2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mika220
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 15:40

2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja mika220 »

Moikka! 9-5 on ollut meillä noin vuoden. Ongelma on sellainen, että lämpöisellä kelillä (suorassa auringon paisteessa) ei starttaa. Eikä ole aina. Voi mennä viikkoja enne kuin tekee seuraavan kerran. Aina on lähtenyt käyntiin saattaa kestää jopa 15min ennen kuin onnistuu. Nyt vaimo sanoi, että ei silloin myöskään tee sitä pimputusta kun virrat kääntää päälle!! On vaihdettu virtalukon pohja purkuri osaan. Ei vaikutusta. Myöskään vaihteen valitsin ei vaikuta asiaan. Eli kertokaa viisaammat miksi ei pimputa???
9-5 2.0t aut. wagon 210tkm.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

mika220 kirjoitti:Moikka! 9-5 on ollut meillä noin vuoden. Ongelma on sellainen, että lämpöisellä kelillä (suorassa auringon paisteessa) ei starttaa. Eikä ole aina. Voi mennä viikkoja enne kuin tekee seuraavan kerran. Aina on lähtenyt käyntiin saattaa kestää jopa 15min ennen kuin onnistuu. Nyt vaimo sanoi, että ei silloin myöskään tee sitä pimputusta kun virrat kääntää päälle!! On vaihdettu virtalukon pohja purkuri osaan. Ei vaikutusta. Myöskään vaihteen valitsin ei vaikuta asiaan. Eli kertokaa viisaammat miksi ei pimputa???
kampiakselin asentoanturi oireilee siten, että lämpimänä kone ei käynnisty/huonosti...jäähdyttyään starttaa OK.
kokeena voisi ottaa, että kun ei starttaa, kaadat vesipullosta anturin päälle kylmää vettä, jos auttaa, vika on aika selvä...

etsillä lisää...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

niin ja itse anturi on siinä turbon lämpöpellin alla torx-ruuvilla kiinni...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mika220
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 15:40

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja mika220 »

Tietääkseni asentoanturi ei vaikuta starttaukseen vaan käynnistyksee. Eli auto ei starttaa. Ei puhu mitään kun avaimesta kääntää start asennolle. Eikä myöskään kuulu sitä pim pim pim pim pim ääntä.
9-5 2.0t aut. wagon 210tkm.
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 05:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja JKen »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ed#p925177

Tuossa ne yleisimmät syyt, veikkaan tunnisterengasta.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
mika220
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Kesä 02, 2012 15:40

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja mika220 »

Ikinä ei ole kehunut key not acepted. Kertokaa nyt mikä putoaa pelistä kun sitä pimputusta ei kuulu??
9-5 2.0t aut. wagon 210tkm.
Thetic
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:19
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja Thetic »

No eikös se pimputus ole vain turvavyön muistutuspimputus..
9-5 2.3t
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 05:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Vai oliskohan niinkin hauska vika että startilta joku johto irtipoikkimurtunut.
Ja musta se pimputus on se chekkaushomma ei turvavyö
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja torque »

Pimputus on turvavyön varoitusääni. Eli vyö kiinni ennenkuin kääntää virtaavaimesta.
Jos istuimessa anturissa on jotain/vikaa niin ei myöskään kojelaudassa oleva valo syty.
Erilainen pimputusääni on sitten jos "Check OK" ei olekaan, esim. jokin testi ei mene läpi.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Ilmeisesti automaatti kyseessä? Automaattilaatikon asentoanturi oireilee kuvatulla tavalla..
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja JKen »

Mites tää etenee? Osuinko oikeaan? Vai oliko provo?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos jotain pitää veikata, niin Timpan mainitsema vaihteiston asentoanturi tai sitten mystinen sähköhäiriö. Eli automaattihan ei suostu starttia pyörittämään ellei vaihde ole P tai N, ja jos auto luulee jonkin muun vaihteen olevan silmässä, niin silloin ei startti pyöri.

Mystisellä sähkövialla tarkoitan sitä, että täysin ehjän ja terveen näköinen sähköliitos ei välttämättä johdakaan virtaa. Ja se voi johtaa sitä pienellä virralla täysin ok, mutta kun virtaa tarvitaan paljon (startti), ei sitä kulje laisinkaan. Kokemuksia tällaisesta on.

Pimputukseen nämä ei kyllä kumpikaan syy liity.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: 2001 at 2.0t wagon Ei starttaa. Tätä ei ole tullut esille!

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Just oli omassa Mustangissa startin solenoidin herätejohto hapettunut siten, että ei saanu kunnolla kontaktia (ei sillä etteikö Fjoorteissa ois vähä hapettuvampaa sorttia nuo sähköt muutenki mutta onhan tuo 12 vuotta suolateitä tieten vähä enemmän ko kuus suolattomilla), eli startin releeltä kun mittasi niin startatessa tuli jännite, samoin tuli solenoidille siihen johtoon mutta ei enää siihen ruuviin, mihin se johto tulee kiinni... Helppo mittailla ja testailla ja oireilee varmasti juuri noin autossa ku autossa...

Ja yleensäkin on helppo mittailla sitä vikapaikkaa startin releeltä käsin - jos sinne "herätteelle" tulee startatessa mehut niin kaikki sitä ennen olevat vikapaikat on suljettu pois (ajonestot, vaihdeanturit, virtalukot yms.) eli minä ottaisin seuraavalla kerralla ku oirehtii, mittarin kouraan ja tuon releen irti ja alkaisin mittaileen... ja sitte tosiaan se johto releeltä solenoidille.

Samoin tosiaan vaihteen asentotunnistin (mutta kerran sanoit, että sillä ei ollu vaikutusta ni uskotaan - koita nyt kuitenkin vielä startata N:llä sillon ko oirehtii)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Vastaa Viestiin