Joku letku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Hook »

vjo kirjoitti:
Hook kirjoitti:Kuvan autossa vanhempi huohotus, mutta uudempi läppärunko, jossa ~10mm letkulähtö.
Onkohan tuollaisia tullut jo tehtaalta koska kyseessä on kuitenkin vuosimallin 2004 aero joka on rekisteröity syyskuussa 2003 Ranskassa.
Venakoppa tuossa on maaliton vuoden 2003 koppa, jossa ei ole muovisien huohotinputkien kiinnikkeitä. Samoin venakopan apparin päädyssä menevä huohotinputki on metallinen, (näkyy kuvassa) joka on 2003 ja vanhemmissa m6 torxilla kiinni venakopassa. Sama metalliputki menee turbon imukobraan banjolla..

kun taas läppärunko on mallia 2004 ja uudempi.
Tuollaisia ei ole tullut tehtaalta, vaan autoon on vaihdettu jossain kohtaa venakoppa sekä ainakin osittain vahnempi huohotus.
Oletko katsonut huohotinpönikkää imusarjan alta? Onko siinä ylärivissä 2 vai 3 lähtöä? (ja alalaidassa tietty yksi piippuletkulähtö öljypohjaan..)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vjo »

Hook kirjoitti:Oletko katsonut huohotinpönikkää imusarjan alta? Onko siinä ylärivissä 2 vai 3 lähtöä? (ja alalaidassa tietty yksi piippuletkulähtö öljypohjaan..)
Ylärivissä on vain kaksi lähtöä ja numero 9197427 joka viittaisi vanhempaan malliin.
Eikös 2004 mallissa pitäisi olla suora reikä lohkosta öljylukkoon?

Kaipaisiko tuo jotain päivitystä ja jos niin minkälaista?
Saab 9-5 2004 Aero
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Hook »

Katsoppa samalla että onko lohkossa reijän paikkaa/proppua startin vieressä? Mikäs on valuvuosi kannessa? Siinänkuskinpäädyssä?. Ettei olisi vaihdettu vanhempaa konetta?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vjo »

Hook kirjoitti:Katsoppa samalla että onko lohkossa reijän paikkaa/proppua startin vieressä? Mikäs on valuvuosi kannessa? Siinänkuskinpäädyssä?. Ettei olisi vaihdettu vanhempaa konetta?
Valuvuosi on 03 ja jos oikein tulkitsen stanssia niin kesäkuu.
Startin ja öljyloukon puolivälissä on proppu.

Olisiko tuo kuitenkin jokin välimalli, kasattu siitä mitä nurkista löytyy :?:
Öljyähän tuo jonkin verran tuntuu vievän ja johtuisiko juuri tuosta huohotuksesta.
Saab 9-5 2004 Aero
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tarkoitatko propulla sellaista kuppimaista peltiproppua?
Mikäs tuon auton valmistus kuukausi on?
Kyllä tuo ranelta minusta vaikuttaa. Ei ole vielä tullut tuollaista vastaan, että olisi supparilla venakoppaan viety uudemmasta läppärungosta letkua. (Paitti itse olen 2kpl ko. modeja tehnyt toistepäin, kun on 04+ kone asennettu 03< koreihin. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ja tuosta vjo:n kuvasta näkyy ettei huohotinsysteemiä ole edes päivitetty, puuttuu öljyntäyttösuppilolle menevä letku ja haaroitus + 90 asteen kulma joka ythtyy tuohon venakopan reunaa menevään metalliputkeen. Siihen löytyy säkillinen päivitysosia lähimmältä alan kauppiaalta.
Olisko tuohon vaan vaihdettu uudemman mallin läppäkotelo vanhaan lohkoympäristöön.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Hook »

... Mutku auto on -04, jossa tuollainen läppärunko tehtaan jäljiltä...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vjo »

Joo, semmoinen iso peltiproppu.
Valmistuskuukausi on 7/2003.

Ihmetyttää että miksi tuommoinen ranetus olisi tehty?
Miksi venttiilikoppa olisi vaihdettu ja vaikka olisi niin eikös se vanha huohotin olisi silti käynyt?
Saab 9-5 2004 Aero
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Katoppa VIN koodin perusteella onko mallivuosi 2004 vai 2003. saabvin.com
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vjo »

On se.

Koodi: Valitse kaikki

Model:Saab 9-5 (9600) 
Model Year:2004 
Body type:4-door (4D) 
Engine:B235R 4-inline, Turbo, PETROL, TURBO (B235 R) 
Gearbox:5-speed manual / Front wheel drive 
Plant:Trollhattan, Sweden, line A 
Market:Model series IV, Driver and passenger airbags 
Serial number:002012 
VIN Checksum:Valid
Saab 9-5 2004 Aero
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tässä on kaaviokuva 2004 huohotin systeemiin, tuli 04 autoihin noin syyskuussa 03.
Muistaakseni artikkeli numero saabilla oli 10-5962428

Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vjo »

Jos tuo uusi huhotin on tullut tuotantoon vasta syyskuussa ja 2004 mallin autoja on valmistettu jo heinäkuussa 2003 niin vanha huohotinhan niissä täytynee olla? Enkä usko että tämä nyt olisi ainoa yksilö ja kuinkahan moni 2004 mallin omistaja on vaivautunut katsomaan minkälainen huohotin siellä on kun itselläkin oli se usko että kaikki 2004 mallin autot olisi uudella huohottimella.

Autossa on nyt ilmeisesti tämä modifikaatio 2:
Kuva

Ilmeisesti tuohon sopiva päivitys olisi modifikaatio 6 mutta siitä ne löytänyt kuvaa, onkohan semmoista jossain?

Tässä on ilmeisesti pakettiin kuuluvat osat:
Kuva
mutta onko siinä nyt kaikki tarvittavat osat tähän tapaukseen kun tuo läppärunko on erilainen?
Siinä ei ainakaan ole ilmeisesti kaikkia letkuja ja täytyisi käyttää vanhoja tai ostaa erikseen.
Onko jossain myynnissä pakettia jossa olsi kaikki osaset uutena ja mistä tuommoinen kannattaisi tilata?

Kiinnostaisi nähdä myös kuva missä nuo on paikoillaan.

Jostain olin lukevinani että öljylloukon saisi vaihdettua yläkautta mitään purkamatta mutta en kyllä saanut käsiäni sopimaan niin että onnistuisi. Alhaalta en päässyt vielä katsomaan kuinka helposti se sieltä onnistuu tasamaalla.
Saab 9-5 2004 Aero
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Näppituntumalla onnistuu vaihto.
Ei sinne mitään näekkään, ilman peiliä ja kunnon lamppua.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja core2 »

vjo kirjoitti:Jos tuo uusi huhotin on tullut tuotantoon vasta syyskuussa ja 2004 mallin autoja on valmistettu jo heinäkuussa 2003 niin vanha huohotinhan niissä täytynee olla? Enkä usko että tämä nyt olisi ainoa yksilö ja kuinkahan moni 2004 mallin omistaja on vaivautunut katsomaan minkälainen huohotin siellä on kun itselläkin oli se usko että kaikki 2004 mallin autot olisi uudella huohottimella.
Oli pakko katsoa kirjoitinko väärin, mutta ei kyllä viestissäni lukee näin: Tässä on kaaviokuva 2004 huohotin systeemiin, tuli 04 autoihin noin syyskuussa 03. Siis nolla neloset tulivat ulos silloin.

Kysyt kaaviokuvaa kutoseen sitä en ole saabin papruista löytänyt ilmeisesti sitä ei olekaan, mutta 6:nen oli jo kaikissa MY2005 malleissa eroavaisuudet olivat öljyntäyttöputki ja letkukiristimiä. My2006 mallit olivat jokseenkin samalla huohottimella sekä uudella öljypohjalla mallia isompi ja, että katalysaattoria oli siirretty hieman.

Kuva: jälkimarkkinoiden myymään kutosen huohotin remonttiin:
Kuva
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vjo »

Tämän tyypin kirjoitus oli kuulemma suorastaan naurattanut jollain toisella foorumilla joten tässä lisää iloa ankeaan elämään.
Kyllähän se klemmariviritys kieltämättä hieman kotikutoiselta näyttää mutta toisaalta kun katselee minkälaista arpomista tuon huohotuksen kanssa Saabilla on harrastettu niin josko siellä joku olisi ruokatunnilla pinkaissut preemiltä klemmareita ettei vaan linja pysähdy.

Moottorin vaihto kyseisessä autossa tuntuu epätodennäköiseltä sillä siitä olisi kyllä jossain maininta koska se on paremminkin positiivinen asia Saabien kohdalla. Ja jos se kahdeksan vuoden moottoritakuu on koskenut myös tuota niin vaihto olisi melko varmaan mennyt sen piikkiin. Moottoritakuu olisi ollut voimassa vielä silloin kun auto on siirtynyt sen nykyiselle omistajalle.

Alkuperäisyyttä tukee myös se että kannessa on valuleima kesäkuu/2003 ja auto on valmistunut heinäkuu/2003.
Syyskuussa 2003 sillä on jo kurvailtu Champs-Élyséellä jolloin Core2:n mukaan uusi 2004 huohotin olisi tullut linjoille.
Joten jostakin välimallista lienee kyse enkä usko että tuo olisi ainutlaatuinen.

Löysin tuosta kutospäivityksestä selkeät kuvaukset, noissa Saabin omissa ohjeissa ei oikein selkeästi näkynyt miten se läppäkotelon letku menee mutta näyttää menevän samalla tapaa kuin vanhassa joten öljyä se siitä ainakin imeskelee.

Onko tietoa mitä tuo kutosen päivityspaketti maksaa marmorilla, alkaako hinta kenties ykkösellä vai onko siinä vain se mitätön 16 prosenttia?
Saab 9-5 2004 Aero
Vastaa Viestiin