Ensiautoa ostamassa.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
SamuR
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Heinä 02, 2013 22:13

Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja SamuR »

Moro, olen kattellut kyseistä http://www.nettiauto.com/saab/9-5/5624403 saabia ja jutellut myyjän kanssa puhelimitse ja sanoi että kunnossa on. Autoon on vaihdettu 200tkm ajettu moottori ja mittari näyttää 300tkm, mitkä seikat kannattaa tsekata tarkasti ja muuta huomioitavaa?
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

(eli voi tankata tyhjään tankkiin kumpaa vaan mutta ei 50/50 sekoituksella!

Tätä en ymmärrä.. Njoo mutta taitaa sen verran olla harrastajalta et on noi muutamat hommat tehnyt.

Joku voinee kertoa miksi kaveri on kirjoittanut et ei fifti fiftiä voi tankata meillä ainakin pelittää.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Eski »

50/50-seos on syövyttävin mikstuura, mutta jos softa on oikein tehty, niin kyllähän se silläkin toimii ja tuskinpa tuo normaalikäytössä ehtii mitään sulattamaan... Suositeltavinta on aina laatua vaihdettaessa ajaa tankki mahdollisimman tyhjäksi ja sitten tankki täyteen RE85:sta tai bensaa.

Jos kone on kunnossa, kuten väitetään, niin ainakin kannattaa tarkistaa alustan puolelta takaiskarit ja puslat. Niiden kunto selviää helposti koeajolla, ehjä 9-5 menee suoraan ja vakaasti, mutta luikerteleva ja huojuva käytös kielii alustan remonttitarpeesta. Ei sinänsä mitään kallista remonttia, jos mekaanikko osaa hommansa. Normaalit kuluvat osat tietenkin kannattaa tsekata, yleensä tuon ikäisessä tuolla mittarilukemalla on suurin osa tyyppivioista jo ainakin kertaalleen korjattu...

Taitaapa Saabin myyjä olla muuten itse Latelan Late.

Eski
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Jos katsomaan lähdet niin pyydä saada nähdä kylmäkäynnistys. Lämpöisen moottorin käynnistyksessä jää siniset savut saamatta jos on tullakseen. Turbosta sen verran että oman saappaani kun ostin nolaysi niin ei ollu vaihto garretilla päästetty kun 60tkm. Mieto virisofta foorumilaisen toimesta sisään ja nyt mossahti turbo ennen jussia. Olisko softan sisään laitosta mennyt 30tkm. Lueskelin täältä kuinka surkea garret ahdin muka on ja aattelin että ei voi pitää paikkaansa mutta kyllä se vaan on paska. Vakiona saattaa kestää hyvänkin tovin.
E85 kun on siirrytty niin öljypohjan/sihdin putsaus on enemmän kuin suositeltavaa. Omasta siivosin kasettirekallisen töfnää.

Foorumilta saat todella asiallista ja nopeata apua moneen vaivaan.

Täytyy tässä vaiheessa kiittää kaikkia apua ja neuvoa antaneita.

Kiitos.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ei kait tuon hintaluokan auto ole ikinä uutta vastaava, mutta ostajan päätettäväksi jää ovatko mahdolliset viat ja kauneusvirheet hyväksyttäviä omalla kohdalla. Jokainen ostaja miettii omalla kohdallaan, haittaako esim. naarmut tai pienet ruosteen alut, tai puuttuvat pikselit ajotietokoneessa jos auto on muuten toimiva ja hyvä ajaa.

Itse painoittaisin myös tekniikan toimivuutta ja yleistä ajotuntumaa, ns. pikkuvikojen korjaukseen löytyy kyllä tältä foorumilta apuja. Mahdolliset rempat alustaan ja jarruihin on plussaa, samoin kuin hyvät rengaskerrat.

Kyllähän sitä voisi kuvitella, että jos moottori leväytetty auki ja uusittu jakopää ja tarkastettu turbo ja kytkin jne niin yllätyksiä ei ihan heti olisi luvassa tekniikan osalta. Kaikki on kuitenkin mahdollista, ja takuuta ei yksityiseltä ostaessa saa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Noin yleisellä tasolla niin ensiautoksi femma on hiukan "haasteellinen" mutta taatusti "opettavainen" auto.
Jos on kiinnostunut tekniikasta ja ei pelkää "rasvata" käsiään niin yksi parhaista vaihtoehdoista kyllä.
Kannattaa harkita kahteen kertaan jos ei ole kiinnostunut itse korjaamaan taikka ole jotakin tuttua joka pystyy auttamaan.
Mutta jos työkalut pysyy kädessä niin tältä foorumilta saa kyllä hienosti apua monessa asiassa.

