itse ajattelin niin, että tarkistetaan kireys, ja jos löysällä yksittäinen tai useampi niin sitten tuo uudelleenkiristys. Itsellä kaikki pultit kuitenkin pelkästään momenttia vasten kokeilemalla vaikuttivat olevan kireällä, joten siitä syystä en lähtenyt avaamaan. Vastaavasti venttiilikopan avaus kertoi sen, että jakopään ketju on varmastikin vaihdettu jossain kohdassa vaihdettu, kun näytti olevan kireällä ja hyvässä kunnossa (tuskin se noin hyvä muuten olisisi 360tkm ajetussa autossa), niin saattaapi olla että kansi on tuossa yhteydessä kiristetty.
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Jep kansipulttien kiristys tehdään juuri noin eli kolmessa eri vaiheessa ja HUOM! saabin Södertäljessä valmistettujen moottoreiden kannenpultit eivät ole venyvää tyyppiä vaikka niissä käytetään kulmakiristystä 90° yleensä ne vedetään 93° ja 95° välimaille, eikä niitä vaihdeta ellei asiakas niin vaadi, tai jos ovat viallisia silloin vaihdetaan.sye kirjoitti:Kannen pulttien kiristys tehdään avaamalla pulttia/ mutteria noin 1/8 kierrosta. Kiristetään uudelleen momenttiin. Tehdäään kiristysjärjestyksen mukaan. Joku täällä puntsaili miksi käytetään momentiin vedon jälkeen kulmamittaa esim. 90 ast. Tällä kumotaan ruuvissa/ kannassa oleva kitka joka on pienempi pienellä momentilla. Tällä kumotaan mahdolinen kierteessä oleva vaurio. On yleisesti käytössä kiristesttäessä isompia pultteja. Isommat pultit kiristeän venyttämällä, kierretään mutteri kiinni käsin. Eli siinä se periaate on.
Saabin Opeleiden moottoreissa pultit vaihdetaan aina kansien uudelleen asennuksien yhteydessä.
Näin täällä tehtaan ohjeiden mukaan, Suomessahan voi olla eri käytäntö.
Kiristys momentit:
vaihe 1 = 40Nm
vaihe 2 = 60Nm
vaihe 3 = 90°
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Tämäkö on siis väärää tietoa?TomStar kirjoitti:Niin siis, kyllä originaali Saab:in kannen pultit ovat 100%:lla varmuudella venyviä.
Kulmakiristystä ei ilmoiteta, kuin vain ja ainoastaan venyville pulteille.
Kansipahvin valmiiksi litistyminen ei vaikuta asiaan laisinkaan.
9-5 Aero - 00
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Valmistajan tiedonannon mukaan leipälaatikosta vedetty.Julle kirjoitti:Tämäkö on siis väärää tietoa?TomStar kirjoitti:Niin siis, kyllä originaali Saab:in kannen pultit ovat 100%:lla varmuudella venyviä.
Kulmakiristystä ei ilmoiteta, kuin vain ja ainoastaan venyville pulteille.
Kansipahvin valmiiksi litistyminen ei vaikuta asiaan laisinkaan.
Mutta kuten kerroin en tiedä mihin tuo tieto perustuu, hän ehkä tarkoittaa saabeissa olevia Opelin koneita? Niissä on tuo vaihto sovellus.
Se ei ainakaan koske ruotsissa valmistettuja moottoreita, siis ei venyviä kansipultteja vaikka ne asteeseen vedetäänkin..
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Jos on venyvät pultit (joita siis ei ole T7 moottoreissa kannenpultteina käytetty) niin niille aina ilmoitetaan "mitat" eli ts. venymisrajat.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Se on jännä että ei-venyvät pultit silti venyy kun niitä kiristellään ja ei kierteet enää passaa lomittain.
Niitä voi kyllä uudelleenkäyttää, mutta itse ainakin mielummin "tuhlaan" ~30e omia tai asiakkaan rahoja, kuin teen homman uudelleen omaan piikkiin sillä ekalla kerralla kun ongelmia tulee.
Niitä voi kyllä uudelleenkäyttää, mutta itse ainakin mielummin "tuhlaan" ~30e omia tai asiakkaan rahoja, kuin teen homman uudelleen omaan piikkiin sillä ekalla kerralla kun ongelmia tulee.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Jos pultit on venyneet niin nehän tulee aina uusia, siis kun puhutaan ns. normipulteista joille ei ole annnettu venymis toleransseja.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen
Jees jokainenhan voi aina tehdä juuri niinkuin haluaa.Coltti kirjoitti:Se on jännä että ei-venyvät pultit silti venyy kun niitä kiristellään ja ei kierteet enää passaa lomittain.
Niitä voi kyllä uudelleenkäyttää, mutta itse ainakin mielummin "tuhlaan" ~30e omia tai asiakkaan rahoja, kuin teen homman uudelleen omaan piikkiin sillä ekalla kerralla kun ongelmia tulee.
Mä kerroin vain sen mitä valmistaja eli saab on verstailleen informoinut.
Esimerkiksi vielä se, että 12.9 pultti tai venyvä pultti, ero on siinä jos kumpaakin kiristetään saman verran niin 12.9 pultti palaa alkuperäiseen pituuteensa ellei ole vedetty yli rajan taas venyvä ei palaa läheskään alkuperäiseen mittaansa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.