Vai lähtee pelkästään turbiinin lukitus pois päältä? No, empä lähde arvailemaan enempää kun en ole ajanut automaatti-Saabia.jykä66 kirjoitti:jeps,eli muilla toimii sit erilailla toi 4-lovinen loota kuin mulla...
ärsyttävää kun jatkuvasti 3-vaihde menee pienessäkin ylämäessä päälle
Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
niin,kai se turbiinin lukko menee pois päältä,kuitenkin ärsyttävää toi.
#2285
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Itellä kanssa sama ärsytys tuon lukituksen kanssa. 80km/h tietämillä kun lähtee kiihdyttämään niin käytännössä aina (TCM:llä taitaa olla lukkoneloselle ehtona vähintään 80km/h?). Isommallakin nopeudella saa melko rauhallisesti painaa kaasua että pysyy esim. ohittaessa lukittuna. Rauhallinen saa kaasujalka olla, että pääsee sitä 400nm:iä hyödyntämään tolla nelilovisella.
Kickdownia pystyis kai jotenkin säätämään, että sallis isomman polkimen liikkeen?
-Petteri
Kickdownia pystyis kai jotenkin säätämään, että sallis isomman polkimen liikkeen?
-Petteri
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Vaan kumpi käy enemmän laatikon päälle, isolla vaihteella vedättäminen vai pienelle tiputtaminen polkiessa?
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
No jaa.. Kyllä ainakin minun 5 vaihteinen on todellinen vatkain. Vakkari päällä satasenkin nopeudessa ei tarvita kovin kummoista ylämäkeä, niin laatikko vaihtaa alaspäin. Todella ärsyttävä. Manuaalitilassa jaksaa kyllä hyvin vääntää nuo mäet vitosella ilman mitään ongelmia, mutta on syvältä käyttää manuaalitilaa, kun automaatin pointti pitäisi olla se, ettei vaihteista tarvitse itse huolehtia. Laatiko arpoo myös varsin plajon pintakaasulla kiihdyttäessä. Usein on sellainen tunne, että auto kyllä jaksaisi hyvin vääntää, mutta laatikko "säästää" itseään.jykä66 kirjoitti:5-lovisessa ei vaihdakaan kuulemma niin herkästi pienemmälle,kuin 4-lovisessa
automaatissa ylämäessä.
mites muilla joilla on 4-lovinen,onko samaa "ongelmaa" kuin mulla?
Vanha 4-vaihteinen 9000 meni sen sijaan vakkari päällä isotkin mäet nelonen silmässä. Toki laatikon vlamistaja on eri kuin 9-5:ssä.
E: Voi toki olla, että omani on jo tiellä kohti hajoamista, kun venttiilipesiä ei ole rempattu. Tosin olen kyllä lukenut vastaavia mielipiteitä muiltakin tältä foorumilta.
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Isoilla väännöillähän sitä laatikon mahdollisesti hajottaa, mutta toivoisi sitä että niitä 400nm vääntöjä pääsisi edes joskus hyödyntämään kokonaisuudessaan. Varsinkin juuri ohitustilanteissa, ärsyttää ne lukituksen avautumiset kun tietää että ko. tilanteessa olisi ollut vääntöjä vielä tarjolla riittämiin.dj_pirtu kirjoitti:Vaan kumpi käy enemmän laatikon päälle, isolla vaihteella vedättäminen vai pienelle tiputtaminen polkiessa?
Tietoisella "riskillähän" sitä tässä kuitenkin pelataan (itse ainakin).
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Aika hyvin on saanut kaasulla pelattua niin että vaihtaa vaan yhden pykälän pienemmälle jos tarvitsee ripeästi liikkua, liittyessä motarille tai ohittaessa.tiaipe kirjoitti:Isoilla väännöillähän sitä laatikon mahdollisesti hajottaa, mutta toivoisi sitä että niitä 400nm vääntöjä pääsisi edes joskus hyödyntämään kokonaisuudessaan. Varsinkin juuri ohitustilanteissa, ärsyttää ne lukituksen avautumiset kun tietää että ko. tilanteessa olisi ollut vääntöjä vielä tarjolla riittämiin.dj_pirtu kirjoitti:Vaan kumpi käy enemmän laatikon päälle, isolla vaihteella vedättäminen vai pienelle tiputtaminen polkiessa?
Tietoisella "riskillähän" sitä tässä kuitenkin pelataan (itse ainakin).
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Pointtina olikin se, kun tuota pienemmälle vaihtoa ei olisi tarpeen edes tehdä. Ja useimmitenhan tuo vaan avaa turbiinin lukituksen eikä sinänsä edes pienemmälle vaihda.dj_pirtu kirjoitti:
Aika hyvin on saanut kaasulla pelattua niin että vaihtaa vaan yhden pykälän pienemmälle jos tarvitsee ripeästi liikkua, liittyessä motarille tai ohittaessa.
Mitäpä iloa meillä automatisteilla olisi stageja ecuun lykkiä jos ei sitä kasvanutta vääntöä pääse juurikaa hyödyntämään. Ok, jossakin määrin miellyttävämpi käyttäytyminen mutta anyways.
-Petteri
Saab 9-5 Aero automaatti -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Kyllä tuosta kasvaneesta tehosta on iloa ja hyötyä automaattivaihteisessakin.tiaipe kirjoitti:Pointtina olikin se, kun tuota pienemmälle vaihtoa ei olisi tarpeen edes tehdä. Ja useimmitenhan tuo vaan avaa turbiinin lukituksen eikä sinänsä edes pienemmälle vaihda.dj_pirtu kirjoitti:
Aika hyvin on saanut kaasulla pelattua niin että vaihtaa vaan yhden pykälän pienemmälle jos tarvitsee ripeästi liikkua, liittyessä motarille tai ohittaessa.
