Turbon paineet
Re: Turbon paineet
Kuinka ylös ton alkuperäsen mittarin mukaan pitäs nousta?
Ite just vaihdoin turbon mutta painetta ei anna kierroksia antaessa kun keltasen alueen puoli väliin tai karvan verran yli.
Edellinen ahdin mikä sano sopimuksen irti muistaakseni anto punaselle asti.
Ite just vaihdoin turbon mutta painetta ei anna kierroksia antaessa kun keltasen alueen puoli väliin tai karvan verran yli.
Edellinen ahdin mikä sano sopimuksen irti muistaakseni anto punaselle asti.
Re: Turbon paineet
Heipä hei!Tafter kirjoitti:Moi!
Auto 9-5 2.3t 2003
Ahtopaineet eivät nouse ja auto totaalisen tehoton.
Aikaisemmista keskusteluista löysin vinkkejä testaukseen ja tarkistin hukkaportin
ja ohjausventtiilin välisen tangon kiinnityksen joka on ehjä.
Venttiilin jousi myös painaa hukkaportin vivun ääriasentoon.
Testasin auton ottamalla paineletkun irti säätöventtiilistä mutta ahtopaineet
eivät silti ajaessa nouse kuin mittarin valkoisen alueen yläreunaan.
Onko muuta vaihtoehtoa kuin että hukkaportin lautanen on palanut tai itse turbo entinen.
=> turbon vaihto ??
On muuten todella samankuuloiset oireet kun minulla on tällä hetkellä omassa 9-5 2.0t -99:ssä, johon suoritettiin juuri tiistaina turbon vaihto tamperelaisessa ketjuliikkeessä!! Tuossa 2.0t:ssä ei tosin ole ahtopainemittaria, joten en tiedä miten ne paineet nousee vai nouseeko ollenkaan. Samanlaiselta nuhapumpulta on tuntunut liikkeestä lähdöstä asti, harmi vaan että noudatin ohjeita ja ajelin pintakaasulla kotiin sen 150km joka Tampereelta on nurmijärvelle, koska "Turbo pitää sisäänajaa". Ihme etteivät olleet tehottomuutta huomanneet koeajolenkillä..
Onko tuo sinun vikasi jo selvinnyt? Ei huvittaisi viedä tuota autoa Tampereelle seisomaan korjaamon pihaan noin turhantakia, etenkin kun ei ole merkkiliike eikä tuntunut olevan heillä mitään hajua mikä voisi olla vialla!
Kommentit joltain velholta näin uudelle aloittelevalle Saabistille erittäin suureen tarpeeseen..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuskin tuo uusi turbo nyt ainakaan rikki on?? :/
PS. Vikakoodit luettu tänään, ei löytynyt mitään.
Bensan kulutus noussut tehottomuuden/vian seurauksena noin 1,5l/100km..
Viimeksi muokannut Tombe86, Pe Touko 24, 2013 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyään: Jaguar S-type 4.0 V8 "Juoppo"
SAABiloa.. Edellinen: 9-5 2.0t sedan -99 "lulla"
SAABiloa.. Edellinen: 9-5 2.0t sedan -99 "lulla"
Re: Turbon paineet
Tuo sisäänajo kuulostaa aika oudolta ohjeelta. Kyllä minun mielestäni kestää painaa heti uutena kaasun pohjaan, kunhan vaan on alkuun senverran malttia että pakopesä ehtii lämpenemään. Riskit lähinnä hakeaminen ja tämähän sitten koskee jokaista kertaa, kun lähdetään ajamaan...Tombe86 kirjoitti:atin ohjeita ja ajelin pintakaasulla kotiin sen 150km joka Tampereelta on nurmijärvelle, koska "Turbo pitää sisäänajaa". Ihme etteivät olleet tehottomuutta huomanneet koeajolenkillä..
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turbon paineet
Tulipa mieleen tämmönen. Meillä on femmassa check engine -valo vissiin kärähtänyt. Se ei syty missään tilanteessa. 9-3:ssa se käy päällä, kun laittaa virrat. No sitten tuli tuli lambdavika, niin hävisi tehot niin että hikisesti kiihtyi 100km/h nopeuteen ja vikavalokaan ei kielinyt mistään ongelmasta... Onneksi on sid-info on softauksen myötä käytössä, niin sieltä näkyi että on vikakoodi tullut ja se saatiin tulkattua, mikä se on.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turbon paineet
Minun avautuminen ahdistuksista.
Talvella välillä kulki hyvin välillä huonommin, kunnes viikko sitten kulkupuoli oli poissa kokonaan ja bensaa tuntui menevän tuhottomasti.
Vaivaan oli pakko tutustua tarkemmin, polttoaineen kulutus pieneni kun irroitti IMM:n
piuhan ja auto pelasi paremmin. Tästä diagnoosista viisastuneena kävin noutamassa uuden massamittarin.