Yksi mikä kannattaa tarkastaa huolella on vaihteisto.
Noissa vanhemmissa femmoissa varsinkin. Eli ei kuulu ylimääräisiä ääniä varsinkaan kylmänä ja vaihteet kytkeytyvät sujuvasti ja myös pysyvät päällä.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meillä kun on ollut vuodesta 2006 lähtien femma, niin voinpa sanoa että silloin kun auto oli vasta hankittu ei ollu mitään ihmeempiä. Mitä nyt voi olla 200tkm ajetussa ja 8 vuotiaassa autossa? Iskarit uusittiin ja jotain pientä. Nyt kun on ikää pirssillä 15 vuotta, niin arvo on pudonnut ostohetkestä noin 10000€ ja arvo ei putoa enää 2000€/vuosi, niinkuin alkuun oli. Sen sijaan korjauksiin sun muihin uppoaa helposti tonni vuoteen. Eli isompien pääomakulujen vastapainoksi vehje porsahtelee sieltä täältä ja rahaa menee korjauksiin.

Perusvinkit nyt auton katsojalle. Kurkkaa alle, omaa jouduin jo takakontin kulmista hitsaamaan ja varapyöräkotelosta. Lue rekisteriotteesta onko viimekatsastuksessa ollut korjauskehoituksia ja katso että ne on myös korjattu. Tarkasta Trafista että verot on maksettu. Ota koeajolle kaveri mukaan. Jarrumies on aina hyvä olla mukana. Käy vaikka autoliikkeestä koeajolle pari samanlaista tai uudempaa femmaa ja hae tuntumaa miltä ne tuntuu ennenkuin menet ajamaan sitä varsinaista ostokkiasi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kun ensiautoa lähtee ostamaan, niin kannattaa ihan oikeasti mennä tinkimisien jälkeen kotiin nukkumaan yö tai kaksi. Miettii sitten sisimmässään ja selailee tätä foorumia, että mitä ei kaikessa kiihkossa huomannut katsoa, ja katsoo ne sitten seuraavalla kerralla, kun on rahaakin ehkä lompakossa mukana.

Toivottavasti en aiheuttanut mielipahaa. Jäitä hattuun, ja se jarrumies mukaan.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

^^ Totta..

En olisi ikinä ostanut allekirjoituksen satkua jos olisin nukkunut yön yli..
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja topperharley »

lepisto89 kirjoitti:^^ Totta..

En olisi ikinä ostanut allekirjoituksen satkua jos olisin nukkunut yön yli..

Kerro toki lisää.

Itseäni hikoilutti taannoinen citikka jonka ostin avk:lta. Ei edes sähköjä saa laittaa päälle ennen kuin auto oli maksettu. High risk, high profit. Oli näet hinta kohdallaan.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mihinkän perustuu väite etanolilla ajun halpuudesta? Litrahintaan vissiin, mutta kun sitä kuluu sitten enemmän niin siinäpä se.
9-5 Aero - 00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Se on siinä ja siinä, eli joku pari kolme euroa saattaa satasella säästää.
RE85 on tosin ympäristön kannalta parempi vaihtoehto kuin E98, jolla muuten ajan.
Kolmisen litraa tuo 2,3t automaatti horii enemmän kautta linjan. Etanolilla kuitenkin ajan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Julle kirjoitti:Mihinkän perustuu väite etanolilla ajun halpuudesta? Litrahintaan vissiin, mutta kun sitä kuluu sitten enemmän niin siinäpä se.
Väite perustuu siihen että RE85 on sen verran edullisempaa kuin 98E5 (95E10 kun ei edes kosketa) että RE85 ajo tulee edullisemmaksi. Voit vertailla RE85 ja 98E5 hintoja suoraan kun kerrot RE85 hinnan 1,3. esim. 1,3 x 1,069e = 1,398e. Nyt tuota 1,398e hintaa voi verrata suoraan bensiinin hintaa kun siinä on jo otettu huomioon tuo kulutuksen kasvu joka on tuolla laskukaavalla 30%.

Jos jostain saat ostettua alle 1.40€ 98E5 niin sitten sitä, jossei lisäoktaanit (8kpl) kiinnosta. :)
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja TTH »

Eikö tuo nyt ole vanhaksi femmaksi suhteellisen kallis, vaikka onkin moottorirempat tehty.. Samaan rahaan taitaisi saada jo 200-250tkm ajetun T5 OG-kolkin, tietysti hieman karumpi auto mutta taitaa samalla kertaa olla myös varmempi ja ehdottamasti huoltoystävällisempi varsinkin lompsan osalta..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensiautoa ostamassa.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä se ihan puhdasta matematiikkaa on, että E85:llä tulee ajo halvemmaksi.

Omat laskelmat näyttää maantiellä 0,80... 3€ säästöä per. 100km. Seka-ajossa 1,50...5€ per. 100km. Vaihteluvälit johtuvat polttoaineen hinnan vaihtelusta ja kulutuksen vaihtelusta.

Esimerkki: seka-ajoa bensalla kulutus 10L/100km. hinta 16,50€. Seka-ajoa E85 kulutus 13L/100km hinta 14,30€. Säästöä 2,20€.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin