Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja AkR »

Jep jep...

Koneremppa takana ja ajaltu pikku lenkkejä, noin 20km yhteensä, tänään kuitenkin tuossa töiden jälkeen kävin ulkoiluttamassa autoa, kun se antoi eilen vikakoodin joka johtui maa ongelmasta.

Noh, auto pelasi hienosti mutta takaisin pajalla lähtiessäni, lähti kiihdytyksessä turbolta paineputki irti, auto tiensivuun parkkiin, luukku auki, tässä vaiheessa nousi savua imusarjan luonta, en siihen sen kummemmin kiinnittänyt huomiota vaan laitoin putken takaisin ja jatkoin matkaa 2 km verran, pihaan päästyäni, kun kaasun hölläsi syttyi öljynpainevalo palamaan, hetken luulin että auto sammui ja painon kaasua jolloin kierrosten noustessa valo sammui.
Ja kuten arvaatte se myös syttyi takaisin kun tiputtu tyhjäkäynnille.

Luukku auki ja ei lammikoita ja koneessa normaali määrä öljyä, ei muutoksia koneen äänessä, tosin käytin ehkä 5sec valon palaessa.

Öljynpaine anturi oli uusittu rempan yhteydessä.


Onko hyviä arvauksia että mitä siellä on odotettavissa, mistä paineet karkaa, huomenna pitää mitata nuo öljynpaineet

Itsehän tietysti toivon että uusi alkup. anturi olisi viallinen, mutta se on tän auton kanssa aika epätodennäköistä.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kertoisitko vielä yksityiskohtaisesti miten remppa tehtiin, mitkä osat kävi koneistamolla ja mitkä osat uusittiin ...
Kyllä siellä taitaa olla paineet matalalla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja AkR »

Koneremppa tehtiin kun ahtojen karatessa ykkösen kanki vääntyi mutkalle ja nelosen mäntä halkesi.

T5 kampura,veivit,männät ja vm 2004 b235 lohko.

Koneistamolla kävi kansi, uudet männät ja kanget, lohko jossa kampiakseli paikallaan, kansi oikastiin ja ponnistettiin, lohkosta lipeällä männän jämät pois ja hoonaus
Uudet männät, kanget ja kk-laakerit.
Jakopäällä ajettu oli 70tkm, eikä ollu venynyt tai kulunut joten sitä ei uusittu.

Koneen kasailin hiljalleen tuossa talven aikana eikä siinä mielestäni ihmeitä ollut.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ja tietenkin mitattiin välykset ? Katsoitko oliko tp-akselien laakerit ehjät ettei sieltä paine karkaa ? Onhan öljypumpun kannen kukkorengas oikein päin ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja AkR »

Välykset mitattiin. TPakseleiden-laakereita ei tutkittu sen tarkemmin, koneella oli ajettu 70 tkm edellisen täyden remontin jälkeen, jossa oli tuo jakopään korjaussatsi laitettu.

Lukkorengas pitää tarkastaa huomenna.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja Hook »

btw, yritin yksi kerta piruttain laittaa öljypumpun lukkorengasta väärtepäin. Ei sitä saa niinpäin uraansa... Ainakaan jos kansi paikallaan. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Tarkistitko remppan yhteydessä niiden lohkon sisällä olevien öljyputkien o-renkaiden kunnon/vaihdoitko uudet o-renkaat? Mittasitko öljypumpun väläyksen? Oliko öljypumpun kannessa jälkiä/uria?
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja AkR »

Lukkorengas oli oikein ja öljyputkissa uudet tiivisteet ja napakasti piti.

Vaan eipä valokaan tänään enää syttynyt?
Paineita en vielä mitannut, huomis aamuksi tulee suodatinjalkaan adapteri johon saa anturin kiinne, sitten tietää taas lisää.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Olisko ollu ylipaineventtiili vähän auki jonkun roskan taikia?
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja AkR »

Päivitellään tätä.

Painemittari saapui vasta maanantaina jolloin paineet mittasin, sieltä selvisi seuraavaa:
tyhjäkäynnillä, lämpösellä koneella paineet heittelee mittarin mukaan 0.8-1.0 bar, 2000 kierroksilla paineet oli 2.6-2.7 bar ja 2500 oli 3bar.

Paineita mittaillessa löytyi pieni öljyvuoto jakopään puolelta jota seuraavaksi selvitellään, samalla öljypohja, öljypumppu yms vilkasuun ettei sieltä löydy mitään.

Paineet mitattu Autogaugen elektronisella mittarilla, suodatinjalkaan asennettavalla adapterilla. Auton oma öljynpainevalo syttyy heti kun tippuu 0,8bar ja sammuu kun nousee yli 1 bar
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja core2 »

AkR kirjoitti:Päivitellään tätä.
Auton oma öljynpainevalo syttyy heti kun tippuu 0,8bar ja sammuu kun nousee yli 1 bar
Jotain on hieman pielessä, kunnossa olevan moottorin öljynpainevalo syttyy 0,3 ja 0,55 bar välisellä alueella. Normaali alinöljynpaine 2,5 bar/2000 - 2500 rpm. Öljypumpun ohivirtaus venttiili avautuu 3,8 barissa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

onhan noita viallisia antureitakin näkynyt.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja AkR »

aapee73 kirjoitti: Mittasitko öljypumpun väläyksen? Oliko öljypumpun kannessa jälkiä/uria?
Öljypumpun välys 0,15 Kannessa tälläiset urat

Ilmeisesti 0,03-0,08 ohjearvo, voisko tuo olla jo liian iso välys? ennen remonttia ei ongelmia kuitenkaan ollut?
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
AkR
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 06:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja AkR »

Runkolaakeri paskana.
9-5 wagon stage 5 tjsp
-91 900S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljynpainevalo tyhjäkäynnillä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rempassa laitoit uudet runkolaakerit?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin