Sisäilmansuodattimen vaihto
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Ainakin PCS:lta sai helposti asennettavan mallin. Vaahtomuovissa oli valmiina paikat putkille. Taisi olla SpeedPartsin suodatin.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
-
- "Turbo"
- Viestit: 238
- Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Pari kertaa tehneenä voin sanoa että hirvee suunnittelumoka, miksi perkele filtterin pitää olla puhalluspuolella ja vänkärin jalkatilassa - tulee lehtiä ja paskaa mukana aina saavillinen + niskat jumissa saa kökkiä ja ne muovinipukat, niitä menee aina pari rikki per kerta.
paskan kertyminen johtuu taas siitä että ainakin eka malleissa siinä tuulilasinpyyhkijöiden ns. "vesikaukalossa" on liian leveä rimotus eli kaikki paska valuu niitten läpi suoraan sinne lämppärin moottoriin ja puhaltimen putkistoon
ja tämä paskan vuosien saatossa kertyminen taas aiheuttaa sen perus 9-5 tunkkaisen hajun, jota kaikki aina ihmettelee - paska kertyy lämppärinmoottorin ympärille sekä etupyöränkoteiloden ympärille myös...
joo, tiedetään - sääskiverkolla voi korjata ja palstalla ohjeet, mutta ei v****u tämän kokoluokan autoa sitte korjaillaan jollain sääskiverkolla, ja nyt joku voi tietty tähän jatkaa että ei ole ongelmaa kun auto tallissa/katoksessa, mutta hei - kaikilla kun ei ole sitä mahdollisuutta!
paskan kertyminen johtuu taas siitä että ainakin eka malleissa siinä tuulilasinpyyhkijöiden ns. "vesikaukalossa" on liian leveä rimotus eli kaikki paska valuu niitten läpi suoraan sinne lämppärin moottoriin ja puhaltimen putkistoon
ja tämä paskan vuosien saatossa kertyminen taas aiheuttaa sen perus 9-5 tunkkaisen hajun, jota kaikki aina ihmettelee - paska kertyy lämppärinmoottorin ympärille sekä etupyöränkoteiloden ympärille myös...
joo, tiedetään - sääskiverkolla voi korjata ja palstalla ohjeet, mutta ei v****u tämän kokoluokan autoa sitte korjaillaan jollain sääskiverkolla, ja nyt joku voi tietty tähän jatkaa että ei ole ongelmaa kun auto tallissa/katoksessa, mutta hei - kaikilla kun ei ole sitä mahdollisuutta!
-*-Elämä on-*-
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Mie en ainakaan irrotellu pyyhkijöitä suodatinta vaihtaessa Raotin sen verran sitä muovia vänkärin puolelta ja sieltähän se suodatin vaihtui hyvinkin näppärästi. Olisikohan ensikertalaisella mennyt aikaa jopa 15 minuuttiaKN/Lieto kirjoitti:9-3:n lasinpyyhkijöiden irrottelu suodattimen vaihdossa on vielä aika selkeää työtä tämän äheltämisen rinnalla.
Femman suodattimen vaihto sitten onkin todella vastenmielinen homma
Mullakin tipahti se iso vaahtomuovisuikale sieltä kotelon katosta alas kolmessa osassa ja uusi piti askarrella sinne paikoilleen. Uudessa vaahtomuovissa ei tietenkään ollut lovia valmiina niille putkille. Kyllä se sinne sitten vihdoin meni, en tiiä asettuiko hyvin, mutta menipä kuitenkin Uus suodatin paikoilleen ja irrotetut palikat kiinni. Femman suodattimen vaihtoon meni näin ensikertalaisella varmaankin se tunti. Mielestäni kans selkeä suunnitteluvirhe tuossa
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Plääääh, pitäis vissiin alkaa harjoitella tuota sisäilmasuodattimen vaihtoa omaankin saabbiin. Ostin suosiolla Laakkoselta suodattimen, jotta edes teoriatasolla olisi sitten sopivankokoinen, ettei ainakaan siitä jäisi kiinni.
Mukana tuli se irtonainen vaahtomuovinpätkä jossa halkiot ja pyöreät rei'ät. Mitä ilmeisemmin se tällätään sinne suodattimen kotelon kattoon niiden putkien (?) ympärille halkiot ylöspäin???
Sitten pitäisi muka liu'uttaa uusi suodatinkehys paikoilleen. Onhan se nyt niin, että se ilmavirtaus (air flow) tulee sieltä moottoritilan suunnasta? Suodatinkehyksen päällä on nimittäin merkitty ilmavirran suunta nuolella.
Mites jos (ilmastointijärjestelmän AutoGlym-aerosolilla tapahtuvaa sterilointipuhdistusta varten) laittaa auton sisäilmakierron päälle, niin eihän silloin tuon suodattimen läpi kierrä ilma???
BTW! Youtubessa on video missä näytetään sisäilmasuodattimen vaihtaminen:
http://www.youtube.com/watch?v=eBfR_4DkdaE
Mukana tuli se irtonainen vaahtomuovinpätkä jossa halkiot ja pyöreät rei'ät. Mitä ilmeisemmin se tällätään sinne suodattimen kotelon kattoon niiden putkien (?) ympärille halkiot ylöspäin???
Sitten pitäisi muka liu'uttaa uusi suodatinkehys paikoilleen. Onhan se nyt niin, että se ilmavirtaus (air flow) tulee sieltä moottoritilan suunnasta? Suodatinkehyksen päällä on nimittäin merkitty ilmavirran suunta nuolella.
Mites jos (ilmastointijärjestelmän AutoGlym-aerosolilla tapahtuvaa sterilointipuhdistusta varten) laittaa auton sisäilmakierron päälle, niin eihän silloin tuon suodattimen läpi kierrä ilma???
BTW! Youtubessa on video missä näytetään sisäilmasuodattimen vaihtaminen:
http://www.youtube.com/watch?v=eBfR_4DkdaE
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Ja tää aikas hyvä youtube-ohje ilmeisesti pätee myös -99 kolkkiin? Ainakin kuvauksen perusteella, et pitää purkaa ja purkaa ja purkaa...
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Siellä seitsemällä ruuvilla kiinni olevassa sisäilmansuodattimen kotelon kannessa on joku härpäke mihin tulee nippu johtoja ja se on vielä kahdella ruuvilla kiinni kotelon kannessa.
Pakko ottaa irti kun muuten kotelon kansi roikkuu ilkeästi tiellä.
Siinä härpäkkeen päällä lukee että SULAKE nro 22 pitää ottaa IRTI...!!!
Tietysti huomasin sen tarran vasta kun olin jo tota laitetta näpelöinyt jokusen tovin.
Pakko ottaa irti kun muuten kotelon kansi roikkuu ilkeästi tiellä.
Siinä härpäkkeen päällä lukee että SULAKE nro 22 pitää ottaa IRTI...!!!
Tietysti huomasin sen tarran vasta kun olin jo tota laitetta näpelöinyt jokusen tovin.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Tossa youtuubi videossa se idiootti laittaa ja liimaa sen vaahtomuovin just väärinpäin siihen suodattimen muovisen kehikon yläreunaan...???Schippy kirjoitti:Ja tää aikas hyvä youtube-ohje ilmeisesti pätee myös -99 kolkkiin? Ainakin kuvauksen perusteella, et pitää purkaa ja purkaa ja purkaa...
Ne hahlothat tulee olla nimenomaan ylöspäin, että kaksi putkea (joille on vaahtomuovissa omat kolot) lumpsahtavat sinne koloihin kivasti.
Ei ihme että se saa puskea sitä suodatinta sinne koteloon hiki päässä. Mulla oli onneksi vaahtomuovi paikoillaan putkien ympärillä ja ei tarvinnut kuin sujauttaa sisäilmansuodatin paikoilleen. Upposi kun vanhaan...
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Mistä nuo sääskiverkkopurkkaviritysohjeet löytyy?nittifemma kirjoitti:Pari kertaa tehneenä voin sanoa että hirvee suunnittelumoka, miksi perkele filtterin pitää olla puhalluspuolella ja vänkärin jalkatilassa - tulee lehtiä ja paskaa mukana aina saavillinen + niskat jumissa saa kökkiä ja ne muovinipukat, niitä menee aina pari rikki per kerta.
paskan kertyminen johtuu taas siitä että ainakin eka malleissa siinä tuulilasinpyyhkijöiden ns. "vesikaukalossa" on liian leveä rimotus eli kaikki paska valuu niitten läpi suoraan sinne lämppärin moottoriin ja puhaltimen putkistoon
ja tämä paskan vuosien saatossa kertyminen taas aiheuttaa sen perus 9-5 tunkkaisen hajun, jota kaikki aina ihmettelee - paska kertyy lämppärinmoottorin ympärille sekä etupyöränkoteiloden ympärille myös...
joo, tiedetään - sääskiverkolla voi korjata ja palstalla ohjeet, mutta ei v****u tämän kokoluokan autoa sitte korjaillaan jollain sääskiverkolla, ja nyt joku voi tietty tähän jatkaa että ei ole ongelmaa kun auto tallissa/katoksessa, mutta hei - kaikilla kun ei ole sitä mahdollisuutta!
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Joku olikin kommentoinu tuota videota et eikö se menny väärin päin. Johon tekijä vaan jotain että voi olla tms. Mut ilmeisesti tällä lisähuomautuksella ihan selkee pätkä muuten. vaahtomuovit vaan oikein päin.Raser kirjoitti:Tossa youtuubi videossa se idiootti laittaa ja liimaa sen vaahtomuovin just väärinpäin siihen suodattimen muovisen kehikon yläreunaan...???Schippy kirjoitti:Ja tää aikas hyvä youtube-ohje ilmeisesti pätee myös -99 kolkkiin? Ainakin kuvauksen perusteella, et pitää purkaa ja purkaa ja purkaa...
Ne hahlothat tulee olla nimenomaan ylöspäin, että kaksi putkea (joille on vaahtomuovissa omat kolot) lumpsahtavat sinne koloihin kivasti.
Derigo Saab ergo sum.
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
exät 3D 900i vm. 93, 9-3 TiD vm. 99, combi 900i vm. 90
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Kolkissa tuo suodatin on ihan eri paikassa, eli puhallinmoottorin päällä pyyhkijöiden alla.Schippy kirjoitti:Ja tää aikas hyvä youtube-ohje ilmeisesti pätee myös -99 kolkkiin? Ainakin kuvauksen perusteella, et pitää purkaa ja purkaa ja purkaa...
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Videossa suodatin näköjään tungettiin koloonsa, ja vaahtomuovin siiro asettui miten asettui. Kyllä minäkin sen noin saan sujumaan, mutta vaikeampi juttu onkin saada se hyvin. Kun sais lykättyä suoraan... Huonosti suunniteltu!
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
No, tähänhän sitä vapaavirtaussuodatinta kaivataan korvaamaan alkuperäinen
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Itse vaihdoin äskettäin tuon suodattimen ja siinä FRAMMin suodattimen mukana tulevassa vaahtomuovin pätkässä ei ollut mitään koloja noille putkille. No eipä tuo haitannut, sillä entinen vaahtomuovi jäi sinne edelleen. Homma sujui supsikkaasti... äheltäen.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Sisäilmansuodattimen vaihto
Hankalahko paikka tosiaan. Minä työnsin kameran siihen suodattimen aukolle ja otin pari kuvaa nähdäkseni mitä pas... grhmm, likaa siellä on. Tehokas taskulamppu ja pieni käsipeili auttaa myös näkemään onko kolo likainen.baasenar kirjoitti:Itse vaihdoin äskettäin tuon suodattimen ja siinä FRAMMin suodattimen mukana tulevassa vaahtomuovin pätkässä ei ollut mitään koloja noille putkille. No eipä tuo haitannut, sillä entinen vaahtomuovi jäi sinne edelleen. Homma sujui supsikkaasti... äheltäen.
Lumiharjalla vetelin hiekat pois ja käärin vielä kostean rätin lumiharjan harjaosan ympärille ja vähän putsasin koloa. Tietysti imurin kapealla suuttimella olisi saanut paremmin, mutta kun ei jaksanut sitä imuria alkaa virittää.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i