Kartiosuodatin asiaa
Re: Kartiosuodatin asiaa
Useimmiten viallisella imulla saa enemmän ilmaa koneeseen sekä lisää tehoa, mutta väärillä seoksilla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Kartiosuodatin asiaa
Jos onnistuu, niin suodattimien virtaavuksia pääsis mittaamaan. Kysyn tänään jos se onnistuu ja palonko kustantaa, mikäli on mahdollista, niin tarvisin femman orggis suodattimen, sitten orggis paikalle ns. virisuodatin ja itse voin hakea motonetin halvimman. Kartiokin voi tietysti ottaa mukaan, mutta aikoinaan kysyin appiukolta sellaisesta ja sanoi ettei toimi, koska pinta-ala on siinä heikko ja materiaali on surkea.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Kartiosuodatin asiaa
Mittaa samalla se t7 immu, jos suinkin mahdollista.
Se on kumminkin kaikkien kavverina t7 autoissa, niin saa suhteutettua noiden filsujen merkitystä tosielämässä.
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Kartiosuodatin asiaa
Hook kirjoitti:Useimmiten viallisella imulla saa enemmän ilmaa koneeseen sekä lisää tehoa, mutta väärillä seoksilla.
Eli ei nää vaparin puolesta olijat ihan väärässä ole siitä että saisi tehoja...
Tapa saada niitä tehoja ei vaan ole ihan oppikirjan mukainen...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- "Turbo"
- Viestit: 212
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
- Paikkakunta: AKAA
Re: Kartiosuodatin asiaa
Minulla on MapTunin orggisfilsun paikalle sopiva vapaavirtaussuodatin, autotallin seinällä naulassa roikkumassa.
Stage4 Bio 2ltr femma.
Stage4 Bio 2ltr femma.
Re: Kartiosuodatin asiaa
On tullut tässä pyörittyä audin, bmw:n ja nyt saabin parissa ja kaikissa piireissä on nuo viri-suodattimet todettu roskaksi...
Ne viritykset mistä on todistetusti ollut hyötyä, niin ne maksaa ja reilusti.
Ja mitä tulee siihen pesuun ja öljyämiseen, että suodatin on ns. "ikuinen" niin eikait nuo vakiosuodattimet niin paljoa maksa, että niiden hankinnalla vararikko tulisi?
Eikä niitä tarvi joka välissä olla edes vaihtamassa...
Ne viritykset mistä on todistetusti ollut hyötyä, niin ne maksaa ja reilusti.
Ja mitä tulee siihen pesuun ja öljyämiseen, että suodatin on ns. "ikuinen" niin eikait nuo vakiosuodattimet niin paljoa maksa, että niiden hankinnalla vararikko tulisi?
Eikä niitä tarvi joka välissä olla edes vaihtamassa...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Kartiosuodatin asiaa
Vaihtoväli tais olla 40tkm ja esim Mahlen suodatin 25€,Juhaska kirjoitti:On tullut tässä pyörittyä audin, bmw:n ja nyt saabin parissa ja kaikissa piireissä on nuo viri-suodattimet todettu roskaksi...
Ne viritykset mistä on todistetusti ollut hyötyä, niin ne maksaa ja reilusti.
Ja mitä tulee siihen pesuun ja öljyämiseen, että suodatin on ns. "ikuinen" niin eikait nuo vakiosuodattimet niin paljoa maksa, että niiden hankinnalla vararikko tulisi?
Eikä niitä tarvi joka välissä olla edes vaihtamassa...
