Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
MrJuppe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 20:32

Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja MrJuppe »

Terve!
Auto on -99 vuoden saab 9-5 3.0 tbo,ajettu n.250tkm.
Ajelin reipasta vauhtia tampereelta lappiin isohko umpiperäkärry perässä,jossa mm moottorikelkka,eli kuormaa oli ihan kohtalaisesti.Viikko siellä ja pakkasta aamuisin 20-30 astetta.Auto pelasi ihan hyvin siellä kun ilman kärryä ajelin kaupoille ym.
Kotiinlähtöaamuna pakkasta 29 astetta eikä ollut mahdollisuutta pistää autoa lämmitykseen,mutta lähti käyntiin ongelmitta laakista.Tarkistin nesteet paisuntasäiliöstä ettei ollut minkäänlaista hyhmää ym.
Auto kävi tyhjäkäyntiä n.puolituntia kun pakkasin sitä ja sitten kärry perään ja kohti tamperetta.
Muutaman tunnin ajon jlk ylämäkeen kiihdyttäessäni auto pätkäisi ja kaasua hellätessä veto palasi välittömästi.Ajo jatkui ja jonkin ajan kuluttua huomasin että kone ei anna nostaa kierroksia yli kahden tonnin,vaan alkaa röpöeltään ja vauhti hyytyy,mutta sillä 2000 kierroksilla auto kulki 70-80kmh ihan hyvin.Jos yritti manuaalisesti vaihtaa pienempää alkoi röpellys koska kierrokset nousi yli kahden tonnin joten kurvasin huoltoaseman pihaan.Moottorin lämmöt kokoajan puolessa välin eikä häiriöilmoituksia ajotietokoneeseen ym.Tyhjäkäyntiä kävi nätisti ja öljyt ja nesteet ihan hyvän-näköisiä .Pistin tankin täyteen ja yritin lähteä nilkuttamaan kotiinpäin,mutta ei jaksanut enää kuorman kanssa kiihtyä vaan röpelsi kun yritti kaasuttaa vauhtia,joten hinurilla auto ja kärry kotiin.
Kylmänä auto käy ihan ok ja kestää nostaa kierroksia ihan miten vain ja ajo onnistuu täysin enkä huomaa mitään erikoista.Sitten kun moottorin lämmöt alkavat lähestyä puoltaväliä,ei anna enään nostaa kierroksia paikallaankaan kuin n.2000 asti.
Pakokaasujen väri ihan normaalia eikä paikallinen huoltamo löytänyt mitään vikakoodeja autosta.Akun kenkä on ollut irti useasti ja tänään ostin uuden sytkäkasetin ja toisen vaihdoinkin jo syksyllä kun alkoi käymään kolmella.Samalla vaihdoin kampiakselin asentoanturin ja tulpat.
Tulpat olin näköjään ostanut vahingossa NGK BCPR7ES vaikka pitäisi olla BKR7ES-11.
Tulpat ihan hyvän-näköiset mutta vaihdan nekin vielä huomenna.Noissa tulpissahan ei vissiin ole muuta eroa kuin noi väärät on ulkonevalla eristeellä,eli vaan turhan piukat puoliinsa?
Jos katista ois sisuskaluja irti ja jotenkin tukossa,niin eikös se röpeltäis tukkosuuttaan sekä kylmänä että lämpimänä ja kasettiviankin voi nyt unohtaa?
Voisko noi tulpat olla jotenkin jo huonot vaikka ajettu vain n.5000km,olihan tuolla reissulla pitkiä mäkiä ym joihin tuli vedätettyä muun letkan mukana välillä reipasta satasta pitkän aikaa.
Outo juttu mutta jos jollain jotain vinkkiä,niin olisin tiedoista kiitollinen.
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Voiskoos tiensä päähän tuleva moottorin lämpötila-anturi aiheuttaa moista murhetta. Meillä oli tuossa Griffinissä samankaltaista rötäämistä, kun antoi kaasua, mutta tällöin tuli myös bensan hajua cabiiniin. Joka tapauksessa tokeni anturin vaihdolla, osa PCS:llä maksoi jotain 15 euron hujakoilla.
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
wiima62
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Syys 16, 2009 18:28

