Takajarrupalat pitäis vaihtaa...
Takajarrupalat pitäis vaihtaa...
Onko helppo homma kotikonstein? Ikinä en oo vaihtant mutta eiköhän se itteltä hoituisi.. Mitä työkalui tarvitaan?
Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...
Takajarrujen malli vaihtuu mallivuoden -99 aikana.
Wanhemmissa malleissa on noitten linkitettyjen Platonoffin sivujen mukaiset (kiinteät) satulat.
Myöhemmissä malleissa on uivat satulat myös takana, jolloin proseduuri about seuraava: auto ylös ja pyörä irti (ei pelkän tunkin varaan, varmista), "teräslankajousisysteemi" irti siitä satulasta painamasta ulompaa palaa, liukupultit irti isohkolla kuusiokoloavaimella, satula irti ja johonkin hallittu ripustus s.e. ei makaa letkun varassa, palat pois, lian ja muun kökkön putsaus, mäntä sisään jollain sopivalla puristussysteemillä (tarkista, ettei jarruneste tule yli).
Kasaus noin päinvastaisessa järjestyksessä, palojen liukupintoihin voi sipaista ihan pikkuruisen esim. kuparitahnaa jumittumista hidastamaan. Ennen vauhdikasta koeajolle lähtöä kannattaa polkea jarrua muutaman kerran, että palat asettuu taas levyjen lähelle.
On oleellisesti helppoa. Mukavaa, hauskaa ja siistiä tietysti, kuten kaikki auton alla tehtävät työt.
E
Wanhemmissa malleissa on noitten linkitettyjen Platonoffin sivujen mukaiset (kiinteät) satulat.
Myöhemmissä malleissa on uivat satulat myös takana, jolloin proseduuri about seuraava: auto ylös ja pyörä irti (ei pelkän tunkin varaan, varmista), "teräslankajousisysteemi" irti siitä satulasta painamasta ulompaa palaa, liukupultit irti isohkolla kuusiokoloavaimella, satula irti ja johonkin hallittu ripustus s.e. ei makaa letkun varassa, palat pois, lian ja muun kökkön putsaus, mäntä sisään jollain sopivalla puristussysteemillä (tarkista, ettei jarruneste tule yli).
Kasaus noin päinvastaisessa järjestyksessä, palojen liukupintoihin voi sipaista ihan pikkuruisen esim. kuparitahnaa jumittumista hidastamaan. Ennen vauhdikasta koeajolle lähtöä kannattaa polkea jarrua muutaman kerran, että palat asettuu taas levyjen lähelle.
On oleellisesti helppoa. Mukavaa, hauskaa ja siistiä tietysti, kuten kaikki auton alla tehtävät työt.
E
Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...
Kiitos, auto tosiaan vm 2002, eipä vaikuta rakettitieteeltä tämä ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...
Kuusiokoloavaimen koko oli 7.eeskola kirjoitti:liukupultit irti isohkolla kuusiokoloavaimella
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...
Miksi noi liukuputit pitää avata?
Itse ainakin saanut uudet palat vaihdettua, kun vain painaa männän sisään. Uudet palat saa nätisti vuoron perään ujutettu satulan sisään.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Takajarrupalat pitäis vaihtaa...
Ei niitä välttämättä tarvitsekkaan. On vain paljon näppärämpää irroittaa pelkästään liukutapit&jousi, niin saa palat vaihdettua pykälää helpommin uriinsa ja liukuurien voitelukin on helpompaa. Kokeile ensikerralla, niin yllätyt. ![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Huom! Satulan kahta isoa pulttia ei tarvitse tällöin irroittaa olka-akselista, kun kyse on vain palojen vaihdosta.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Huom! Satulan kahta isoa pulttia ei tarvitse tällöin irroittaa olka-akselista, kun kyse on vain palojen vaihdosta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.