Kun puhutaan Hirschin 305hp sarjasta, niin moottorissa on aivan vakio hilut sisällä. Muutokset autossa ovat ohjelmassa, ahtimessa, coolerissa, imuputkistossa ja downpipe/putkisto sport- katalysaattori. Kannenpultit näyttivät olevat alkuperäistä parempaa laatua autossani, mutta en tiedä onko jälkeenpäin vaihdettu. Eikä kuitenkaan ARPtä... Suutimetkin ovat vakion näköiset, bensanpaineen säätimeen en osaa sanoa, onko sitä rukattu.
331mm jarrut + Brembon satulat olivat lisävarusteena, erikseen tilattavat.
Alusta 10mm matalampi kuin Aerossa, Sachs ja Eibach, erikseen tilattavat.
Sisustan hiilikuitusomisteet erikseen tilattavat. Samoin kuin polkimien pinnat.
Erilaiset puskurit, takaspoileri ja sivuhelmat kuuluivat aerodynamic- pakettiin, erikseen tilattavat. Ja maski on erilainen.
Hirsch- penkit olivat erikseen tilattavat ja tosi harvinaiset, koska niissä oli ongelmia tyyppihyväksynnässä tai jotakin vastaavaa.
Tuplaputkisto oli erikseen tilattava, muuten tuli yhdellä ulostulolla.
Sisustassa ovenkahvat tai vetimet muuttuivat nahkaisiksi.
Vanteet 18" valmistaja Technomagnesium, erikseen tilattavat. Sai myös 17" ja 19"??
Manuaalissa 20Nm enemmän vääntöä kuin automaatissa.
Vuosimallit valmistetuille "aidoille" 9-5 Hirscheille ilmoitetaan 2003 - 2005, mutta myöhemmin virityssarjan ja kaikki muut tarvikkeet sai ostettua erikseen, eli vuosimalleja on myös muita. Onko sitten "tarra-tuninkia"...?
Hirsch mallihan on siis niin rakennettu, että ostetaan Aero halutuilla varusteilla ja tämän jälkeen valittiin viritystaso, 280 tai 305. Samoin kaikki muut Hirsch varusteet, mitä halusi, valittiin samalla kertaa. Kalleimillaan auton hinnaksi olisi tullut lähemmäs 80.000€, kaikki varusteet ruksaamalla.
Ensimmäiset mallit vietiin "Hirschin" pajalle, tarkkaa määrää ei ole tiedossa montako näin on tehty. Minun autoni on näin rakennettu. Siitä on auton mukana erillinen todistus. Autoni on Ruotsin tuonti. Sen jälkeen sarjaa alettiin asentamaan Ruotsissa jälleenmyyjien toimesta.
Suomessa ensimmäinen/set auto ilmeisesti tehtiin Ruotsissa, mutta loput Suomeen myydyt autot tehtiin maahantuojan toimesta täällä.
Kaiken kaikkiaan valmistettujen 305hp sarjan autojen valmistusmärä vaihtelee eri lähteiden mukaan, joten siihen uskalla sanoa mitään.
Koska usein törmää myös "Aitoon Hirschiin" jossa ei ole muuta kuin vaikka takaspoileri... Ja Hirsch malleja on montaa erilaista, kun puhutaaan koko Saab skaalasta.
Itselläni löytyy alkuperäinen Hirsch- esite ja muuta auton mukana tullutta dokumenttia. On melko kattavasti kerrottu erot ja mitä varusteita sai. Autohan oli ihan kiva vakionakin, mutta keväämmällä paljon hauskempi, toivottavasti...