Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Jos tästä vielä tehoja nostaa niin kalliiksihan se tulee väkisinkin, vakioalustalla ei tekisi enää mitään. Epäilyttäisi tuon automaatinkin kesto.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Teho on vääntö kertaa kierrosluku joten kun tietää missä kohtaa kierrosaluetta huipputeho tulee (ahtimen koko, nokat tärkeimmät tekijät) niin voi päätellä millaista tehoa (ahtimen koko rajoittavin) voi saavuttaa tietyllä väännönrajoituksella.mikan kirjoitti: Eikös vääntö ja teho mene käsi kädessä kierrosluvun kanssa? Eli jos Aerosta saisi puristettua isommilla suuttimilla ja 3" DP + 2,5" pakoputkella reilu 300 heppaa @ 5500 rpm, niin väännöt olis tuolloinkin luokkaa 400 Nm.
305 heppanen Hirsch taitaa tuottaa tuon tehon jossain 5500 rpm:n paikkeilla ja tehothan on siinä rajattu maksimissaan 420 Nm:iin manuaalilla ja 400 Nm automaatilla.
t. Mika
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Esim. ( π x 2000rpm x 350Nm)/30 x 10³= 73,3kW
Tai lyhyemmin "suurinpiirtein", (2000rpm x 350Nm)/7121=98,3hp
Jotenkin noin ne kaavat meni äkkiseltään ulkomuistista, korjatkaa viisaammat.
Tai lyhyemmin "suurinpiirtein", (2000rpm x 350Nm)/7121=98,3hp
Jotenkin noin ne kaavat meni äkkiseltään ulkomuistista, korjatkaa viisaammat.
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Automaattilaatikolle on myrkkyä luisto, varsinkin vaihtojen yhteydessä. Se että vaihto on nopea, joka tuntuu repeisevältä ei sinällään ole paha laatikolle. Joskus kun vaihto tuntuu pehmeältä ja siten mukavalta, saattaa laatikko luistaa->lämpö nousee-> kitkapinta kuluu/lämpenee-> öljy muuttu mustemmaksi/alkaa haista palaneelle.VP95t kirjoitti:Hyvää taustatietoa taas, jcarlson! Kiitos siitä.
Itsekin mietin automaatin rajojen vastaantulemista Mitsun turbon + sopivan RE85-softan kanssa, mutta enpä eppäile enää. Tänään kun pääsi heittämään ekan koelenkin ahtimen vaihdon jälkeen totesin että vaihtotapahtuma ja auton koko toiminta on muuttunut terveempään suuntaan. Jo Garretille optimoidun RE85-softan kanssa laatikko vaihtaa nimittäin perstuntumalla pehmeämmin ja vaivattomammin, varsinkin ohituskiihdytyksissä alaspäin. Vanhalla turbolla meno oli Sport-asennolla repivämpää ja perusasennolla raskaampaa. Uskoisin että sellainen meno käy enemmän automaatin päälle.
Laatikon vaihtamisen voi muuttaa erinlaiseksi erinlaisilla kuula&jousisarjoilla, jotka menee laatikon venttiilikoneistoon. Esim. vaihtokohtaa voi hieman säätää tai vaihdon nopeutta
minullakin etanolipäivityksen myötä laatikko alkoi toimia mukavammin/paremmin, vaihdot selkeitä/nopeita. niin, ja lisäähän automaatikon luisto polttoaineen kulutusta oleellisesti, kun vaihde ei ole päällä/ lukittu(maantieajossa)
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Automaatti on kaikissa 9-5:ssä sähköisesti ohjattu ja moottorinohjaus vähentää sytytysennakolla vääntöä vaihtotilanteessa laatikon suojelemiseksi. Tämä toiminto on aina käytössä ellei softaa ole muokattu "väärin".
Pakathan laatikossa ei luista kuin hyvin hetkellisesti vaihdon aikana. Turbiini luistaa pienillä vaihteilla ja moottoria enemmän kuormittaessa. Turbiiniluisto lisää kulutusta, turbiini lukittuna lisäkulutus muodustuu lähinnä vaihteiston öljypumpun tehosta.
Pakathan laatikossa ei luista kuin hyvin hetkellisesti vaihdon aikana. Turbiini luistaa pienillä vaihteilla ja moottoria enemmän kuormittaessa. Turbiiniluisto lisää kulutusta, turbiini lukittuna lisäkulutus muodustuu lähinnä vaihteiston öljypumpun tehosta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Automaatti aerolla (2001 4-pykäläinen) on ajettu bensalla minimissään 6.4l kulutuksia ja etanolilla on päästy 9l tuntumaan nätillä ajolla. Ainakin 4-pykäläisessä automaatissa on aika pitkä nelonen, jolloin 90km/h nopeuksilla ajetaan alle 2000rpm kierroksilla.
Onko joku löytänyt lääkettä kylmänä käynnistyksen jälkeiseen rykimiseeen etanolin kanssa, jos ei anna kierrosten tasaantua alle 1000rpm:n?
Toinen kysymys:
Onko ratkaisua teho ongelmaan eli konepellin alle on tulossa ensi kesänä uusi kone T5 alakerralla, pitkälohkon männillä (Ae), mutta muuten T7 kokoonpanolla (mahdollisuus alkupeisillä T7, T5 eri nokka-akseleihin, 87-T16 nokilla YMS). Haussa olisi samat tehot Etanolilla ja bensalla huomioiden laatikon rajoitteet eli suurinpiirtein maksimi tehot vakioahtimella. Millä kokoonpanolla asiantuntijat lähtisivät viemään asiaa eteenpäin. Voin hommata uudet suuttimet tai asentaa 100tkm ajetut Aeron puhdistetut suuttimet+nostaa bensanpainetta. Bensapumpulla on ajettu n.20tkm, mutta sen vaihto tehdään suosituksien mukaisesti. Kulkuväline on tosiaan tarkoitettu n.20tkm vuosi ajoihin, joten yleinen toimivuus/kulutus on myös huomioitava.
Tällä hetkellä autossa on Vesan tekmä Biopower softa (06 tai 08 Aeron pohjilta).
Onko joku löytänyt lääkettä kylmänä käynnistyksen jälkeiseen rykimiseeen etanolin kanssa, jos ei anna kierrosten tasaantua alle 1000rpm:n?
Toinen kysymys:
Onko ratkaisua teho ongelmaan eli konepellin alle on tulossa ensi kesänä uusi kone T5 alakerralla, pitkälohkon männillä (Ae), mutta muuten T7 kokoonpanolla (mahdollisuus alkupeisillä T7, T5 eri nokka-akseleihin, 87-T16 nokilla YMS). Haussa olisi samat tehot Etanolilla ja bensalla huomioiden laatikon rajoitteet eli suurinpiirtein maksimi tehot vakioahtimella. Millä kokoonpanolla asiantuntijat lähtisivät viemään asiaa eteenpäin. Voin hommata uudet suuttimet tai asentaa 100tkm ajetut Aeron puhdistetut suuttimet+nostaa bensanpainetta. Bensapumpulla on ajettu n.20tkm, mutta sen vaihto tehdään suosituksien mukaisesti. Kulkuväline on tosiaan tarkoitettu n.20tkm vuosi ajoihin, joten yleinen toimivuus/kulutus on myös huomioitava.
Tällä hetkellä autossa on Vesan tekmä Biopower softa (06 tai 08 Aeron pohjilta).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
4-vaihteisessa automaatissa sitä FirstDrvFuel tms. kompensaatiota säätämällä voisi ehkä parantaa nykimistä jos kylmästartin jälkeen vetää heti vaihteen päälle.
T5 nokat varmaan tuohon laittaisin, 15T ahtimella piisaa kyllä mennä vakiosuuttimilla ja vaikka 5 bar pa-paineella, tai sitten isommat suuttimet riippuen mitä haluaa budjetiksi asettaa.
T5 nokat varmaan tuohon laittaisin, 15T ahtimella piisaa kyllä mennä vakiosuuttimilla ja vaikka 5 bar pa-paineella, tai sitten isommat suuttimet riippuen mitä haluaa budjetiksi asettaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
9-5 Aisin Warner tomaatissa on ns. luistava lukitus vaihteelle. Eli kun, vaihde on lukittu ja painaa kaasua sallii laatikko luiston (tietyssä rajassa), irroittamatta lukitusta. Tämä helpottaa ajomukavuutta ja vähentää vaihtoja,sekä parantaa polttoainetaloudellisuutta (hyödyntää moottorin vääntöä, jota Saabissa ON!)
Tämä luistava-lukitus asettaa myös erityisvaatimuksen tomaatin öljylle! Öljyssä oltava 3309 luokitus.
Tämä luistava-lukitus asettaa myös erityisvaatimuksen tomaatin öljylle! Öljyssä oltava 3309 luokitus.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Ei se vaihdepakka siellä edelleenkään luista. Osittain luistattava turbiinilukitus löytyy, mutta vasta 5-vaihteisesta. 4-vaihteinen on ihan perinteisellä on/off turbiinilukolla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
öööö? en niin kirjoittanutkaan. teit ihan oman tulkinnan, jostakin, en tiedä mistä...jcarlson kirjoitti:Ei se vaihdepakka siellä edelleenkään luista. Osittain luistattava turbiinilukitus löytyy, mutta vasta 5-vaihteisesta. 4-vaihteinen on ihan perinteisellä on/off turbiinilukolla.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
aajule00 kirjoitti: luistava lukitus vaihteelle. Eli kun, vaihde on lukittu
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Niin? vaihteelle, niinku vitonen. ei "vaihdepakka"HEV kirjoitti:aajule00 kirjoitti: luistava lukitus vaihteelle. Eli kun, vaihde on lukittu
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
On hyvä puhua asioista niiden oikeilla nimillä eikä sinnepäin. Ehjässä automaattilaatikossa luistaa vain turbiini (momentinmuunnin). Vaihteen luistamisesta puhutaan normaalisti vain vikatilanteessa, tai hyvin hetkellisesti vaihtohetken aikana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
a-ha
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
esim. tällä vois vitosvaihteen lukitukseen vaikuttaa: http://transgoonline.com/products.php?p ... ntview=Yes
kun, tomaatti on lähellä vaihto kuntoa niin ton tyylistä settiä vois asennuttaa
kun, tomaatti on lähellä vaihto kuntoa niin ton tyylistä settiä vois asennuttaa
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!