Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Jos sulla on etanolia tankissa niin muriseva koneen ääni on täysin normaalia. Etanoli palaa nopeammin ja ennakko on aikaisempi joten sylinteripaineet on kovemmat, mutta terveet jos softa on järkevästi tehty. Ei tarvitse siis "murinaa" pelätä, se on vaan väännön ääni. Tyhjäkäynnillä äänen pitää olla sama kuin vakiona.
2. Lambdan osalta kannattaa varmistaa vielä että varmasti oikean tyyppinen lambda kyseessä (eri osanumero etummainen ja takimmainen) ja että johto on kunnossa.
Jos olisi mun softa, niin 2.0t biopowerilla täyskiihdytyksessä n. 1050mg/C pyynti ja saanti eli mReq ja mAir. Pinl eli ahtopaine tällöin n. 2000 eli 1 bar.
2. Lambdan osalta kannattaa varmistaa vielä että varmasti oikean tyyppinen lambda kyseessä (eri osanumero etummainen ja takimmainen) ja että johto on kunnossa.
Jos olisi mun softa, niin 2.0t biopowerilla täyskiihdytyksessä n. 1050mg/C pyynti ja saanti eli mReq ja mAir. Pinl eli ahtopaine tällöin n. 2000 eli 1 bar.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Eikös sen kakkoslambdan voi disabloida eikä vaikuta moottorin toimintaan milläänlailla? On sitten yksi vikakohde vähemmän.jcarlson kirjoitti:Jos sulla on etanolia tankissa niin muriseva koneen ääni on täysin normaalia. Etanoli palaa nopeammin ja ennakko on aikaisempi joten sylinteripaineet on kovemmat, mutta terveet jos softa on järkevästi tehty. Ei tarvitse siis "murinaa" pelätä, se on vaan väännön ääni. Tyhjäkäynnillä äänen pitää olla sama kuin vakiona.
2. Lambdan osalta kannattaa varmistaa vielä että varmasti oikean tyyppinen lambda kyseessä (eri osanumero etummainen ja takimmainen) ja että johto on kunnossa.
Jos olisi mun softa, niin 2.0t biopowerilla täyskiihdytyksessä n. 1050mg/C pyynti ja saanti eli mReq ja mAir. Pinl eli ahtopaine tällöin n. 2000 eli 1 bar.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
On mahdollista disabloida, se lähinnä valvoo katalysaattoria ja optimoi ykköslambdan säätöä katalysaattorin puhdistustehon kannalta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Nytten tullut mittailtua noita bensajuttuja ja suutinten tuotto oli ok mutta paine oli 3.5bar ja pumpuntuotto jäi 200ml kun pitäisi olla 3bar/700ml. Tästä heräsi kysymys että menikö mittaus oikein kun pumppukäynnistettiin releeltä suoraan johdolla ja alipaineletku säätimeltä irti ja määrä paluulinjan putkesta vai menikö jotain väärin?
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Kyllä tuo oikealta kuulostaa mittaustapana, kun suuttimet pidetään kiinni. Paine on liian korkea, tukos jossain kohti linjaa jos paineensäädin on vakio. Painehan mitattiin tietysti kiskolta? 200ml tuotto on aivan liian matala, pitäisi olla pikemminkin litra/30s terveellä pumpulla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Painesäädin on 3bar, mittaus tehtiin paluuputkenpäästä kun kiskonmitauspisteeseen ei ollut sopivia helyjä. Olisiko pumppu sittenkin syyllinen? Vesa67 nappaan ton ilmanmassamittarin nyt kuitenki mukaan niin tarkastetaan nyt sekin samoilla vauhdeilla, pistän yhteyksiä alkuviikosta niin sovitaan jotain.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Paluuputken päästä? Eihän siellä pitäisi merkittävää painetta olla ellei paluuputkessa ahdista joku oikein kunnolla. Minkälainen mittausjärjestelmä oikein oli kyseessä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Tässä pari kuvaa jokka varmaan selventävät, ja tuotto ottettiin tosta samasta pisteestä jossa kuvissa on painemittari.
![Kuva](https://lh4.googleusercontent.com/-F7gSQY08xDg/UWqO7ayoUDI/AAAAAAAAAJY/6y9_w1wq0-k/s547/IMAG0041.jpg)
![Kuva](https://lh6.googleusercontent.com/-Kkq0HYP82Bc/UWqO7cIEBWI/AAAAAAAAAJk/FlJoJwIfnLk/s640/IMAG0040.jpg)
![Kuva](https://lh4.googleusercontent.com/-F7gSQY08xDg/UWqO7ayoUDI/AAAAAAAAAJY/6y9_w1wq0-k/s547/IMAG0041.jpg)
![Kuva](https://lh6.googleusercontent.com/-Kkq0HYP82Bc/UWqO7cIEBWI/AAAAAAAAAJk/FlJoJwIfnLk/s640/IMAG0040.jpg)
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Tuohan ei ole lainkaan sama asia kuin paineen mittaus kiskosta ennen paineensäädintä jolloin paineensäädin saa vuotaa vapaasti. Pikemmin vaikuttaa kovin matalalta jos pumppu ei jaksa tuottaa tuota painemittarin tulppaa vasten kuin 3,5 bar.
Mittari paluuletkulla korvattuna pitäisi tuoton olla oikeasti kunnossa olevalla vakiopumpulla se n. litra. WIS:n ym. mukaan 700ml riittää, mutta sekin on jo tavanomaista heikompi lukema, katsottu riittäväksi vakioautolle kuitenkin.
Eli pumppu vaikuttaisi olevan entinen.
Mittari paluuletkulla korvattuna pitäisi tuoton olla oikeasti kunnossa olevalla vakiopumpulla se n. litra. WIS:n ym. mukaan 700ml riittää, mutta sekin on jo tavanomaista heikompi lukema, katsottu riittäväksi vakioautolle kuitenkin.
Eli pumppu vaikuttaisi olevan entinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Nytten on tehty lisämittauksia saatujen ohjeiden perusteilla ja painetta oli sen 3bar kuten pitääkin.
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-pFXqJWPgS34/UWrBu4vRziI/AAAAAAAAAKg/V7Kqsh16Dzc/w202-h354-p-o/IMAG0042.jpg)
![Kuva](https://lh4.googleusercontent.com/-nVMMrorY-dE/UWrBvnNns0I/AAAAAAAAAKk/jE777HuDkCs/w630-h354-p-o/IMAG0043.jpg)
Mikä nyt oli mielipide että voisko tää olla syy tuhoon kun tosiaan ottaa huomioon että mentiin lappulattiassa?
![Kuva](https://lh3.googleusercontent.com/-pFXqJWPgS34/UWrBu4vRziI/AAAAAAAAAKg/V7Kqsh16Dzc/w202-h354-p-o/IMAG0042.jpg)
![Kuva](https://lh4.googleusercontent.com/-nVMMrorY-dE/UWrBvnNns0I/AAAAAAAAAKk/jE777HuDkCs/w630-h354-p-o/IMAG0043.jpg)
Mikä nyt oli mielipide että voisko tää olla syy tuhoon kun tosiaan ottaa huomioon että mentiin lappulattiassa?
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Pumppu on viallinen jos paluulinjasta tuli vain 200ml/30s, ei epäilystäkään. Paineella ei ole merkitystä silloin kun suutinten virtaama on 0 tai lähellä sitä, se tippuu vasta sitten lappu lattiassa kun tuotto ei riitä. Kertoo siis vain sen että paineensäädin on kunnossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Juu pumppu on tuomittu jo aikaa sitten mananmaille mutta tarkoitin että voisko pumpun hajoamisella olla osuutta tohon konerikkoon?
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Hyvin todennäköisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Pistetään taas pientä päivitystä. Tuli käytyä vesa67 luona joka testas ilmanmassamittarin ja totesi sen olevan oikein hyvässä kunnossa, KIITOS! Täytyy siis ruveta tässä kaiveleen taskunpohjia ja laatikonperiä että sais raavittua kasaan massit uuteen moottoriin kun se nyt näyttää siltä että vanhaa ei kannata korjata. Sen verran viimeksi autolla käydessä unohtu kattoa että missä kunnossa imusihti on joten se menee vielä tarkistus listalle ihan mielenkiinnosta koska puhdistuksesta on n.6kk joten sieltä ei pitäisi mitään ihmeitä löytyä.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Hei kun nyt sekä omista että kollegoille tapahtuneista asioista pitäisi ottaa oppia, niin haluaisin vielä kerrata tätä tapahtumaa ja siihen johtaneita syitä. Mäntä voi sulaa, jos palotilassa ja sylinterissä käydään syystä tai toisesta liian kuumana. Jos nyt unohdetaan tällä kertaa jäähdytysnesteen tai voiteluaineen vähäisyydestä johtuvat lämpötilaongelmat, niin sulaminen voi tapahtua myös liian suuresta palamislämmöstä joka taas johtuu väärästä polttoaine/ilma -suhteesta. Oikein tähän asti?
Palamislämmön nousuun taasen voi vaikuttaa ketjun vastauksista päätellen ilmamassamittarin viallisuus. Mutta entäpä tuo polttoaineen paine, josta myös oli puhetta? Ei kai se voi tällaista aiheuttaa jos immu on kunnossa? Silloinhan moottori säätyy oikein ja motooritienopeuksilla (tai -ylinopeuksilla) vain jossain vaiheessa kakku loppuu kesken ja mittarin neula jämähtää johonkin muuhun nopeuteen kuin mikä on ilmoitettu huippunopeus, eikö niin? Saman aiheuttavat erilaiset tukkeet matkan varrella (kuten esim. vaihtamatta jäänyt polttoainesuodin yms.)
Entäpäs sitten "ylikiristetty turboruuvi"? Jos ahtopaineet on nostettu kattoon ja ylikin niin eikö se voi olla syynä myös kyseiseen ylilämpöongelmaan? En tainnut huomata tällaisen kysymyksen käsittelyä ketjussa. Samoin jos konetta on vain kiristetty ahtopaineiden avulla mutta koneessa ei ole tehty vastaavaa softakorjausta. Eikö sekin voi vaikuttaa asiaan?
Palamislämmön nousuun taasen voi vaikuttaa ketjun vastauksista päätellen ilmamassamittarin viallisuus. Mutta entäpä tuo polttoaineen paine, josta myös oli puhetta? Ei kai se voi tällaista aiheuttaa jos immu on kunnossa? Silloinhan moottori säätyy oikein ja motooritienopeuksilla (tai -ylinopeuksilla) vain jossain vaiheessa kakku loppuu kesken ja mittarin neula jämähtää johonkin muuhun nopeuteen kuin mikä on ilmoitettu huippunopeus, eikö niin? Saman aiheuttavat erilaiset tukkeet matkan varrella (kuten esim. vaihtamatta jäänyt polttoainesuodin yms.)
Entäpäs sitten "ylikiristetty turboruuvi"? Jos ahtopaineet on nostettu kattoon ja ylikin niin eikö se voi olla syynä myös kyseiseen ylilämpöongelmaan? En tainnut huomata tällaisen kysymyksen käsittelyä ketjussa. Samoin jos konetta on vain kiristetty ahtopaineiden avulla mutta koneessa ei ole tehty vastaavaa softakorjausta. Eikö sekin voi vaikuttaa asiaan?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)