Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Raser »

TEHONLISÄYS!!!

Saab 9-5 Aero Bensiini 98E5 vuosimalli 2006 manuaalivaihteisto.

Pitäisi olla nyt vakio 260 hevosvoimaa. Haluaisin noin 300 hevosvoimaa ja vääntöpainotteisesti (?).

En halua bioetanoli-alkoholi-tms. viritelmiä. Ei kiitos, älä ehdota!

Mitä komponentteja pitää hankkia?

- Isommat ruiskusuuttimet? (mistä tilaan ja mitkä? - linkkiä?)

- Tehokkaampi bensiinipumppu? (tarvitaanko? mistä tilaan että saisin suoraan alkuperäisen paikalle ilman modifikaatioita? - linkkiä?)

- Riittääkö Aeron alkuperäinen turbo?

- Halkaisijaltaan suurempi pakoputkisto? Onko välttämätön? (mistä tilaan ja minkä mallin? - linkkiä?)

Jotain muuta?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

En ehdota vaan kysyn..
Miksi ei e85..?
Siinä ei voi kuin voittaa :lol:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja vjo »

aero t7 kirjoitti:En ehdota vaan kysyn..
Miksi ei e85..?
Siinä ei voi kuin voittaa :lol:
Ja palkintona on uusi bensapumppu, uusi turbo, uusi moottori, uusi ...
Saab 9-5 2004 Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Miten nuo liittyvät E85 käyttöön?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Omalla kolkilla takana 46tkm etanolilla ilman ongelmia mitkä johtuisivat polttoaineesta. Vakioturbolla ja 98E:llä voit unohtaa 300hp tavoitteen, jotakuinkin 280hp loppuu tuotto. Etanolilla sen puoleen voit sinne kolmeensataan päästä :wink:
T7 vm. 2001 9-3
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Omaan Aeroon laitossa putkisto ja suuttimet, toivomus olisi etanolilla siinä 300 huitteilla
SAAB 9-5 Aero -05
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Raser »

Koskimaa kirjoitti:Omalla kolkilla takana 46tkm etanolilla ilman ongelmia mitkä johtuisivat polttoaineesta. Vakioturbolla ja 98E:llä voit unohtaa 300hp tavoitteen, jotakuinkin 280hp loppuu tuotto. Etanolilla sen puoleen voit sinne kolmeensataan päästä :wink:
Mä luulin että saabbi nimenomaan on helppo virittää jollain ohjelmamuutoksella(kin), mutta nyt näyttäisi siltä että jonkun "säälittävän" 40 lisähevosen saamiseksi pitää vaihtaa kaikki mahdollinen...?

Mutta onko jollain kokemusta/näkemystä mistä lähdetään liikkeelle lisäpollejen saamiseksi?

Isompi turbo sitten ilmeisesti aluksi? Ja ne bensasuuttimet, bensapumppu, joku paineensäädin ja pakoputkisto. Löytyisikö joltain käyttämättömiä (uusia) osia tallin nurkista?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

260hv Aero on jo tehtaan toimesta viritetty liki "tappiin" tehojen osalta, vakioahtimesta ei vaan paljoa enempää ilmaa tule läpi (10-20hv riippuen muista modeista, 3" putki tärkeimpänä). Vääntöä on toki mahdollista nostaa vielä. Eli ahdin menee kyllä vaihtoon jos bensalla mielii kolmosella alkavan lukeman saada. Suuttimet ja bensapumppu on myös aika lailla vakiona liki tapissa.

300hv bensalla projektiin tarvitsee minimissään sen isomman ahtimen ja suuttimet (mieluusti myös pumpun). Paineensäädintä ei tarvitse vaihtaa. Kytkin vaihtoon vain jos haluaa yli 500Nm. 3" downpipe on aika ehdoton, mieluusti myös virtaavampi loppuputki. Aika kalliiksi tulee bensalla ne hevoset 280hv jälkeen, toki isomman turbon, suuttimet jne. voi valita niin että ne riittää vaikkapa heti 350hv asti, joskin sitten voisi olla jo syytä harkita mäntien vaihtoa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

onhan se suappi helppo virittää. se 260hepoa on aika paljon vakiokamoista eli et pelkällä ohjelmalla saa edes 40heppaa lisää tuohon pataan. suuttimet, bensapumppu, turbo ja downpipe vaihtoon niin sit alkaa oleen kapasiteettia kunnes muut osat ottaa vastaan..
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

Jcarlson ehti ensin.. :D
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Edullinen tehonlisäys: 3,5bar bensanpaineensäädin ja softa. Yhteishinta alle 300e. Vaikkakin huipputeho jäisi 270hp+ niin sen myötä vääntökarttaa nostetaan ja käytännön tehokkuus kasvaa huomattavasti. Ei tarvi bensapumppuakaan vaihtaa.


(suuttimet ja e85 = 290hp :P )
T7 vm. 2001 9-3
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Raser »

jcarlson kirjoitti:260hv Aero on jo tehtaan toimesta viritetty liki "tappiin" tehojen osalta, vakioahtimesta ei vaan paljoa enempää ilmaa tule läpi (10-20hv riippuen muista modeista, 3" putki tärkeimpänä). Vääntöä on toki mahdollista nostaa vielä. Eli ahdin menee kyllä vaihtoon jos bensalla mielii kolmosella alkavan lukeman saada. Suuttimet ja bensapumppu on myös aika lailla vakiona liki tapissa.

300hv bensalla projektiin tarvitsee minimissään sen isomman ahtimen ja suuttimet (mieluusti myös pumpun). Paineensäädintä ei tarvitse vaihtaa. Kytkin vaihtoon vain jos haluaa yli 500Nm. 3" downpipe on aika ehdoton, mieluusti myös virtaavampi loppuputki. Aika kalliiksi tulee bensalla ne hevoset 280hv jälkeen, toki isomman turbon, suuttimet jne. voi valita niin että ne riittää vaikkapa heti 350hv asti, joskin sitten voisi olla jo syytä harkita mäntien vaihtoa..
OK! Kiitos todella paljon! Kuin mulla olikin sellainen mielikuva että näistä "tietokoneella toimivista" autoista saa pelkällä ns. softalla kutiteltua vaivattomasti vaikka sen 40 heppaa lisää. Kavereiden wolkkareista (passat 2.0 tfsi) ja volvosta (v70 2.5t) on saanut vakiosta tehoa lisää pelkällä ohjelmoinnilla noin 60 hevosta ja vääntöä noin 90 Nm 700 eurolla. Ja se on kuulemma KALLIS viritys???

...ja turbo-saabbien piti olla vielä vikkelimpiä (=tehokkaita) pelejä. Höh!

Pannaan sitten aluksi isommat suuttimet ja bensapumppu (ja softa). Ai paineensäädintä ei tarvitsisi vaihtaa?


Mistä tilaan (linkki) ja minkälaiset tavarat? Onko bensapumppua saatavana sellaista mikä kävisi suoraan vanhaan "ämpäriin" ilman sovittelua? Sen letkunhan joutuu tietysti vaihtamaan.

Tyydyn nyt sitten hakemaan maltillista 20-30 hevosvoiman tehonlisäystä ja vääntöä niin paljon kun bensiinillä 98E5 saa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

saahan saabeistakin helposti 70-80hv pelkällä softalla jos on 2.0t 150hv. Vaggineita eipäs taida saada flexfueleiksi. :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9-5 Aerossa on jo tehdas tehnyt tuon "softavirityksen" ja ottanut löysät pois huipputehon osalta, sama moottorihan samalla turbolla esiteltiin aikoinaan viggenissä 230hv tehoisena. 2.0t ja 2.3t mallit on sitten noita perus vageja ja volvoja vastaavia matalaviritteisiä joista saa softalla mukavan lisän.

Huipputehoa ei tuosta lisää saa enää kuin ehkä 10hv softalla, downpipen vaihdolla ehkä se 20-25hv. Suuttimia ei bensalla tarvitse vaihtaa, 3,5 bar paineensäädin riittää jos vaihtaa myös downpipen. Vakio pumppukin riittää vielä. Paineensäätimen saa mistä vain boschin liikkeestä, perus "Bosch Mini" säädin on kyseessä.
Bensalla vääntöä saanee n. 420Nm softalla, ja 440Nm jos vaihtaa vielä 3" downpipen.
Loppuputken vaihtamalla saanee vielä muutaman lisähevosen.

Eli helpot ja halvat vaihtoehdot bensaviriin:
-Softa ja n. +10hv ja +50Nm (270hv/420Nm).
-Softa, 3" downpipe ja 3,5 bar paineensäädin joilla n. +25hv ja +70Nm (285hv/440Nm)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 9-5 Aero Sedan 2006 - Uusi koti, uudet kujeet!

Viesti Kirjoittaja Raser »

jcarlson kirjoitti:
Huipputehoa ei tuosta lisää saa enää kuin ehkä 10hv softalla, downpipen vaihdolla ehkä se 20-25hv. Suuttimia ei bensalla tarvitse vaihtaa, 3,5 bar paineensäädin riittää jos vaihtaa myös downpipen. Vakio pumppukin riittää vielä.

-Softa, 3" downpipe ja 3,5 bar paineensäädin joilla n. +25hv ja +70Nm (285hv/440Nm)
Kiitos!

Nyt MINÄ HALUAN TILATA tuon kolmen tuuman downpipen ja 3,5 barin paineensäätimen (eikö se voisi olla valmiiksi jo "isompipaineinen" eli 4 tai 5 baaria?).

Minkäs "kokoinen" paineensäädin vuosimallin 2006 aerossa on jo vakiona?

Selailin vanhoja viestejä ja Turbomeck.se Ruotsissa on ilmeisesti hyvä paikka tilata noita tarvikkeita? Mitäs minä sieltä tilaan? Sivustolla ei näyttäisi olevan yksilöityjä ajoveuvomalleja vuosilukuineen (eli vm. 2006 manuaali aero bensiini 9-5).

Tarvitseeko tilata jotain sovittimia (kiristimiä, asennussarjaa tms. samalla)?

...ja mistä minä sen ns. loppuputken tilaan?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Vastaa Viestiin