Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
itse ekana tekisin tiiviystestin,veikkaan evapin vuotavan...
open sid vähintään kehiin..tai sitten joku vois käydä tsekkaamassa...
pitäähän se miehelle hymy saada!!!
open sid vähintään kehiin..tai sitten joku vois käydä tsekkaamassa...
pitäähän se miehelle hymy saada!!!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
evapia olen haku-toiminnolla tutkaillut, mutta mulla on vähän erilaiset osat kuin siinä piirroksessa evap-järjestelmästä!?!mienkoiv kirjoitti:itse ekana tekisin tiiviystestin,veikkaan evapin vuotavan...
open sid vähintään kehiin..tai sitten joku vois käydä tsekkaamassa...
pitäähän se miehelle hymy saada!!!
Saabissa on siis ilmeisesti joku bensahöyryjen kierrätysjärjestelmä jonka kaksi (?) takaiskuventtiiliä menevät rikki. Löysin muoviset venttiilit putkista, toisen sytytyskasetin päästä edestäpäin katsettuna vasemmalta (kuva 1) ja toisen läppäkotelon ja moottorin välistä sieltä muovisen suojan alta (se onkin joskus vaihdettu ranetuksesta päätellen).
KUVA 1.
Sitten minulla on saabissa kuvan kaksi (kuva 2) mukainen boos control valve, liittyykö se jotenkin tähän evap-systeemiin ja jos liittyy niin mikä noista putkista pitäisi tulpata?
KUVA 2.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
EVAPista en tiä, mut älä koske tohon Boost Control Valveen. Tutummin magneettiventtiili. Niistä yks letku menee hukkaportin kellolle, yksi ahtopuolelle ja kolmas imupuolelle. Anna sen olla, jos haluat, että auto kulkee edes johonki ja ylinpäätänsä pitää koneessa kaikki rojut sisälläään.
Toki jos se tuntuu oikeasti laiskalta, niin ota magneettiventtililtä sähköjohto pois, niin menee ahdoiltaan peruspaineille. Pitäs olla sitte varmaa joku max 150 heppaa käytössä. Jos kulkupuoli ei muutu, niin ainaki sieltä päästä tietää hakea vikaa
Toki jos se tuntuu oikeasti laiskalta, niin ota magneettiventtililtä sähköjohto pois, niin menee ahdoiltaan peruspaineille. Pitäs olla sitte varmaa joku max 150 heppaa käytössä. Jos kulkupuoli ei muutu, niin ainaki sieltä päästä tietää hakea vikaa
Viimeksi muokannut JP_Vette, Pe Kesä 28, 2013 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
kyllä sulla piiroksen mukainen evap on. noi on huohotukseen (niidenkin takaiskut on hyvä tsekata) evap kiertää läppiksen ja tulipellin takaa pelkääjän lokarille ja sieltä mankkuvenalle.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
joudut koskemaan mankun letkuun jos evap on porsinu. mutta etsi ensin se evap niin ymmärrät sen tarkoituksen.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
joo se evapmkulkee kaasuläppäkotelolta auton apukuskin puoleista reunaa sellasen "solukumimaisen" putken sisällä...
sieltä löytyy möykkyinä ne kaksi takaiskua joista toinen porsinut luultavasti...
etsi evapin tulppauksesta tietoa ja tee se..
tarttet siihen 8 ja 10 mm pultteja ja jotain klemmareita,joilla kirraat pultit pysymään kiinni...
sieltä löytyy möykkyinä ne kaksi takaiskua joista toinen porsinut luultavasti...
etsi evapin tulppauksesta tietoa ja tee se..
tarttet siihen 8 ja 10 mm pultteja ja jotain klemmareita,joilla kirraat pultit pysymään kiinni...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
Heh! Eikö löytyisi jotain kuvaa minne ne 8 mm ja 10 mm tulpat pitää työntää? Olen em. pultit tietenkin jo hankkinut letkunkiristimineen. Jos kaksi letkua poistaa järjestelmästä, niin eikö molempiin päihin tehdä tulppaus silloin?
Olen tuota evap järjestelmää yrittänyt haku-toiminnolla lukea, mutta kun vaan ei oikein aukea. Sorry! (Jos menetät hermot, anna amatöööörille anteeksi ja pidä tauko viestieni lukemisessa .)
Mitäs nuo lähettämäni KUVAN 1 ympyröidyt takaiskuventtiilit ovat? Eikös tuohon boost control valven (ilmeisesti siis forum-slangilla "mankkuvena") lähtöön pitänyt evap-tulppauksessa joku pää laittaa tukkoon?
Olen tuota evap järjestelmää yrittänyt haku-toiminnolla lukea, mutta kun vaan ei oikein aukea. Sorry! (Jos menetät hermot, anna amatöööörille anteeksi ja pidä tauko viestieni lukemisessa .)
Mitäs nuo lähettämäni KUVAN 1 ympyröidyt takaiskuventtiilit ovat? Eikös tuohon boost control valven (ilmeisesti siis forum-slangilla "mankkuvena") lähtöön pitänyt evap-tulppauksessa joku pää laittaa tukkoon?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
Muistaakseni viirussa on erillainen EVAP kuin vanhemmissa, siitä puuttuu se mankkuvenan letkuhaaroitus kokonaan, eli hiilikanisterille menee vain yksi putki kaasuläppäkotelolta.
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
aaaa okei no sitten tuli väärä informaatio minulta, pahoittelen. Onko näissä sitten evap ongelmaa laisinkaan?
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
Tällaisen ohjeen löysin evap-tulppauksesta:
"
ELi irrota ylin letku magneettiventtiilistä, tulpaa, kiinnitä vaikka nippusiteellä, siten ettei heilu siellä ja jätä magneettiventtiiliin ylin liitos avonaiseksi.
Näin ainakin toimii."
Tuossa tulppauksessa tarvitsisi vain yhden pultin???
Ongelmana tässä on vähän se, että etsi-toiminnolla esim: "evap tulppaus" löytyy viestiketjuja joissa useimmissa sanotaan että "lisätietoa etsi toiminnolla".
Mistähän löytyisi sitten se alkuperäinen täsmällinen ohje tulppaukseen?
Auto on tosiaan SAAB AERO VUOSIMALLI 2006 MANUAALI SEDAN.
"
ELi irrota ylin letku magneettiventtiilistä, tulpaa, kiinnitä vaikka nippusiteellä, siten ettei heilu siellä ja jätä magneettiventtiiliin ylin liitos avonaiseksi.
Näin ainakin toimii."
Tuossa tulppauksessa tarvitsisi vain yhden pultin???
Ongelmana tässä on vähän se, että etsi-toiminnolla esim: "evap tulppaus" löytyy viestiketjuja joissa useimmissa sanotaan että "lisätietoa etsi toiminnolla".
Mistähän löytyisi sitten se alkuperäinen täsmällinen ohje tulppaukseen?
Auto on tosiaan SAAB AERO VUOSIMALLI 2006 MANUAALI SEDAN.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=107140
Mites tosta,luepa läpi...
Muista että siulla on vähän erilainen uudempi letkutus...
Mites tosta,luepa läpi...
Muista että siulla on vähän erilainen uudempi letkutus...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
Joo tuosta viestiketjun ohjeesta oli tuo lainaus edellisessä viestissäni.mienkoiv kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=107140
Mites tosta,luepa läpi...
Muista että siulla on vähän erilainen uudempi letkutus...
Tuleeko mulla siis vain yksi tulppaus ja "mankkuvenan" ylin johto vain irti ja kyseisen johdon pään tulppaus, mutta irroitettu muovinen pää makkuvenasta jää siis vapaasti "auki"...?
Onko kuvanmukainen ohjeistus nyt sitten oikea tapa ottaa evap-järjestelmä pois käytöstä?
Ei tarvittaisi siis kuin yksi ilmeisesti 8 mm pultti tulpaksi?
Viimeksi muokannut Raser, Pe Kesä 28, 2013 22:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
JOS muistin oikein että viirussa on vain yksi putki kanisterille niin silloin siinä ei tarvita hajoavaa takaiskua ollenkaan, pelkkä sähköinen venttiili riittää.
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
eikö tossa(kin) pidä tulpata myös läppäkotelon taakse jäävä tumppi ja pitkän letkun alku?!
ne yhtyy toisiinsa klemmarilla siinä läppäkotelon takana...
ne yhtyy toisiinsa klemmarilla siinä läppäkotelon takana...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!
Meinasin tänään just tulpata tuon evapin jos siitä ei ole kerta mitään
haittaa, saa ainakin yhden mahdollisen ongelma härpäkkeen pois. Ajattelin että joku homma on ainakin yksinkertainen, enpä ole enää yhtään varma .
Joku asian tunteva vois pistää vaikka otsikolla "ainut ja oikea tapa......" ohjeet kuvien kanssa selvällä suomen kielellä tuosta vanhemmasta ja uudemmasta versiosta, osais tämmöinen harrastelijakin tehdä sen.
Tuolla on vaikka huru mykket viestejä joissa pohditaan asiaa monenlaisilla tulppaus versioilla.
haittaa, saa ainakin yhden mahdollisen ongelma härpäkkeen pois. Ajattelin että joku homma on ainakin yksinkertainen, enpä ole enää yhtään varma .
Joku asian tunteva vois pistää vaikka otsikolla "ainut ja oikea tapa......" ohjeet kuvien kanssa selvällä suomen kielellä tuosta vanhemmasta ja uudemmasta versiosta, osais tämmöinen harrastelijakin tehdä sen.
Tuolla on vaikka huru mykket viestejä joissa pohditaan asiaa monenlaisilla tulppaus versioilla.