Ongelmia ysivitosen kanssa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Käytin saabin korjaamolla näytettävänä.. Tuomiona runkopalkkia joutuu oikomaan. Koneen tehottomuuteen ei kuitenkaan ole kolari syynä, mistä nyt etsiä vikaa kun tehot kateissa, mutta CE-valo ei pala?
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Tombe86
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Pe Touko 24, 2013 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Tombe86 »

Tombe86 kirjoitti:Kiitos vinkeistä, eipä ollut vaikea löytää vikaa kun alkoi itse vähän tutkimaan! Vika löytyi ottamalla ilmamassamittarin ja imukobran välissä oleva kumitötterö irti IMM päästä ja puhaltamalla sinne.

Vuotohan siellä oli, 3mm siisti pyöreä reikä välijäähdyttimen muoviosassa, johon takaisin ylöspäin lähtevä ahto/paineputki kiinnitetään letkunkiristimellä.
Tukin tuon reiän nyt väliaikaisesti pop-niitillä, ja johan palasi vakio tehot takaisin. :) Kulutus laski tuossa työmatkalla tänä aamuna noin 2,5l/100km verrattuna noihin korjauksen jälkeisiin lukemiin. Pitää ilmeisesti tilata uusi/käytetty välijäähdytin ja vaihtaa se.. Ja BioPower Stage1 softaus pitäs olla ohjelmassa ensi viikolla. :wink:

On kyllä aikamoinen korjaamo ollut se ahtimen vaihtanut, ei minkäänlaista kiinnostusta tehdä työtä kunnolla. Kaikki putket oli jätetty puhdistamatta ja tarkistamatta, muuten tuon reiäin olisi kyllä huomannut. Ja öljyäkin näkyi jopa imu-kobran sisäseinillä. ja tosiaan järjestelmän tiiviys oli jäänyt tarkistamatta, jos olisi tarkistettu tuon olisi huomannut heti. Kun vielä useita kiinnityspultteja oli jäänyt korjaamoon matkan varrelle, joita eilen sitten korvattiin, ja maali oli hankautunut etupuskurista ilmeisesti asentajan haalarin hiomana, taitaa olla aika vahvat perusteet reklamaatioon töiden hinnoista? :/

Onko muuten hyviä ideoita mistä tilaisi ehjän välijäähdyttimen tuohon kuikulaan kohtuuhintaan? :)
Mulla oli samantapasia ongelmia juuri tossa 2.0t:ssä turbonvaihdon jälkeen, niinkuin yltä selviää. Ootko testannut noin että onko imupuoli tiivis? :)
Nykyään: Jaguar S-type 4.0 V8 "Juoppo"
SAABiloa.. Edellinen: 9-5 2.0t sedan -99 "lulla"
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Täytyypä huomenna vilkaista olisiko vuotoja. Konetta kun oikein tarkkaan kuuntelee käynnissä kuulee selkee "kolinaa" koneesta. Mitähän tuolta vielä oikein löytyykään :roll:
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

ja päivitystä vikadiagnoosiin.. Täyskaasutuksella kone hyytyy, ei kiihdy ollenkaan. Puolikaasulla menee "lähes" normaalisti... CE- ei pala edelleenkään
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Löytyykö tietoa kyseiseen ongelmaan?
Tehot edelleen hukassa femmasta..
Tähän mennessä tehty:
Etummainen sytkäpuoli tsekattu, öljyä seassa -> kuivattu ja tulpat vaihdettu --> Ei apua. Jakopään ajoitus tsekattu, kaikki ok sieläkin. Vikakoodit luettu, ei vikakoodeja.
Ainoa että turbolla olevat anturit ei antanut mitään arvoja kun Boschin vehkeillä korjaamo tsekkasi vikakoodit. Testattu turbon toiminta mekaanisesti. Imupuolen putki ilmamassamittarin kohdalta irti -> Imi ilmaa hyvin. Ahtoputki irti kaasuläpältä, puhalsi kyllä hyvin ilmaa.. Kaikki kiinni takas. Ihmetystä herättää täyskaasukiihdytyksessä ahtoputken painuminen päästä vähän sisäänpäin, tämä tulee vain täyskaasulla n.3000 kier. ylöspäin. Täyskaasulla kiihdyttäessä myös viivettä, ei heti nosta kierroksia vaan miettii hetken aikaa.

Mihinkä vika nyt pitäisi diagnosoida? Korjaamolla epäilivät turboa. Mitkä 2 anturia ahtoputkessa on? Nämä 2 anturia ei anna kuulemma arvoja, voiko vika johtua siittä? Anturit irrotettu ja putsattu, ulkoisesti hyvässä kunnossa olivat.

Nyt lisäksi ilmaantunut epämääräinen ääni autoa käynnistettäessä, vaimea "vinkahdus"??
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Ja kuinka paljon vaikuttaa tehoihin turbon puuttuminen pelistä? Auttavia ja kärsivällisiä neuvoja tarvitaan... Ja myös joku pirkanmaalta Techillä saa ilmottautua :D
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Kyllä nää :saab: on mielenkiintosia laitteita.. Ilmanputsari tarkastettiin, ei mikään ihan mahdottoman huono, mutta vaihtoon tuo menee.. Lopputulos tyhjäkäynti tärisevää, meinasi sammua.. Ahtoputki käytettiin irti, "kolinaa" kuului, ei vaikutusta.. Auto jäi siihen paikkaan, kahveet juotiin ja kotiinpäin -> auto toimii täysillä tehoilla, kiertää ja vääntää niinkuin pitääkin.. Olisi kyllä kiva tietää mikä sielä oli vikana.. Ilmanputsarin irroituksella tuo ahtoputken "sisäänpainuminen" täyskaasulla pieneni huomattavasti, vaikkei putsaria vielä ole edes vaihdettu. Mikähän tuo ihme "kolina" turbolta oli? Peukut ja varpaat pystyssä että vielä huomennakin toimisi niinkuin pitää..
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Siis kolina kuului koneen käydessä?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

ei toimi enään.. Ahtoputki vetää linkkuun itsensä taas ja tehot kateissa. Voisiko vika olla nyt IMM:ssä tai ahtoputken päässä olevissa antureissa? Sytyttääkö vika näissä vikavalon?
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja oju »

Teho-ongelma:
EVAP? Aiheuttaa myös satunnaisia hyytymisiä siinä missä pysyvää tehonpuutetta.

