Kaasuläppäkö takertelee?
Kaasuläppäkö takertelee?
Päivää.
Missäköhän on vika kun nopeasti kaasua painettaessa Mair jää yli 100 jälkeen Mregistä mutta rauhallisesti painettaessa kaikki pelaa.
Lisäkysymyksenä olisi kiva tietää että kuinka paljon aeron mitsu antaa ahtopainetta maksimissaan yläkierroksilla? Mulla ahtopaineet laskee yläkierroksilla barin hujakoille ja Mair jää jälkeen.
2001 9-5 aero, 3" dp.
Missäköhän on vika kun nopeasti kaasua painettaessa Mair jää yli 100 jälkeen Mregistä mutta rauhallisesti painettaessa kaikki pelaa.
Lisäkysymyksenä olisi kiva tietää että kuinka paljon aeron mitsu antaa ahtopainetta maksimissaan yläkierroksilla? Mulla ahtopaineet laskee yläkierroksilla barin hujakoille ja Mair jää jälkeen.
2001 9-5 aero, 3" dp.
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Väsynyt ilmamassamittari varmaankin. Mielestäni se on niin, että nimenomaan täyskaasulla tulee katsoa miten mreg ja mair kohtaa.
9-3 2.0t AT -01 stg1
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Ei siinä välttämättä vikaa ole, turbossa on viivettä jolloin nopeasti kaasua painamalla kestää aikansa ennenkuin ahtopaine ja näin ollen ilmamassa nousee. Rauhallisesti painamalla pyynti nousee hitaammin jolloin ahtimella on enemmän aikaa kerätä kierroksia ja toteuttaa pyydetty ilmamassa.
Yläkierroksilla vakioahdin ei jaksa tuottaa juuri 1 bar enempää joten tämäkään ei ole epätavallista. Yleensä ilmamassapyyntiä on yläkierroksilla "riittävästi" joten ahdin toteuttaa sen minkä pystyy ja loput jää vajaaksi.
Yläkierroksilla vakioahdin ei jaksa tuottaa juuri 1 bar enempää joten tämäkään ei ole epätavallista. Yleensä ilmamassapyyntiä on yläkierroksilla "riittävästi" joten ahdin toteuttaa sen minkä pystyy ja loput jää vajaaksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Erittäin hyvä tietää että ahdin antaa mitä pystyy.
Se vaan ihmetyttää kun eilen painoin nopeasti kaasun pohjaan nelosella noin 3000rpm ja jatkoin kaasu pohjassa eikä Mair noussut normaaliin tapaan vaan jäi koko matkan 100 alle. Kävi mielessä myös että jos hukkaportti takertelee? Ahtoja en samalla seurannut..
Niin ja pyyntiä on stage3 viina softalle normaalit 1260mair keskialueella.
Se vaan ihmetyttää kun eilen painoin nopeasti kaasun pohjaan nelosella noin 3000rpm ja jatkoin kaasu pohjassa eikä Mair noussut normaaliin tapaan vaan jäi koko matkan 100 alle. Kävi mielessä myös että jos hukkaportti takertelee? Ahtoja en samalla seurannut..
Niin ja pyyntiä on stage3 viina softalle normaalit 1260mair keskialueella.
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Ilmamassamittari on kyllä iäkäs mutta arvojen mukaan ok. Voiko se temppuilla ajoittain ja lähinnä tollasella nopella polkasulla?
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Jaa vai näin se onkinjcarlson kirjoitti:Ei siinä välttämättä vikaa ole, turbossa on viivettä jolloin nopeasti kaasua painamalla kestää aikansa ennenkuin ahtopaine ja näin ollen ilmamassa nousee. Rauhallisesti painamalla pyynti nousee hitaammin jolloin ahtimella on enemmän aikaa kerätä kierroksia ja toteuttaa pyydetty ilmamassa.
Pitääpi ensi kerralla muistella tarkemmin tai jättää kokonaan kirjottamasta
9-3 2.0t AT -01 stg1
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Massamittari arvojen mukaan ok, anna esimerkkejä Pinl vs. mAir ?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Mair 1260 pinl suunnilleen 2100.
Sitä immua joskus testailin enemmän ja niiitten arvojen valossa mitä olen foorumeilta löytänyt niin on vaikuttanut olevan kunnossa. Keväällä tehomittauksessa ahdot oli 1,0 bar mutta väännöt oli jo 470nm. Ilman lämpötila oli noin +4 dynossa.
Sitä immua joskus testailin enemmän ja niiitten arvojen valossa mitä olen foorumeilta löytänyt niin on vaikuttanut olevan kunnossa. Keväällä tehomittauksessa ahdot oli 1,0 bar mutta väännöt oli jo 470nm. Ilman lämpötila oli noin +4 dynossa.
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Ok, kyllä massamittari vaikuttaa ihan ehjältä. Vääntö on hieman optimistinen tuolle ahtopaineelle, normaalisti noihin lukemiin tarvitaan noin 1,2-1,3 bar 2,3-litraisessa mutta dynoissahan on eroja. 1 barilla ja E85:lla irtoaa n. 420Nm jos 3" putki löytyy.
Kuulostaa siltä että kaikki on OK, turboviive ja ahtimen pienuus on vain luonnollisina syinä tuohon mAir:n jälkeenjäämiselle.
Kuulostaa siltä että kaikki on OK, turboviive ja ahtimen pienuus on vain luonnollisina syinä tuohon mAir:n jälkeenjäämiselle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Okei.
Tosiaan semi rauhallinen polkaisu toimii ainakin mun autolla parhaiten.
Kiitoksia.
Tosiaan semi rauhallinen polkaisu toimii ainakin mun autolla parhaiten.
Kiitoksia.
Re: Kaasuläppäkö takertelee?
Se on vähän psykologinen juttu tuo että kevyesti kaasua painamalla tai osakaasulla tuntuu vetävän paremmin. Todellisuudessa jos logattaisiin ahtopainepyyntö ja toteutunut ahtopaine sekä kiihtyvyys, olisi kaasu pohjaan linttaamalla tulos paras. Ahtimen viiveen takia vaan ero ei ole niin suuri kaasu rauhallisesti painamalla kuin äkkiä painamalla kuin saattaisi äkkiseltään ajatella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com