9-5 MY04 automaatti oireilee vastaavasti kuin ylempänä kuvattu. Avaimen kääntöjä 1-40 ennen kuin startti alkaa pyöriä. Muuten toimii normaalisti.
Starttimoottori uusittu.
Starttirele vaihdettu.
Takakontin avausnapin painaminen start asennossa ei vaikuta.
SID näyttää virta päällä P asennossa gear 3 = neutral.
Virtalukon pohja mitattuna ok, pl. start asento jota en saanut pöydällä mitattua. Käsittääkseni start asento kytkee sähkön vaihdelaatikon asentotunnistimelle ja sitä kautta startti releelle eikä muuhalle?
Alkaa olla vitsit vähissä. Vielä pitää yrittää mitata säkön kulku virtalukolta starttireleelle. Mitä muita vaihtoehtoja?
Saab 9-5 2.0 wagon automaatti 2008
Saab 9-3 1.8i manual 2004
Saab 9-5 2.0 wagon automaatti 2003 purussa
Mikko
Meillä oli 9-5 Saabissa vaivana että auto ei lämpimänä aina lähtenyt käyntiin. Vika ilmeni satunnaisesti. Virrat syttyivät normaalisti mutta startti ei pyörinyt. Auton hieman jäähdyttyä lähti. Vika oli vaihteenvalitsimen asentotunnistimessa. Auto automaattivaihteinen.
Mittaus osoittaa, että vaihdelaatikon asentotunnistimelle tulee jokaisella avaimen käännöllä sähkö. Starttireleelle sitävastoin herätesähkö jää tulematta pl. ne kerrat kun starttimoottori alkaa pyöriä.
Taitaa epäilyistäni huolimatta kulminoitua tuohon asentotunnistimeen. Mikäli tulkitsin nettikirjoituksia oikein niin tunnistimelle tulevat musta ja valkoinen paksummat johtimet ovat juurikin NSS johtimet. Musta tulee jännite virtalukolta ja ilm. valkoisesta lähtee.
SID näytöstä ei voi näköjään päätellä tuon NSS'n toimintakuntoa.
Osaako joku sanoa mihin tuo valkoinen johdin menee? Mitä siellä on välissä ennen starttirelettä kun releelle tulee vain ohut sininen johdin?
Viimeksi muokannut mikkoka, Ma Kesä 03, 2013 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0 wagon automaatti 2008
Saab 9-3 1.8i manual 2004
Saab 9-5 2.0 wagon automaatti 2003 purussa
Mikko
Lisä testejä. Startin sulake irti ja mittaus tulopuolelta. Aina tulee sähkö kun kääntää avainta. Sulakkeen tulopuolelta hyppylanka suoraan startin releelle (86 herätteen tulopuoli) ja kun avainta kääntelee niin eipä tulekkaan sähkö aina.
Pitänee vielä mitata startin releen herätteen tulopuolelta rele pois paikaltaan. Jos tähän saakka ketju toimii ilman ongelmia niin mistäpä sitten aletaan etsiä vikaa?
Ohjekirja sanoo, että starttireleen heräte maadottuu (nasta 65) TWICEn kautta. Voisiko vika olla TWICEssä? Vai pitäiskö nyt sitten johtonippuja alkaa nykimään jos olis johtosarja jostain rikki ja vuotaa maahan jostakin?
Olenko jättänyt jonkun asian testaamatta tietämättömyyttäni?
Saab 9-5 2.0 wagon automaatti 2008
Saab 9-3 1.8i manual 2004
Saab 9-5 2.0 wagon automaatti 2003 purussa
Mikko
Nyt on mitattu starttireleen kannasta rele pois paikoiltaan ja jokaisella avaimen käännöllä tulee virta releen kantaan. eli siis ketju virtalukolta starttireleelle on kunnossa.
Hmmm... Eilen jouduin keskustareissulla käynnistamään auton hyppylangalla starttireleen alta. Ei enää startannut lainkaan normaalisti.
Huomenna pitää tehdä pielavetinen nappi starttireleen ohittamiseksi jotta pääsee autolla liikkeelle.
Miten mikkoka selvitit tuon ongelman? Itsellä ihan vastaavat oireet, tosin manuaaliaskilla, eli yksi vikalähde vähemmän. Starttireleelle tulee virta joka kerta, ja hyppylangalla kun yhdistää startatessa starttireleen alta 30 ja 87 eli kytkennän startin solenoidille niin lähtee heti. Akulta virtaa antaessa rele kuitenkin vetää, ja releen vastus herätepuolella 78 Ohmia. Onkohan niin että jossain on huono kontakti, ja starttirele ei anna virtaa tarpeeksi läpi että startti pyörittäisi, mutta hyppylangalla kokeillessa virtaa tulee juuri tarpeeksi. Todella mystistä..