Joku letku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos tällä kutospäivityksellä nyt tarkoitetaan tätä Saabin viimeistä sarjaa #55561200, niin ainakin PCS:n kautta sen saa muutamalla kympillä -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 31200.html

Marmoritiskeillä tuosta on pyydetty huhujen mukaan 50-200e, joten riippunee tiskistä ja päivästä...

Eski
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja core2 »

vjo kirjoitti: Löysin tuosta kutospäivityksestä selkeät kuvaukset, noissa Saabin omissa ohjeissa ei oikein selkeästi näkynyt miten se läppäkotelon letku menee mutta näyttää menevän samalla tapaa kuin vanhassa joten öljyä se siitä ainakin imeskelee.

Onko tietoa mitä tuo kutosen päivityspaketti maksaa marmorilla, alkaako hinta kenties ykkösellä vai onko siinä vain se mitätön 16 prosenttia?
Juttelin tuosta entisen duunikaverini kanssa heilläkin on samakuva kuin tuo jonka liitin tänne, mutta eri teksti.
Tuosta hinnasta vielä jotta silloin kun se oli ajankohtaista niin täällä hinta kutoselle siis tuolle satsille josta oli kuva mukana kertoo saab näin:
Ombyggnadssatsen kostar ca 260,- Eli muutossatsi maksaa noin 260,-sek.
Saabin verstaalla asennettuna oli hinta noin 1000 sek.
Tämän päivän hintoja en tiedä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuo päivityssarja maksaa ~60e alkuperäisenä. ~40e kopiona, jossa mm. vääränkokoinen o-rengas täyttösuppilossa, peltiset niitit täyttösuppilossa sekä öljyloukossa ja huopa on noin 5mm paksua "levyä".. (joka selkeästi jäykempää, kuin alkuperäisessä).

Järkevää on samalla uusia "lisäletkut", eli loukolta öljypohjaan menevä "piippumallinen" letkunpätkä, Loukolta venttiilikoppaan menevä letku, sekä venakopalta läppärungolle menevä letku. Nämä nostavat hintaa ~50e.

Selasin tuossa EPC:tä 03..04 vuosimallien osalta ja mitään viitteitä huohotusjärjestelmän vaihtumisessa kesken mallivuoden ei löytynyt.
Ainoat läheltä liippaavat nippelitiedot oli, että maaliton venttiilikoppa ei tullut suoraan mallivuoden 2003 vaihtuessa, vaan vasta moottorista 3017478.
Mustaa on ollut 98-2003 3017477 asti.
Uudemman mallinen kynsikiinnitteinen on tyyppimallista 2004 eteenpäin.

Lohkon osanumero vaihtuu tyyppimalliin 2004.
Takaiskullinen ohut letku venakopalta läppärungolle sama 2000-2003.
Öljyloukko sama tyyppimalliin -2003 asti. Uusi leveämpi tyyppimalliin 2004.
Läppäkotelo vaihtuu isommalla letkulähdöllä olevaksi tyyppimalliin 2004.
Turbon imucobra muuttuu tyyppimalliin 2004. (Pikakiinnikkeiseksi)

Kansi pysyy samana 2003..2004 välillä

Noiden valossa väittäisin että 2004 malliseen autoosi on tehtaan jälkeen ajautunut jonkun isomman remontin yhteydessä ainakin
Vanhempi turbon imuputki
Vanhempi metallinen huohotinputki, joka menee turbon imuputkeen
vanhempi venakoppa (jossa kiinnitys m6 torxilla edelliseen)
vanhempi huohotinloukku letkuineen.

Kannen ikä täsmää auton iän kanssa.
Läppärunko on tyyppimallia 2004, eli todennäköisimmin alkuperäinen.
Moottorin sarjanumero ja valmistusajankohta voisi valoittaa mysteeriä hieman.. Samoin venttiilikopasta luulisi löytyvän stanssaukset. (Pitää katsoa irrallista tallilla, että mistä kohtaa löytyy.)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja vjo »

Ok. Kiitos tiedoista.

Tuo Speedpartsin paketti on ilmeisesti oem mutta PartsforSaabs näyttäisi myyvän genuiinia.

Täytyy vielä kysellä marmorilta hintoja.
Saab 9-5 2004 Aero
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja core2 »

Hook kirjoitti: Selasin tuossa EPC:tä 03..04 vuosimallien osalta ja mitään viitteitä huohotusjärjestelmän vaihtumisessa kesken mallivuoden ei löytynyt.
Moro en ole puhunutkaan mistään kesken mallivuosien huohottimien vaihdoista.
Vaan siitä milloin ne tulivat mahdollisiksi autoihin. Ja noin aika milloin ne myös lähtivät tehtaalta luovutetuissa autoissa.
Tieto saatu Technical Service Bulletins (TSB)

Tässä koko huohottimen valmistumis ja vaihtohistoria eri vuosilta:

Modifiering 1 Ungefär oktober 1999.
Eli Modaus 1 noin lokakuussa 1999

Modifiering 2 Ungefär maj 2002.
Eli modaus 2 noin toukokuussa 2002

Modifiering 3 Ungefär november 2003.
Eli modaus 3 noin marraskuussa 2003

Modifiering 4
Ungefär november 2004.
Eli modaus 4 marraskuussa 2004

Modifiering 3 dras in
Ungefär december 2004.
Eli modaus 3 vedetään pois markkinoilta noin joulukuussa 2004

Modifiering 5
Mitten av maj 2005.
Eli modaus 5 toukokuu 2005

Årsmodell 2006
Ungefär oktober 2005.

Vägen till modifiering 6
Hela 2005, början av 2006
Eli tie modaus numero 6:een koko 2005, ja 2006 alkuvuosi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Eski »

vjo kirjoitti:Tuo Speedpartsin paketti on ilmeisesti oem mutta PartsforSaabs näyttäisi myyvän genuiinia.
Kyllä pitäisi olla orkkissettiä saatavilla Procarservicestäkin.

Eski
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kunhan muistaa pyytää. Muuten tulee mitä sattuu hyllyssä eniten olemaan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Joku letku

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

[quote="vjo"]
Autossa on nyt ilmeisesti tämä modifikaatio 2:
Kuva

JugiBoyn 2.3 tuprautteli pakkasaamun jälkeen savut. Etsimisen jälkeen kuvassa punainen nuoli kohtaan C, niin putki imukanavaan umpitukossa. Kun se avattiin niin savut hävis sentien.
Minun 2.0 tutkittiin tänään ja samasen letkun kiinnityskohta venttiilikopan muoviliittimeen umpitukossa. Syy etsintään oli se kun avasi öljyntäyttökorkin ei käynti muuttunut mutta huohotinhöyry leijaili konehuoneeseen. 3 millin poranterällä sain reijän auki. Ei enää leijunut höyryt ja koneen ääni muuttui korkin avaamisen jälkeen.
Näissä molemmissa on kopralta lähtevässä putkessa joka muuttuu letkuksi t-haaraan ja siitä erisuuntiin, se venttiili joka on lähinnä tulipeltiä, niin oli vettä täynnä eli jäätyi pakkasella. Tuossa kuva on eri versio kuin meidän autoissa. Kopralta lähtevä putki on eri versio.

En tiedä olisko tämä pitänyt laittaa johonkin muualle mutta tässä oli tuo kaavio valmiiksi.
Sri jos väärä saitti, siirtäkää jos tosiaan sopisi muualle paremmin. :mrgreen:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
Vastaa Viestiin