9-5 2,0T -00 remonttia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Joonas.k
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 21:19

9-5 2,0T -00 remonttia

Viesti Kirjoittaja Joonas.k »

Terve, Saabistit. Sain tuossa hiljattain otsikon muikaisen pirssin ja tarkoitus olisi nyt rueta sitä ehostamaan.

-> Vikoja herjaa ölljynpaineista ja tämän takia varmaankin jakopäänketju on vaihto kunnossa myös. Kone ei vingu!
-> Automaattivaihteisto ei aina löydä oikeaa pykälää.

-> Korjauksia. Öljysihdin puhdistaminen + jakopääremontti
-> Vaihteistossa sähkönen vika vaiko huonot öljyt?

Oma ajatus olisi ollut, että otan koneen irti ja vien sen johonkin jakopään laittoon. Olisiko teillä suositella jotain mahdollisimman halpaa ja homman osaavaa kaveria? Kattelin, että netistä saa suhtedukkaasti koko jakopää sarjoja Orkkis osilla. Sellainen on varmaan parasvaihtoehto tilata.

Onko ideoita mistä tuo vaihteiston temppuilu vois johtua? Vai onko vaihteisto jo kaput....

Kaikesta informaatiosta olen tyytyväinen. Saab on itelle aivan tuiki tuntematon merkki...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2,0T -00 remonttia

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Laitappa paikkakuntatieto profiiliisi ..

jos öpaineet on kateissa niin voi epäillä myös laakerivaurioita, eli varaudu isompaankin remppaan kuin pelkkä jakopää

vaihteiston öljythän on halvin vaihtaa ensin, mikä vuosimalli ja paljon ajettu ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Joonas.k
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 21:19

Re: 9-5 2,0T -00 remonttia

Viesti Kirjoittaja Joonas.k »

Vm oli 2000 ja mittarissa noin 240tkm
Ja auto tulee kohta tuusulaan jossa otetaan siitä kone irti.
Auto oli käynyt Mäkelän-autossa järvenpäässä jossa oli todettu, että öljyloukku? täytyy vaihtaa ja lisäksi jakopää pitäisi tehdä.
Auto siis käy ihan nätisti, mutta herjaa öljynpaineita niin en usko, että alakerta olisi vielä kaput?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2,0T -00 remonttia

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei siellä jakopäässä ole mitään mistä öljynpaine katoaisi sen verran että kone käy vielä "nätisti". Jos imusihti on niin tukossa ettei sen takia tule öljynpainetta niin kone ei pitkään enää käy "nätisti". Samalla kun avaat öljypohjan niin avaa ne runkopukit ja veivien alapäät ja tarkista laakereiden kunto.
Voit aloittaa runkopukista nro 3 josko siellä jo yllätys odottaa.

Öljyloukko kuuluu huohotinjärjestelmään joka tulee kokonaan päivittää mikäli on vanhaa versiota, tarinaa löytyy hakutoiminnolla.
Jakopään osat on kyllä jo vaihtokunnossa noilla kilometreilla eli se on kyllä minimissään suotavaa tehtävää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Joonas.k
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Maalis 12, 2013 21:19

Re: 9-5 2,0T -00 remonttia

Viesti Kirjoittaja Joonas.k »

Jepps. Ei varmasti käy pitkään nätisti jos sihti on tukossa.
Ainut ongelma on, että auto on seissyt marraskuusta saakka ja se pitäisi vanhoilla öljyillä käynnistäää ja ajaa pieni pätkä.

Kiitos vesa vinkeistä. Lueskelin tossa keskustelun missä kerrottiin mikä huohotin päivitys kannattaa tilailla. Lähetään nyt alkuun seuraavasti

-> Öljysihdin ja laakereiden tarkastus.
-> Huohotin päivitys
-> Vaihteiston öljynvaihto.
Jakopää remontti täytyisi myös tehdä, mutta sitä en halua ite rueta tekemään sen verran autodasta väijjyin, että vaikuttaa turhan monimutkaselta remontilta. Ja koneen ylös ottaminen helpottaisi hommaa kummasti! Käytössä on kumminkin pakettiauto ja konetta saa kyllä liikuteltua pitkin suomea tarvittaessa. Auto on muuten siisti sisältä ja päältä niin pitäähän se yrittää elvyttää taas elävien kirjoihin.
Viggenisti
"Turbo"
Viestit: 220
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 17:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2,0T -00 remonttia

Viesti Kirjoittaja Viggenisti »

Ehkä tuolla ei kannattas ajaa metriäkään ennen kuin korjaa.. Laakerit aika nopeasti kaput (jos ei jo ole..)
XC70 D5 -11
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 2,0T -00 remonttia

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

vesa67 kirjoitti:Jakopään osat on kyllä jo vaihtokunnossa noilla kilometreilla eli se on kyllä minimissään suotavaa tehtävää.
Onko näissä t5/t7 koneissa tosiaan jakopää finaalissa jo 240tkm kohdalla? Vaikka öljynvaihdot suoritettu tarpeeksi usein.
T7 vm. 2001 9-3
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 2,0T -00 remonttia

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Tervehdys ! Ei Välttämättä, itsellä 2.0t vm. -99. Koneen peruskunnostin
420 tkm. vaikka ihmeempiä oireita ei vielä ollutkaan...

Arvion että meidän ajossa tuolla olisi menty reilu 500 tkm. ennen pakollista
jakopää remppaa ja laakerointia yms.

Öljyt Mobil 1 5w-40 .... 5-10 tkm välein.

Koetetaan nyt mennä toinen mokoma lisää ja sitten "paaliin"

t.A
paralogiX
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Su Syys 23, 2012 12:31
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-5 2,0T -00 remonttia

Viesti Kirjoittaja paralogiX »

Koskimaa kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:Jakopään osat on kyllä jo vaihtokunnossa noilla kilometreilla eli se on kyllä minimissään suotavaa tehtävää.
Onko näissä t5/t7 koneissa tosiaan jakopää finaalissa jo 240tkm kohdalla? Vaikka öljynvaihdot suoritettu tarpeeksi usein.
Itsellä roklattaa kylmänä ketju. 149 tkm ajettu :roll:

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
#5824
93 B204
Vastaa Viestiin