Frostgrey kirjoitti:Tuo rasva tulee vissiin vain tuohon keskitapin ympärille vai kuuluuko sitä levitellä joka puolelle.
Itelle laiton keskitappiin sekä rungon ja puslan väliin.Tiedä sitten minne sitä
ois pitäny laitella.
Sabaman kirjoitti:Olikos Teillä kuinka "väljä" tuo kyseinen pusla reikään?
Kyllä nuo ihan helposti paikalleen meni hetken jo epäilin meniköhän liiankin
helposti (holkki sekoilu)mutta ei niissä ainakaan käsin heiluttelemalla mitään välyksiä tuntunu.
Jos se ruoste sitten tiivistäis ne pienet välykset.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Mie purin koko takapään niin sai pöydälle tuon osan. Siinä oli sitten helppo kehitellä vääntää kääntää ja kirota irti se vanha pusla. Uusi meni paikalleen vain työntämällä. Siis aivan kevyesti. Istui tiukasti, mutta meni helposti sisään.
Itellä edessä tuo takatukivarsien eturunkopuslien vaihto.
Onko väliä mitkä puslat laitan autooni, foorumia seurailleena monet kehuvat uretaanipuslia, mikä niiden pointti on noin pähkinänkuoressa?
Tarviiko puslien vaihdon jälkeen suorittaa nelipyörä suuntausta?
Polyuretaanipuslat kestävät huomattavasti pitempään kuin orggisgummipuslat (joita saa olla kokoajan vaihtamassa). Niiden etuhelojen vaihdon yhteydessä yleensä vaihdetaan samalla taka-akselin 4 palloniveltä. Kyllähän siinä kulmat menee vitakselleen, eli suuntaukseen on mentävä remontin jälkeen...
Kesti muuten noi 4 palloniveltä taka-akselilla tällä kertaa huimat 30tkm joten vaihto taas edessä. Alkuperäiset vaihdettiin 230tkm kohdalla, mutta nyt scan-tech:n pakkaamat kesti vain 30tkm. Katsastus mies niistä alkoi vinoilemaan, mutta päästi vielä läpi.
Eski kirjoitti:Polyuretaanipuslat kestävät huomattavasti pitempään kuin orggisgummipuslat (joita saa olla kokoajan vaihtamassa). Niiden etuhelojen vaihdon yhteydessä yleensä vaihdetaan samalla taka-akselin 4 palloniveltä. Kyllähän siinä kulmat menee vitakselleen, eli suuntaukseen on mentävä remontin jälkeen...
Eski
Ok. Oisko takapäässä vielä niveliä jotka olis hyvä vaihtaa/tarkastaa.
Mulle sanottiin Saab huollossa uretaanipuslista joskus, että tekevät alustasta jäykemmän. Onko noin?
ps. saako noita taka-akselin palloniveliä muualta kuin Saab-liikkeistä?
Ainakin PCS:llä myydään Scantechin pussittamia uniballeja hintaan 26 eur/kpl. Saavat varmaan orggistakin, mutta hinnasta ei tietoa. Onhan ne Powerflexit jämäkämmät, mutta eipä nuo pari puslaa autosta mitään kivirekeä tee...
Olisi tarkoitus vaihtaa takapäähänkin nuo Powerflexin uretaani puslat ja samalla vaihtaa nuo alimmat pallonivelet uusiin. Ylemmät on jo vaihdettu uretaanisiin säädettäviin.
Onko ketään käynyt kysymässä mihin hintaan Opelilta(b-mallin vectrassahan on samat) saa noita takapään "palloniveliä" ja mitä nuo mahtaa Saabilta maksaa
Saabilta oli pikkusen päälle 30erkkiä. Kannattaa muuten ennen asennusta ottaa suojakumi pois, kaapia rasvat pois ja laittaa kunnon rasvaa reilusti tilalle, noita näyttäs tappavan kondensiovesi ja rasvan puute.
