Savuttaa...
Ketjujen laahaimet eivät kulu juuri paljoakaan, jakoketju ja tasapainoakselien ketju venyy, eli periaatteessa pelkkien ketjujen vaihto riittäisi, mutta koko paketti maksaa 197 euroa joten kaikki kannattaa vaihtaa kerralla. Ketjut venyvät kun voitelu häiriintyy, samoin öljypumppu käy tyhjänä hetken kylmänä, eli ns. "huutaa leipää", siitä se ääni.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Juuri näin kun sen osaa oikein kertoa. Minä en tiennyt, että se on öljypumppu kun huutaa.ng900aero kirjoitti:Ketjujen laahaimet eivät kulu juuri paljoakaan, jakoketju ja tasapainoakselien ketju venyy, eli periaatteessa pelkkien ketjujen vaihto riittäisi, mutta koko paketti maksaa 197 euroa joten kaikki kannattaa vaihtaa kerralla. Ketjut venyvät kun voitelu häiriintyy, samoin öljypumppu käy tyhjänä hetken kylmänä, eli ns. "huutaa leipää", siitä se ääni.
Tuo "leipää huutaminen" on tullut monissa kirjoituksissa esille ja kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että jotain ikävää tapahtuu kun ei voitelu pelaa tai ei ainakaan heti pelaa kunnolla. Turbo vaivat yms. viat saattaa pikkuhiljaa hiipiä esiin ja lopuksi paikat brakaa. Olen miettinyt noita turbo hommiakin. Kuuma möntti kun per... ja vaatii hyvän voitelun, siihen sitten "hieman" tukkeentunut öljypumpun siivilä, yhtälö valmis = poks.
Saab 9-5 2.0t Aut Wagon -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Aika monet osat alkaa losahdella paikoilleen kun riittävästi lukee toisten kokemuksia.. Mitä olen asiaa seurannut, niin alusta asti on vaivannut että miksi näistä autoista hajoaa osia mitkä saabeissa on typillisesti kestäneet koko auton iän. Esim. jakopää ei yksinkertaisesti saa Saabin moottorista hajota normaali kulutuksesta ikinäMukhta kirjoitti: Tuo "leipää huutaminen" on tullut monissa kirjoituksissa esille ja kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että jotain ikävää tapahtuu kun ei voitelu pelaa tai ei ainakaan heti pelaa kunnolla. Turbo vaivat yms. viat saattaa pikkuhiljaa hiipiä esiin ja lopuksi paikat brakaa. Olen miettinyt noita turbo hommiakin. Kuuma möntti kun per... ja vaatii hyvän voitelun, siihen sitten "hieman" tukkeentunut öljypumpun siivilä, yhtälö valmis = poks.
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Huono öljy koneessa on kuin syöpä tai sydän/verisuonitauti ihmisessä!
Ei niiden huohottimien tarvitse edes öljymössöstä täyttyä. Itselläni on kerran jäätynyt huohotin pikkupakkasella kun olin tulossa pohjoisesta. Baarin pihaan kurvatessa kuuntelin että ohhoh.. Ääni tuli jakopäästä ja kuulosti siltä että ketju hakkaa peltiin. Auto seisoi hetken ja ääni lakkasi. Sen jälkeen sitä ei ole kuulunut. Lämmin moottori sai sen aukeamaan siinä paikallaan, näin ainakin päättelin.
Arvailkaapa montako kilometriä tarvitsee ajaa sen kolinan kanssa kun alkaa tulla selvää jälkeä. Sitten seuraava vaihe on se kun kone puskee öljyä pihalle kampiakselin stefasta ettei halkeaisi..
Ei kiinnostaisi joka kerta autoa käynnistäessä höristellä korviaan että mitähän siellä nyt tapahtuu. On tässä kyllä oppinut kuuntelemaan sitä ajon aikanakin.. Onneksi aerossa on leimat kohdallaan.
Olisi kiva kirjoittaa välillä jotain positiivistakin. Näinä aikoina tulee 20 vuotta täyteen kun olen omistanut suunnilleen pelkkiä Saabeja ja paremmista kyydeistä ei ole osannut haaveillakkaan. Nyt sanoisin että TOSI tyylikkäästi saa seuraavat huollot suhtautua näihin tarkastus asioihin tai..
9000CS 2,3
Jess, "nykii kiihdytettäessä" topicissa kerroin, kuinka kävin hakemassa
2,0t Wagonin koeajoon kun kyllästyin huollon saamattomuuteen. Auto
on vm 02 ja mittarissa vaivaiset 57 tkm. Auto tuntui kaikin puolin olevan
OK, mutta kun poistin läppäkotelon päällä olevan muovikopan oli petty-
mys suuri. Läppäkotelon ja ahtoilmaputken liitoksesta valui öljyä ihan
tippumalla ja kun kurkkasin ahtopaineanturin aukosta ahtoputken sisälle
alkoi hirvittää. Ahdin siis sökönä ja siinä sivussa taisi mennä läppäkotelo-
kin. Ei tullut kauppoja ja toivoa sopii että myyjä korjaa auton en-
nen kuin yrittää myydä sitä uudestaan
.
2,0t Wagonin koeajoon kun kyllästyin huollon saamattomuuteen. Auto
on vm 02 ja mittarissa vaivaiset 57 tkm. Auto tuntui kaikin puolin olevan
OK, mutta kun poistin läppäkotelon päällä olevan muovikopan oli petty-
mys suuri. Läppäkotelon ja ahtoilmaputken liitoksesta valui öljyä ihan
tippumalla ja kun kurkkasin ahtopaineanturin aukosta ahtoputken sisälle
alkoi hirvittää. Ahdin siis sökönä ja siinä sivussa taisi mennä läppäkotelo-
kin. Ei tullut kauppoja ja toivoa sopii että myyjä korjaa auton en-
nen kuin yrittää myydä sitä uudestaan
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Re: Savuttaa...
Moro. Isäni auto on ruvennut savuttamaan käynnistäessä kylmänä. Savutus loppuu vähän aikaa auton käytyä eikä ajossa enään savuta. Savu oli muistaakseni siniharmaata, reilu tuprautus käynnistäessä.
Auto on 9-5 2004 2.0t ajettu jotain alle 140tkm ja uudesta asti Nordic Performancen 209hp viri muistaakseni.
Mitä vaihtoehtoja, huohotus tukossa? Vai uskaltaisi sanoa jo turbon olevan lopussa? Pieni ongelma on, että isäni on sillä nyt Lapissa 1000km päässä lomalla, ja korjaamaan pääsee itse huonosti. Uskaltaako tuolla paljon ajaa, vai tulisiko laittaa autojunaan samantien ja korjaukseen?
Auto on 9-5 2004 2.0t ajettu jotain alle 140tkm ja uudesta asti Nordic Performancen 209hp viri muistaakseni.
Mitä vaihtoehtoja, huohotus tukossa? Vai uskaltaisi sanoa jo turbon olevan lopussa? Pieni ongelma on, että isäni on sillä nyt Lapissa 1000km päässä lomalla, ja korjaamaan pääsee itse huonosti. Uskaltaako tuolla paljon ajaa, vai tulisiko laittaa autojunaan samantien ja korjaukseen?
Saab 9-5 2.0t Biopower Vector 2007
Re:
Siis kylmänä käynnistettäessä kuuluva "ulina" yleensä tulee merkki liikkeen öljynsuodattimen varoventtiilin ominaisuudesta. Venttiilin jousi ei ole perinteinen spiraali vaan kalvo kuin joissakin purkin kansissa joka paukahtaen painuu ja samoin paukahtaen kerralla nousee kun ei paina. Tämä kalvo laulaa kun suodattimen tulo ja lähtö puolella on tietty paine ero johtuen suodattimen osittaisesta tukkeutumisesta ja kylmän öljyn kankeudesta ja kyvystä läpäistä suodatin materiaali. Kun suodatin ääntää niin suodattimeen kertynyttä moskaa menee ohi suodattimen suoraan mm. kampiakselin laakereille ja ei ole hyväksi myöskään turbolle.Mukhta kirjoitti:Juuri näin kun sen osaa oikein kertoa. Minä en tiennyt, että se on öljypumppu kun huutaa.ng900aero kirjoitti:Ketjujen laahaimet eivät kulu juuri paljoakaan, jakoketju ja tasapainoakselien ketju venyy, eli periaatteessa pelkkien ketjujen vaihto riittäisi, mutta koko paketti maksaa 197 euroa joten kaikki kannattaa vaihtaa kerralla. Ketjut venyvät kun voitelu häiriintyy, samoin öljypumppu käy tyhjänä hetken kylmänä, eli ns. "huutaa leipää", siitä se ääni.
Tuo "leipää huutaminen" on tullut monissa kirjoituksissa esille ja kyllähän sen nyt järkikin sanoo, että jotain ikävää tapahtuu kun ei voitelu pelaa tai ei ainakaan heti pelaa kunnolla. Turbo vaivat yms. viat saattaa pikkuhiljaa hiipiä esiin ja lopuksi paikat brakaa. Olen miettinyt noita turbo hommiakin. Kuuma möntti kun per... ja vaatii hyvän voitelun, siihen sitten "hieman" tukkeentunut öljypumpun siivilä, yhtälö valmis = poks.
Ääni sinänsä on hyvä indikaattori että suodatin välittömasti vaihtoon. Löysin jenkki sivustoilta vinkin että suosittelevat PT cruiserin turbomallin suodatinta Saabiin joka on paljon suurempi tilavuudeltaan ja suodatin pinta-alaltaan. PT kun laittoi turbon autoonsa niin suurensivat suodattimen. Olisikohan Saabinkin pitänyt tehdä samoin.