Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

9-5 keksi hiljan uuden kujeen. -Kone käy satunaisesti heikosti, etenkin joutokäyntiä. Vika ilmenee niin, että esimerkiksi liikennevaloissa seisoessa kone meinaa sammua ja kone tärähtää kun ikään kuin yksi sylinteri jättäisi työnsä väliin. Tämän jälkeen ajotietokone nostaa kierroksia. Oire voi toistua useita kertoja peräkkäin tai hävitä yllättäen. Olen huomannut, että vaihteen siirtäminen vapaalle (auto on siis automaatti) vähentää oiretta, voi sen jopa toisinaan poistaa. Sama apu on ilmastoinnin sammuttamisesta, ts. kuorman vähentäminen helpottaa tilannetta, joskaa ei sitä aina kokonaan poista.

Autoon on vaihdettu tammikuussa uusi sytytyskasetti merkkihuollon toimesta. Aiemmin on myös vaihdettu by pass venttiili. Öljyt vaihdoin pari sataa kilometriä sitten. Merkkihuollossa olen autoa käyttänyt nyt kaksi kertaa, mutta vikaa ei tunnu löytyvän. Viimeisin arvaus olisi, että ilmastoinnin kompressori olisi menossa ja aiheuttaisi sellaista epätavallisen suurta kuormaa koneelle.

Olisiko täällä viisasta miestä/naista, joka auttaisi Saabistia mäessä? Meinaa paha mieli tulla, ei tuo ole nyt kivaa, autoa on ajoittain aivan kamala ajaa. Välillä vika loistaa poissaolollaan. Vikavaloja tai -koodeja auto ei nosta.

Auton vuosimalli on 2001 ja voimanlähteenä toimii 2.3t.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja JKen »

Esim. viallinen kaasuläppäkotelo voi oireilla ko. tavalla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

JKen kirjoitti:Esim. viallinen kaasuläppäkotelo voi oireilla ko. tavalla.
Näin luin foorumilta, mutta ymmärsin, että auto reagoisi siihen vikavalolla.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

myös imuvuoto oireilee näin.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

scorpio_88 kirjoitti:myös imuvuoto oireilee näin.
Merkkihuolto oli epäillyt imuvuotoa, mutta ei sellaista ollut löytänyt.

Sen osaan sanoa, että vika on pahenemaan päin. Ajelin juuri keskustasta kotiin päin, ja tuntui, että tasakaasulla auto vetää välillä heikommin ja välillä "normaalisti". Voisi kait sanoa, että se meno on sellaista heijaavaa. Pitäneepä soitella huomenna jälleen huoltoon ja pyytää, että ihmettelevät näitä kahta asiaa.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Itse epäilisin läppäköteloa, jos ei ole todettu toimivaksi. Vikakoodi tulee vasta kun menee limb home tilaan. Usein oireita esiintyy tasakaasulla ajettaessa (kierroksen heittelevät hieman). Itselläni korjautui uudella läppäkotelolla.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

samaa aihetta sivuten varastan topiccia..
autoni on siis -00 aero ja siihen pitäisi kaasuläppäkoteloa vaihdella, halvalla sain uudemman -05 vuotisen ja se pitäisi siihen laittaa. niissä kai liittimissä jotain eroa, mitä eroa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

autoni on siis -00 aero ja siihen pitäisi kaasuläppäkoteloa vaihdella, halvalla sain uudemman -05 vuotisen ja se pitäisi siihen laittaa. niissä kai liittimissä jotain eroa, mitä eroa?
Liittimet kai samat mutta ne huohotus/alipaine nipat ainakin erilailla mut nehän luulis saavan sovellettua.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Hajallinen jarrutehostin aiheuttaa myös imuvuotoa, eikä ole edes mikään harvinainen vika.
Pikatestinä voisit kokeilla niin että kun sammutat koneen, niin vaikkapa 5-10min päästä irroitat tehostimelle menevän putken ja läpimenokumin isolla talttapää meisselillä tai vastaavalla sitä kammeten. Kumin (nro7) irrotessa sieltä pitäisi kuulua selvä ilman suhahdus jos tehostaja on ehjä.
Kuva
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikös saman asian aja että kokeilee painaa jarrua tuon ajan kuluttua ja jos on vielä tehostusta jäljellä niin ei vuoda?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Tänään justiin putsasin iteltä kaasuläppäkotelon ko oli samanlaista oiretta (ilmastoinnin kytkeytyminen ja kaikki muu kuorman lisäyminen meinas sammutella koneen)

Kouraan vaan koko laitos ja CRC:n kaasuläppäkotelon puhdistussprayta perään. Semmosta kovaa paskaa oli semmonen vajavan millin "rengas" siinä missä läppä koittaa olla ns. kiinni ja veikkaanpa että tämä tekee ongelmaa just tyhjäkäynnillä (läppähän on melkein kiinni -> se karsta pienentää sitä rakoa -> avataan lisää -> mennään "paskakynnyksestä" ohi -> aukeaaki kerralla ns. liikaa)

no joka tapauksessa, tuolla suhulla lähtee paska hienosti kulkemaan ja sai samalla tarkisteltua letkuja yms (ei vuotoja)

Käyntiin ko nakkas sitte ni yllätys oli suuri: Tyhjäkäynti 1200+ josta hiljalleen tippu sitte sinne 750 tms. eli oli varmaan "oppinut" väärät säädöt. Sammahtelun yritykset oli tipotiessään ja samoin vakionopeussäätimellä nykiminen pintakaasulla alamäkeen.

Vielä pitää vaihteiston momenttituki vaihtaa (seki varmaan pahentaa tuota taipumusta ainaki D:llä kun pääsee kone heilahtamaan siinä nykäsyssä ja sitte tulee seinä vastaan.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Korjaamo vaihtoi eilen autoon uuden kaasuläppäkotelon ja ainakin toistaiseksi ongelma on loistanut poissaolollaan täydellisesti. Toivotaanpa, että asia siirtyi historian havinaan.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
387
"Hirsch"
Viestit: 921
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja 387 »

Mistä noita läppäkoteloita kannattaa kysellä. Minkähän hintaisia mahtaa olla.
Hese
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

387 kirjoitti:Mistä noita läppäkoteloita kannattaa kysellä. Minkähän hintaisia mahtaa olla.
Minä utsin merkkihuollosta. Taisi olla tiukka hinta siinnä 450€.

edit
tarkastin tuon läppäkotelon hinnan tuosta kuitista ja alvillinen on 494,84€
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Käyntivaikeuksia etenkin joutokäynnillä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mistä noita läppäkoteloita kannattaa kysellä. Minkähän hintaisia mahtaa olla.
Neobrossilla ~260€.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin