Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
9-5 keksi hiljan uuden kujeen. -Kone käy satunaisesti heikosti, etenkin joutokäyntiä. Vika ilmenee niin, että esimerkiksi liikennevaloissa seisoessa kone meinaa sammua ja kone tärähtää kun ikään kuin yksi sylinteri jättäisi työnsä väliin. Tämän jälkeen ajotietokone nostaa kierroksia. Oire voi toistua useita kertoja peräkkäin tai hävitä yllättäen. Olen huomannut, että vaihteen siirtäminen vapaalle (auto on siis automaatti) vähentää oiretta, voi sen jopa toisinaan poistaa. Sama apu on ilmastoinnin sammuttamisesta, ts. kuorman vähentäminen helpottaa tilannetta, joskaa ei sitä aina kokonaan poista.
Autoon on vaihdettu tammikuussa uusi sytytyskasetti merkkihuollon toimesta. Aiemmin on myös vaihdettu by pass venttiili. Öljyt vaihdoin pari sataa kilometriä sitten. Merkkihuollossa olen autoa käyttänyt nyt kaksi kertaa, mutta vikaa ei tunnu löytyvän. Viimeisin arvaus olisi, että ilmastoinnin kompressori olisi menossa ja aiheuttaisi sellaista epätavallisen suurta kuormaa koneelle.
Olisiko täällä viisasta miestä/naista, joka auttaisi Saabistia mäessä? Meinaa paha mieli tulla, ei tuo ole nyt kivaa, autoa on ajoittain aivan kamala ajaa. Välillä vika loistaa poissaolollaan. Vikavaloja tai -koodeja auto ei nosta.
Auton vuosimalli on 2001 ja voimanlähteenä toimii 2.3t.
Autoon on vaihdettu tammikuussa uusi sytytyskasetti merkkihuollon toimesta. Aiemmin on myös vaihdettu by pass venttiili. Öljyt vaihdoin pari sataa kilometriä sitten. Merkkihuollossa olen autoa käyttänyt nyt kaksi kertaa, mutta vikaa ei tunnu löytyvän. Viimeisin arvaus olisi, että ilmastoinnin kompressori olisi menossa ja aiheuttaisi sellaista epätavallisen suurta kuormaa koneelle.
Olisiko täällä viisasta miestä/naista, joka auttaisi Saabistia mäessä? Meinaa paha mieli tulla, ei tuo ole nyt kivaa, autoa on ajoittain aivan kamala ajaa. Välillä vika loistaa poissaolollaan. Vikavaloja tai -koodeja auto ei nosta.
Auton vuosimalli on 2001 ja voimanlähteenä toimii 2.3t.
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Esim. viallinen kaasuläppäkotelo voi oireilla ko. tavalla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Näin luin foorumilta, mutta ymmärsin, että auto reagoisi siihen vikavalolla.JKen kirjoitti:Esim. viallinen kaasuläppäkotelo voi oireilla ko. tavalla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1500
- Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
- Paikkakunta: Pietarsaari
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
myös imuvuoto oireilee näin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Merkkihuolto oli epäillyt imuvuotoa, mutta ei sellaista ollut löytänyt.scorpio_88 kirjoitti:myös imuvuoto oireilee näin.
Sen osaan sanoa, että vika on pahenemaan päin. Ajelin juuri keskustasta kotiin päin, ja tuntui, että tasakaasulla auto vetää välillä heikommin ja välillä "normaalisti". Voisi kait sanoa, että se meno on sellaista heijaavaa. Pitäneepä soitella huomenna jälleen huoltoon ja pyytää, että ihmettelevät näitä kahta asiaa.
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Itse epäilisin läppäköteloa, jos ei ole todettu toimivaksi. Vikakoodi tulee vasta kun menee limb home tilaan. Usein oireita esiintyy tasakaasulla ajettaessa (kierroksen heittelevät hieman). Itselläni korjautui uudella läppäkotelolla.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
samaa aihetta sivuten varastan topiccia..
autoni on siis -00 aero ja siihen pitäisi kaasuläppäkoteloa vaihdella, halvalla sain uudemman -05 vuotisen ja se pitäisi siihen laittaa. niissä kai liittimissä jotain eroa, mitä eroa?
autoni on siis -00 aero ja siihen pitäisi kaasuläppäkoteloa vaihdella, halvalla sain uudemman -05 vuotisen ja se pitäisi siihen laittaa. niissä kai liittimissä jotain eroa, mitä eroa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Liittimet kai samat mutta ne huohotus/alipaine nipat ainakin erilailla mut nehän luulis saavan sovellettua.autoni on siis -00 aero ja siihen pitäisi kaasuläppäkoteloa vaihdella, halvalla sain uudemman -05 vuotisen ja se pitäisi siihen laittaa. niissä kai liittimissä jotain eroa, mitä eroa?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Hajallinen jarrutehostin aiheuttaa myös imuvuotoa, eikä ole edes mikään harvinainen vika.
Pikatestinä voisit kokeilla niin että kun sammutat koneen, niin vaikkapa 5-10min päästä irroitat tehostimelle menevän putken ja läpimenokumin isolla talttapää meisselillä tai vastaavalla sitä kammeten. Kumin (nro7) irrotessa sieltä pitäisi kuulua selvä ilman suhahdus jos tehostaja on ehjä.
![Kuva](http://kuvaton.com/k/YciM.bmp)
Pikatestinä voisit kokeilla niin että kun sammutat koneen, niin vaikkapa 5-10min päästä irroitat tehostimelle menevän putken ja läpimenokumin isolla talttapää meisselillä tai vastaavalla sitä kammeten. Kumin (nro7) irrotessa sieltä pitäisi kuulua selvä ilman suhahdus jos tehostaja on ehjä.
![Kuva](http://kuvaton.com/k/YciM.bmp)
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
eikös saman asian aja että kokeilee painaa jarrua tuon ajan kuluttua ja jos on vielä tehostusta jäljellä niin ei vuoda?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Tänään justiin putsasin iteltä kaasuläppäkotelon ko oli samanlaista oiretta (ilmastoinnin kytkeytyminen ja kaikki muu kuorman lisäyminen meinas sammutella koneen)
Kouraan vaan koko laitos ja CRC:n kaasuläppäkotelon puhdistussprayta perään. Semmosta kovaa paskaa oli semmonen vajavan millin "rengas" siinä missä läppä koittaa olla ns. kiinni ja veikkaanpa että tämä tekee ongelmaa just tyhjäkäynnillä (läppähän on melkein kiinni -> se karsta pienentää sitä rakoa -> avataan lisää -> mennään "paskakynnyksestä" ohi -> aukeaaki kerralla ns. liikaa)
no joka tapauksessa, tuolla suhulla lähtee paska hienosti kulkemaan ja sai samalla tarkisteltua letkuja yms (ei vuotoja)
Käyntiin ko nakkas sitte ni yllätys oli suuri: Tyhjäkäynti 1200+ josta hiljalleen tippu sitte sinne 750 tms. eli oli varmaan "oppinut" väärät säädöt. Sammahtelun yritykset oli tipotiessään ja samoin vakionopeussäätimellä nykiminen pintakaasulla alamäkeen.
Vielä pitää vaihteiston momenttituki vaihtaa (seki varmaan pahentaa tuota taipumusta ainaki D:llä kun pääsee kone heilahtamaan siinä nykäsyssä ja sitte tulee seinä vastaan.
Kouraan vaan koko laitos ja CRC:n kaasuläppäkotelon puhdistussprayta perään. Semmosta kovaa paskaa oli semmonen vajavan millin "rengas" siinä missä läppä koittaa olla ns. kiinni ja veikkaanpa että tämä tekee ongelmaa just tyhjäkäynnillä (läppähän on melkein kiinni -> se karsta pienentää sitä rakoa -> avataan lisää -> mennään "paskakynnyksestä" ohi -> aukeaaki kerralla ns. liikaa)
no joka tapauksessa, tuolla suhulla lähtee paska hienosti kulkemaan ja sai samalla tarkisteltua letkuja yms (ei vuotoja)
Käyntiin ko nakkas sitte ni yllätys oli suuri: Tyhjäkäynti 1200+ josta hiljalleen tippu sitte sinne 750 tms. eli oli varmaan "oppinut" väärät säädöt. Sammahtelun yritykset oli tipotiessään ja samoin vakionopeussäätimellä nykiminen pintakaasulla alamäkeen.
Vielä pitää vaihteiston momenttituki vaihtaa (seki varmaan pahentaa tuota taipumusta ainaki D:llä kun pääsee kone heilahtamaan siinä nykäsyssä ja sitte tulee seinä vastaan.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Korjaamo vaihtoi eilen autoon uuden kaasuläppäkotelon ja ainakin toistaiseksi ongelma on loistanut poissaolollaan täydellisesti. Toivotaanpa, että asia siirtyi historian havinaan.
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Mistä noita läppäkoteloita kannattaa kysellä. Minkähän hintaisia mahtaa olla.
Hese
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Minä utsin merkkihuollosta. Taisi olla tiukka hinta siinnä 450€.387 kirjoitti:Mistä noita läppäkoteloita kannattaa kysellä. Minkähän hintaisia mahtaa olla.
edit
tarkastin tuon läppäkotelon hinnan tuosta kuitista ja alvillinen on 494,84€
Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä
Neobrossilla ~260€.Mistä noita läppäkoteloita kannattaa kysellä. Minkähän hintaisia mahtaa olla.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower