Jos jäähdytinvettä menee palotilaan, niin kulutuksen pitää olla jo melko railakasta, jotta se näkyisi myös normaalista lisääntyneenä pakokaasuna. Veikkaisin että sellainen maantieajossa näkyvä savutus vaatii jo useiden desien kulumista tunnissa. Näin karkeasti arvioituna. Kun pahvi/kansi vuotaa palotilaan, pakokaasu todellakin haisee makealle.
Jos auton jäähdytysjärjestelmä on kunnossa, niin vettä ei häviä vuositasolla juuri ollenkaan. Melko pieni vuoto saa aikaan nestepinnan vajumista, josta pitää aina olla huolissaan. Pakokaasuun vaikuttava jäähdytinnestevuoto on jo melko suurta. Toki vuodon kohteena olevan sylinterin voi tunnistaa sytytystulpistakin. Yleensä se sylinteri on puhtaampi, koska vesihöyry on puhdistanut karstan pois. Sytytystulppakin voi olla kyseisessä sylinterissä muita puhtaampi.
Alkuperäiselle kysyjälle:
Joskus näissä on tällaisiakin tapauksia, kuin tuo omani 9-5. Se oli vähän monivaivainen. Oli huohotuksen takaiskuvenaa rikki, mäntien öljyrenkaat jumissa, turbo väljä, jakoketju venynyt, pakosarjan pultti poikki, öljytikun putken o-rengas kovettunut, öljyjäähdyttimen letkut vuoti öljyä, öljysuttarin jalka vuoti lohkon välistä, venakopan tiivisteen vuodot, yms. yms. Autoni oli siis öljyä vuotava ja sitä syövä vehjes.
Tuohon tein päivityksen, uudet männänrenkaat T5-mäntien ja kankien kera, kannen laitto (vain venttiilien hionta), kiertokangenlaakerit, ahtimen vaihto välyksettömään käytettyyn, orggis öljyloukkuun aukot porattu isommiksi Modifikaatio2:n mukaan yms..
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
Nyt mittarissa 272tkm. Remontin jälkeen on ajettu 20tkm. Öljypinta ei laske 10tkm vaihtovälillä ja kone ei myöskään vuoda öljyä.