Tulipa tänään aloitettua nuo puslan vaihto työt. Aikani tappelin ja koitin saada paikallaan nuo puslat vaihdettua, mutta vanhat oli niin pirun piukassa, että jouduin ottamaan koko napa/pitkittäis akselin pöydällä, siinä oli sitten "helppo" väkivälloin ottaa nuo vanhat pois. Hieman lekaa ja rautasahaa hyväksi käyttäen
Mutta, nyt tietää toisella puolella, että suosiolla purkaa enemmän
Ensiviikolla sitten pyöränkulmien säätöön ja "uudet" 19" vanteet alle
Levoton ollut Saabin takapää siitä asti kun on minulla reilu on pari vuotta ollut hän(tuo). Kuutostientien uraiset kohdat on ollut tosi ikävä ajaa. Niinpä kun nuo kevään viimeiset luentotunnit loppuivat koulussa Lappeenrannassa , niin suunnistin auton alle.
Pitäisi kuitenkin lukea myös nuo ohjeet remonttiin vaikka hyvät kuvat ja ohjeet netissä onkin, meinaan tuohon takapään puslien vaihtoon. Nyt selasin nopeesti kuvat ja sitten hommiin. Kyseessä siis kaksi ”isoa” takapään puslaa, onkohan se nyt se pitkittäistukivarsi kun on kyseessä. Uudet puslat löytyi taas paikalliselta varaosakauppiaalta, tosin tilaustavaraa, mutta nuo puslat oli hommattu jo hiihtolomalla, jolloin oli ensimmäinen tarkoitus vaihtaa ne.
Purku oli helppo homma ja vaikka ulospäin näytti vanhat puslat hyvältä, niin ei sitä kyllä sisältä ollut ja irtosikin aika helposti nuo kumiosat, toinen melkein itsestään. Takaisinlaitossa sitten tappelin päivän että sain tuon toisen uuden uretaanipuslan paikalleen. Ohjekuvia välillä katselin ja naureskelin mielessä että helppo homma, vaan silti ei meinaa suhteellisen isoissa käsissä voima riittää että saisi puslan paikalleen, tai jos sai niin kohta hyppää pois. No sain kuin sainkin lopulta puslat paikallaan vaan tuo ”satula” ei meinaa mahtua millään puslan päälle. No ison tappelun jälkeen sekin antautui kun hieman levitin ruuvipenkissä sitä.
Seuraavana päivänä eli tänään, toiselle puolelle sama juttu ja silloin jo älysin että se alumiini pitäisi (vai pitäisikö) ottaa pois siitä tukivarresta kokonaan eikä vain hioa tasaiseksi, No en ottanut pois, jotta sain molemmista puolista samanlaiset ja koska joku oli haukkunut noita uretaanipuslia jo valmiiksi väljiksi, niin tappelin toisenkin puolen samalla tavalla, ei ainakaan tuntunut väljältä laittaa paikalleen.
Ihmettelin kyllä, tappelun tuoksinassa että kuinka nuo uretaanipuslat on muka niin helpot laittaa paikalleen, kuten olin palstan teksteistä ymmärtänyt. Minusta ne vaati suurta taistelua ja ensimmäisen puslan valmistumisen jälkeen meinasin heittää pyyhkeen kehään. Mutta koska ei ollut kiirettä niin jatkoin homman loppuun.
Että sellaset puslat on nyt….. Koeajo huomenna.
Hmm .. ainakin powerflexit meni heittämällä paikalleen femman takakelkkaan, reilu tunnin homma porakoneella ja talttameisselillä avustettuna. Minkä valmistajan puslat sulla ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Powerflex merkkiset siniset puslat on nuo uudet. Alkuperäistä ehjää puslaa en ole nähnyt livenä, arvelin vaan että niissä alkuperäisissä on jokin alumiini ulkokehä, joka jäi nyt sinne tukivarteen. Jälkeenpäin luin nuo platonoffin kuvasarjan kuvatekstitkin.
Osittain varmaan siitä syystä jäi tuo alumiini paikalleen kun se oli niin hyvin integroitunut tukivarteen, etten nähnyt mitään saumaa siinä. Mites se meni joku sanonta ohjeitten lukemisesta?
Varmaan auton takapään levottomuus saattoi osittain johtua noista vanhoista Hakkapeliitta nelosista(15 tuumaset) jotka ovat painoluokkaa 89 ja kuulemma ei kait riitä tuolle Saabin painolle. Muutenkin näköjään on aivan loppu nuo talvirenkaat.