Ongelmia ysivitosen kanssa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Bensansaanti tuskin ongelmana olisi, koska tuo ahtoputki rutistuu ja tehot kateissa. Eilen taas kun ahtoputki ei rutistunut niin tehot oli tallella.. Kokeilen ilmanputsarin vaihdolla ja sitten se evap.. Jännä juttu kun toimi eilen pitkästä aikaa hyvin, aamulla taas kaikki ennallaan eli ei toimi
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

9000 automaatilla kirjoitti:
Saab9-5V6 kirjoitti:Jep. Kumiputki menee lyttyyn läheltä kaasuläppää.
Siis mitä kettua? Kaasuläppäkoteloon menevä rööri "puristuu kasaan" kun antaa kunnolla monoa?

Eli putkessa on kova alipaine? Ei kai se muuten luttuun mene? Kone saa soppaa ja haluaa ilmaa, muttei sitä saa :arrow: rööri rutussa :arrow: tukos jossain ahtimen ja läppäkotelon välissä? Cooleri?

Vai olenko ymmärtänyt jotain (taas) väärin :oops: ?
Jep juuri näin. Rutistuu ainoastaan täyskaasulla.
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja oju »

En usko bensansaannin olevan ongelma, mainitsin tuon lähinnä sen takia että yleensä kone havaitsee ongelmat ilma/polttoaine-seoksessa mutta täyskaasutuksessa näin ei välttämättä käy.

Turbon toiminnasta en osaa sanoa, akselin väljyyttä voi yrittää kokeilla. Jos se on pahasti sökö voi sekin aiheuttaa ääntä mutta silloin tulisi pakoputkesta savua eikä ääni katoaisi välillä.

Kutoskoneen sielunelämä on oudompaa, tässä jotain tuosta EVAPista:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=153485
Ei kuulemma aina aiheuta vikakoodia.
Tuonkin kanssa voi aloittaa tarkistamalla kaikki letkut ja takaiskuventtiilit. Pienet murtumat takaiskuventtiilien nipoissa ovat vaikeita havaita.

Aloittaisin kuitenkin ilmansuodattimella koska kaikki oireet viittaavat siihen, jos se ei auta jatkaisin imupuolen putken tutkimisella. Tukokselta tuo selkeästi vaikuttaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja jus »

Minkälaista akrobatiaa harrastamalla sen kumimutkan lyttyyn menon saa havainnoitua ajon aikana? Ajatko ilman konepeltiä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Coolerin mutkasta auki ja tutki, onko siitä ylös (kaasuläpälle) menevä rööri täysin auki. Sitten ahtimen puolelta auki (taitaa olla ahdas paikka, en ole varma) ja tutkia, että onko se sieltä puolelta tukossa. Mun mielestä toi on jostain tukossa, eihän tota muuten tapahtu.

Ahdin jumittaa? Voiko se aiheuttaa tuommoista, jos on välillä kanissa? Onko ahtimen akselista kokeiltu klappia pitkittäin ja poikittain?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja oju »

Saab9-5V6 kirjoitti:Imupuolen putki ilmamassamittarin kohdalta irti -> Imi ilmaa hyvin. Ahtoputki irti kaasuläpältä, puhalsi kyllä hyvin ilmaa.. Kaikki kiinni takas. Ihmetystä herättää täyskaasukiihdytyksessä ahtoputken painuminen päästä vähän sisäänpäin,
Luin tuon huolimattomasti jos se on turbon jälkeinen painepuoli joka menee lommolle kun kone imee ilmaa. Sitten coolerin tukos on lisättävä listalle. Jotenkin oli vaikea kuvitella että turbon jälkeen ei olisi tarpeeksi painetta mutta eihän se kutosen ahdin mahdottomia tuota muutenkaan.