Mitäpä iloa meillä automatisteilla olisi stageja ecuun lykkiä jos ei sitä kasvanutta vääntöä pääse juurikaa hyödyntämään. Ok, jossakin määrin miellyttävämpi käyttäytyminen mutta anyways.
-Petteri
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Samaa mieltä edellisen kanssa. Autolla ilo ajaa, kun koneessa noin 220hv verrattuna 150heppaseen. Ja polttoaineen kulutus laskenut useampi desilitra aiempaan verrattuna nätisti ajaen .
Itsellä tullut autoon nyt kaksi kertaa lampbda anturin häiriö. Ekan kerran tuli etanolilla ajettaessa. Luin vikakoodit ennen Pääsiäistä, jolloin autossa oli taas kolmas tankillinen E10 bensaa. Vikakoodi poistui. No, 10 kilometrin sisällä vikakoodi oli tullut takaisin. Voiko biopower softa sekoittaa anturia? Vai onko tuo vaan riikki tai johdoissa/liittimissä vikaa?
Itsellä tullut autoon nyt kaksi kertaa lampbda anturin häiriö. Ekan kerran tuli etanolilla ajettaessa. Luin vikakoodit ennen Pääsiäistä, jolloin autossa oli taas kolmas tankillinen E10 bensaa. Vikakoodi poistui. No, 10 kilometrin sisällä vikakoodi oli tullut takaisin. Voiko biopower softa sekoittaa anturia? Vai onko tuo vaan riikki tai johdoissa/liittimissä vikaa?
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Biopower-softa on tarkempi lambdan vikakriteerien kanssa, anturilla alkaa olla tunnit täynnä. Tilalle vain Boschia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
jep, Lambda 2'lle näytti vikaa. Pitää tilata uusi. Katsottiin että sehän on jo kertaalleen vaihdettukin. Mikäköhän sinne on laitettukin ennen...
Kiitos
Kiitos
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Jep. motonetin rimpulan sinne kai oli laitettu, kun välissä oli itse tehty johtoliitos.
Vaihdon jälkeen koeajolle, sitten antoikin vikakoodeja ykkös ja kakkoslampbdan alhaisesta lämpötilasta ja jännitteestä. Vikakoodit unohdin kirjoittaa ylös. Autosta loppui veto ja lopuksi sammui. Vikakoodeja kaikkiaa 6 kpl.
Vaihdon jälkeen koeajolle, sitten antoikin vikakoodeja ykkös ja kakkoslampbdan alhaisesta lämpötilasta ja jännitteestä. Vikakoodit unohdin kirjoittaa ylös. Autosta loppui veto ja lopuksi sammui. Vikakoodeja kaikkiaa 6 kpl.
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Taisi palaa lambdojen lämmityksen sulake siinä johtoja ropatessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 9-5 automaatin etanolipäivitys
Ei voi olla sulakevika, kun ei ole uusinut. Missä sulake sijaitsee, kun käyttöohjekirja ei siitä mitään puhu.
Autoon tuli tänään 30km ajon jälkeen mittaristo meni pimeäksi, lisäksi radio ja ilmastointi. Seuraavat vikakoodit:
P1662 Ahtopaineen magn. venttiili.. Katkos/maavuoto
P1623 CAN-väylä, keskuselektroniikka. Tietojenvaihto virheellinen
P1641 Polttonestepumpun rele. Toimintahäiriö
Auto ei kulkenut enää mihinkään, juuri pääsi ajamaan 80-90km/h. Kaasua painettaessa vain röpötti. Kun pääsin kotipihalle ja poljin kaasua, sammui lopulta. Virrat pois ja uudelleen yritys --> ei tapahdu mitään (paitsi ajovalot ja tupakan sytytin toimii). Virrat pois, avain pois, ovet lukkoon. Uudelleen koittaessa auto lähtee taas käymään, ja moottori ottaa kierroksi. Ei enää ongelmaa ajossa.
Voiko kyseessä on maadoitusvika? Missä kaikki maadoituspisteet ovat? Vai mistä alkais etsimään? Näitä vikakoodeja on tullut nyt jo kolmannen kerran ja toisen kerran lammbdan vaihdon jälkeen.
Autoon tuli tänään 30km ajon jälkeen mittaristo meni pimeäksi, lisäksi radio ja ilmastointi. Seuraavat vikakoodit:
P1662 Ahtopaineen magn. venttiili.. Katkos/maavuoto
P1623 CAN-väylä, keskuselektroniikka. Tietojenvaihto virheellinen
P1641 Polttonestepumpun rele. Toimintahäiriö
Auto ei kulkenut enää mihinkään, juuri pääsi ajamaan 80-90km/h. Kaasua painettaessa vain röpötti. Kun pääsin kotipihalle ja poljin kaasua, sammui lopulta. Virrat pois ja uudelleen yritys --> ei tapahdu mitään (paitsi ajovalot ja tupakan sytytin toimii). Virrat pois, avain pois, ovet lukkoon. Uudelleen koittaessa auto lähtee taas käymään, ja moottori ottaa kierroksi. Ei enää ongelmaa ajossa.
Voiko kyseessä on maadoitusvika? Missä kaikki maadoituspisteet ovat? Vai mistä alkais etsimään? Näitä vikakoodeja on tullut nyt jo kolmannen kerran ja toisen kerran lammbdan vaihdon jälkeen.
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.