tami kirjoitti:onkos kellään kokemuksia asentaa ajo-opetuspoljinta Sabaan ? Minkälainen tuo jarrupolkimen asennushomma ylipäätään on että kannattaako sellaiseen hommaan ysifemmassa ruveta?
Niin ja minkälaisista hinnoista puhutaan kun hommataan kaikki tarvittavat palikat opetuksen mahdollistamiseksi ?

Juuri tuossa vaimon opetin
Mun ysifemma on automaatti, joten en alkanut sillä opettamaan, koska sit ei olisi saanut ajaa kuin automaatilla. Konehuonekin näyttää olevan aikas täynnä tavaraa, joten ahdasta on.
Ratkaisuksi tuli opetusauton osto. Sellainen löytyi reilulla tonnilla, 900c -vm 89, ja tilaa asennukselle on todella hyvin.
Kävin hakemassa tarvikeliikkeestä vaijerikäyttöisen Fixus-polkimen, pakettiin kuului myös lisätaustapeili ja valkoinen kolmio. Tinkaamalla sain satasella nämä.
Asennuksen suunnittelemiseen meni pari tuntia, ja ehkä tunti vehkeitten paikalleen turaamiseen.Polkimelle piti tehdä kaksi 9 mm reikää rintapeltiin ja vaijerille yksi 4mm, joka tulee jarrupolkimen alapuolelle lattiaan(vaijeri lukitaan karalla auton runkoon.)
Vanhasta fillarinkuljetustelineestä modifioin kolmiolle telineen.Helppo irroittaa ja kiinnittää, eikä tuu auton peltiin ylimääräisiä reikiä.Magneettikolmio toinen hyvä vaihtoehto.
Halpisopetusauton hankintaa puoltaa ehkä sekin, että ei sitten harmita niin paljon, jos vähän eka talvena pökkää johonkin. No, mun vaimo mieltyi satkuun niin paljon, ettei antanut myydä sitä pois kortin saannin jälkeen, vaan halusi pitää sen itsellään

Selvä saabisti siis
9-5:een jos laitat polkimen, onnistuu varmaan sekin, mutta ahdasta on.
Teet niin tai näin, opettaminen kannattaa kyllä taloudellisesti.
Matskun saa ladattua AKE:n sivuilta, lisäksi kirjastosta Tieliikennekirja.
Kirjallisia varten on olemassa CD-materiaalia, jossa on liikennetilanteita, vastaavat AKE:n koetilannetta hyvin.
Laskin että kaikkine viranomaismaksuineen, poljinsetti ml. + polttoaineet kortille tuli hintaa vähän yli 500 €. Mukana on myös liukkaankelin rata ja pimeäajo-opetus, mitkä saa ykkösvaiheessa antaa itse(ja kannattaa, II-vaiheessa jos annetaan pimeäopetus rahastavat autokoulut sen 100 euroa siitäkin), ratamaksu tosin peritään liukkaankelin ajosta I-vaiheessakin.
Pakollisia ajokertoja on 32, mikäli pimeäajo sisältyy, me ajettiin ehkä 120 ajokerran verran, jonka myös inssisetä huomasi ajovarmuutena loskapaskakelissä ja korttihan sieltä tuli. Suosittelen!
Koko hommaan kului aikaa 2 kuukautta, jo kuukauden jälkeen oli riittävät ajomäärät, mutta kun ei ollut hätää, ajeltiin vähän enemmän, ennen kuin mentiin inssiin.
Riittikö näin aluksi vastaukseksi??
Laita mailia, jos haluat tarkennuksia, vastailen mielelläni
(matskuakin voisi löytyä....)
EDIT: opetusauton hankintahintaa en laskenut mukaan, koska hinta ei paljon muuksi muutu, vaikka sillä vuoden ajelisikin, päinvastoin, nythän sen voi myydä valmiina opetusautona, kun antaa polkimien olla paikoillaan