jaa-a mietityttää että mikä tuollaisen voisi aiheuttaamr_mika kirjoitti:Mites sitten kun lomamatka suuntautuu Pohjanmaalle?Rene-Rane kirjoitti:mr_mika kirjoitti:Tänä aamuna tuli sitten uusi havainto: Kun auto oli seissyt pihassa keula loivaan alamäkeen (juuri päinvastoin kuin kaikkina muina öinä) ei savutusta ilmennyt ollenkaan. Voiko tästä päätellä jotain?
voi parkeerraa alamäkeen
Saab savuttaa
Re: Saab savuttaa
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Saab savuttaa
.
Viimeksi muokannut moilanen88, Ti Loka 11, 2016 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joku kipotin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Saab savuttaa
.
Viimeksi muokannut moilanen88, Ti Loka 11, 2016 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joku kipotin.
Re: Saab savuttaa
Ettei ois näitä etanolibensa-oireita. Kun etanoli palaa puhtaasti, syntyy hiilidioksidia ja vettä.
99T-museopeli
Re: Saab savuttaa
Jos jäähdytinvettä menee palotilaan, niin kulutuksen pitää olla jo melko railakasta, jotta se näkyisi myös normaalista lisääntyneenä pakokaasuna. Veikkaisin että sellainen maantieajossa näkyvä savutus vaatii jo useiden desien kulumista tunnissa. Näin karkeasti arvioituna. Kun pahvi/kansi vuotaa palotilaan, pakokaasu todellakin haisee makealle.
Jos auton jäähdytysjärjestelmä on kunnossa, niin vettä ei häviä vuositasolla juuri ollenkaan. Melko pieni vuoto saa aikaan nestepinnan vajumista, josta pitää aina olla huolissaan. Pakokaasuun vaikuttava jäähdytinnestevuoto on jo melko suurta. Toki vuodon kohteena olevan sylinterin voi tunnistaa sytytystulpistakin. Yleensä se sylinteri on puhtaampi, koska vesihöyry on puhdistanut karstan pois. Sytytystulppakin voi olla kyseisessä sylinterissä muita puhtaampi.
Alkuperäiselle kysyjälle:
Joskus näissä on tällaisiakin tapauksia, kuin tuo omani 9-5. Se oli vähän monivaivainen. Oli huohotuksen takaiskuvenaa rikki, mäntien öljyrenkaat jumissa, turbo väljä, jakoketju venynyt, pakosarjan pultti poikki, öljytikun putken o-rengas kovettunut, öljyjäähdyttimen letkut vuoti öljyä, öljysuttarin jalka vuoti lohkon välistä, venakopan tiivisteen vuodot, yms. yms. Autoni oli siis öljyä vuotava ja sitä syövä vehjes.
Tuohon tein päivityksen, uudet männänrenkaat T5-mäntien ja kankien kera, kannen laitto (vain venttiilien hionta), kiertokangenlaakerit, ahtimen vaihto välyksettömään käytettyyn, orggis öljyloukkuun aukot porattu isommiksi Modifikaatio2:n mukaan yms.. http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
Nyt mittarissa 272tkm. Remontin jälkeen on ajettu 20tkm. Öljypinta ei laske 10tkm vaihtovälillä ja kone ei myöskään vuoda öljyä.
Jos auton jäähdytysjärjestelmä on kunnossa, niin vettä ei häviä vuositasolla juuri ollenkaan. Melko pieni vuoto saa aikaan nestepinnan vajumista, josta pitää aina olla huolissaan. Pakokaasuun vaikuttava jäähdytinnestevuoto on jo melko suurta. Toki vuodon kohteena olevan sylinterin voi tunnistaa sytytystulpistakin. Yleensä se sylinteri on puhtaampi, koska vesihöyry on puhdistanut karstan pois. Sytytystulppakin voi olla kyseisessä sylinterissä muita puhtaampi.
Alkuperäiselle kysyjälle:
Joskus näissä on tällaisiakin tapauksia, kuin tuo omani 9-5. Se oli vähän monivaivainen. Oli huohotuksen takaiskuvenaa rikki, mäntien öljyrenkaat jumissa, turbo väljä, jakoketju venynyt, pakosarjan pultti poikki, öljytikun putken o-rengas kovettunut, öljyjäähdyttimen letkut vuoti öljyä, öljysuttarin jalka vuoti lohkon välistä, venakopan tiivisteen vuodot, yms. yms. Autoni oli siis öljyä vuotava ja sitä syövä vehjes.
Tuohon tein päivityksen, uudet männänrenkaat T5-mäntien ja kankien kera, kannen laitto (vain venttiilien hionta), kiertokangenlaakerit, ahtimen vaihto välyksettömään käytettyyn, orggis öljyloukkuun aukot porattu isommiksi Modifikaatio2:n mukaan yms.. http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
Nyt mittarissa 272tkm. Remontin jälkeen on ajettu 20tkm. Öljypinta ei laske 10tkm vaihtovälillä ja kone ei myöskään vuoda öljyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Saab savuttaa
.
Viimeksi muokannut moilanen88, Ti Loka 11, 2016 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joku kipotin.
Re: Saab savuttaa
Oma mielipiteeni on että jäähdytinnestevuoto todetaan ensisijaisesti säiliöstä. Ei pakokaasusta.
Näkyvää pakokaasua voi tulla pakoputkeen kondensoituneen veden hyörystymisestä....
Näkyvää pakokaasua voi tulla pakoputkeen kondensoituneen veden hyörystymisestä....
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Saab savuttaa
.
Viimeksi muokannut moilanen88, Ti Loka 11, 2016 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joku kipotin.
Re: Saab savuttaa
Unohtunu kertoa toi oman auton savutuksen syy: venttiilinvarren kumit haprastuneet -> vaihto hinta pikkasen vajaa 300 euroa.
Toisen polven saabisti
*9-5 2.0t linear 2004 myynnissä,
Ostetaan 9-3 2005 ->
*9-5 2.0t linear 2004 myynnissä,
Ostetaan 9-3 2005 ->
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Saab savuttaa
.
Viimeksi muokannut moilanen88, Ti Loka 11, 2016 09:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joku kipotin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1105
- Liittynyt: Ti Huhti 07, 2009 08:20
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Saab savuttaa
.
Viimeksi muokannut moilanen88, Ti Loka 11, 2016 09:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joku kipotin.
Re: Saab savuttaa
Täällä oli joku foorumilainen tehnyt rempan 3.0 V6'lle ja siinä oli kuvattu karstainen kone ja myös jokin syy siihen karstaan taisi löytyä. Muistaako joku? Oli laittanut kuvia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Saab savuttaa
Pistetään samaan omakin kysymys aamusavuista:
Eli nyt jo pidemmän aikaa esiintynyt sellaista, että yön seisomisen jälkeen aamulla pölläyttää sinisen pilven ilmoille. Käynnistymisen jälkeen yleensä menee sekunti-pari että alkaa sinertävää savua tulla eikä normaalisti kestä kuin yhden tuprautuksen verran. Toisinaan tosin tulee kunnon sakea pilvi.
Venttiilivarren kumit tulisi ensimmäisenä mieleen? Ja nyt tuli mieleen jonkun huohotinletkun tukkoisuus? Se ihmetyttää hieman, että jos kärry ollut lohkolämppärissä aamulla ennen lähtöä, niin pölläytyksiä ei yleensä ilmene.
Turboa tutkailin alkuvuodesta ja välykset oli muistaakseni ok. Naftahuuhtelut tehty motille vuoden vaihteen tienoilla samaten ja etanolilla ajellaan. Kärry allekirjoituksen -01 Aero ~205tkm.
Eli nyt jo pidemmän aikaa esiintynyt sellaista, että yön seisomisen jälkeen aamulla pölläyttää sinisen pilven ilmoille. Käynnistymisen jälkeen yleensä menee sekunti-pari että alkaa sinertävää savua tulla eikä normaalisti kestä kuin yhden tuprautuksen verran. Toisinaan tosin tulee kunnon sakea pilvi.
Venttiilivarren kumit tulisi ensimmäisenä mieleen? Ja nyt tuli mieleen jonkun huohotinletkun tukkoisuus? Se ihmetyttää hieman, että jos kärry ollut lohkolämppärissä aamulla ennen lähtöä, niin pölläytyksiä ei yleensä ilmene.
Turboa tutkailin alkuvuodesta ja välykset oli muistaakseni ok. Naftahuuhtelut tehty motille vuoden vaihteen tienoilla samaten ja etanolilla ajellaan. Kärry allekirjoituksen -01 Aero ~205tkm.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Re: Saab savuttaa
Tankkasin viikko sitten tauon jälkeen tankillisen 98:ia, savut (höyryt?) tuntuis olevan tiessään.
Eli: Onkos muilla nollakelien tienoilla sellaista, että etanolilla lähtisi melkoiset pilvet liikkeelle? Olen ollut kattovinani, että seassa olis sinistä sävyä mukana, mutta ehkä sitten ei kumminkaan kun kerta bensalla ei moista ilmene?
Öljyä menee tällä hetkellä ehkä sellainen puoli mittatikkua /2-3tkm.
Eli: Onkos muilla nollakelien tienoilla sellaista, että etanolilla lähtisi melkoiset pilvet liikkeelle? Olen ollut kattovinani, että seassa olis sinistä sävyä mukana, mutta ehkä sitten ei kumminkaan kun kerta bensalla ei moista ilmene?
Öljyä menee tällä hetkellä ehkä sellainen puoli mittatikkua /2-3tkm.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Re: Saab savuttaa
Normaalia se on että putkesta tulee reippaasti enemmän tavaraa e85 startissa etenkin nollakeleilllä, kuin bensalla. Vesihöyryä ja palamatonta etanolia lähinnä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com