EDIT: Aloittaisin silti ilmansuodattimesta koska se on niin helppo ja tuo painuminen oli pienempää ilman suodatinta.
Ilmanputsarin irroituksella tuo ahtoputken "sisäänpainuminen" täyskaasulla pieneni huomattavasti, vaikkei putsaria vielä ole edes vaihdettu.
Viimeksi muokannut oju, To Heinä 11, 2013 10:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

oju kirjoitti:En usko bensansaannin olevan ongelma, mainitsin tuon lähinnä sen takia että yleensä kone havaitsee ongelmat ilma/polttoaine-seoksessa mutta täyskaasutuksessa näin ei välttämättä käy.

Turbon toiminnasta en osaa sanoa, akselin väljyyttä voi yrittää kokeilla. Jos se on pahasti sökö voi sekin aiheuttaa ääntä mutta silloin tulisi pakoputkesta savua eikä ääni katoaisi välillä.

Kutoskoneen sielunelämä on oudompaa, tässä jotain tuosta EVAPista:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=153485
Ei kuulemma aina aiheuta vikakoodia.
Tuonkin kanssa voi aloittaa tarkistamalla kaikki letkut ja takaiskuventtiilit. Pienet murtumat takaiskuventtiilien nipoissa ovat vaikeita havaita.

Aloittaisin kuitenkin ilmansuodattimella koska kaikki oireet viittaavat siihen, jos se ei auta jatkaisin imupuolen putken tutkimisella. Tukokselta tuo selkeästi vaikuttaa.
Tutkitaanpa siis evap ja kaikki imupuolen putket tänään.
jus kirjoitti:Minkälaista akrobatiaa harrastamalla sen kumimutkan lyttyyn menon saa havainnoitua ajon aikana? Ajatko ilman konepeltiä?
Käänsin xenonit ympäri antamaan valoa konehuoneeseen kun se onneton minikamera ei muuten oikeen wörkkinyt. Ei onneksi tarvitse akrobatiaa harrastaa :wink:

Ihan paikallaan testattuna se vetää sisään sen putken. Se puristuu sisäänpäin vähän ennen kaasuläppää
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Siis imupuolihan on oltava tukossa jos se tuolleen tekee. Ota vaikka kokonaan imuputki irti ja testaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

j0ne kirjoitti:Siis imupuolihan on oltava tukossa jos se tuolleen tekee. Ota vaikka kokonaan imuputki irti ja testaa.
Katsotaan mitä kivaa sieltä löytyy... :P
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Ahtoputkessa öljyä hitusen.. Alipaineletkut tuntuis olevan ok.. Onkohan naffi ottanu itteensä kun näyttäs lankoja uupuvan.. Miten nuo maffin langat menee ja vaikuttaako kuinka paljon
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Mitä lankoja meinaat ei siellä niitä hyvin paljon ole.
9-5 Aero - 00
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

maffin sisällä kolme lankaa alapuolella, kaksi yläpuolella. Onko yksi lanka ylhäältä poikki? Lisäksi poikki lankoja oliko 3-4 kappaletta? Täsmääkö?
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tuntuu olevan erilainen kutoskoneissa, mutta äkkiarvauksella vaikuttaisi uusissa olevan.
9-5 Aero - 00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ja neva hööd google vai?

Kuva
Saab9-5V6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 15:16
Paikkakunta: Tampere

Re: Ongelmia ysivitosen kanssa

Viesti Kirjoittaja Saab9-5V6 »

Ok, eli maf ulkoisesti kunnossa.. Nyt tuo :saab: sylkee nesteitäki ulos.. vikaa tulee sitä tahtiin ettei ehdi edes korjaan. Ja sama vika palasi takaisin myös: autosta kuuluu virrat päälle laitettaessa "matala" ulina ja myöskin ajon aikana silloin tällöin ulisee, ihan kuin sireeni. Samaan aikaan täristää kaasupoljinta. Hälytin ei ole, sireeni toimii hälyttimessä normaalisti ja paljon kovempaa.. testattu on...
Saab 9-5 2.3 Aero '01
ex. Saab 9-3 1.9tid Vector '07
ex. Saab 9-5 3.0t V6 '99
Vastaa Viestiin