Joku letku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Joku letku

Viesti Kirjoittaja Poy »

Onko tämä valkoinen nupikka evapin takaiskuventtiili:
https://dl.dropbox.com/u/25577/Saab9-5/letku.jpg

Tosta nupikasta kun painoi kevyesti, niin letkun juuresta kuulu suhahdus. Mistä ostan uuden?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei vaan huohotusjärjestelmän takaisku. Tyyppivika että tuosta korkkaa. Siinä on hyvä imuvuoto nyt eli korjaa kuntoon
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
joko10
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 20:44

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja joko10 »

Minun 2005 vm 2.3t vectorissa oli tuon huohotinletkun takaiskun letkunipukka poikki tuota kuvaa katsoen oikealta puolelta.Laakkoselta löytyy maksaa reilu 40e siinä tulee takaiskuventtiili jossa kiinni kovamuovinen putki.Paikalleen laitettuna laakkosella 70e.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Saisko tohon jonkun tarvikeosan laitettua? Melko hyvän hintainen on mokoma mokkula...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Eski »

soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Itse vaihdatin juuri viime viikolla ton osan Laakkosella n. 70€ töineen. Vaihdatin sen osana "öljyn kulutus-tutkimus"-projektia. En vieläkään suostu uskomaan, että 137 tkm ajettu auto syö 1l/2tkm öljyä öljyrenkaiden vuoksi :evil:

No ainakin vanha takaisku vuoti puhaltaessa ilmaa läpi, myös väärään suuntaan. Amulit yleensä olleet n. 400-500. Nyt kylmällä koneella hieman miinuksella ja lämmettyä hieman plussalla, välillä voi käydä hiukan miinuksella.
Jännitys tiivistyy....miten käy öljyn kulutuksen :) Voi olla että jatkuu, mutta tulipahan kokeiltua. Ja etanolilla mennään.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Termos »

9000 automaatilla kirjoitti:Saisko tohon jonkun tarvikeosan laitettua? Melko hyvän hintainen on mokoma mokkula...
PCS myi kuukausi sitten kyseisen osan (5955927) hintaan 20,70 euroa, klubialennuksella.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Eski »

Selvennykseksi vielä, että vanhemmissa huohotinvaivaisissa (98-03) on siis tämä noin 5 euron takaisku -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 11313.html

Uudemmassa (04->) on tämä parinkympin hintainen versio, jossa on pätkä muoviputkea mukana -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 55927.html

Molemmissa versiossa takaiskuvenan hajoaminen aiheuttaa öljynkulutusta. Huohotuksen kuuluisi toimia alipaineella tuon pikkuletkun kautta ja takaiskun pitäisi sulkeutua kun kaasuläppä aukeaa (ja huohotuksen kulkea öljyloukon kautta).

Eski
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Poy »

joko10 kirjoitti:Minun 2005 vm 2.3t vectorissa oli tuon huohotinletkun takaiskun letkunipukka poikki tuota kuvaa katsoen oikealta puolelta.Laakkoselta löytyy maksaa reilu 40e siinä tulee takaiskuventtiili jossa kiinni kovamuovinen putki.Paikalleen laitettuna laakkosella 70e.
Ostin eilen osan, mutta en saanut vanhaa kampikammiossa olevaa liitintä puristettua auki.

Kävin tänään vaihtamassa Oulun Åströmillä, niin työ maksoi tasan 0€ ja toivottivat hyvää pääsiäistä!
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vjo »

Onko noissa 2004 mallin alkupään moottreissa erilainen huohotus vai onko tässä kyseessä jokin ranetus ja jos niin miksi:
http://www1.picturepush.com/photo/a/125 ... 521629.jpg

Läppäkotelolta lähtevässä letkussa on ensin metallinen kuristin ja siitä lähtevässä ohuemmassa letkussa on tuo pienempi takaisku ja se menee venttiilikopan letkulle.
Öljyloukossa on numero 9197427 ja siitä lähtee kaksi letkua, toinen turbolle ja toinen tuohon venttiilikoppaan. Turbolle menevässä ei ole mitään takaiskua.
Saab 9-5 2004 Aero
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kuvan autossa vanhempi huohotus, mutta uudempi läppärunko, jossa ~10mm letkulähtö.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

soap95 kirjoitti:Itse vaihdatin juuri viime viikolla ton osan Laakkosella n. 70€ töineen. Vaihdatin sen osana "öljyn kulutus-tutkimus"-projektia. En vieläkään suostu uskomaan, että 137 tkm ajettu auto syö 1l/2tkm öljyä öljyrenkaiden vuoksi :evil:

No ainakin vanha takaisku vuoti puhaltaessa ilmaa läpi, myös väärään suuntaan. Amulit yleensä olleet n. 400-500. Nyt kylmällä koneella hieman miinuksella ja lämmettyä hieman plussalla, välillä voi käydä hiukan miinuksella.
Jännitys tiivistyy....miten käy öljyn kulutuksen :) Voi olla että jatkuu, mutta tulipahan kokeiltua. Ja etanolilla mennään.
No joo, itse alan pian tuon kans tutkimaan. Mutta pelkään että sinulla ja minulla taitaapi olla sama kirous garretin kaa.. Tai no jos sulla selllainen on. Toisaalta mikä estää japsiturbon porsimista. Eli intercoolerin jälkinen putki irti, ja testaa, tuleeko intercoolerista sellainen puoli litraa öljyy maahan. :(
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vjo »

Hook kirjoitti:Kuvan autossa vanhempi huohotus, mutta uudempi läppärunko, jossa ~10mm letkulähtö.
Onkohan tuollaisia tullut jo tehtaalta koska kyseessä on kuitenkin vuosimallin 2004 aero joka on rekisteröity syyskuussa 2003 Ranskassa.
Saab 9-5 2004 Aero
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja core2 »

Huohotinpäivityksiä on tehty seitsemän toki nelonen kahdesti 4 ja 4b
Tässä on taulukko suosituksiin koskien huohotinta. Kirjainten selitys:
R = suositetaan tehtäväksi, X = modaus mahdollinen ja - tarkoittaa, että modaus tehty jo valmistuksen yhteydessä tai ettei mahdollinen tähän malliin. Esimerkiksi numero 6 sitä ei tarvitse tehdä MY 2004, 2005, 2006.

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Maximus »

valitettavasti vähänki ajettu voi höplöttää renkaiden välistä.. itselläni alkoi reilu öljynkulutus n. 150tkm:n aikaan. nyt T5 hilut sisällä, niin katsotaan muuttuuko tilanne.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Vastaa Viestiin