Polttoaineen kulutus pieneni mutta kulkupuolta ei ollut ollenkaan. Letkuja tulpatessa/uusiessa ei tulosta tullut vaivaan.
Tajusin viimein mistä olisi pitänyt aloittaa, magneettiventiili mikä ohjaa hukkaporttia oli jumissa, mistä oli johtuneet välillä puutokset tehoissa. Öljyä laitoin suihkupullosta venttiilin uumeniin ja alkoi kulku piristyä.
Ei se venttiili vieläkään kunnolla aina pelaa joten täytyy kai uusia se.
Kysymys tähän lopuksi ko.venttiilistä että voiko se jumittaa myös toiseen suuntaan kun välillä on renkaitten ruopimisilmiötä esiintynyt autossa(2,0 aut. 141kW).
Talvella välillä kulki hyvin välillä huonommin, kunnes viikko sitten kulkupuoli oli poissa kokonaan ja bensaa tuntui menevän tuhottomasti.
Vaivaan oli pakko tutustua tarkemmin, polttoaineen kulutus pieneni kun irroitti IMM:n
piuhan ja auto pelasi paremmin. Tästä diagnoosista viisastuneena kävin noutamassa uuden massamittarin.
Polttoaineen kulutus pieneni mutta kulkupuolta ei ollut ollenkaan. Letkuja tulpatessa/uusiessa ei tulosta tullut vaivaan.
Tajusin viimein mistä olisi pitänyt aloittaa, magneettiventiili mikä ohjaa hukkaporttia oli jumissa, mistä oli johtuneet välillä puutokset tehoissa. Öljyä laitoin suihkupullosta venttiilin uumeniin ja alkoi kulku piristyä.
Ei se venttiili vieläkään kunnolla aina pelaa joten täytyy kai uusia se.
Kysymys tähän lopuksi ko.venttiilistä että voiko se jumittaa myös toiseen suuntaan kun välillä on renkaitten ruopimisilmiötä esiintynyt autossa(2,0 aut. 141kW).
Re: Turbon paineet
Täytyy myöntää, että kyllä se munkin mielestä kuulosti vähä erikoiselta.Mertmi kirjoitti:Tuo sisäänajo kuulostaa aika oudolta ohjeelta. Kyllä minun mielestäni kestää painaa heti uutena kaasun pohjaan, kunhan vaan on alkuun senverran malttia että pakopesä ehtii lämpenemään. Riskit lähinnä hakeaminen ja tämähän sitten koskee jokaista kertaa, kun lähdetään ajamaan...Tombe86 kirjoitti:atin ohjeita ja ajelin pintakaasulla kotiin sen 150km joka Tampereelta on nurmijärvelle, koska "Turbo pitää sisäänajaa". Ihme etteivät olleet tehottomuutta huomanneet koeajolenkillä..
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Katseli vielä siinä koneen käydessä kaikkia arvoja ja vaikuttivat normaaleilta..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Koeajolla totesi äijä saman kuin minäkin että "eihän tää mee mihinkään".. Ei ollu aikaa alkaa tarkemmin tutkimaan tuota kesken työpäivän mullakaan. Oisko vika todennäkösemmin imupuolella, vai voiko siel olla esim pakopuolella tukos, esim. katti täysin tukossa?
Nykyään: Jaguar S-type 4.0 V8 "Juoppo"
SAABiloa.. Edellinen: 9-5 2.0t sedan -99 "lulla"
SAABiloa.. Edellinen: 9-5 2.0t sedan -99 "lulla"
Re: Turbon paineet
Tulppaa evapTombe86 kirjoitti:Täytyy myöntää, että kyllä se munkin mielestä kuulosti vähä erikoiselta.Mertmi kirjoitti:Tuo sisäänajo kuulostaa aika oudolta ohjeelta. Kyllä minun mielestäni kestää painaa heti uutena kaasun pohjaan, kunhan vaan on alkuun senverran malttia että pakopesä ehtii lämpenemään. Riskit lähinnä hakeaminen ja tämähän sitten koskee jokaista kertaa, kun lähdetään ajamaan...Tombe86 kirjoitti:atin ohjeita ja ajelin pintakaasulla kotiin sen 150km joka Tampereelta on nurmijärvelle, koska "Turbo pitää sisäänajaa". Ihme etteivät olleet tehottomuutta huomanneet koeajolenkillä..
Täytyy vielä lisätä aiempaan selostukseen, että kävin tänään korjaamolla luetuttamassa vikakoodit ja koeajolenkillä asentajan kanssa tuon turbon asentaneen korjaamon kustannuksella.. MITÄÄN vikakoodeja ei ollut tullut, eikä korvakuulolta saatikka silmämääräisesti asentajakaan löytänyt mitään vikaa noin suoraan.
