Takapuslat taas vaihtoon
Takapuslat taas vaihtoon
Vuosi sitten katsastuksesa 9-5 wagon vm.99 pomppasi näillä sanoin: D3 Takatukivarren laakerointi, Vasemmalla ja oikealla, Välyksellinen ja lisäkommentilla "Ylätukivarsien ulkopäät". Korjaamolla nuo sitte vaihdettiin "Takaylätukivarsien ulkop. puslien vaihto" ja osien yhteishinta oli n. 50€.
Vuosi ja 17tkm myöhemmin katsastuksessa havaittiin taas molemmin puolin hieman välystä: "Takapoikittaistukien uloimmat puslat". Suositeltiin korjattavaksi takaiskareiden vaihdon yhteydessä (toinen oli poissapelistä täysin). Ilmeisesti nuo ovat siis samat osat kuin vuosi sitten vaihdetut, vai? Voiko viallinen iskari vauhdittaa kulumista vai ovatko puslat olleet vain sutta ja sekundaa? Onko uretaanipuslat ainoa vaihtoehto jos noiden haluaisi kestävän hieman pitempään? Löytyykö tarvikeliikkeistä toimivaa varaosaa vai pitäisikö käyttää alkuperäistä Saab varaosaa?
Vuosi ja 17tkm myöhemmin katsastuksessa havaittiin taas molemmin puolin hieman välystä: "Takapoikittaistukien uloimmat puslat". Suositeltiin korjattavaksi takaiskareiden vaihdon yhteydessä (toinen oli poissapelistä täysin). Ilmeisesti nuo ovat siis samat osat kuin vuosi sitten vaihdetut, vai? Voiko viallinen iskari vauhdittaa kulumista vai ovatko puslat olleet vain sutta ja sekundaa? Onko uretaanipuslat ainoa vaihtoehto jos noiden haluaisi kestävän hieman pitempään? Löytyykö tarvikeliikkeistä toimivaa varaosaa vai pitäisikö käyttää alkuperäistä Saab varaosaa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Jos laitoit Scantechin puslat viimeksi, niin aika normaalilta kuulostaa tuo yhden vuoden vaihtoväli.
Originaali on varmahko vaihtoehto, taka-akselille voinee koittaa myös PU-puslaa.
Originaali on varmahko vaihtoehto, taka-akselille voinee koittaa myös PU-puslaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Kun tuohon omaan kolariautooni jouduin hommaamaan toiselle puolelle takaiskarin, niin jutelin PCS:n kanssa noista tasonsäätöiskareista ja he eivät niitä suositelleet. On kuulemma ollut ongelmia niiden kanssa. Jäin sitten vähän kahden vaille mitä tehdä ja sitten tilasin Sachsin iskarin PFS:n kautta ja näyttää samalta kuin tuo Metro-Auton toiselle puolelle laittamakin.
Alunperin pitäi satsata tasonsäätöön, mutta jäi sitten ja vakioilla mennään.
Alunperin pitäi satsata tasonsäätöön, mutta jäi sitten ja vakioilla mennään.
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Aargh, täähän on kuin kysyisi lakimieheltä. Toinen sanoo jees ja toinen nou.
Onneksi olen hidas hämäläinen ja jään miettimäääääääääääääääään
Onneksi olen hidas hämäläinen ja jään miettimäääääääääääääääään
"Hyvä on liian kallista ja halpa liian huonoa"
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Omaani hommasin uretaaniset Pitkittäisien Takatukivarsien Etuhelat.
Toisella puolella oli ihan uuden näkönen ehjä pusla joten en ruvennut vaihtamaan, myös toisella puolella oli hyvän näkönen, mutta kun vähän näytti vääntörautaa niin jo irvisti kumi irti alumiinista.
Aika suojassa se pusla sielä on että ehkä siks näytti se hajonnutkin päälleppäin niin hyvältä.
Mutta uretaania taidan sen ehjänkin tilalle pistää kun remppa on nyt selkäytimessä. Ei mee harjotteluks enään. Hyvä topicci siinä mielessä että muistuttaa näiden helojen kuolevaisuudesta.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Toisella puolella oli ihan uuden näkönen ehjä pusla joten en ruvennut vaihtamaan, myös toisella puolella oli hyvän näkönen, mutta kun vähän näytti vääntörautaa niin jo irvisti kumi irti alumiinista.
Aika suojassa se pusla sielä on että ehkä siks näytti se hajonnutkin päälleppäin niin hyvältä.
Mutta uretaania taidan sen ehjänkin tilalle pistää kun remppa on nyt selkäytimessä. Ei mee harjotteluks enään. Hyvä topicci siinä mielessä että muistuttaa näiden helojen kuolevaisuudesta.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
99T-museopeli
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Ääni tasonsäätöiskareille.
Iskarit tuntuu kestävän pitkäään eikä niitä palloniveliäkään ole vaihettu kun kerran. Noin 300 tkm kesti nivelet ja iskarit pauttiarallaa saman verran ennen kuin toinen antautui.
Lisänä tulee vielä huomattava mukavuus jos on roinaa tai kyytiläisiä reilummin.
Iskarit tuntuu kestävän pitkäään eikä niitä palloniveliäkään ole vaihettu kun kerran. Noin 300 tkm kesti nivelet ja iskarit pauttiarallaa saman verran ennen kuin toinen antautui.
Lisänä tulee vielä huomattava mukavuus jos on roinaa tai kyytiläisiä reilummin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Mistäs tämmöset tasonsäätöherkut sais alle, olis tuo oma nyt telakalla ja ajankohta otollinen näitä uusia...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Mikä ihmeen tasonsäätöiskari? Säädetäänkö sillä maavaraa, iskarin jäykkyyttä, vai mitä? Ja miten se vaikuttaa poikittaistukivarsien "laakereiden" kestävyyteen?Mimmi kirjoitti:Vaihda iskareiksi tasonsäätövermeet, niin loppuu puslien kanssa pelleilykin.
Viimeksi muokannut 9-5/2,3LPT, La Kesä 12, 2010 14:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
-
- "Viggen"
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Pitää vaihtaa allekirjoituksen autoon Takapitkittäis tukivarsien etummaiset puslat.
On vähän hakusessa nuo puslien nimet jne..
Motonetti sattuu kohta kohdalleen ja se tarjoaa näitä :
9-5 Takapitkittäistukivarren etuhela (2/auto)
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/183119/0
Onko nuo nyt sellaiset mitä etsin ?
Saabilla maksaa alennuksineen 40 euroa kappale.
On vähän hakusessa nuo puslien nimet jne..
Motonetti sattuu kohta kohdalleen ja se tarjoaa näitä :
9-5 Takapitkittäistukivarren etuhela (2/auto)
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/183119/0
Onko nuo nyt sellaiset mitä etsin ?
Saabilla maksaa alennuksineen 40 euroa kappale.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Kyllä, Nuo motonet helat on hyviä pärssays avustimia (ei auton alle mistään hinnasta).saabvector kirjoitti:Pitää vaihtaa allekirjoituksen autoon Takapitkittäis tukivarsien etummaiset puslat.
On vähän hakusessa nuo puslien nimet jne..
Motonetti sattuu kohta kohdalleen ja se tarjoaa näitä :
9-5 Takapitkittäistukivarren etuhela (2/auto)
http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/183119/0
Onko nuo nyt sellaiset mitä etsin ?
Saabilla maksaa alennuksineen 40 euroa kappale.
Lue tuo topikki:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=45
Kantapään kautta opittu homma
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Mistä muuten edullisimmin uretaani puslat, jonkin moista hajontaa tuntuis hinnoissa olevan?
9-5 -04 2,3T Aut STW
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
VW Kupla -72 38tkm
Chevrolet Corvette Convertible -87 täys projekti
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 00:14
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Oman Saabini alkukilometreillä vaihdettioin orkkis puslia taakse vuoden välein. Yllättäen kyllästyin ja alle uretaanipuslat PCS:ltä. Ei ole sen jälkeen tarvinnut asiaan palata. Suosittelen lämpimästi uretaanipuslia.
Jarru on vauhdin surma!
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
9000 Turbo Airflow -89 s. 26.1.2000, kolaroitiin 4.11.2005, kuoli saamiinsa vammoihin 10.11.2005
9-5 Aero -00 Nordic 2 s.19.11.2005
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Uretaaniset on taakse kestävämpi valinta. Ei vaikuta korvatuntumalla myöskään ajomeluun.
Edessä uretaaniset ei kestä, joten sinne orkkista!
Edessä uretaaniset ei kestä, joten sinne orkkista!
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Takapuslat taas vaihtoon
Minulle merkkihuolto suositteli jotakin kovempia puslia, jotka käskinkin laitattaa. Tämä tehtiin pari vuotta sitten. Viime katsastuksessa katsastusmies tuumaili, että kaverilla on täällä takana jotain kovempaa kamaa, puslat erinomaisessa kunnossa. Kannatti laittaa, mutta hemmetin kalliit olivat.