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja wiima62 »

Itsellä teki vm-99 nelipyttynen samanlaista. Aivan kuin kierroslukurajoittimeen olisi lyönyt. Tasan 2000 kierrosta. Syyllinen oli kaasuläppäkotelo.
MrJuppe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 20:32

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja MrJuppe »

Tänään uudet oikeanlaiset NGK:n tulpat koneeseen,mutta ei mitään vaikutusta :(
Missäs toi Jycän mainitsema lämpötilananturi sijaitsee,vois huomenna ihmetellä sitä,sillä joku juttu tossa nyt reagoi siihen moottorilämpöön.
Sen matalemmalle kierroksia antaa nostaa,mitä lähempänä puolta väliä lämmöt on :?:
Se on sellaista pehmeää tiheää kierrosten edestakaista huopaamista,eli nousee lämpimänä n.2500 ja sieltä putoaa sinne 1800:n ja taas yrittää nostaa kunnes joku leikkaa kierrokset alas.Kylmänä kestää kaasutella ja nostaa kierroksia vaikka kuinka ja tyhjäkäyntiä käy hienosti sekä kylmänä että lämpimänä.Mulla oli myös ilmanputsari pois ja bensatankin korkki auki tänään kun sitä käyttelin,mutta ei vaikutusta.
Nyt ois hyvät neuvot ja arvailut tarpeen :D
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Siellä se on läppäkotelon alapuolella koneen kyljessä. Muovikate pois koneen päältä ja ahtoputki irti läppäkotelosta ja sivuun. Tais olla siten vähän ikävästi, ettei ainakaan normaali lenkkiavain mahdu kovin hyvin kääntyileen, siinä tais olla jotain ilmastoinnin putkia sopivasti edessä... Onnistui kuitenkin pienellä äheltämisellä. Sieltä tulee sitten jäähdytysnestettä jonkin verran, kun anturin kiertää irti, nopeasti vaan uutta anturia kierteille ja kiristeleen. Ja tietty sähköliitin irti ennen vanhan aukomista. Toivottavasti tästä sai nyt jotain selkoa, vaihdosta on jo vähän aikaa ja ulkomuistista heittelen...
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
MrJuppe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 20:32

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja MrJuppe »

Nyppäsin töpselin irti siitä moottorin lämpötila-anturista,mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta käyntiin.Samalla tavalla ei anna nostaa kierroksia yli parin tonnin lämmettyään,lämpömittari vain näytti tietysti kokoajan kylmää,joten ei taida olla anturilla vaikutusta tohon mun tapaukseen valitettavasti.
Kait se vaan täytyy viedä merkkihuoltoon tutkittavaksi,kun ei ainakaan oma järki riitä enään tohon,eikä muiltakaan ole tullut uusia vinkkejä ton läppäkotelon lisäksi,jonka putsasin varovasti kun en sille muuta ymmärtänyt :cry:
Kiitos neuvoista,mutta jos jollekkin tulee vielä jotain mieleen,niin mielelläni niitä täältä lueskelisin :)
Jycä
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Helmi 23, 2006 14:31
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja Jycä »

Harmi, ettei selvinny vielä. Mitenköhän mahtaa olla viallisen lämpöanturin kanssa, että antaako se rikki ollessaan jotain tiettyä arvoa, kuten esimerkiksi ulkoilman lämpöanturi. Jos näin, niin olisiko tuolla liittimen irrottamisella merkitystä.... Tiedä häntä, kunhan pohdiskelen, joku näistä paremmin ymmärtävä vois tietää.

Toivottavasti saat kuntoon!
#2176
9-5 Aero BP XWD -11, 9-3 cabriolet 2.0T A -98, 9-5 2.3T -07, 9-5 3.0V6t Griffin -01
MrJuppe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 20:32

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja MrJuppe »

Joo nyt alkoi kans vähän epäilyttään itseekin toi pelkkä töpselin irroitus.
Lueskelin täältä foorumin sivuilta,että anturi ohjaa ainakin -06 9-3 saabeissa aika montaa toimintaa ja jos se sullakin vaikutti käyntiin,niin miksipä ei tosiaan sitten mullakin.
Pistin äsken kyselyä sähköpostilla sinne PCS:lle tosta,että mitä mieltä ovat viasta ja lähettävätkö anturin mulle.
En tiä oisko semmosen anturin löytäny heti hyllystä jostain muualtakin,kun vaan ois ottanut vanhan malliksi...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos tyhjää käy ihan OK, niin tuskin on DI-kaseteista toinen antautunut, joskus(harvoin) on tietty käynyt niin, että alkaa pätkimään ahdoilla/kierroksilla, mutta yleensä rundeja on silloin yli 4k ja vaatii kuormaa koneelle. Jos ei vikakoodia pukkaa, niin IMM ja lämpöanturit lienee OK.
Eiköhän se läppäkotelo ole syypää tässä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MrJuppe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 20:32

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja MrJuppe »

V.J.S kirjoitti:Jos tyhjää käy ihan OK, niin tuskin on DI-kaseteista toinen antautunut, joskus(harvoin) on tietty käynyt niin, että alkaa pätkimään ahdoilla/kierroksilla, mutta yleensä rundeja on silloin yli 4k ja vaatii kuormaa koneelle. Jos ei vikakoodia pukkaa, niin IMM ja lämpöanturit lienee OK.
Eiköhän se läppäkotelo ole syypää tässä.
Tänään ihmettelin tota läppäkoteloa.Otin ne vesiletkut irti siitä ja pistin putkenpätkän väliin ja klemmareilla kiinni.Ajattelin tyhmänä että jos se lämmin jäähdytysneste vaikuttaa jotenkin sen vian alkamiseen ja tolla patentilla ois alkanut käymään lämpöisenäkin,mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.Läppäkotelo oli tässävaiheessa edelleen ihan käsikopelolla todettuna kylmä edelleen.
Käyttelin autoa n.3500rpm tasakaasulla kylmänä ja kun lämpömittari saavutti puolen välin,ajattelin että nyt aukes ehkä termari ja alko laakista "humppaan" kierrokset.Tyhjäkäyntiä käy taaskin ihan normaalisti ja vähän antaa nostaa kierroksiakin.
Millä tavalla toi läppäkotelo oikein hajoaa yleensä?Mitä siellä silloin tapahtuu?Aika yksinkertaisen näköinen jötikkä,mutta näkyyhän sinne menevän töpselillä useita johtoja kuiteskin?
Ihmetyttää vaan,kun ennäistä kauheasti ymmärrä,että miten toi lämpö saa vian päälle?
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Nythän kaikkein fiksuinta olisi aloittaa lukemalla vikamuistiin kertyneet tarinat. Siellä voi olla esim. asentotunnistimien jännite-eroa (hyvin tavallinen vanhassa läppäkotelossa) tai vaikkapa jännitekatkoksia (katso tuon viestiketjun ekan viestin kuvia http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=130315 ) Omassa V6 -femmassani kun läppäkotelo alkoi renaamaan niin vikamuistissa oli asiasta hetkessä jo 8 kirjausta. Missäpäin maailmaa autosi on?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
MrJuppe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 20:32

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja MrJuppe »

ylepola kirjoitti:Nythän kaikkein fiksuinta olisi aloittaa lukemalla vikamuistiin kertyneet tarinat. Siellä voi olla esim. asentotunnistimien jännite-eroa (hyvin tavallinen vanhassa läppäkotelossa) tai vaikkapa jännitekatkoksia (katso tuon viestiketjun ekan viestin kuvia http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=130315 ) Omassa V6 -femmassani kun läppäkotelo alkoi renaamaan niin vikamuistissa oli asiasta hetkessä jo 8 kirjausta. Missäpäin maailmaa autosi on?
Olipas huonon-näköisiä johtoja sulla noissa kuvissa.Toihan täytyykin tarkistaa omastakin huomenaamulla.
Vikakoodit kävin luetuttamassa paikallisessa korjaamossa yks päivä ja silloin sieltä ei löytynyt mitään,tosin akun kenkä oli ollut mulla useasti irti kun vaihtelin noita kasetteja ym.ja korjaamo ei ollut saabien kans ollut paljoa tekemisissä,mutta mielestäni silloinkin auto oli kyllä lämmin eli vikatilassa.
Nollaako toi kengän irroitus kaiken muistista vai jääkö sinne silti jotain tietoja kun vaan osaa etsiä?
Toi autohan ei heitä chek engine valoa palamaan kun toi häiriö alkaa ja on päällä,kierrokset vaan ei nouse lämpimänä,vaan jumsuttaa siinä kahdenonnin kummallakin puolen.Sen alle kun päästää kaasun,niin toimii nätisti.
Vähän jotenkin nyt alan kans epäilä tota läppäkoteloa,että tieto lämpimästä koneesta sekoittaa sen jotenkin.Mahtaako sen kunnon nähdä jollain testerillä kuinka helposti?
Tossa lähellä ois Akaan Autotyö,joka on pelannut aika paljon opelin ja myös saabien kans ja niillä on kohtuu hyvät testerit käsittääkseni,muta hinta sen mukainen varmaankin,en ole vielä käynyt kysymässä.
Niin ja autokin löytyy akaan alueelta.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Niin en huomannut kysyä (vai onko joku muu kysynyt...?) onko tuo autosi limp home -tilassa? Ja noista vikakoodeista: Joku pitkäaikaisempi Saab -harrastaja osaisi varmaankin vastata niiden muistissa pysymisestä ja lukemisesta erilaisilla värkeillä hyvin täsmällisesti. Minä tiedän vain, että yleismallisella lukijalla en saanut femman vikamuistista mitään irti, mutta kun hankin oikean kapulan (GM Opel/Saab) tietokoneen ja OBD -liittimen väliin niin johan alkoi löytyä vikakoodia niin että tukka pystyyn nousi...
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
MrJuppe
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 20:32

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja MrJuppe »

Toi limp home-tila on mulle uusi asia.Se on tullut mulle nyt vasta eteen,kun olen näitä juttuja lueskellut täältä foorumilta ja youtubeen oli linkkikin,missä näytettiin vikatilan poisto.Täytyy huomenna tarkistaa toi kun menen autoa ihmettelemään,mutta käsittääkseni se ei ole limp homessa,koska kylmänä kaikki tehot on tallella ja muutenkin täysin normaali ja käynnistyy hyvin sekä kylmänä että lämpimänä.Kylmällä moottorilla pysty ajeleen n.10min normaalisti,kunnes lämmöt alkaa oleen puolessa välissä.
Harmi kun ei asuta samalla paikkakunnalla,olisin kyllä voinut maksaa sulle jotain vikakoodien luvusta ja bensat tietty,jos sulla ois ollu aikaa ja mielenkiintoa...
Yks mitä oon kans miettiny,niin mitähän toi lambda anturi rikkoutuessaan mahtaa saada aikaan?Siitä vissiin tulee häiriövalo,muistaisin täältä lukeneeni.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 V-6 ei anna nostaa kierroksia yli kahdentonnin.

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Veikkaan kyllä, että limp home saattaa hyvinkin olla päällä autossasi. Jos saat sen pois niin, että se myös pysyy poissa, niin eipä tänne Kangasalle autotalliin niin kovin pitkä matka ole. Minulla kun tuo läppäkotelo aloitti oireilun niin välillä pääsin parikin sataa kilometriä ennenkuin löi uusiksi limp homen päälle. Loppuvaiheessa ei sitten kestänyt enää kolmeasataa metriä...
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Vastaa Viestiin