Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa ->Bensapumpun letkuvika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa ->Bensapumpun letkuvika

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Saapin retale jätti tien päälle! Nyt olis hyvät neuvot arvokkaita.

Kotipihasta noin kilometrin päässä, lähdin kiihdyttämään risteyksestä kun äkkiä tuntui voima häviävän ja sitten auto sammui kokonaan. Pientareella yritin käynnistää mutta ei edes lupaa.

Auto on 9-5 Aero, 2000, ja ajettu 208000 km. Bensa pumppu on vaihdettu talvella.

En tiedä liittyykö asiaan mutta lähihistoriassa on silloin tällöin käynnistettäessä pitänyt startata selvästi normaalia pitempään ennen kuin lähtee käyntiin, tai muutamia kertoja on sammunut heti käynnistämisen jälkeen.

Check engine -valo ei pala.

Voisiko kyseessä olla sytytyskasetti? Ja eihän kellään Hämeenlinnassa sattuisi olemaan hyllyssä "testi" -kappaletta? Olen nyt kotona ja en voi heti selvittää, että iskeekö kasetti kipinää. Pitänee alkaa suunnitella hinausauton kutsumista...
Viimeksi muokannut Saabanisti, Ti Kesä 25, 2013 20:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Kun käännät virrat päälle, kuuluuko bensapumpun ääni?
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Oltiin asioille menossa, niin auto hylättiin saman tien. Ja nyt olemme erillämme, eli en tiedä. Mutta uusi pumppu on vasta vaihdettu. Toki voihan se olle taas rikki.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

pumppu ylös,voinee olla irronnut letku pumpusta...

tai sitten se di-kassu
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja Tero »

Ääni pumpulle / irronneelle letkulle... Toki on :roll: kai niitä kassuja kuollu vauhdistakin.
Saab 9-5 Aero -00
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja suapas »

Haisteleppas sitä kasettia. Yleensä käryää, kun kyrvähtää. Myös vauhdista.
Myös asentotunnistin voi olla menny...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Auto on nyt korjaamon pihassa. Ei löytynyt vikakoodeja, kasetti pitäs toimia ja bensa pumppukin piti ääntä virrat päälle laitettaessa. Mutta bensan paineita ei kuulemma ollut. Eli on hyvinkin mahdollista, että vika on pumpusta irronnut letku. Nyt jälkeen päin on hyvä muistella jotain viestiketjua, jossa taisi olla, että tavallinen klemmari löystyy ajossa ja irtoaa ennen pitkää...

Pitää maanantaina soitella vielä perään, etteivät vaihda koko ämpäriä.

Kiitos neuvoista. Raportti seuraa perästä.
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Saabanisti kirjoitti:Oltiin asioille menossa, niin auto hylättiin saman tien. Ja nyt olemme erillämme, eli en tiedä. Mutta uusi pumppu on vasta vaihdettu. Toki voihan se olle taas rikki.
Itsellä DW200 kesti 3000km.

Nyt Walbro 255lph ja taas kulkee...
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
karihai
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja karihai »

Itellä tällä hetkellä mittarissa 249000 km, ei ole vieläkään ollut ongelmia bensapumpun tai ahtimen suhteen, toki molemmat jo olemassa kaiken varalla, kokeillaan miten kauan kestää.
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

karihai kirjoitti:Itellä tällä hetkellä mittarissa 249000 km, ei ole vieläkään ollut ongelmia bensapumpun tai ahtimen suhteen, toki molemmat jo olemassa kaiken varalla, kokeillaan miten kauan kestää.
Ootko varma ettei ole pumpun suhteen hämminkiä, näissä kun pumput voi mennä niin rikki että ne ei jaksa pumpata ku puoliteholla. Auto toimii kyllä normisti, mutta kaasupohjassa menään sitten laihalle. Näin oli mulla rikki orggis pumppu, 146tkm ajettu ja MY00.
karihai
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja karihai »

No enpä ole huomannut, auto lähtee motarin rampilta kuin jänis makuulta. :D
Saabanisti
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa.

Viesti Kirjoittaja Saabanisti »

Pumpusta oli todellakin letku irronnut.

Kun vaihdatte pumpun, niin älkää laittako uutta letkua tavallisella ruuvattavalla klemmarilla kiinni; löystyy ja irtoo! Käyttäkää puristettavia klemmareita.

Auto on taas kunnossa... Tai ei oikeastaan. Kuukausi sitten saappi oli huollossa jäähdytysnesteen vuodon takia, jolloin lohkossa ollutta liitintä kiristettiin/tiivistettiin ja homma oli ainakin hetken ok. Kun kävin vähän maanantaina Ahveniston moottoriradalla kurvailemassa, niin parin tunnin jälkeen ajotietokone kehotti lisäämään jäähdytysnestettä. Ja autohan vuosi kuin pistetty sika. Varmaan kolme litraa meni koneesta läpi. Perjantaina Tampereelle huoltoon, josko siellä oltaisiin vähän viisaampia ja vika korjautusi, kun kerran auto korjaukseen viedään (nimim. kolmasko kerta toden vasta sanoo?).
Jarru on vauhdin surma!

9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa ->Bensapumpun letkuvika

Viesti Kirjoittaja oju »

Pistin puristettavalla klemmarilla kun ruuvattava söi Gatesin letkun poikki. Puristettava putkahti irti puolen vuoden jälkeen ja jouduin senkin kiristämään apinan raivolla. Seuraavaksi tankkiin menee silikoniletku ja klemmari on kunnolla kiristetty.
vege
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 19:53
Paikkakunta: Helsinki/lappeenranta

Re: Tien päälle neuvoja: hyytyi ajossa ->Bensapumpun letkuvika

Viesti Kirjoittaja vege »

Mulla kävi niin, että pumpulta irtosi letku. No otin pumpun pöydälle ja rupesin tutkimaan niin letku oli hapertunut ulkopuolelta. Letku kun oli hapertunut niin klemmari löystyi ja letku irtosi. Letku oli tarkoitettu ulkoiseen asennukseen. Vaikka ostettaessa mainitsin ,että sisäiseen asennukseen. Letku oli gates barricade biofuel. Ja tankissa oli vain pensaa.
Nyt letkuna on motonetin gates-letkua.
9-3 turbo vm2001
Vastaa Viestiin