kässärin kenkien vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
haka
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: La Heinä 17, 2004 21:41
Paikkakunta: pori

kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja haka »

käsijarrukengien vaihto, onko hankala operaatio, vai vienkö pärnäsen korjaamolle.
9-5 2.0 t aut. vector -02
Pirttta
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Loka 29, 2004 23:23

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja Pirttta »

Tuossa takajarrupalojen vaihto-ohjeessa näkyy myös käsijarrukengät:

http://photo.platonoff.com/Auto/2005070 ... kes_fixed/
Saab NG 9-5 2.0T MY11
Ex: Saab 96, Saab 99, WV Jetta, 2xWV Passat, Saab 9-3, Saab OG 9-5 Aero, Saab NG 9-3 Aero
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja 1000r »

Onnistuu kotioloissa.
3vko sitten 9-5 vaihdettu.
Kaizu
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 15:51
Paikkakunta: Kuopio

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Just vaihtelin toiselle puolelle kengät, levyt ja palat ja huomenna sitten toiselle, kun piti levyt käydä hakemassa kesken kaiken. Pikkasen oli ahdasta kun napa on siinä edessä, varsinkin niiden jousien virittäminen paikoilleen oli tavallista tuskaisempaa.

Jäi ne kenkiä paikoillaan pitävät keskitapitkin vaihtamatta, kun ei niitä saanut pois ilman että olisi irroittanut koko systeemin autosta irralleen.
Saab 9-5 Aero Kombi 2.3T Manual -00
#5608
JarmoR
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 12:46

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja JarmoR »

Oma Saabismini on kanssa alkanut jarrurempalla, ja kyllä ihmettelen,
että vielä 2000-luvun autoissa on jarrurumpuja edes käsijarruissa.

Etenkin se, että jos haluat ne tapit vaihtaa, niin pitää pyörännapa irroittaa. Toinen takajarru kanssa olisi vielä edessä, saas nähä meniskö vanhoilla kengillä, kun eipä ne juuri kuluneetkaan olleet. Pakko oli toiselle puolelle vaihtaa, että tulee Saabin tekniikka tutummaksi ja osatkin kun oli hankittuna :lol:
Saab 9-5 Aero -04
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

JarmoR kirjoitti:Etenkin se, että jos haluat ne tapit vaihtaa, niin pitää pyörännapa irroittaa.
Höpöhöpö. Kyllä sai kaikki osat vaihdettua ilman navan irrotusta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Kaizu
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 15:51
Paikkakunta: Kuopio

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

t.t.j kirjoitti:
JarmoR kirjoitti:Etenkin se, että jos haluat ne tapit vaihtaa, niin pitää pyörännapa irroittaa.
Höpöhöpö. Kyllä sai kaikki osat vaihdettua ilman navan irrotusta.
Anna ohjeet, itse en keksinyt miten tuo muka olisi mahdollista -00 aerossa.
Saab 9-5 Aero Kombi 2.3T Manual -00
#5608
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

En tiedä onko noissa jotain vuosimallikohtaisia eroja sitten, mutta ainakin tuossa omassa -07 femmassa ne sai nitkuteltua ilman navan irrotusta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Liekö tuolla käytännössä suurta väliä, kummin päin ne kiristimet sinne asettaa. Itse viime viikolla laitoin molemmat niinpäin, että kiristyy ylöspäin naksauttelemalla. Ohjeessa näköjään onkin vähän toisin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Kyllä sieltä sen koko roskankin saa purettua ja kasattua ilman navan irrotusta, mutta vaatii kirurgin käsiä, lehmän hermoja, sopivia pihtejä yms. kivaa, koska se napa on - hmm - "hieman" tiellä.

Pari kertaa olen ko. jumpan tehnyt muutamaan eri vuosimalliin. Tosin aina se jaksaa viehättää, koska on kuin itse sielunvihollinen olisi tuon suunnitellut alkaen designista, jatkuen huollettavuudella ja saaden kliimaksin (kunnossakin olevan) käsijarrun tehossa.

E
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja Hook »

Oletko siis saanut vaihdettua molempien kenkien naulat, jolla kengät kiinnitetään jousikuormitteisesti jarrukilpeen? Lähtökohtaisesti etummainen (vai olikohan se takimmainen) naula ei mahdu tulemaan takakautta läpi, kun törmää navan ripustukseen. Ainakaan napaa irroittamatta. Kyllähän ne kengät ja jouset sinne vaihtelee tumpelompikin ilman navan irroitusta... ;)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: kässärin kenkien vaihto

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

eeskola kirjoitti: Tosin aina se jaksaa viehättää, koska on kuin itse sielunvihollinen olisi tuon suunnitellut alkaen designista, jatkuen huollettavuudella ja saaden kliimaksin (kunnossakin olevan) käsijarrun tehossa.

E
Niin, Opelihan tästä on kiittäminen. Ainakin B-Vectrassa, johon juuri vaihdoin kengät, on täysin sama. Ja kunnossa olevan tehosta puheen ollen, sattui verstaalla silmään TM syksyltä 1997 ja Saab 9-5:n aivan ensimmäinen koeajo. Kovasti tuli tunnustusta toimivuudesta ja laadukkuudesta, mutta yksi yksityiskohta herätti Sukavassa epäluottamusta. Ei liene tarpeen sanoa mikä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin