Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

enska kirjoitti:
9-5 2,3T...

Teho (Hp) Vääntö (Nm)
Taso 1 292 420

Tämmöset lukemat meilläpäin luvataan, nimenomaan aero softaa mukaellen!

:wink:
Näköjään ei ymmärretä yhtään mitä luvataan. Tuollaisia tehoja sieltä ei valitettavasti bensalla irtoa, eikä varsinkaan etanolilla. Etanolilla suuttimet vaihtamalla olen tuollaiset lukemat kyllä penkittänyt.

Ilmeisesti perinteistä prosenttiviritystä :( Jossa laitetaan limittereihin +x% kussakin mallissa ja luvataan että tämmöistä tulee, vailla ymmärrystä siitä mihin rauta missäkin mallissa riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

enska kirjoitti:
Rompsi kirjoitti:eli tohon 9-5 2.3T automaatti farkkuun lisää potkua, etanoli ei taida tulla kysymykseen kun kiinni on bensawebasto ;).

9-5 2,3T...

Teho (Hp) Vääntö (Nm)
Taso 1 292 420

Tämmöset lukemat meilläpäin luvataan, nimenomaan aero softaa mukaellen!

:wink:
auto sinne vaan ja min. 500€ pöytään!!!

kyllä kulkee saappi sen jälkeen :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Joo ja oikeat tehot -50hp luvatusta vakioraudalla. Eihän se ole tyhmä kuka pyytää, vaan...
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

jcarlson kirjoitti:
enska kirjoitti:
9-5 2,3T...

Teho (Hp) Vääntö (Nm)
Taso 1 292 420

Tämmöset lukemat meilläpäin luvataan, nimenomaan aero softaa mukaellen!

:wink:
Näköjään ei ymmärretä yhtään mitä luvataan. Tuollaisia tehoja sieltä ei valitettavasti bensalla irtoa, eikä varsinkaan etanolilla. Etanolilla suuttimet vaihtamalla olen tuollaiset lukemat kyllä penkittänyt.

Ilmeisesti perinteistä prosenttiviritystä :( Jossa laitetaan limittereihin +x% kussakin mallissa ja luvataan että tämmöistä tulee, vailla ymmärrystä siitä mihin rauta missäkin mallissa riittää.
Jos kyseessä on tuo http://www.optimoiautosi.fi, niin tuo 292hp/420Nm softa löytyi 9-5 Aero 2006 --> eli varmaankin ihan realistista..
#5824
93 B204
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Siis mitä realistista ? Ei vakioraudasta ole mahdollista saada tuollaisia lukemia, siinä se realismi on. 2006-> vakioaeron bensasofta on jo todella lähellä maksimiarvoja.

Vai tarkoititko että joku on käynyt luotettavasti kalibroidussa dynossa rullaamassa tuollaiset luvut ko. softalla ? Vai oliko kyseessä kyyninen vitsi ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Onko asia oikeasti näin?

Aika hatusta heitetyiltä nuo optimoiautosi.fi lukemat näyttävät..

BSR:n stage 1 heidän dynossaan ainakin 273hp/440nm. Tiedä sitten paljon tämä heidän dynonsa vie kotiin päin :mrgreen:

Muistaakseni olivat mitanneet matalapaine kolkille 168hp/240nm.. vakiona



Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
#5824
93 B204
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja Raser »

Autokuume nousee, ysi-viitosta täytyisi saada alle, mutta perusasioista puuttuu tietämystä. Haussa 9-5 turbo (sedan tai stw) vm. 2002 - 2004 hintaluokassa 5000-8000 euroa, eli kilsoja todennäköisesti mittarissa jo yli 200tkm. (Ruotsi, Viro, Suomi?)

- Mistä tietää että autossa on se "parempi - ei niin hajoamisherkkä - ei huohotinongelmainen" moottori? Vaihtuu ilmeisesti vuosimallissa 2002 jossain vaiheessa?

- Monet 2.3T ja Aerot ovat automaattilaatikolla jota vierastan kun kilsoja on takana yli 200tkm. Kuulemma kahta valmistajaa (AISIN, ZF tms?) ollut noissa saabin automaateissa, toinen kestää toinen ei? Mistä tietää että olisi se parempi loota?

- Paljon Aeroon tai 2.3T malliin saa oikeasti softamuutoksella lisää tehoa? 20-30 hv?

- Miten myynti-ilmoituksista voisi tunnistaa "ison Teen" (2.3T)? Tietysti hevosvoimista (220 hv) ja jos ottaa yhteyttä, mutta onko jotain ulkoisia tunnusmerkkejä?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Vuosimallista 2004 alkaen huohotinjärjestelmä on parannettua mallia.

Aeroista, varsinkin loppupään 260hv versioissa, on kokolailla otettu kaikki tehot ulos mitä vakioraudalla irtoaa, suuttimet rajoittavana tekijänä. Isommilla suuttimilla tai korotetuilla paineilla irtoaa maksimissaan noin 300hv jolloin vakioturbo on tapissa. Asiaa on puitu jo aiemmin tässä ketjussa.

EDIT: mainitut maksimitehot tietenkin etanolilla, ja tuohon 300hv tarvitaan jo 3" dp..
Viimeksi muokannut Frostwind, Su Maalis 10, 2013 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Aerosta voi saada n. 290hv etanolilla ilman muita rautamuutoksia jos lisää polttoaineen saantia.
Bensalla realistiset lukemat on n. 270hv.

Tuolla optimoiautosi.fi listassa on monet muutkin Saab teholukemat täysin hihasta ravistettu, esim. ero 170hv ja 185hv 2,3t mallien välillä.
Tavanomaista kun puhutaan "prosenttivirityksestä" jossa vakiosoftan päälle lisätään esim. vääntörajoittimia tietyllä prosenttiluvulla ilman kyseisen moottorin tuntemusta että miten lähellä vakiona ollaan rajoja ja mitkä on rajoittavat tekijät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Kun Hirsch lupaa sen 305 hv, niin mitä muutoksia siinä tulee vakio Aeroon (260 hv) verrattuna?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

baasenar kirjoitti:Kun Hirsch lupaa sen 305 hv, niin mitä muutoksia siinä tulee vakio Aeroon (260 hv) verrattuna?
Männät, ahdin, suuttimet, välijäähdytin, putkisto, kytkin, ECU, jarrut, vanteet, alusta,
sisustan yksityiskohdat nyt ainakin näin äkkiseltään tulee mieleen. Joku korjannee jos olen väärässä.
SAAB 9-5 Aero -05
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Kytkin on kyllä minusta sama kun Aerossa ja sisustan tingentangelit vissiin piti ruksia erikseen?
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

nix0n kirjoitti:Kytkin on kyllä minusta sama kun Aerossa ja sisustan tingentangelit vissiin piti ruksia erikseen?
Voi ollakin, ahtimestakaan en ole ihan varma :roll: Mutta pääpointti tuli ehkä selväksi, että on siinä huomattavasti muutakin kuin pelkkä softa ja annetulle teholupaukselle on katetta. Toisinkuin aiempien linkkien softaviripajoilla :wink:
SAAB 9-5 Aero -05
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Ahdin on kyllä eri kun Aerossa, tälläinen muistikuva mullakin on. Ja sinällään fiksu paketti, kun vähän muutakin vaiheltu kun pelkkä softa, vaikka aina tuo 305hp lupaus ei täytykkään.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Nonii Gurut, paljon saa tehoja ulos softamuutoksella

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

nix0n kirjoitti:Ahdin on kyllä eri kun Aerossa, tälläinen muistikuva mullakin on. Ja sinällään fiksu paketti, kun vähän muutakin vaiheltu kun pelkkä softa, vaikka aina tuo 305hp lupaus ei täytykkään.
Joo ja mikä parasta niin uutena ottaessa saa vielä tehtaan takuunkin säilytettyä
SAAB 9-5 Aero -05
Vastaa Viestiin