Ajovalojen korkeussäätö vm05, Halogeenit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Ajovalojen korkeussäätö vm05, Halogeenit

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Sattuipas tarkka katsastusmies joka hoksasi että ajovalojen korkeussäätö ei toimi. Eikä mennyt kehoituksena :roll:

Mistäs kannattaisi lähteä etsimään vikaa? Kumpikin moottori on mykkä, mutta eivät nämä ole tainneet toimia vuosiin, eli en tiedä ovatko lakanneet toimimasta yhtaikaa.

Siitä minkä sulakkeen takana nämä ovat, ei Haynesissä eikä hanskalokerokirjassa puhuttu mitään, mutta ainakin lampunpesimet toimivat (aikaisemman mallin lampunpyyhkimet olivat korkeussäädön kanssa saman sulakkeen takana, siksi tämän totean).

Olisiko osviittaa miten moottorien kuuluisi toimia, eli jos otan ne pöydälle ja/tai mittailen moottoreille tulevia johtoja, niin helpottaisi päätelmiä jos olisi hiukan jyvällä jo etukäteen? Pitääkö tempaista umpiot autosta irti vai saako pelkät moottorit irti "helposti" (miten)?

Ja jos moottorien korjaaminen on toivotonta, niin mistä näitä kannattaa koittaa uusia hankkia, ja sopiiko uudemman/vanhemman mallin vastaavat paikoilleen? Motonetissä oli listattuna tällaiset, 54,90 kpl mutta saldot nolla. Mäntykorvella neljäkymppiä, joten aavistelisin että marmorilla lähemmäs satasen/kpl. Toki soitan ja kysyn het huomenna.

Entäs se kojetaulun potikka, miten irroitetaan/mitataan?

Perhana tällaisten turhakkeiden kanssa, olisi oikeatakin tekemistä :evil:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ajovalojen korkeussäätö vm05, Halogeenit

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Kartsa kirjoitti: Siitä minkä sulakkeen takana nämä ovat,
Entäs se kojetaulun potikka, miten irroitetaan/mitataan?
:evil:

Sulake C 7.5 ah kolmas ylä/vas

Väännät varovasti sivusta koko katkaisijan irti.
Aloita sillä että lainaat joltakin toimivan katkaisijan ja testaat sillä.
Tuskin nyt molemmat moottorit on hajonnut yhtäaikaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ajovalojen korkeussäätö vm05, Halogeenit

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Kiitokset valtterille. Näköjään katselin ohjekirjaa huolimattomasti, siellähän se lymysi tosiaan heti listan alkupäässä, kojetaulun sulaketaulussa. Ehjä oli.

Ei nyt oo lähistöllä sellaista tuttua jota kehtaisi pyytää irroittamaan katkaisijaansa... Mutta otetaan tuo oma irti ja katsotaan. Varmaan siellä jostain välistä joku muuttuva vastus pitäisi löytyä.

Moottoreista en tiedä ovatko lakanneet toimimasta yhtaikaa vai ei, minun aikana (4 vuotta) eivät luultavastikaan ole toimineet. Nyt sitten neljännessä katsastuksessa vasta huomattiin. Eli sen puoleen vika voi olla melkein missä vain. No, oikosulkua tai pahaa jumitusta ilmeisesti ei ole missään kun kerran sulake oli ehjä :)

Oli aika tarkka katsastaja tosiaan, nyki ja kiskoi joka paikan paljon tarkemmin kuin aikaisemmat. Muilta tämä lampunsäätöturhake on jäänyt kokeilematta. Menihän siinä vaihtoon koiranluut ja toisessa säikeessä kysymästäni misfirestä olisi tullut uusintanäyttö myös. Koiranluut näistä nyt ainoa aiheellinen korjaus olisi, mutta turha purnata, kuntoon ne täytyy turhatkin laitteet laittaa jos kerran laki vaatii.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Ajovalojen korkeussäätö vm05, Halogeenit

Viesti Kirjoittaja koistha »

Sitä korkeudensäädon potikkaa minäkin äänestäisin. Omasta kokemuksesta: alkuun säätö vain jumitti, sitten pelasivat vain ylin ja alin asento kunnes tuli vaihdettua.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Ajovalojen korkeussäätö vm05, Halogeenit

Viesti Kirjoittaja novice »

Omassa kolkissa alkoi valojen korkeus vaeltelemaan itsekseen. Huomasi kun oli parkissa seinää vasten. Tuohon riitti kun avasi säätöpotikan ja puhdisti kontaktipinnat huolellisesti. Sen jälkeen toiminut ongelmitta useamman vuoden. Että ei kannata heti ostaa uutta vaan vanhan voi kokeilla puhdistaa jos auttaisi.
Volvo V60 D4 -14
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Ajovalojen korkeussäätö vm05, Halogeenit

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Pistetäänpäs raporttia tännekin kun kerran tuli homma kuntoon ja vikakin oli hieman perverssiä sorttia.

Troubleshoottaus eteni suositellussa järjestyksessä, eli ensin sen potikan kimppuun. Lähti sillai että kampesin ensin sen yläpuolella olleen blankon suojapalan pois, ja sitten tämä kyseinen potikka irti. Pistin sen atomeiksi, ajattelin josko siinä on jotain aivan selkeää vauriota. No ei ollut, takaisin kasaan ja mittailemaan napoja (eli just päinvastoin kuin "fiksu" olisi tehnyt :lol: ). Neljä pinniähän siinä on, keskimmäiset kaksi on kytketty vastuksiin jotka kytkeytyvät sarjaan tms sen mukaan miten etulevyn rissaa pyörittelee. Löytyihän sieltä sitten muuttuvaa vastusta eli OK. Ulommat nastat ovat valaistusta varten.

No sitten tietysti potikka paikalleen ja ihmettelemään korkeudensäätömoottoreita. Johtojen nykimisen jälkeen umpioiden takakannet auki ja sormella ropaamaan että liikkuuko heijastimet ollenkaan. No vähän kun tönäisi niin säätömoottorit ärähtivät kiukkuisesti ja laittoivat hanttiin. Kunnossa kai siis nekin.

Hemmetti, ajattelin, sittenhän tästä souvi tulee jos vika onkin johtosarjassa. Jos nyt liittimen katsoisi ensin... No, katsoin uudestaa potikan liitintä ja siinä vihreässä mötikässähän ei ollut keskellä mitään metallisia kontakteja! Yksi ainoa liittimen kontakti oli sellaisessa kohdassa että potikan pinni osui siihen. Pari muuta oli sitten sivussa. Mit vit :?: No, siinä irroittamassani blanko-suojalevyssä oli kiinni oranssi liitin joka oli samanmuotoinen kuin tämä vihreä mutta kontaktit eri lailla. Sattumoisin sillä lailla kuin potikassakin :idea: Potikka rohkeasti kiinni oranssiin liittimeen ja kokeilua. Hyvin pelasi 8)

Väärä liitin siis kytketty, en tiedä missä vaiheessa. Korkeussäätö tosiaan ei ole minun aikana (4 vuotta ja 4 katsastusta) pelannut tuossa autossa ollenkaan, eikä tuo alue näyttänyt kovinkaan räpelletyltä. Olisiko ollut jo tehtaalta noin? Värisokeallehan kuulemma vihreä ja oranssi voi näyttää samalta... No nytpä pelaa kuitenkin.

Mitäs tuohon vihreään liittimeen kuuluisi kytkeä? Sumuvalot?
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Vastaa Viestiin