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Kartiosuodatin asiaa
Jos noita haluaa mitata sen voi tehdä putkenpätkällä jonka päässä on tehokas laitetuuletin (PCn tms.). Ensiksi voi yrittää löytää eroja mittaamalla tuulettimen virrankulutuksen, sehän on funktio vastuksesta. Hirveän tarkaksi mittausta ei saa mutta toisaalta ns. paremmuus voi tällä toki selvitä. Jos tämä ei tuo eroja esiin voi yrittää mitataa alipainetta ennen tuuletinta. Tämän tekee helpoiten läpinäkyvällä letkulla jonka taivuttaa U:n muotoon; mutkaan lisätty vesi likkuu alipaineen suuntaan ja määrän voi merkata tussilla letkuun vertailun vuoksi. Toki letku pitää kiinnittää levyyn jottei se liiku testistä toiseen ja aloitustaso kannattaa myös merkata ennen aloittamista jottei mittauksessa tule jotain perustavaa laatua olevaa virhettä. Jottei paremmuudesta tule epäselvyyttä kannattaa referenssiarvot ottaa ilman suodatinta niin tietää mihin suuntaan mittaukset menevät vastuksen lisääntyessä.
Kun useimpia vapaavirtaussuodattimia vertaa alkuperäiseen niin sanoisin että alkuperäisellä on selkeästi enemmän suodatinpintaa. Harvempi suodatin aiheuttaa toki pienemmän vastuksen kuin tiheämpi mutta se tuskin on mikään ilon aihe. Imuputki ennen suodatinkoteloa on Aerossa suurempi (vähemmän litistetty) joten sen vaihtamisella voi aloittaa, ainakaan siitä ei ole mitään haittaa.
Kun useimpia vapaavirtaussuodattimia vertaa alkuperäiseen niin sanoisin että alkuperäisellä on selkeästi enemmän suodatinpintaa. Harvempi suodatin aiheuttaa toki pienemmän vastuksen kuin tiheämpi mutta se tuskin on mikään ilon aihe. Imuputki ennen suodatinkoteloa on Aerossa suurempi (vähemmän litistetty) joten sen vaihtamisella voi aloittaa, ainakaan siitä ei ole mitään haittaa.
Re: Kartiosuodatin asiaa
Eiköhän nix0nin appiukko tiedä miten noita mitataan tarkasti jos kerran työkseen noita tekee
Voi olla hieman paremmat laitteetkin kun PC-tuuletin, ei sillä ettäkö siinä mitään vikaa olisi ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
SAAB 9-5 Aero -05
-
- "Viggen"
- Viestit: 538
- Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44
Re: Kartiosuodatin asiaa
Mun mielestä McGyver tyyppinen lähestyminen asiaan oli peukun arvoinen.Jyrchi kirjoitti:Eiköhän nix0nin appiukko tiedä miten noita mitataan tarkasti jos kerran työkseen noita tekeeVoi olla hieman paremmat laitteetkin kun PC-tuuletin, ei sillä ettäkö siinä mitään vikaa olisi
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Re: Kartiosuodatin asiaa
Noniin tänään vierailtu Hookin luona ja haettu maffi ja muutaman filtterit tulevia testejä varten. Myöhemmin sitten lisää..
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
Re: Kartiosuodatin asiaa
Toki, takerruin jossitteluun mahdollisuuden mainitsemisen yhteydessä. Eikä teksti ollut suunnattu nix0nin appiukolle vaan niile jotka haluavat todistaa ostamansa vapaavirtaussuodattimen ylivertaisuudenJyrchi kirjoitti:Eiköhän nix0nin appiukko tiedä miten noita mitataan tarkasti jos kerran työkseen noita tekee![]()
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Hyvä että sinulla on useampi testattavana, pistäpä numeroita kehiin kun saat tulokset.nix0n kirjoitti:Noniin tänään vierailtu Hookin luona ja haettu maffi ja muutaman filtterit tulevia testejä varten. Myöhemmin sitten lisää..
Re: Kartiosuodatin asiaa
Jokos on mittaustuloksia pian saatavilla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kartiosuodatin asiaa
Työkiireet vihdoin ohi. Huomenna saan ajettua päädyt ja ensi viikolla saadaan ajettua suodattimet penkissä. Eli ensi viikolla saan tulokset julki.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910