Takajarrupalat pitäis vaihtaa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Bazzet
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 19:43
Paikkakunta: Hyvinkää

Takajarrupalat pitäis vaihtaa...

Viesti Kirjoittaja Bazzet »

Onko helppo homma kotikonstein? Ikinä en oo vaihtant mutta eiköhän se itteltä hoituisi.. Mitä työkalui tarvitaan?
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Takajarrujen malli vaihtuu mallivuoden -99 aikana.

Wanhemmissa malleissa on noitten linkitettyjen Platonoffin sivujen mukaiset (kiinteät) satulat.

Myöhemmissä malleissa on uivat satulat myös takana, jolloin proseduuri about seuraava: auto ylös ja pyörä irti (ei pelkän tunkin varaan, varmista), "teräslankajousisysteemi" irti siitä satulasta painamasta ulompaa palaa, liukupultit irti isohkolla kuusiokoloavaimella, satula irti ja johonkin hallittu ripustus s.e. ei makaa letkun varassa, palat pois, lian ja muun kökkön putsaus, mäntä sisään jollain sopivalla puristussysteemillä (tarkista, ettei jarruneste tule yli).

Kasaus noin päinvastaisessa järjestyksessä, palojen liukupintoihin voi sipaista ihan pikkuruisen esim. kuparitahnaa jumittumista hidastamaan. Ennen vauhdikasta koeajolle lähtöä kannattaa polkea jarrua muutaman kerran, että palat asettuu taas levyjen lähelle.

On oleellisesti helppoa. Mukavaa, hauskaa ja siistiä tietysti, kuten kaikki auton alla tehtävät työt.

E
Bazzet
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: To Huhti 03, 2008 19:43
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...

Viesti Kirjoittaja Bazzet »

Kiitos, auto tosiaan vm 2002, eipä vaikuta rakettitieteeltä tämä :)
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

eeskola kirjoitti:liukupultit irti isohkolla kuusiokoloavaimella
Kuusiokoloavaimen koko oli 7.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Miksi noi liukuputit pitää avata? :roll: Itse ainakin saanut uudet palat vaihdettua, kun vain painaa männän sisään. Uudet palat saa nätisti vuoron perään ujutettu satulan sisään.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ei niitä välttämättä tarvitsekkaan. On vain paljon näppärämpää irroittaa pelkästään liukutapit&jousi, niin saa palat vaihdettua pykälää helpommin uriinsa ja liukuurien voitelukin on helpompaa. Kokeile ensikerralla, niin yllätyt. :mrgreen:

Huom! Satulan kahta isoa pulttia ei tarvitse tällöin irroittaa olka-akselista, kun kyse on vain palojen vaihdosta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin