Auto on 9-5 2.3t sedan, vm. 2001, ajettu 290 tkm, vaihtomoottorilla "vasta" 190 tkm. Jokin aika sitten huomasin, että jäähdytinnestettä piti lisätä - p.litraa. Viime päivinä koneen lämpötila on noussut aivan tappiin jo pienen ajon jälkeen, vaikka jäähdytinnestettä onkin oikea määrä. (Auto on vaimolla, ajo hyvin pientä, lasten kuskaamista pääasiassa) Eilen menin koeajolle: Ensin pari kilsaa ja kone lämpimäksi (mittari puoleen väliin). Kävin kaupassa ja lähdin taas liikkeelle. Parin minuutin päästä lämpömittari nousi ihan silmissä - ja tappiin asti. Punainen varokolmio näyttöön ja äänimerkki. Hirvitti.
Pysäytin auton, kun mahdollista ja avasin konepellin. Jostain jähynestepaisuntasäiliön alueelta oli singonnut nestettä pihalle. Annoin koneen jäähtyä - fläktit huusi. Jonkun ajan päästä alkoi pinta paisuntasäiliössä laskea silmissä ja se painui niin alas, että kyllä lähes litra oli pihalle lentänyt. Mikähän tässä on käsillä? Jakohihnan alueelta ei kuulu mielestäni mitään ihmeempiä.
Kovasti kiitoksia vastauksistanne etukäteen. Tämä on neljäs ini ja kovasti tykkään, kun ei ole vapaa-ajan murheita ja elämässä pientä jännitystä
Yritin hakutoimintoa, mutten löytänyt vastaavaa. Toivottavasti triviaali tapaus...
Toinen asia on ilmastointi. Diagnostiikka antaa kaksi vikakoodia: 21 ja 22. Osaako joku heti sanoa, mistä kiikastaa? Yritin huollattaa (uudet kylmäaineet) sen, mutta sanoivat ettei kompressori lähde käyntiin edes ulkoisella virralla?? Eikös kompura ole mekaaninen laite, joka pyörii jakohihnan voimin?
Viikonloppuna tarttis askarrella kuntoon
Kone kuumenee, jäähdytinnestettä ulos
Kone kuumenee, jäähdytinnestettä ulos
9-5 2001 2.3t ja melkein 300tkm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kone kuumenee, jäähdytinnestettä ulos
Vesipumppu kaput tai termostaatti juminut kiinni.
Kompressorin hihnapyörä pyörii moniurahihnan avulla, mutta kompressori "vetää" kiinni hihnapyörään sähköllä toimivalla magneettikytkimellä. Magneettikytkin on siis sökö = kompura ei pyöri.
Kompressorin hihnapyörä pyörii moniurahihnan avulla, mutta kompressori "vetää" kiinni hihnapyörään sähköllä toimivalla magneettikytkimellä. Magneettikytkin on siis sökö = kompura ei pyöri.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Kone kuumenee, jäähdytinnestettä ulos
voihan siellä olla kansipahvikin mennyt.. tai ainakin menee jos päästät keittämään :s tuleeko sisälle lämmintä? aloita sillä että vaihdat termarin ja pieni koelenkki että kiertääkö vesi. sit vesipumpun kimppuun jos ei auta. ja se kompura niin ota se "päätylevy" irti ja se prikka pois kompuran ja päätylevyn välistä niin pitäisi ilmastoinnin toimia. ei jaksa se magneetti vetää sitä levyä kiinni kompuraan ku on sen verran kulunut.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Kone kuumenee, jäähdytinnestettä ulos
Kiitos hyvista vastauksista! Termostaatin vaihdoin ja nyt pysyy lampomittari puolessa valissa . Minusta vanha termostaatti naytti kylla ihan hyvalta, osat liikkui ja jouset palautti, mutta mene ja tieda... Vai osaako joku sanoa, miten nuo vikaantuu? Ilmeisesti kerrostumia pinnoille, jolloin liike vaikeutuu?
Tuon ilmon kompuran paatylaikan nyppasin pois ja sen pikku prikan heitin hitoille. Ei vaikutusta, joten kylla se magn.venttiili vaan on entinen. Kannattaako vaihtaa koko kompura, vai onko pelkan m.venttiilin vaihdossa mitaan mielta? Mita homma maksaa, suurinpiirtein?
Tuon ilmon kompuran paatylaikan nyppasin pois ja sen pikku prikan heitin hitoille. Ei vaikutusta, joten kylla se magn.venttiili vaan on entinen. Kannattaako vaihtaa koko kompura, vai onko pelkan m.venttiilin vaihdossa mitaan mielta? Mita homma maksaa, suurinpiirtein?
9-5 2001 2.3t ja melkein 300tkm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Kone kuumenee, jäähdytinnestettä ulos
no hyvä että sait lämmöt kuriin heitä se vanha termari kattilaan ja laita kiehumaan, silloin näät aukeaako termari:p testaa vielä itse se kompura eli laita siihen johtoon virta ja kuuntele tapahtuuko mitään.. en nyt muista mitä kompura maksoi, mutta taisi olla aika v-mäinen vaihtaa ainakin. jos se magneettikytkin on hajalla ja saat sen jostain erikseen ei kai sitä koko kompuraa silloin tarvitse vaihtaa
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Re: Kone kuumenee, jäähdytinnestettä ulos
Ebaystä löytyy erilaisia korjaussarjoja. Osassa on jopa koko helahoito mukana, eli uusi hihnapyörä, kela ja se päätylevykin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kone kuumenee, jäähdytinnestettä ulos
Moro taas. Vielä kysymys koskien ilmastointia. Se antaa vikakoodit 21 ja 22. Koodi 21 on tuo "recirculation motor" ja avattuani kojelautaa paljastui, ettei herjaa turhaan... Nyt oli kyllä vipu ehjä, mutta akseli katkennut (ruuvi läpi ja hephep-liimaa perään, kyllä nyt kestää). Lisäksi jossain mainittu 18 ohmin vastus oli kärähtänyt, joten uutta sisään. Mutta, entä tuo koodi 22? Sehän tarkoittaa softan "pilaantumista" ja pitäisi käyttää jollain TECH2:lla. Voisiko tuo estää ilmoa toimimasta? Vai onko harmiton herja, eikä kannata maksaa sen poistosta?
9-5 2001 2.3t ja melkein 300tkm