Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Omien, muutaman viikon takaisten kokemusten perusteella näyttää jotenkin tutulta...
jos vielä löydät öljyä läppäkotelon ja imuputken juuresta niin luulen että olet kohta uuden turbon onnellinen omistaja
jos vielä löydät öljyä läppäkotelon ja imuputken juuresta niin luulen että olet kohta uuden turbon onnellinen omistaja
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Jokos sulla on jo etanolia tankissa, ja jos, niin se on vesihöyryä, ehkä... Ainakin lammikko putken alla viittaa siihen
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Vuoden kesti lysti käytetystä GT17-ahtimesta allekirjoittaneella. Ne vaan on niin susia, ettei kannata uhrata lanttiakaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Ei tippaakaan E85:sta tankissa.
Putkesta tullut vesi on varmaan eilisestä ns. myrskystä. Vettä satoi kaatamalla ja kova tuuli..
Ulkona oli +15, kun käynnistin auton.
Mikä tässä minusta on oudointa, on toi haju. Haiseeko palanut öljy nuin äkäiselle? Sellainen palaneen muovin haju.. Kaitpa se haisee..
Sitten toi väri.. Aina olen ajatellut että kun öljy palaa tulee sinistä/tummaa savua, nyt se on aika valkoista. Kaitpa se katalysaattori putsaa sitä niin tehokkaasti..
Alkaa vähitelleen ärsyttää nää Saabin tyyppiviat. Kaveri osti sen laiskan paskavolvon, joka syö kohtuuttomasti bensaa jne. Muttei ole tehnyt sille mitään. Ja osti saman päivänä kuin minä.
Itse olen vaihtanut turbon, hihnan, kiristänyt ne torxit, tiputtanut öljypohjan, vaihtanut termarin, kiristänyt kannen.... . Volvomies ei ymmärrä..
P.S.
Itsekkin olen entinen Volvoilija..
Putkesta tullut vesi on varmaan eilisestä ns. myrskystä. Vettä satoi kaatamalla ja kova tuuli..
Ulkona oli +15, kun käynnistin auton.
Mikä tässä minusta on oudointa, on toi haju. Haiseeko palanut öljy nuin äkäiselle? Sellainen palaneen muovin haju.. Kaitpa se haisee..
Sitten toi väri.. Aina olen ajatellut että kun öljy palaa tulee sinistä/tummaa savua, nyt se on aika valkoista. Kaitpa se katalysaattori putsaa sitä niin tehokkaasti..
Alkaa vähitelleen ärsyttää nää Saabin tyyppiviat. Kaveri osti sen laiskan paskavolvon, joka syö kohtuuttomasti bensaa jne. Muttei ole tehnyt sille mitään. Ja osti saman päivänä kuin minä.
Itse olen vaihtanut turbon, hihnan, kiristänyt ne torxit, tiputtanut öljypohjan, vaihtanut termarin, kiristänyt kannen.... . Volvomies ei ymmärrä..
P.S.
Itsekkin olen entinen Volvoilija..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Tulipahan mieleen uusi skenaario.. Mitä jos se olikin vesi? Siis, olen kaksi tankillista venäläistä polttoainetta ajanut tolla, ja tässä oli jo sellainen 80% suomalaista ja 20% venäläistä 95:sta sisällä...
Mitä jos se vesi oli tullut isomalla annoksella ja aiheutti höyryn, ja oudon käynnin?
Minkälainen on venäläinen polttoaine, sitähän ei tiedä. Hyvin se sillä kuitenkin kulki.
Vaihdoin juuri polttoainefiltterin, ja polttoaine mikä siitä tuli ulos, oli minusta liian ruskea.. Mahdollisesti sekin jotenkin oli jo vanha? Oli karun näköinen (MANN) suodatin.
Saa nähdä. Tänään ei pahempia savuja pihalle potkaissut. Vähän tuota vaaleata, muttei kauan, sellaiset 30 sekunttia.. Niin ja sekin on outoa, kun se vaalea savu ei tule kun vasta noin 5-10 sekunnin päästä kun auto on ollut jo käynnissä. Eli kun joku siellä lämpiää?
Sitten kummastelin sitä kun pakoputken päästä, se pörröttely muuttuu noin 60 sekunnin päästä miltei äänettömäksi, vaikka kierrokset näyttää noin samoilta..
No annetaan olla, ja seurataan öljykulutusta, kerta kun tänään pyörii niin nätisti. Niin ja vois laittaa varmaan 98:sia sisälle, varmuuden vuoksi, jokunen litra.
Mitä jos se vesi oli tullut isomalla annoksella ja aiheutti höyryn, ja oudon käynnin?
Minkälainen on venäläinen polttoaine, sitähän ei tiedä. Hyvin se sillä kuitenkin kulki.
Vaihdoin juuri polttoainefiltterin, ja polttoaine mikä siitä tuli ulos, oli minusta liian ruskea.. Mahdollisesti sekin jotenkin oli jo vanha? Oli karun näköinen (MANN) suodatin.
Saa nähdä. Tänään ei pahempia savuja pihalle potkaissut. Vähän tuota vaaleata, muttei kauan, sellaiset 30 sekunttia.. Niin ja sekin on outoa, kun se vaalea savu ei tule kun vasta noin 5-10 sekunnin päästä kun auto on ollut jo käynnissä. Eli kun joku siellä lämpiää?
Sitten kummastelin sitä kun pakoputken päästä, se pörröttely muuttuu noin 60 sekunnin päästä miltei äänettömäksi, vaikka kierrokset näyttää noin samoilta..
No annetaan olla, ja seurataan öljykulutusta, kerta kun tänään pyörii niin nätisti. Niin ja vois laittaa varmaan 98:sia sisälle, varmuuden vuoksi, jokunen litra.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
No niin, kävin tässä tutkimassa vähän tätä minun tilannetta, ja kyllähän se näyttää olevan turbon vika.
Irroitin kaasuläppäkotelosta sen muoviputken, ja öljyiseltä näytti. Sieltä ahtoputkesta tippui vähän öljyä läpän päälle. Sormella kun kävi kokeilemassa sieltä putkesta, niin näytti mukavan öljyiseltä. Ennen tuota ahtoputkea, se intercoolerin jälkeinen kumpiputki oli myös öjyinen (oitoa että se ei sieltä syvemmältä ollut öljyinen, vain siitä liitoskohdasta, siitä valui tippoja sinne alas..).
Jos öljyä intercoolerin jälkeen, niin kait 99% varmuudella voi sanoa että on turbo tiensä päässä.
Ei kait sinne voi huohottautua öljyä kovin paljon.. Toisaalta irroitin sen banjon joka tulee sinne kobran päähän, se oli öljyinen.. Toisaalta kun kurkki kobraan, se näytti kuivalta.
Voiko olla joku muu kuin turbo? Mitä kokeilla?
Irroitin kaasuläppäkotelosta sen muoviputken, ja öljyiseltä näytti. Sieltä ahtoputkesta tippui vähän öljyä läpän päälle. Sormella kun kävi kokeilemassa sieltä putkesta, niin näytti mukavan öljyiseltä. Ennen tuota ahtoputkea, se intercoolerin jälkeinen kumpiputki oli myös öjyinen (oitoa että se ei sieltä syvemmältä ollut öljyinen, vain siitä liitoskohdasta, siitä valui tippoja sinne alas..).
Jos öljyä intercoolerin jälkeen, niin kait 99% varmuudella voi sanoa että on turbo tiensä päässä.
Ei kait sinne voi huohottautua öljyä kovin paljon.. Toisaalta irroitin sen banjon joka tulee sinne kobran päähän, se oli öljyinen.. Toisaalta kun kurkki kobraan, se näytti kuivalta.
Voiko olla joku muu kuin turbo? Mitä kokeilla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Seuraavaksi downpipe (eli pakoputken alkuosa) irti turbosta ja kokeile turbon akselin välykset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 66
- Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Minulla oli cobran alamutkassa noin puoli teelusikallista öljyä. Turbo on noin 20.000 km ajettu Mitsu ja välykset tuntuivat samalta kuin uutenakin. Olettaisin, että tuo öljy on huohotuksen kautta tullutta, koska mitään poikkevaa oljynkulutuksessa ja koneen käytöksessä ei ole. Tuskin imupuoli on huohotuksen takia koskaan ihan öljytön.Shadow_Fi kirjoitti:...
Ei kait sinne voi huohottautua öljyä kovin paljon.. Toisaalta irroitin sen banjon joka tulee sinne kobran päähän, se oli öljyinen.. Toisaalta kun kurkki kobraan, se näytti kuivalta.
Ehtoopuolella olevan turbon pitäisi vaikuttaa selvästi öljynkulutukseen. Olisko litra-pari/ 10.000 km vielä normaalia? Itse olen 10.000 välillä noin litran lisännyt.
Yllättävän piukat paikat oli muuten vaihtaa king cobra tuon Mïtsun kaveriksi. En saanut putkea alapäästä paikoilleen irroittamatta hukkiksen kellon ylempää pulttia ja pulttia ei tietenkään saanut takaisin rälläköimättä sitä noin 5 mm lyhyemmäksi. Vielä 3" kiinaDP paikoilleen niin pitäisi olla kepeästi hengittävä 2,0t Biopower sopivaa softaa odottamassa.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Eilen kävin motarilla, 120km/h vauhilla ajelemassa, vähän hidastelin, ja poljin sitä. Tuntui hieman laiskalta, mutta ihan ok. Aamulla kun laittoin käyntiin, vähän savutteli, kävin polkaisemassa kunnolla kaasua, niin siltähän tuli jo mustaa savua joka polkaisu. Sitten kun kone lämpesi, savutus loppui kokonaan.pohojalainen kirjoitti:Minulla oli cobran alamutkassa noin puoli teelusikallista öljyä. Turbo on noin 20.000 km ajettu Mitsu ja välykset tuntuivat samalta kuin uutenakin. Olettaisin, että tuo öljy on huohotuksen kautta tullutta, koska mitään poikkevaa oljynkulutuksessa ja koneen käytöksessä ei ole. Tuskin imupuoli on huohotuksen takia koskaan ihan öljytön.Shadow_Fi kirjoitti:...
Ei kait sinne voi huohottautua öljyä kovin paljon.. Toisaalta irroitin sen banjon joka tulee sinne kobran päähän, se oli öljyinen.. Toisaalta kun kurkki kobraan, se näytti kuivalta.
Ehtoopuolella olevan turbon pitäisi vaikuttaa selvästi öljynkulutukseen. Olisko litra-pari/ 10.000 km vielä normaalia? Itse olen 10.000 välillä noin litran lisännyt.
Yllättävän piukat paikat oli muuten vaihtaa king cobra tuon Mïtsun kaveriksi. En saanut putkea alapäästä paikoilleen irroittamatta hukkiksen kellon ylempää pulttia ja pulttia ei tietenkään saanut takaisin rälläköimättä sitä noin 5 mm lyhyemmäksi. Vielä 3" kiinaDP paikoilleen niin pitäisi olla kepeästi hengittävä 2,0t Biopower sopivaa softaa odottamassa.
Väljyksiä en oikein osaa kokeilla, ainahan niissä on pientä väljystä, mutta akselinsuuntaista liikettä on hankalaa arvioida turboa irroittamatta... Minusta..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Noista välyksistä. Hommasin omaan rojektiin uuden mitsun, ja vertailin välyksiä kahteen käytettyyn mitsuun. Toisella ajettu reilu 200 tkm ja toisella 250 tkm.
Kaikissa tuntuu sormipelillä kokeiltaessa olevan sama säteittäisvälys.
Kaikissa tuntuu sormipelillä kokeiltaessa olevan sama säteittäisvälys.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Kyllä ihmettelen miten ei tuo teillä garretti kestä? Jos ukolla femmassa garretilla ajettu jo 250tkm ja vielä on vedot tallessa. Eikä hävitä öljyä ym.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Laiskana kun en koko stooria jaksanut lukea, niin olihan venakopan alta huohotuksen pillit putsattu? Kannen kiristyksen yhteydessä olikin jo koppa auki...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Meidän femmassa kone vaan kerran nykäisi rajusti motarille kiihdyttäessä ja se oli turbon loppu. Akseli heilui ihan senttikaupalla ja kompressoripyörä murusina. Vuotta aiemmin kokeilin välykset ja oli juuri ja juuri havaittavissa oleva välys silloin.TolTuo kirjoitti:Kyllä ihmettelen miten ei tuo teillä garretti kestä? Jos ukolla femmassa garretilla ajettu jo 250tkm ja vielä on vedot tallessa. Eikä hävitä öljyä ym.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?
Kyllä ne kestää. Suurin syy varmaan tilastollinen.TolTuo kirjoitti:Kyllä ihmettelen miten ei tuo teillä garretti kestä? Jos ukolla femmassa garretilla ajettu jo 250tkm ja vielä on vedot tallessa. Eikä hävitä öljyä ym.
Noita garretteja on monikymmenkertainen määrä verrattuna mitsuun. Ja tänne kirjoitellaan vain silloin, kun se hajoaa.
Omalla oli ajettu 325 tkm, eikä vielä kauheesti pölläytelly...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333