Kolina:
Vesipumppu?
Hihnapyörät?
Löysäämällä apulaitehihnaa voi noita pyöritellä käsin ja ihmetellä, ohjeita löytyy tältä foorumilta. Omassani vesipumpun akseli hyppäsi eteenpäin puoli senttiä säännöllisin väliajoin kuuluvan kilahduksen saattamana, ei silti vuotanut.
Pessimisti veikkaa jotain koneen sisältä, aloita kuitenkin noista helpoista.

Naputusta koneesta kuuluu myös sytytyksen/ruiskutuksen puolelta joten on hyvä olla kuvauksessa tarkka, myös äänilähteen sijainnin suhteen. Ilmeisesti ääni ei kuitenkaan ole varsinaista kolinaa koska autolla uskaltaa ajaa.
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Kolina oli vain hetkellinen, eikä ole vielä ainakaan toistunut.
Turbon toiminta todettiin eilen, imee ja puhaltaa ilmaa eli turbo ainakin toimii. Ihmetystä herättää tuo ahtoputken lyttyyn meneminen täyskaasulla.
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja oju »

Siis kumiputki ennen turboa menee lyttyyn kun kaasuttaa?
Tuntuu siltä ettei siihen ole kuin pari vaihtoehtoa; ennen putkea on tukos tai putki on vääränmallinen (vaihdettu jossain vaiheessa). Mainitsit itsekin että vanha suodatin ahistaa, laita se heti vaihtoon. Suodattimen kuntoa on vaikea arvioida silmämääräisesti mikäli hienojakoinen pöly on tukkinut huokoset.

Jos kone ei saa ilmaa, ei ole ihme että valot vilkkuvat. Samalla kun vaihtaa suodattimen voi tarkastaa ettei putkissa ole kuolleita eläimiä haittaamassa ilman kulkua :D Kannattaa myös katsoa että putkisto on koottu oikein koko matkalta. Parantunut ilmansaanti kun suodattimen irrottaa, jos kotelon jättää auki, voi viitata itse suodattimeen tai tukokseen putkessa ulkoa suodatinkotelolle.

Ei olisi myöskään tavatonta että varsinainen putken suu on kiinni pellissä tai jokin haitariletku on lintassa matkan varrella.
Viimeksi muokannut oju, To Heinä 11, 2013 09:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

oju kirjoitti:Siis kumiputki ennen turboa menee lyttyyn kun kaasuttaa?
Tuntuu siltä ettei siihen ole kuin pari vaihtoehtoa; ennen putkea on tukos tai putki on vääränmallinen (vaihdettu jossain vaiheessa). Mainitsit itsekin että vanha suodatin ahistaa, laita se heti vaihtoon, sen kuntoa on vaikea arvioida silmämääräisesti jos hienojakoinen pöly on tukkinut huokoset.

Jos kone ei saa ilmaa, ei ole ihme että valot vilkkuvat. Samalla voi tarkastaa ettei putkissa ole kuolleita eläimiä haittaamassa ilman kulkua :D Kannattaa myös katsoa että putkisto on koottu oikein koko matkalta. Parantunut ilmansaanti kun suodattimen irrottaa, jos kotelon jättää auki, voi viitata itse suodattimeen tai tukokseen putkessa ulkoa suodatinkotelolle.
Jep. Kumiputki menee lyttyyn läheltä kaasuläppää. Eilen kun auto toimi paremmin ei mennyt kuin ihan hitusen lyttyyn, nyt vetää taas kunnolla kasaan putken täyskaasulla. Vikavalo ei siis pala, se tässä ihmetyttääkin :D Putkea ei ole vaihdettu meikäläisen omistuksessa ja aiemmin toimi normaalisti.. Aiheuttaako ilmansaanti ongelmat vikavalon yleensä? Entä jos turbo ei toimi (Turbo toimii, mutta toimiiko kokoajan?)
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja oju »

Vikavaloa ei välttämättä syty jos bensansaannissa on rajoituksia kovilla tehoilla (bensansuodatin, pumppu, paine) tai ilmansaannissa on häikkää.
Toki se valo syttyy mahdollisesti aikanaan mutta täyskaasutuksissa ilmenevät viat eivät kokemusteni mukaan aina näy vikakoodeina. Liittyyköhän tuo siihen että silloin ei mennä lambda-ohjauksessa vaan kartan mukaan? Joka tapauksessa vikakoodi olisi jotain tyyliin 'lambda-anturin tulos virheellinen' eikä sitä ilman foorumia saisi tulkittua.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Saab9-5V6 kirjoitti:Jep. Kumiputki menee lyttyyn läheltä kaasuläppää.
Siis mitä kettua? Kaasuläppäkoteloon menevä rööri "puristuu kasaan" kun antaa kunnolla monoa?

Eli putkessa on kova alipaine? Ei kai se muuten luttuun mene? Kone saa soppaa ja haluaa ilmaa, muttei sitä saa :arrow: rööri rutussa :arrow: tukos jossain ahtimen ja läppäkotelon välissä? Cooleri?

Vai olenko ymmärtänyt jotain (taas) väärin :oops: ?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin