Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Nämä T7 koneet on kyllä sellasia murheenkryynejä. Millon menee jakopää, männät, tasapainohässäkät, huohotus ei pelaa, imusihdit tukkoon, ilmamassamittarit yms.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Kaikki muu on huonosta voitelusta kiinni paitsi mainitsemasi ilmamassamittarin rajallinen käyttöikä
Ylepolan pohdintaan vastatakseni seoksethan on softan mukaiset ja closed loop alueella eli karkeasti alle 0,5 bar ahdoilla lambdan säätämät. Ja kun lambda yleensä vanhetessaan alkaa säätään liikaa soppaa niin no problem sillä alueella, kulutuksen kasvu kielii tästä.
Ja taas immut vanhetessaan tyypillisesti alkaa antamaan pienempiä lukemia ilmamäärästä kuin todellisuudessa koneeseen päätyy = vaarallinen suuntaus. Ilmenee erittäin selkästi normaalia korkeampana ahtopaineena mitattuun ilmamassaan nähden.
Open loop eli about yli 0,5 bar mennäänkin sitten softan ja immun mittaaman pohjalta. Eli kummallakin voi rikkoa paikat laihalla seoksella tai vaikkapa järjettömällä sytkällä mukaanlukien se mahdollisuus että turvamekanismeja on mykistetty jolloin loppua kohti mennään roimasti väärillä asetuksilla.
Yhtälailla bensanpuute tuolla open loop alueella on vaarallista koska lambda ei ole mittaamassa tuleeko sitä polttoainetta riittävästi vaan systeemi olettaa että sitä tulee normaalipaineella suutinten virtauskapasiteetin mukaisesti.
Etanolilla puute ilmenee yleensä misfirenä, bensalla tovottavasti trionicin nakutustunnistus toimii.
Turboruuveja ei troniccien kanssa tarvitse käyttää mutta sitäkin intomielisyyttä on tullut vastaan. Oikea tapa on sorkkia softaa.
T7 moottoreissa väsyneet ja jumittelevat männänrenkaat voi aiheuttaa pienestä alkavasta ohipuhalluksesta kasvavan polttokaasun virtauksen joka sulattaa männän mennessään
Ylepolan pohdintaan vastatakseni seoksethan on softan mukaiset ja closed loop alueella eli karkeasti alle 0,5 bar ahdoilla lambdan säätämät. Ja kun lambda yleensä vanhetessaan alkaa säätään liikaa soppaa niin no problem sillä alueella, kulutuksen kasvu kielii tästä.
Ja taas immut vanhetessaan tyypillisesti alkaa antamaan pienempiä lukemia ilmamäärästä kuin todellisuudessa koneeseen päätyy = vaarallinen suuntaus. Ilmenee erittäin selkästi normaalia korkeampana ahtopaineena mitattuun ilmamassaan nähden.
Open loop eli about yli 0,5 bar mennäänkin sitten softan ja immun mittaaman pohjalta. Eli kummallakin voi rikkoa paikat laihalla seoksella tai vaikkapa järjettömällä sytkällä mukaanlukien se mahdollisuus että turvamekanismeja on mykistetty jolloin loppua kohti mennään roimasti väärillä asetuksilla.
Yhtälailla bensanpuute tuolla open loop alueella on vaarallista koska lambda ei ole mittaamassa tuleeko sitä polttoainetta riittävästi vaan systeemi olettaa että sitä tulee normaalipaineella suutinten virtauskapasiteetin mukaisesti.
Etanolilla puute ilmenee yleensä misfirenä, bensalla tovottavasti trionicin nakutustunnistus toimii.
Turboruuveja ei troniccien kanssa tarvitse käyttää mutta sitäkin intomielisyyttä on tullut vastaan. Oikea tapa on sorkkia softaa.
T7 moottoreissa väsyneet ja jumittelevat männänrenkaat voi aiheuttaa pienestä alkavasta ohipuhalluksesta kasvavan polttokaasun virtauksen joka sulattaa männän mennessään
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Voisko opetuksena olla, että silloin kun T7-autossa tulee tollasia ongelmia, ei ajeta lappulattiassa ennen kuin ongelmat ovat selvinneet.Pitkin talvea ollut kovilla pakkasilla nykimistä ja mifiä kylmäkäynnistyksissä jota piti tutkia kelien lämmittyä mutta nytten vika tuli ajettua ulos kun vedettiin lappulattiassa pitkälti yli sallittujen nopeuksien
Oliko tässä tutkittu suuttimia ja oliko polttoainesuodatinta vaihdettu milloin?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Suuttimet ovat ok ja suodatin vaihdettu viime kesänä etanooliin vaihdettaessa, sekä samalla puhdistettu öljypohja ja huohotus päivitetty.
Autot tykkää että niillä ajetaan ja välillä kohdalle osuu isompia hommia sekä huonoa tuuria. Toki aina voi ruveta säikähtämään jokaista ääntä tai muuta poikkeavaa mutta itse en tälläseen lähde, toki korjataan jos vikaa löytyy. Näillä kilometrimäärillä ja autoilla joilla olen ajellut niin tällästä sattuu joskus kohdalle eikä sille voi mitään. Mitään näin kallista ei aikasemmin ole osunut kohdalle mutta aikasemmat autot ovat lähteneet paaliin jos tämän typpistä on käynyt koska ovat olleet sen verran halvempia.
Autot tykkää että niillä ajetaan ja välillä kohdalle osuu isompia hommia sekä huonoa tuuria. Toki aina voi ruveta säikähtämään jokaista ääntä tai muuta poikkeavaa mutta itse en tälläseen lähde, toki korjataan jos vikaa löytyy. Näillä kilometrimäärillä ja autoilla joilla olen ajellut niin tällästä sattuu joskus kohdalle eikä sille voi mitään. Mitään näin kallista ei aikasemmin ole osunut kohdalle mutta aikasemmat autot ovat lähteneet paaliin jos tämän typpistä on käynyt koska ovat olleet sen verran halvempia.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Jamilla on asenne kohdallaan.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Tuli vielä mieleen tuosta polttoaineen tuostosta, että törmäsin tässä ensimmäistä kertaa harvinaisempaan vikaan, eli osittain tukossa olevaan keruusäiliön (huom, ei pumpun) sihtiin. (Joka siinä sivusuuttimen alapuolella ämpärin ulkopuolella)
Auto toimi yleisesti ottaen normaalisti, kun polttoainetta oli tankissa 3/4 tai enemmän, (jolloin ämpäri täyttyi yläpuolelta) mutta pienemmillä polttoainemäärillä soppa hiipui vaivihkaa parin vedon jälkeen, kun välisäiliö ei täyttynyt vedossa tarvittavaa vauhtia. Tämä kuului myös pumpun kavitoivana äänenä. Saattoi myös sammua ajossa ja lähteä käyntiin hetken odottelun jälkeen, kun välisäiliö täyttyi pikkuhiljaa. (kun tankissa vielä 1/4 soppaa!)
Mittaamalta tukilta pumpun tuotto ei välttämättä ehdi tyhjentää keruusäiliötä.
Auto toimi yleisesti ottaen normaalisti, kun polttoainetta oli tankissa 3/4 tai enemmän, (jolloin ämpäri täyttyi yläpuolelta) mutta pienemmillä polttoainemäärillä soppa hiipui vaivihkaa parin vedon jälkeen, kun välisäiliö ei täyttynyt vedossa tarvittavaa vauhtia. Tämä kuului myös pumpun kavitoivana äänenä. Saattoi myös sammua ajossa ja lähteä käyntiin hetken odottelun jälkeen, kun välisäiliö täyttyi pikkuhiljaa. (kun tankissa vielä 1/4 soppaa!)
Mittaamalta tukilta pumpun tuotto ei välttämättä ehdi tyhjentää keruusäiliötä.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Nyt se kone sitten hajosi tänään kiihdytyksessä. 60'stä lähdin vetämään kohtalaisesti, ei kaasu pohjassa. Öljyt pihalle ja tiellä "laakeripukin" osia. FCOD 822.jcarlson kirjoitti:Jos sulla on etanolia tankissa niin muriseva koneen ääni on täysin normaalia. Etanoli palaa nopeammin ja ennakko on aikaisempi joten sylinteripaineet on kovemmat, mutta terveet jos softa on järkevästi tehty. Ei tarvitse siis "murinaa" pelätä, se on vaan väännön ääni. Tyhjäkäynnillä äänen pitää olla sama kuin vakiona.
2. Lambdan osalta kannattaa varmistaa vielä että varmasti oikean tyyppinen lambda kyseessä (eri osanumero etummainen ja takimmainen) ja että johto on kunnossa.
Jos olisi mun softa, niin 2.0t biopowerilla täyskiihdytyksessä n. 1050mg/C pyynti ja saanti eli mReq ja mAir. Pinl eli ahtopaine tällöin n. 2000 eli 1 bar.
Aiemmin ahtopaineet täyskiidyksessä pinl n. 2000, mreq max 1070, mair noin 1040.
Autoon tehty koneremontti n 1,5 v sitten, jossa laitettu mm uudet männät. (Kone oli hajonnut kun joku edellinen omistaja ajanut öljypohjan rikki, eikä tajunnut sitä ajoissa.)
Oli se huoltomies oikeassa, rikkinäisen koneen ääni.....
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Vaimokin oli oikeassa, kun kertoi koneen äänekkyydestä. Todennäköisesti orastava laakerivaurio. Ja rempankin tekijöitä on joka lähtöön...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Pinl ja mAir ainakin normaalit joten hajosi johonkin muuhun kuin nakutukseen tms. Voiteluvika tai huonosti tehty remppa. Vaurio kampiakselissa ja kasattu vaan surutta uusilla laakereilla piittaamatta välyksistä esimerkiksi.mikatl73 kirjoitti:
Nyt se kone sitten hajosi tänään kiihdytyksessä. 60'stä lähdin vetämään kohtalaisesti, ei kaasu pohjassa. Öljyt pihalle ja tiellä "laakeripukin" osia. FCOD 822.
Aiemmin ahtopaineet täyskiidyksessä pinl n. 2000, mreq max 1070, mair noin 1040.
Autoon tehty koneremontti n 1,5 v sitten, jossa laitettu mm uudet männät. (Kone oli hajonnut kun joku edellinen omistaja ajanut öljypohjan rikki, eikä tajunnut sitä ajoissa.)
Oli se huoltomies oikeassa, rikkinäisen koneen ääni.....
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Soitin äsken rempan tekijälle. Kaikki on tehty kunnolla. Hän on merkkikorjaamossa mekaanikkona ja tehnyt monta remonttia, myös kilpakoneisiin.
Osat on kaikki pesty, kiertokanget mitattu ja kansi plaanattu koneistomossa (joka niitä tekee ammatikseen. Öljysihti vaihdettu. Koneella ajettiin nyt 33tkm rempan jälkeen ja 3kk biopower päivityksen jälkeen. Hänelle ei tule mitään mieleen, joka olisi voinut mennä vikaan. Ajoi autolla itse noin 20tkm.
Vaihtokoneesta sainkin jo tarjouksen. Kiitos
Osat on kaikki pesty, kiertokanget mitattu ja kansi plaanattu koneistomossa (joka niitä tekee ammatikseen. Öljysihti vaihdettu. Koneella ajettiin nyt 33tkm rempan jälkeen ja 3kk biopower päivityksen jälkeen. Hänelle ei tule mitään mieleen, joka olisi voinut mennä vikaan. Ajoi autolla itse noin 20tkm.
Vaihtokoneesta sainkin jo tarjouksen. Kiitos
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Tuosta edellisestä rempasta, eli oliko kampura vaihdettu? Lohko oli sama? Oliko laakerit ottaneet tuolloin damagea? Miksi männät vaihdettiin?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Sytytysennakon epäilystä tuolla jossain aiemmin.. sehän ei Trionic-moottorissa ole kovin helposti mahdollista olla väärin koska siihen ei muuta säätöä ole kuin kartat softassa. Ne on normi biopowerissa aivan turvalliset, ellei nyt joku ole sinne jotain aivan päättömiä arvoja muuttanut, sitä on vähän vaikea uskoa. Helppo tietysti todeta jälkikäteen ohjelmasta lukemalla. Pitäisi olla todella pahasti pielessä että sillä rikki saisi. Jos ääni muuttui heti ohjelman vaihdon jälkeen jo bensalla, niin sitten jotain on ollut pielessä. Etanolin tankkauksen jälkeen kuuluukin muuttua myös ihan tehdastekoisessa biopowerissakin, mutta se että onko terve ääni vai ei on hankala arvioida kuulematta.
Ainoa mekaaninen mahdollisuus väärään ennakkoon on jos kampiakselin triggerikehä olisi väärässä asennossa siten että puuttuvat rivat on eri kohdassa niin koko ajoitus siirtyy sen verran pieleen. Muistaakseni ei ihan helposti asenneta väärin kuitenkaan.. Tuo vikakoodi (P0336 -> fcod 822) kuitenkin on juuri kampiakselin asentoanturin signaalista.
Onkohan rempassa käytetty tuota triggerikehää kampiakselista irti tai onko se ollut täysin kunnossa aiemman hajoamisen jälkeen? Olen nähnyt muutamassa moottoririkossa osien pyörineen sopivasti siinä lähellä niin että kehä on mennyt ruttuun kun esim. männänpala on jäänyt sen ja asentoanturin väliin. Koodihan voi tietysti myös olla syntynyt vasta nyt hajoamisen jälkeen juuri tästä syystä.
Tuon reissun jälkeen havaittu moottorin äänitason nousu kertoisi siitä että silloin sinne jokin vaurio jo syntyi joka sitten myöhemmin johti täystuhoon.
mReq kuulostaa tavanomaiselta biopower 2,0t stage ykköseltä, sekä Pinl ja mAir on linjassa. Mahdollinen nakutus hajottaisi lähinnä männän ja harvoin mitään muuta alakerrasta sen yhteydessä (paitsi jos männänpala tippuu johonkin väliin, todennäköisintä silloin että pala tulee öljypohjasta ulos), tuntuisi todennäköisemmältä että vika tuli kampiakselin tai kiertokangen laakeroinnin pettämisestä jos sellaisia palasia tieltä löytyi. Mitattiinko kampiakselin suoruutta?
Lisätiedot hajonneista osista ja kuvat moottorista olisi mielenkiintoisia mahdollisen syyn spekuloinnissa. Sen verran erikoinen tapaus kuitenkin.
Ainoa mekaaninen mahdollisuus väärään ennakkoon on jos kampiakselin triggerikehä olisi väärässä asennossa siten että puuttuvat rivat on eri kohdassa niin koko ajoitus siirtyy sen verran pieleen. Muistaakseni ei ihan helposti asenneta väärin kuitenkaan.. Tuo vikakoodi (P0336 -> fcod 822) kuitenkin on juuri kampiakselin asentoanturin signaalista.
Onkohan rempassa käytetty tuota triggerikehää kampiakselista irti tai onko se ollut täysin kunnossa aiemman hajoamisen jälkeen? Olen nähnyt muutamassa moottoririkossa osien pyörineen sopivasti siinä lähellä niin että kehä on mennyt ruttuun kun esim. männänpala on jäänyt sen ja asentoanturin väliin. Koodihan voi tietysti myös olla syntynyt vasta nyt hajoamisen jälkeen juuri tästä syystä.
Tuon reissun jälkeen havaittu moottorin äänitason nousu kertoisi siitä että silloin sinne jokin vaurio jo syntyi joka sitten myöhemmin johti täystuhoon.
mReq kuulostaa tavanomaiselta biopower 2,0t stage ykköseltä, sekä Pinl ja mAir on linjassa. Mahdollinen nakutus hajottaisi lähinnä männän ja harvoin mitään muuta alakerrasta sen yhteydessä (paitsi jos männänpala tippuu johonkin väliin, todennäköisintä silloin että pala tulee öljypohjasta ulos), tuntuisi todennäköisemmältä että vika tuli kampiakselin tai kiertokangen laakeroinnin pettämisestä jos sellaisia palasia tieltä löytyi. Mitattiinko kampiakselin suoruutta?
Lisätiedot hajonneista osista ja kuvat moottorista olisi mielenkiintoisia mahdollisen syyn spekuloinnissa. Sen verran erikoinen tapaus kuitenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Laitas kuvia tulemaan hajonneista osista, veikkaan ihan mekaanista vikaa. Esim tiivistesilikonia öljynkiertoon ja osat pyörähtää kuivana.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
No, ei mulla ole kuin 2 irto-osaa. Toinen taitaa olla moottorin seinämästä. Toinen osa taitaa olla noin 1/4 laakeripukista. Siinä on muuten merkintä "4". Pitää siirtää auto lähipäivinä pukin päälle, niin pääsee ottamaan kuvaa alhaalta koneen takaa. Yläpuolelta ei näy muuta kuin märän katalysaattorin.
Mittatikussa on jonkin verran "smetanaa". Öljyä näytti olevan vielä riittävästi, merkkien puolivälissä. Edellisen kerran kun katsoin mittatikkua, öljy näytti normaalilta.
Huom. Aiemmin koneesta meni ensin turbo öljyjen takia ja siinä sitten vähän muutakin oli kärsinyt
Ps. Mää ainakin vaihtaisin seuraavalla kerralla toisen etanolitankkauksen jälkeen uudestaaan moottoriöljyt. Josko vaikka auttais.
Mittatikussa on jonkin verran "smetanaa". Öljyä näytti olevan vielä riittävästi, merkkien puolivälissä. Edellisen kerran kun katsoin mittatikkua, öljy näytti normaalilta.
Huom. Aiemmin koneesta meni ensin turbo öljyjen takia ja siinä sitten vähän muutakin oli kärsinyt
Ps. Mää ainakin vaihtaisin seuraavalla kerralla toisen etanolitankkauksen jälkeen uudestaaan moottoriöljyt. Josko vaikka auttais.
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Mäntä suli ja meno loppu, ideoita syystä ja korjauksesta
Olen jo ostanut PLX:n pakokaasunlämpötila ja seosmittarin. Lisäksi käyn ajamassa rullilla auton. Riitti kun olin menossa vetämään täysiä, kävin rullilla ja huomattiin bensapumpun vetelevän viimeisiään. Aivan varma moottorin kilahtaminen ilman rullilla käyntiä.
On aika hankala ajaa kaasu auki vaikkapa parikymmentä sekunttia tien päällä. Rullilla onnistuu. Sillä hinnalla minkä säästin koneremontissa saan käydä lopun ikää rullilla ja vielä jään voitolle. Kyseessä ei tarvitse olla viimesen päälle kiristetty vehe. Kyllä tavallinenkin kiesi jaksaa rullia pyörittää.
Jyrki
On aika hankala ajaa kaasu auki vaikkapa parikymmentä sekunttia tien päällä. Rullilla onnistuu. Sillä hinnalla minkä säästin koneremontissa saan käydä lopun ikää rullilla ja vielä jään voitolle. Kyseessä ei tarvitse olla viimesen päälle kiristetty vehe. Kyllä tavallinenkin kiesi jaksaa rullia pyörittää.
Jyrki