Katseli vielä siinä koneen käydessä kaikkia arvoja ja vaikuttivat normaaleilta..![]()
Koeajolla totesi äijä saman kuin minäkin että "eihän tää mee mihinkään".. Ei ollu aikaa alkaa tarkemmin tutkimaan tuota kesken työpäivän mullakaan. Oisko vika todennäkösemmin imupuolella, vai voiko siel olla esim pakopuolella tukos, esim. katti täysin tukossa?
Tee puhkumis painetesti
Joku siellä falskaa ja sen saa painetestillä selville
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Turbon paineet
Kiitos vinkeistä, eipä ollut vaikea löytää vikaa kun alkoi itse vähän tutkimaan! Vika löytyi ottamalla ilmamassamittarin ja imukobran välissä oleva kumitötterö irti IMM päästä ja puhaltamalla sinne.
Vuotohan siellä oli, 3mm siisti pyöreä reikä välijäähdyttimen muoviosassa, johon takaisin ylöspäin lähtevä ahto/paineputki kiinnitetään letkunkiristimellä.
Tukin tuon reiän nyt väliaikaisesti pop-niitillä, ja johan palasi vakio tehot takaisin.
Kulutus laski tuossa työmatkalla tänä aamuna noin 2,5l/100km verrattuna noihin korjauksen jälkeisiin lukemiin. Pitää ilmeisesti tilata uusi/käytetty välijäähdytin ja vaihtaa se.. Ja BioPower Stage1 softaus pitäs olla ohjelmassa ensi viikolla.
On kyllä aikamoinen korjaamo ollut se ahtimen vaihtanut, ei minkäänlaista kiinnostusta tehdä työtä kunnolla. Kaikki putket oli jätetty puhdistamatta ja tarkistamatta, muuten tuon reiäin olisi kyllä huomannut. Ja öljyäkin näkyi jopa imu-kobran sisäseinillä. ja tosiaan järjestelmän tiiviys oli jäänyt tarkistamatta, jos olisi tarkistettu tuon olisi huomannut heti. Kun vielä useita kiinnityspultteja oli jäänyt korjaamoon matkan varrelle, joita eilen sitten korvattiin, ja maali oli hankautunut etupuskurista ilmeisesti asentajan haalarin hiomana, taitaa olla aika vahvat perusteet reklamaatioon töiden hinnoista? :/
Onko muuten hyviä ideoita mistä tilaisi ehjän välijäähdyttimen tuohon kuikulaan kohtuuhintaan?![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Vuotohan siellä oli, 3mm siisti pyöreä reikä välijäähdyttimen muoviosassa, johon takaisin ylöspäin lähtevä ahto/paineputki kiinnitetään letkunkiristimellä.
Tukin tuon reiän nyt väliaikaisesti pop-niitillä, ja johan palasi vakio tehot takaisin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
On kyllä aikamoinen korjaamo ollut se ahtimen vaihtanut, ei minkäänlaista kiinnostusta tehdä työtä kunnolla. Kaikki putket oli jätetty puhdistamatta ja tarkistamatta, muuten tuon reiäin olisi kyllä huomannut. Ja öljyäkin näkyi jopa imu-kobran sisäseinillä. ja tosiaan järjestelmän tiiviys oli jäänyt tarkistamatta, jos olisi tarkistettu tuon olisi huomannut heti. Kun vielä useita kiinnityspultteja oli jäänyt korjaamoon matkan varrelle, joita eilen sitten korvattiin, ja maali oli hankautunut etupuskurista ilmeisesti asentajan haalarin hiomana, taitaa olla aika vahvat perusteet reklamaatioon töiden hinnoista? :/
Onko muuten hyviä ideoita mistä tilaisi ehjän välijäähdyttimen tuohon kuikulaan kohtuuhintaan?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nykyään: Jaguar S-type 4.0 V8 "Juoppo"
SAABiloa.. Edellinen: 9-5 2.0t sedan -99 "lulla"
SAABiloa.. Edellinen: 9-5 2.0t sedan -99 "lulla"
Re: Turbon paineet
Viime syksynä ohimennen kysyttynä Fixusen ukot Espoossa väittivät Valeon välijäähdyttimen hinnaksi hieman yli 200 euroa. Kannattanee kysäistä, en nimittäin ostanut kun ei sitten ollutkaan tarvetta, joten en tiedä tuliko joku fiba hinnoittelussa.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Turbon paineet
Jos omassa 9-5:ssä olis tommonen reikä muovissa, niin vetäisin reikään peltiruuvin tiivisteliiman kera ja kovaa ajoa. Ostoilmoitus foorumin markkinapalstoilla olis ehken fiksuin konsti saada kohtuuhintainen B-osa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Turbon paineet
Minullakin oli pieni pyöreä reikä ihan samassa kohdassa.. Tosin arviolta vain 2mm. Silloin arvuuteltiin, että joku urpo on tehnyt reiän siksi, ettei välijähdytin jäädy pakkasella.. Vissiin joissain muissa merkeissä on ollut tuollaista ongelmaa, jota on korjattu porailemalla reikiä.
Itse korjasin reiän sopivalla ruuvilla.
Itse korjasin reiän sopivalla ruuvilla.
Re: Turbon paineet
Tombe86, laitoin eilen yv:n asiaan liittyen, luehan viestisi!
Re: Turbon paineet
Moi!
Palataanpa asiaan uudestaan, neljä viikkoa thaimaan sateissa ja ehti jo unohtua että kotona odottaa huonosti toimiva Saab.
((Ota turbon imukobran ja imamassamittarin välissä oleva kumitötterö IMM:n päästä irti ja puhalla putkeen voimalla. Jos systeemi on tiivis, tuntee syntyvän paineen helposti noinkin. jos ahdot ei nouse ollenkaan, on sinulla joku putki kyllä totaalisen irti. Esim. kaasuläpälle tuleva muovitötterö, tai kuskin puolella auton alla välijäähdyttimeltä lähtevä iso putki))
-tämän kokeilin ja putkessa paineet nousee, puhaltaa takaisin kunnolla kun itse lopettaa puhaltamisen eikä tunnu vuotavan yhtää.
-seuraavaksi otin venttiililtä hukkaportille menevän tangon irti ja koeajoin auton hukkaportin venttiilin ollessa molemmissa ääriasennoissa mutta ajossa tai paineissa ei ollut minkäänlaisia eroja.
Vieläkö olisi muita vikamahdollisuuksia kuin itse turbo?
Vaikka katti tai ilmanputsari olisi täysin tukossa niin luulisi paineiden jotenkin heilahtelevan kun hukkaportti pakotettu täysin auki tai kiinni asentoon??
Palataanpa asiaan uudestaan, neljä viikkoa thaimaan sateissa ja ehti jo unohtua että kotona odottaa huonosti toimiva Saab.
((Ota turbon imukobran ja imamassamittarin välissä oleva kumitötterö IMM:n päästä irti ja puhalla putkeen voimalla. Jos systeemi on tiivis, tuntee syntyvän paineen helposti noinkin. jos ahdot ei nouse ollenkaan, on sinulla joku putki kyllä totaalisen irti. Esim. kaasuläpälle tuleva muovitötterö, tai kuskin puolella auton alla välijäähdyttimeltä lähtevä iso putki))
-tämän kokeilin ja putkessa paineet nousee, puhaltaa takaisin kunnolla kun itse lopettaa puhaltamisen eikä tunnu vuotavan yhtää.
-seuraavaksi otin venttiililtä hukkaportille menevän tangon irti ja koeajoin auton hukkaportin venttiilin ollessa molemmissa ääriasennoissa mutta ajossa tai paineissa ei ollut minkäänlaisia eroja.
Vieläkö olisi muita vikamahdollisuuksia kuin itse turbo?
Vaikka katti tai ilmanputsari olisi täysin tukossa niin luulisi paineiden jotenkin heilahtelevan kun hukkaportti pakotettu täysin auki tai kiinni asentoon??
Re: Turbon paineet
Minäkin laitoin pöhinää tötteröön ja tosiaan painetta puski huohottimesta. Se läppäkotelolta lähtevä takaisku antoi läpi vain ihan hivenen. Mikäs tuosta nyt sitten on porsinut, se kuuluisa evap?
Mausteina löytyy pientä epätasaisuustta vedättäessä ja erikoinen vrnnnn ääni konehuoneesta kun ajaa esim vitosella ylämäkeen ja kun mäki loivenee ja ahdot vähenee lähes nollaan? Saman äänen saa joskus vaihtaesssa esim kakkoselta kun on lähtenyt hieman reippaammin. Vähän vastaavanlainen ääni lähti joskus aikoinaan kun bypassin letku irtosi ja turbo sakkasi. Mikähän ääni tuo mahtaa olla?
Mausteina löytyy pientä epätasaisuustta vedättäessä ja erikoinen vrnnnn ääni konehuoneesta kun ajaa esim vitosella ylämäkeen ja kun mäki loivenee ja ahdot vähenee lähes nollaan? Saman äänen saa joskus vaihtaesssa esim kakkoselta kun on lähtenyt hieman reippaammin. Vähän vastaavanlainen ääni lähti joskus aikoinaan kun bypassin letku irtosi ja turbo sakkasi. Mikähän ääni tuo mahtaa olla?
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon