Uusi turbo - Mikä ja mistä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

9000 automaatilla kirjoitti:Laiskana kun en koko stooria jaksanut lukea, niin olihan venakopan alta huohotuksen pillit putsattu? Kannen kiristyksen yhteydessä olikin jo koppa auki...
Kannen pultit kiristetty, ja pillit ainakin yritetty putsata. Toinen on hyvin auki, toista en saanut auki, vähän kuitenkin putsasin.

Muutenkin jotenkin näytti ettei pillit voi olla kriittiset. Onhan niitten pillien takana ilmarakoa vaikka kuinka...

Muita huohotussyyllisiä paikkoja?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin, Antin (anttipa) kanssa tutkittu tilannetta. Turbo se on. Väljä Garrett.

Nyt ideoita kehiin. Miten mahdollisimman halvalla pääsen eroon Garretista, ja siirryn Mitsuun?

Kampanjamitsu 595€, kuullostaa ihan hyvältä, mutta harmittaa ne muut vempeleet, kuten esim uusi kobra, uudet öljy ja vesiputket. Hinnaksi hetkessä tulee 833€. Sitten, luultavasti se ei toimi ihan nuin vaan, vaan joutuu päivittää softan (AERO).

Kallista.

Ehdotuksia miten pääsisin halvemmalla? Kellään myynnissä uutta kobraa? Miten hankalaa on modata vanha kobra uuden mitsun kanssa yhteen? Onko prikkakonsti toimiva öljy/vesiputkien kohdalla (vaikuttaa takuun??) ? Kuinka kallista on päivittää softan? Voiko joku jeesata klubilaista ja tehdä puoli-ilmaiseksi softapäivityksen?

Eli rahat tiukassa, täytyy keksiä säästökonstit.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
dieselmies
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Vanha kobra käy uuden ahtimen kanssa aivan hyvin. Yläpään kiinnikettä joutuu hiukan rälläkällä modaamaan. Ja leveämmät kupariprikat toimivat. Softan päivittäminen maksaa tekijästä riippuen 100-200€
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turun Uittamolla, #1629
pohojalainen
"Tuplakaasari"
Viestit: 66
Liittynyt: La Marras 08, 2008 17:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja pohojalainen »

dieselmies kirjoitti:Vanha kobra käy uuden ahtimen kanssa aivan hyvin. Yläpään kiinnikettä joutuu hiukan rälläkällä modaamaan. Ja leveämmät kupariprikat toimivat. Softan päivittäminen maksaa tekijästä riippuen 100-200€
Juuri näin tein itsekin viime syksynä. Juttua on tässä ketjussa aiemmin. Kyllä Mitsu on nyt edullinen ja kannattaa ilman muuta vaihtaa Garretin tilalle vanhoilla putkituksilla ja cobralla. Pitäisi onnistua, jos ei ihan tumpelo asentaja ole.

Minulla on - toistaiseksi -vanhan Garretin aikainen stage 1 biopower-softa ja se on toiminut ihan hyvin Mitsullakin. Äskettäinen King cobran vaihto ei vaikuttanut tässä kokoonpanossa perstuntumalla mitään eli ei taida kannattaa hommata ainakaan uutta ja kallista. Tämä siis koskee 2005-mallin cobran (5959218) vaihtoa kingiin. Oliskohan Shadowin femmassa vielä pienempi "mehupilli"-cobra joka voi mahdollisesti alkaa ahdistaakin aeron tehoihin pyrittäessä.

Kyllä paras hinta/ominaisuus-suhde saavutetaan pelkällä Mitsulla ja sopivalla softalla.
#3942
"Syöksykierteenestojärjestelmä pois toiminnasta. Ota yhteyttä huoltamoon."
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

pohojalainen kirjoitti:
dieselmies kirjoitti:Vanha kobra käy uuden ahtimen kanssa aivan hyvin. Yläpään kiinnikettä joutuu hiukan rälläkällä modaamaan. Ja leveämmät kupariprikat toimivat. Softan päivittäminen maksaa tekijästä riippuen 100-200€
Juuri näin tein itsekin viime syksynä. Juttua on tässä ketjussa aiemmin. Kyllä Mitsu on nyt edullinen ja kannattaa ilman muuta vaihtaa Garretin tilalle vanhoilla putkituksilla ja cobralla. Pitäisi onnistua, jos ei ihan tumpelo asentaja ole.

Minulla on - toistaiseksi -vanhan Garretin aikainen stage 1 biopower-softa ja se on toiminut ihan hyvin Mitsullakin. Äskettäinen King cobran vaihto ei vaikuttanut tässä kokoonpanossa perstuntumalla mitään eli ei taida kannattaa hommata ainakaan uutta ja kallista. Tämä siis koskee 2005-mallin cobran (5959218) vaihtoa kingiin. Oliskohan Shadowin femmassa vielä pienempi "mehupilli"-cobra joka voi mahdollisesti alkaa ahdistaakin aeron tehoihin pyrittäessä.

Kyllä paras hinta/ominaisuus-suhde saavutetaan pelkällä Mitsulla ja sopivalla softalla.
Kaitpa mulla on se mehupilli kobra. En oikeastaan halua mitään aeron tehoja. Haluan toimivan auton. Tällä garretilla ja 170hp alkuperäis softalla on kaikki toiminut ihan tarpeeksi ripeästi. Ohi on päässyt autosta kuin autosta. Eli periaatteessa tarvitsen vain toimivan ja mukavan auton. Jos tuo originellisofta ei toimi mitsun kanssa, joutuu sitä softaa päivittää.

Joo taidan näköjään mennä vanhalla mehupilli kobralla, ja putkilla. Pitäisi vain löytää softaajaa ja sopiva softa (lue. ei liian raju).

Onko muuten minkälaiset prikat joita joutuu sinne lisämään? Siis materiaali, sisäreijän halkaisija, ulkokehän halkaisija. Kannattaajo olla sisäreikä kumitiivisteellä?

Mistä muuten voi tilata sen asennus sarjan, missä on se tiiviste, kierretapit sun muut vempeleet? Ja muutenkin haluan uusia muttereita ja muita asennuskomponentteja. Originellit ovat jo vähän liikaa ruosteissa/hapettuneet. Eli tarvitsen listan niistä muttereista (koko tieto, määrä).
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

Shadow_Fi kirjoitti:No niin, Antin (anttipa) kanssa tutkittu tilannetta. Turbo se on. Väljä Garrett.

Nyt ideoita kehiin. Miten mahdollisimman halvalla pääsen eroon Garretista, ja siirryn Mitsuun?

Kampanjamitsu 595€, kuullostaa ihan hyvältä, mutta harmittaa ne muut vempeleet, kuten esim uusi kobra, uudet öljy ja vesiputket. Hinnaksi hetkessä tulee 833€. Sitten, luultavasti se ei toimi ihan nuin vaan, vaan joutuu päivittää softan (AERO).

Kallista.

Ehdotuksia miten pääsisin halvemmalla? Kellään myynnissä uutta kobraa? Miten hankalaa on modata vanha kobra uuden mitsun kanssa yhteen? Onko prikkakonsti toimiva öljy/vesiputkien kohdalla (vaikuttaa takuun??) ? Kuinka kallista on päivittää softan? Voiko joku jeesata klubilaista ja tehdä puoli-ilmaiseksi softapäivityksen?

Eli rahat tiukassa, täytyy keksiä säästökonstit.
Miks et sitten osta samanlaista garrettia kun ennen? Ne kuitenkin kestää sen 150-200tkm.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Markkanenn kirjoitti:
Shadow_Fi kirjoitti:No niin, Antin (anttipa) kanssa tutkittu tilannetta. Turbo se on. Väljä Garrett.

Nyt ideoita kehiin. Miten mahdollisimman halvalla pääsen eroon Garretista, ja siirryn Mitsuun?

Kampanjamitsu 595€, kuullostaa ihan hyvältä, mutta harmittaa ne muut vempeleet, kuten esim uusi kobra, uudet öljy ja vesiputket. Hinnaksi hetkessä tulee 833€. Sitten, luultavasti se ei toimi ihan nuin vaan, vaan joutuu päivittää softan (AERO).

Kallista.

Ehdotuksia miten pääsisin halvemmalla? Kellään myynnissä uutta kobraa? Miten hankalaa on modata vanha kobra uuden mitsun kanssa yhteen? Onko prikkakonsti toimiva öljy/vesiputkien kohdalla (vaikuttaa takuun??) ? Kuinka kallista on päivittää softan? Voiko joku jeesata klubilaista ja tehdä puoli-ilmaiseksi softapäivityksen?

Eli rahat tiukassa, täytyy keksiä säästökonstit.
Miks et sitten osta samanlaista garrettia kun ennen? Ne kuitenkin kestää sen 150-200tkm.
No joo, kävi mielessä, toisaalta se ei ole uusi tuo Garret mikä on tajouksessa, vaan tehdaskunnostettu. Minun korvaan se on melkein sama asia kuin "käytetty". Ja muutenkin täällä haukutaan Garretteja pystyyn ja pelotellaan kauhutarinoilla 30tkm porsimisista...

P.S.

Tulipahan mieleen. Antti kun irroitti kobran, ja otti sen edestä pois, panin merkille että siellä kobrassa oli öljyä.. Miten se kobrassa voi olla? Eikö turbon pitäisi heittää sitä öljyä sinne intercoolerin suuntaan eikä kobraan? Ainakin ilmavirroista päätellen. Miten voin tarkistaa ettei kone huohota sinne öljyä (vaikka joo, onhan se väljähkö garretti)?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Eikös se oikeesti mehupillikobra ole vaan 98-99 vm? 2000+ on jo se avarampi malli. Korjatkaa jos olen väärässä.
T7 vm. 2001 9-3
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Gt17 mäkeen ja Mitsua tilalle. Ei softaa tarvitse päivittää, jos ei halua. Meidänkin 9-5:llä ajettiin matalapaine softalla kaksi vuotta ilman mitään moitteita. Paremmin se veti yläkierroksilla Mitsulla. Softan voi päivittää myöhemminkin, niinkuin meillä ja toveri J.Carlson teki meille toiveideni mukaan softan jossa Aeron tehot ja viinalla ei oteta mitään ekstraa, vaan rajoitettiin tehoja. Käytännössä vääntö on makeempi viinalla ajaessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Kertooko mitään se että mulla on 170 heppainen softa (2.3 moottori)?

Voisko tosiaan toimia ilman hetipäivitystä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja suapas »

KYLLÄ :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Itsellä kans 2.3 saaapas. Vaihdoin garretin tilalle mitsun ja foorumilaisen toimesta softan niin jösses!!!! En voi muuta sanoo kuin jälleen rakastuin :lol: Paras rahallinen sijoitus pitkään aikaan. Autoilusta jos puhutaan.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Entä se prikkamodaus. Onko se kuinka perseestä? Kannattaako huolestua, ja etsiä oikeita öljy/vesiputkia?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Ei paha. Pikkuisen joutuu putkia taivuttamaan. Ei todellakaan paljoa. Kyse on mm :stä. Kaksi m12 banjoa ja leveä reunaiset kuparitiivisteet ostoslistalle. Itse laiton mitsun 06 -} joten cobran yläpään kiinnitystä piti pikkuisen ranettaa. Kannattaa ostaa myös cobraan uusi o-rengas sekä cobra ja turbon toisiinsa kiinnittävä klemmari. On näet köykämiiniä ja saattaa iisistk korkata. Hyvät crc limet muhiin edeltävänä päivänä saattaa pelastaa mutterin murskaus töiltä.
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi turbo - Mikä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

topperharley kirjoitti:Ei paha. Pikkuisen joutuu putkia taivuttamaan. Ei todellakaan paljoa. Kyse on mm :stä. Kaksi m12 banjoa ja leveä reunaiset kuparitiivisteet ostoslistalle. Itse laiton mitsun 06 -} joten cobran yläpään kiinnitystä piti pikkuisen ranettaa. Kannattaa ostaa myös cobraan uusi o-rengas sekä cobra ja turbon toisiinsa kiinnittävä klemmari. On näet köykämiiniä ja saattaa iisistk korkata. Hyvät crc limet muhiin edeltävänä päivänä saattaa pelastaa mutterin murskaus töiltä.
Vanhat banjot ei käy? Kuinka leveä pitää olla prikka? Kuinka paljon isompi on garretin putkirööri kuin mitsussa? Onko putki mitsussa erillainen (halkaisija)?

Mietin tässä onko tuossa garretin putkessa sitten "liian kova" öljyvirtaus, jos ne kerta on vähän leveämmät?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin