Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Terve
Onko muilla tullut vastaan SID:n jatkuva herjaus avaimen paristosta? Vaikka vaihtaisi siihen irtomokkulaan uuden pariston, herja jatkuu. Toisaalta avain kyllä toimii, molemmat toimivat kaukosäädin ja käynnistys. Onko käynnistysavaimessa jokin oma paristo...?

Ja edelleen ihmetyksen aihe on tämä: Jos kyse on sen irtomokkulan paristosta, niin mistä hiivatista se tietää että paristo on heikko? En minä kotipihallani autoa lukossa pidä, joten en myöskään avaa lukkoja ennen liikenteeseen lähtöä. Silti se tietää tuosta toisesta kaukosäätimestä pariston olevan lopussa mutta toista ei herjaa. Voiko siis kyseessä olla lainkaan tuon kaukosäädinmokkulan paristo...?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Avaimen sisällä on paristo, joskin avain on aika hankala avata.
Kyljissä näkyy pikku reijät, joihin pitää tunkea jollain pikku piikillä jotta lukitus avautuu.
Minulle ei kyllä avautunut mistä irtomokkulasta tekstissä on kyse. Olen nähnyt ainoastaan 9000 sarjan autoissa irtoperiä keskuslukitukseen. Kaikissa näkemissäni OG 9-3 ja OG 9-5 autoissa keskuslukko on toiminut avaimessa kiinteästi olevalla painikkeella. :?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja Poy »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Minulle ei kyllä avautunut mistä irtomokkulasta tekstissä on kyse. Olen nähnyt ainoastaan 9000 sarjan autoissa irtoperiä keskuslukitukseen. Kaikissa näkemissäni OG 9-3 ja OG 9-5 autoissa keskuslukko on toiminut avaimessa kiinteästi olevalla painikkeella. :?
Minulla oli OG9-3:ssa kaukosäädin erillinen mokkula eikä siis avaimessa kiinteästi.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Alkupään femmoissakin oli irtokake ja avain erikseen.

Kuva

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Re: Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

Asiaa on käsitelty myös täällä. Ristipääruuvi auki ja kannen alta löytyy CR2032-paristo. Helppo vaihdettava, vaihdoin viime lauantaina molempiin avaimiin. Minun avaimet muistuttelivat patterinvaihdosta kolme vuotta, vaan toimivat silti :lol:
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
ylepola
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Su Elo 14, 2011 08:36
Paikkakunta: Kangasala

Re: Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja ylepola »

Joo, minulla on täsmälleen tuon Samin liittämän kuvan mukainen irtomokkula. Ei siis tuo uudempi, jossa kansi aukeaa paperiliittimellä avaimesta jne. Ja vaihdoin (jälleen kerran) pariston siihen... tällä kertaa hankailin sitä edestakaisin lokosessaan ennen kannen sulkemista ja kas kummaa, nyt se ei ilmoittanut enää heikosta paristosta!

Edelleen minulle on kuitenkin arvoitus mistä systeemi tietää pariston heikkouden jos se ei liity ajonestoon (vai littyykö jollain tapaa sittenkin?) kun en käytä mokkulaa ovien avaamiseen ennen käynnistämistä. Mikä ihme sitä tuosta pelkästä mokkulasta oikein haistelee?
Saab 9-5 3.0t V6. 45000 km konerempan jälkeen... Kerrassaan mukava peli!
Opel Vectra 2.2 DI toinen GM:n tuote toimii hyvin, mutta se turbon puute...
Cadillac SRX 3.6 kolmas GM:n tuote. Tässä ei turbon puute haittaa paljoa :)
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja Maximus »

kokeiles vaihtaa mokkulat ja avaimet ristiin keskenään, että herjaako se sillon ns. toimivalla mokkulalla.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja Poy »

ylepola kirjoitti:Edelleen minulle on kuitenkin arvoitus mistä systeemi tietää pariston heikkouden jos se ei liity ajonestoon (vai littyykö jollain tapaa sittenkin?) kun en käytä mokkulaa ovien avaamiseen ennen käynnistämistä. Mikä ihme sitä tuosta pelkästä mokkulasta oikein haistelee?
Oletko synkannut kaukosäädintä auton kanssa painamalla nappia useamman kerran?
Mistäpä sitä tuon sielunelämästä tietää, kaukosäädin voi lähettää jotain signaalia koska ei ole synkassa auton kanssa tai kaukosäädin voi kytkeä vastaanottimen päälle silloin tällöin ja auto lähettää sille jotain...
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Voisiko tämä keskustella tuon mokkulan kanssa jollain tavoin? En tiedä mikä ko. osalla on merkitystä, mutta voisi sijaitinsa puolesta liittyä tähän.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107 ... 021356.jpg
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Irtomokkulaperäisen avaimen paristo

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Siinä kuvassahan näyttää olevan ajoneston lukijarengas (käämi), joka lukee avaimen sirun.

Kun avain työnnetään viralukkoon, luetaan lukijarenkaan avulla virta-avaimen identeetti ja tarkistetaan sen oikeellisuus. Kaukosäätöisen keskuslukituksen antenni-vahvistin yksikkö on erikseen, joka ei ole virtalukon yhteydessä.
Eli on kaksi eri systeemiä. Molemmat ovat osa auton turvajärjestelmiä.

Ongelmat johtuvat usein:
- avaimesta: kaukosäädin rikki, heikot patterit, transpoderi viallinen
- ajoneston lukijarengas likainen tai magnetoitunut
Ongelman laatu riippuu mistä viasta on kyse.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin