9-5 V6 moottorin vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jap1 »

Tuli vaihdettua kone griffiniin.Kaikki pelas yllätys yllätys loistavasti vähän aikaa,kone kävi/käy nätisti vieläkin mutta,pari rivakampaa kiihdytystä ja joka jeesuksen vaihde katosi siihen paikkaan.Ei minkäälaisia kolinoita,rahinoita tai muuta epämääräistä ääntä.Loota on automaatti,parkki pitää mut vaihteita ei löydy.En tunne niin tarkkaan automaattilaatikon sielunelämää et osaisin vikaa päätellä .Haulla yritin samankaltaista aihetta etsiä mut ei tuottanut tulosta.Laittakaa viisaammat vinkkejä lodjusta niin sais auton tulille.Vuosimalli -99 . Jos mosan vaihdosta herää kysymyksiä niin vastailen parhaan kykyni mukaan :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihteistossa öljyä? Veikkaus on että turbiinin asennuksessa meni jotain pieleen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jap1 »

on lootassa öljyt.miten tarkka paikkka turbiinin paikalleen laitto on.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

On se tarkka homma joo. Asennussyvys vaihteistoon vähintään 9mm kytkinkopan reunasta. Erityisellä pidikkeellä tulisi pitää paikallaan asennuksen aikana. Turbiinin kiinnitykseen pitäisi myös käyttää orkkispultteja tai ainakin täysin samanpituisia jne.
WIS-ohjelmasta löytyy täydelliset ohjeet.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jap1 »

turbiinihan on kiinni startin hammaspyörällä joka on taas kiinni mosassa niin eikös se silloin tule automaattisesti oikeaan syvyyteen.
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja YoC »

Yhdessä tapauksessa samanlaisilla oireilla oli turbiini asennettu väärillä pulteilla ja näin ollen ei ollu aivan pohjassa.

Toisessa tapauksessa turbiinin stefa oli alkanut vuotamaan kun turbiini oli käytetty pois paikoiltaan. Toi turbiinin stefa alkaa vuotamaan iha pirun herkästi...
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jap1 »

kiinnitys on samaisilla pulteilla.kiitos stefa vinkistä tarvii tutkia ja ihmetellä lisää.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Hei onko ihan varmaa, että parkki pitää vai onko se vain "pitävinään"... eihän ole voinut käydä niin, että olisit katkaissut nuo hämmentävän pienet pultit, joilla startin hammaskehä on kiinnitetty turbiinikoteloon? Miten muuten laitoit moottorin paikalleen, yläkautta pelkän koneen vai alakautta koko paketin?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jap1 »

parkki pitää kyllä normisti.pultit ehjät,muuten kyllä pitäisi melkosen mekkalan jos olisivat poikki tai edes muutama pulteista.Moottori tuli laitettua paikalleen yläkautta jyrkässä kulmassa ja hieman vinosti laatikkoon nähden.Melkoinen kenkälusikka sovitus mutta onnistuu kylllä.kaikki härpäkkeet eli apulaitteet oli koneesta irti tilan ahtauden vuoksi.Laturin laitto paikalleen oli oma mielenkiintoinen projekti.En irrottanut vetaria vaan purin laturin kahteen osaan,toisen ujutin yläkautta ja toisen alakautta ja kasaus paikallaan :)
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jap1 »

tänään nappasin lauhduttimen yläpäästä putken irti,kone käyntiin ja kattomaan kiertääkö öljy.no eipä kiertäny... :evil: ja eikun öljyn kierron vikaa etsimään :x
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja ylepola »

No niin, samalla tavalla laitoit koneen paikalleen kuin minäkin. On kyllä todellinen kenkälusikkasovitus... En minäkään irrottanut vetoakselia ja laitoin silti laturin kokonaisena paikalleen, mutta siihen menikin sitten ihan kokonainen ilta 4-5 tuntia.

Kaverin kanssa juttelin tuosta tapauksesta ja hän oli samaa mieltä kuin joku taisi olla jo tuolla edellä, että joko turbiinikotelon akselin stefatiiviste on vaurioitunut tai sitten öljypumpun kiila (onko se Saabissa kiilalla, kuka tietää/on purkanut sinne asti???) on lähtenyt paikaltaan tms. Minulla oli parempi tuuri kun pudotin oman koneeni paikalleen. Oikeastihan tuo Saabin 3.0 bensakoneen vaihto pitäisi tehdä irrottamalla etukelkka ja nostamalla kori pois päältä... kun vain omistaisi tarpeeksi korkean autotallin ja autonosturin niin olisi se helppo juttu :(
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jap1 »

Joo,o.pitäisköhän hommata isompi/korkeampi autotalli niin onnistuisi paremmin kaikki autorempat :wink: Ei auta kun ruveta ihmettelemään laatikon irrotusta ja purkamista.jos jollain on kokemuksia aiheesta niin neuvot ja vinkit ovat enemmän kuin tervetulleita.Käykö esim 2,3 litrasen saban loota griffiniin. :?:
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja YoC »

Kone ja laatikko vaa kelkan kanssa alas, huomattavasti nopeempaa ja tilavampaa ku yläkautta.

Onko 4 vai 5 lovinen aski? Eli minkä ikänen auto on?

Esim. 1999 2.3t 4v automaatti ja 1999 3.0 v6 4v automaattilaatikoissa on sama varaosanumero eli pitäis käydä keskenään

Kannattaa nyt repii se aski irti ennen ku uutta alat tilaamaan :D
jap1
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 15:56
Paikkakunta: Nastola

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jap1 »

vuoden -99 griffin on kyseessä.onko mitään erityistä otettava huomioon kun koko revohkan tiputtaa alakautta.
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 V6 moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Moron. Tuossa saitissa on asia käyty läpi ja dokumentoitu minusta todella ansiokkaasti http://lekonna.blogspot.com/feeds/posts/default vaikka kone onkin tuollainen "pikkukone" :D
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Vastaa Viestiin