Elikäs potilaana on -03 mallin 150hv etanoolia syövä menopeli. Pitkin talvea ollut kovilla pakkasilla nykimistä ja mifiä kylmäkäynnistyksissä jota piti tutkia kelien lämmittyä mutta nytten vika tuli ajettua ulos kun vedettiin lappulattiassa pitkälti yli sallittujen nopeuksien, jonka seurauksena tuli seuraavanlaista jälkeä:
Ennen kuin rupean miettimään korjausta niin kiinostaisi selvittää syy miksi näin on käynyt, koska turha korjata jos syytä ei ole poistettu. Ilmeisen laihaihalla on menty mutta vain nelonen mennyt tohon kuntoon ja ykkösessäkin sanottavaa mutta 2/3 pytyt oikein hyvät kun hoonijäljetkin näkyy. Olisiko syytä suuttimissa tai pa-pumpussa vai olenko ihan hakoteillä? Kaikki vinkit otetaan ilolla vastaan koska ikinä ennen en ole autosta lohkoa noin osiin purkanu, ja on tässä jo WISsiä aika paljon tavattu sekä tätä loistavaa foorumia
Ei ole testattu ilmamassamittaria, ainoat tehdyt toimenpiteet on ollut perushuoltoja sekä sytkäkasetti vaihdettu syytä nykimiseen ja mifeihin etsiessä. Pystyykö ton ilmamassamittarin kuntoa jotenkin vielä toteamaan kun kone on jo osina? Kannattaisko tarkistaa bensanpaine 3bar, pumpuntuotto min 700ml/30s ja suuutinten tuotto B235 176ml+-7ml maks ero14ml? Tollaset tavote arvot kaivoin noille.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Ihmeletessä noita kuvia sulaneesta männästä kävi mielessä että jos käyttää RE85:sta polttoaineena niin seuraako ilmamassamittarin virheellisestä toiminnasta samalla tavoin mäntä vaurio kuin bensaa käyttäessä?
150e maksaa posteineen neo brotherssilta uus genuine ilmamassamittari joten turha on riskeerata konetta sen tähden. Uus massamittari vaan tilalle jos vähänki epäilyttää että se vois olla paskana.
Kiitos kaikille jo tähän mennessä kommentoineille. Etanoolilla mentiin kun konerikko tapahtu ja autohan on siis softattu etanoolille jos fakiiri sitä tarkoitit? Uutta massamittari tietenkin pistetään jos tosta lohkosta ruvetaan rakentaan konetta. Pitää nyt hoonata jotta näkee onko pytyssä vauriota vai pientä naarmua joka häipyy hoonilla, tämä todennäköisesti sunnuntaina ja samalla tarkistetaan noi bensapuolenjutut joista kirjottelin aikasemmin.
Olisi mielenkiintoista jokatapauksessa tietää että syyllinen on ilmanmassamittari eli jos mansen lähistöltä löytyisi joku joka pystyis tarkistamaan asian niin rohkeasti vaan viestiä tännepäin.
Mulle voi sen immun tuoda testattavaksi. Itse ainakin käyn testilenkillä softauksen jälkeen jokaisen auto kanssa ja vertailen mAir ja Pinl lukemia josko immu on sen verran kriittisessä tilassa että tulisi vaihtaa samantien. On nimittäin paljon halvempi ja helpompi vaihdettava osa kuin koko moottori.
Mulla oli auto tänään huollossa Saabin mekaanikolla. Hän kävi sen kanssa lenkillä ja ihmetteli koneen käyntiääntä. Ennen softausta kone kävi todella pehmeästi ja hiljaisesti myös kiihdyttäessä. Nyt murisee "kunnolla". Hänen mielestään käyntiääni ei ollut ehjän koneen ääni. Niinkuin olisi nakutusta tai jonkinlaista laakerivikaa. Autolla ajettu Biopowerina pari kk. Käyntiääni muuttui välittömästi softauksen jälkeen. Tänään vaimo sanoi että kiihdyttäessä ääni olis muuttunut kovemmaksi Pääsiäisreissun jälkeen, jolloin ajoin itse sillä 1300km. Auto muuten vaimon käytössä. Vikakoodeja ei ole (paitsi lambda anturi 2 joka pitää vaihtaa). Mekaanikko epäili onko sytytys sittenkään oikein.
Niin, huollossa huomattiin että vasemmanpuoleisin pakosarjan pultti on poikki. Se on ilmeisesti mennyt nyt, koska en ainakaan muista sen olleen poikki, kun ostin auton.
Mitäs noiden arvojen pitäisi Ecussa pitäisi näyttää, kun ilmamassamittari kunnossa?
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.